323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18691
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Lekker bezig, Michel! Motortje is weer mooi en fris!
Voor die bak, Walter heeft zijn bak laten reviseren. Prima adres volgens mij.
@Walter, kom er eens in.
Voor die bak, Walter heeft zijn bak laten reviseren. Prima adres volgens mij.
@Walter, kom er eens in.
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2393
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Wondermike wrote: ↑Sat Feb 12, 2022 8:06 pm
…
Ander puntje is iets wat met enige regelmaat door mijn hoofd speelt, de sportbak Soms heel fijn maar toch ook weer niet.
Het ligt niet aan de bak, die is prima maar het verhoogde toerental is niet altijd wenselijk. De witte Baur heeft een eco 5-bakje en rijdt daardoor net even lekkerder op gangbare snelheden. Tja ik heb nog een normale 5-bak liggen alleen was die niet helemaal continent en markeerde graag de plekjes waar ik parkeerde. Die zou ik eigenlijk dan eerst willen laten nakijken en van nieuwe pakkingen en keerringen laten voorzien.
Iemand die hiervoor een goed adresje kent?
Dat klopt, hoewel ik dat adresje volgens mij via jou en Jan heb. Maar het is absoluut een goed adresje, hij heeft mijn complete 5-bak (ook eco) gereviseerd. Alle synchromeshringen nieuw, keerringen, rubbers en olie vernieuwd. Samen met de revisie van het complete schakelmechanisme was dat echt een wereld van verschil, gewoon weer als nieuw.
Gozer woont in Zutphen, maar ik vond het de kilometers dik waard. Laat maar weten, dan zorg ik dat je z’n adres- en contactgegevens van me krijgt.
Greetz,
Walter.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29320
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Ziet er top uit dat blok Michel, mooi! Ik ben destijds ook overgestapt naar het nieuwe type visco maar kan mij eigenlijk niet herinneren dat ik toen de poelie gewisseld heb, maar dat kan mijn geheugen zijn hoor!
Qua versnellingsbak, kun je een globaal idee van de kosten geven Walter? Een bak rondom nieuw afdichten kost peanuts, ben benieuwd wat de meerprijs gaat zijn.
Qua versnellingsbak, kun je een globaal idee van de kosten geven Walter? Een bak rondom nieuw afdichten kost peanuts, ben benieuwd wat de meerprijs gaat zijn.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18691
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Was 500, maar die bak is helemaal uitelkaar geweest, want ding sloeg steeds vast. Dus alle tandwielen gereinigd etc, synchomeshen vervangen, the works. En dat soort werk pak ik niet snel zelf aan...
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3019
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Lijkt wel klaar voor het museum, echt netjes hoor!Wondermike wrote: ↑Sat Feb 12, 2022 8:06 pm Inmiddels zijn we weer wat stappen verder en lijkt het blok al heel wat.
Vandaag begonnen met het leeghalen van de motorruimte van de Baur.
........
Koppeling zeker vervangen, als alles ok is, dan zou ik alleen de plaat vervangen.
Die ernaast staat, onder het dekentje, is die voor de touring?
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Top, thanks for the tip en is dat die Michael die je bak heeft gedaan? Adverteert wel regelmatig.
@Jeroen, de poelie van het oude type heeft een klein gaatje in het midden, soort dopje op de wapu. De nieuwere wapu heeft een bonk schroefdraad voorop en daarom zal je de poelie wel moeten wisselen. Denk dat andersom geen probleem is en misschien had jij al zo,n poelie erop.
Onder het dekentje staat inmiddels 5 jaar ofzo een tii blok van de touring. Wie weet komt die ook ooit nog in zijn huisje.
@Jeroen, de poelie van het oude type heeft een klein gaatje in het midden, soort dopje op de wapu. De nieuwere wapu heeft een bonk schroefdraad voorop en daarom zal je de poelie wel moeten wisselen. Denk dat andersom geen probleem is en misschien had jij al zo,n poelie erop.
