Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29322
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's
Leuke info opgegraven om de torsiestijfheid te vergelijken van verschillende carrosserietypes:
(waardes in Nm benodigd om 1 graad torsie te verkrijgen)
E36 Z3 roadster 5.600
E36 M3 coupe 9.500
E36 Touring 10.900
E39 sedan 24.000
E46 coupé m. neerkl. achterb. 12.500
E46 cabrio 10.500
E46 sedan m. neerkl. achterb. 13.000
E46 sedan z. neerkl. achterb. 18.000
E60 sedan 24.200
E63 coupé 28.000
E85 coupé 32.000
E85 roadster 16.000
E90 sedan z. neerkl. achterb. 22.500
E90 cabrio 15.750
(waardes in Nm benodigd om 1 graad torsie te verkrijgen)
E36 Z3 roadster 5.600
E36 M3 coupe 9.500
E36 Touring 10.900
E39 sedan 24.000
E46 coupé m. neerkl. achterb. 12.500
E46 cabrio 10.500
E46 sedan m. neerkl. achterb. 13.000
E46 sedan z. neerkl. achterb. 18.000
E60 sedan 24.200
E63 coupé 28.000
E85 coupé 32.000
E85 roadster 16.000
E90 sedan z. neerkl. achterb. 22.500
E90 cabrio 15.750
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18692
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's
E39 en e60 scheelt echt niks. E85 roadster is stijver dan een e46 coupé, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29322
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's
Klopt, en Z4 is ook flink stijver dan een 987 Boxster die ik ook in gedachten had (12.500Nm), dat heeft zeker geholpen in de keuze voor de Z4. Haalt het niet bij de stijfheid van de Z4 coupé omdat die voor een gesloten auto natuurlijk extreem kort is, maar voor een cabrio is het een ernstig mooie waarde.
E36 gegevens trouwens even aangepast/uitgebreid.
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29322
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's
Ben er bang voor! Helaas nog geen waardes voor ouder spul kunnen vinden.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's
Bij een E21 is het andersom… 12500 graad torsie per Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29322
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11782
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's
Hahaha.
Idd, een e21 koets is gemaakt van Duitse poep en oude kranten.
De z4 coupe is is idd belachelijk solid, maar dat komt omdat de z4 initieel als cabrio ontwikkeld is, later werd er een coupe van bedacht.
Zover als mijn kennis reikt is onderhuids een coupe identiek aan een cabrio.
Idd, een e21 koets is gemaakt van Duitse poep en oude kranten.
De z4 coupe is is idd belachelijk solid, maar dat komt omdat de z4 initieel als cabrio ontwikkeld is, later werd er een coupe van bedacht.
Zover als mijn kennis reikt is onderhuids een coupe identiek aan een cabrio.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29322
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's
Was mij niet bekend maar dat zou zomaar het geval kunnen zijn idd, en als je een cabrio een vast dak geeft, dat doet wel wat! In elk geval een leuk en illustratief vergelijk.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12001
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's
Probeer maar geen E21 baur gegevens te vinden want dan schrik je echt denk ik. Zet deze maar eens iets ongelijk op pootjes en de portieren sluiten moeizaam.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11782
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's
e21 koetsjes zijn echt een drama kwa stijfheid, maar ja, in de early 70s ontwikkeld als basis karretje.
Dat is wel even anders dan wat het nu is met diverse hardheden aan staal.
Ik heb de stellige overtuiging wel dat ik DENK dat een baur stijver is dan een normale e21.
Ik heb er echter zeker geen bewijs van.
Dat is wel even anders dan wat het nu is met diverse hardheden aan staal.
Ik heb de stellige overtuiging wel dat ik DENK dat een baur stijver is dan een normale e21.
Ik heb er echter zeker geen bewijs van.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Vergelijking torsiestijfheid div. BMW's
We kunnen het wel makkelijk testen. Stel we zetten een krik onder de bout van het subframe achter, en dan krikken tot het wiel voor loskomt.
Wat is dan de hoogte van het spatbord voor en het spatbord achter.
Wat is dan de hoogte van het spatbord voor en het spatbord achter.