Onder het dekentje staat inmiddels 5 jaar ofzo een tii blok van de touring. Wie weet komt die ook ooit nog in zijn huisje.
So many cars, so little time
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
De bak lekt trouwens op de pakkingen tussen de verschillende delen en niet de keerringen. Die had ik al een keer gedaan.
Zijn er meer die het bokken van de auto hebben bij zacht achteruit rijden? Ehh ja dit gaat dan over de koppeling
Zijn er meer die het bokken van de auto hebben bij zacht achteruit rijden? Ehh ja dit gaat dan over de koppeling
So many cars, so little time
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18691
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Dat is 'm inderdaad.Wondermike wrote: ↑Sun Feb 13, 2022 11:36 am Top, thanks for the tip en is dat die Michael die je bak heeft gedaan? Adverteert wel regelmatig.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3019
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Vooruit of achteruit maakt voor de koppeling geen verschil, guibo?Wondermike wrote: ↑Sun Feb 13, 2022 11:41 am De bak lekt trouwens op de pakkingen tussen de verschillende delen en niet de keerringen. Die had ik al een keer gedaan.
Zijn er meer die het bokken van de auto hebben bij zacht achteruit rijden? Ehh ja dit gaat dan over de koppeling
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18691
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Nee, die brengt de kracht over, meer niet. De mijne bokt niet achteruit.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Mooie werken Michel!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29320
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Vwb waterpomp poelie, ik zal 'm idd wel gewisseld hebben, maar niet geregistreerd haha
Bokken, treedt dat alleen op met warme motor én als je met een licht slippende koppeling rijdt zoals vaak een klein stukje achteruit? Dan zou 't de koppelingsplaat kunnen zijn, moet 't ook optreden bijv met filerijden al zal dat met de E21 niet zo gek vaak voorkomen denk ik. Heb dat bokken overigens ook wel ervaren met een sper met verhoogde sperwerking (40%+).
Op MP idd een Michael uit Zutphen gevonden, kan die weleens contacten, wil toch een bakwissel gaan doen, waarom dan niet gelijk zorgen dat 't weer voor jaren goed is. Zal eens een PB sturen.
Bokken, treedt dat alleen op met warme motor én als je met een licht slippende koppeling rijdt zoals vaak een klein stukje achteruit? Dan zou 't de koppelingsplaat kunnen zijn, moet 't ook optreden bijv met filerijden al zal dat met de E21 niet zo gek vaak voorkomen denk ik. Heb dat bokken overigens ook wel ervaren met een sper met verhoogde sperwerking (40%+).
Op MP idd een Michael uit Zutphen gevonden, kan die weleens contacten, wil toch een bakwissel gaan doen, waarom dan niet gelijk zorgen dat 't weer voor jaren goed is. Zal eens een PB sturen.
Regards/groeten, Jeroen
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Eigenlijk is het precies zoals Jeroen zegt, achteruit met licht slippende koppeling. Vooruit nergens last van.
Ben benieuwd naar de reactie van Michael over eventuele kosten.
Ben benieuwd naar de reactie van Michael over eventuele kosten.
So many cars, so little time
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3019
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Dan toch maar zeker een nieuwe koppelingplaat erin, verenpakket zal aardig versleten zijn.Wondermike wrote: ↑Mon Feb 14, 2022 6:31 pm Eigenlijk is het precies zoals Jeroen zegt, achteruit met licht slippende koppeling. Vooruit nergens last van.
Ben benieuwd naar de reactie van Michael over eventuele kosten.
Drukgroep checken en als de schotelveer inloop sporen op de vingers heeft, dan ook vernieuwen met nieuw druklager.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18691
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Gewoon een complete kit van Sachs eronder, of Luk. Drulager, drukgroep en koppelingsplaat. Zijn de kosten niet, en die rommel moet je niet alsnog een week later kapot gaan, kan je heel die bak er weer af martelen....