323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18692
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Nice. Ja, voor straatgebruik zou 500 mooi zijn, maar voor de Eifel, zou ik dat diff minimaal 1000 kilometer belast willen hebben. Dus na 5, 600km een rondje olie en dan nog een paar honderd km. Maar de rit richting Eifel telt ook mee natuurlijk.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29322
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Eens hoor Koos, zou wel lekker zijn als dit diff ff heel bleef hahaha
Regards/groeten, Jeroen
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Is zo’n E36-klok in een open behuizing niets voor jou anders? Die zijn sterker…
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29322
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Klok is het probleem niet zozeer, wel pignon en kroonwiel. Die zitten er nu in, idd van een E36.
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29322
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
M'n vriendje was weer terug van vakantie dus hebben we vandaag even het vers door Hardeman opgebouwde sper gemonteerd (25% met versterkte pignon en kroonwiel, ik meen E36 spec, eindoverbrenging 3.63:1). Nu aan het inrijden met verse Castrol SAF-XJ, en in elk geval is het 't stilste E21 sper dat ik in mijn auto heb gehad haha! Voelt goed aan, al ga ik de belasting voorzichtig opbouwen en voor de Eifel nog een keer olie verversen.
Als ik nèt een haartje gas geef hoor ik een licht zingen, ik kijk dat nog even aan. Wil ook zeker niet doorschieten in zeikerigheid en het kan ook zomaar van de bak of het steunlager komen: omdat diff-achteras-PU achterasrubbers de meest harde verbinding naar de carrosserie vormen kan het zomaar lijken wat meer van achteren te komen, maar daar hoeft de oorzaak niet te zitten. Als het niet erger wordt gaan we eens zien hoe de auto zich houdt in de Eifel, en waarschijnlijk stomen we daarna door naar de Alpen oid.
Veel meer plannen met de auto zoals eerder al beschreven, maar zo als de auto er nu bij staat moet die wel klaar zijn voor weer een leuke road trip.
Als ik nèt een haartje gas geef hoor ik een licht zingen, ik kijk dat nog even aan. Wil ook zeker niet doorschieten in zeikerigheid en het kan ook zomaar van de bak of het steunlager komen: omdat diff-achteras-PU achterasrubbers de meest harde verbinding naar de carrosserie vormen kan het zomaar lijken wat meer van achteren te komen, maar daar hoeft de oorzaak niet te zitten. Als het niet erger wordt gaan we eens zien hoe de auto zich houdt in de Eifel, en waarschijnlijk stomen we daarna door naar de Alpen oid.
Veel meer plannen met de auto zoals eerder al beschreven, maar zo als de auto er nu bij staat moet die wel klaar zijn voor weer een leuke road trip.
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11782
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Was weer gezellig! Fijn dat het nu eindelijk - na 5252542 wissels - goed lijkt!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18692
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Rook hij nog naar brandlucht?
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11782
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Was idd lekker warm daar, maar we kunnen er allen goed tegen.
On topic;
Belangrijkste les van van deze exercitie; ik(wij) kopen echt nooit meer iets gereviseerds zonder dat het ook echt aantoonbaar is gedaan.
Dit diff was vooral gereviverfd.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29322
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
We hebben nog wel een gereviverfd exemplaar liggen. Dit diff echter is door een andere transmissieboer voorzien van een gebruikte pignon en kroonwiel. Combi van reeds aanwezige slijtage en een afstelling die nèt niet goed is geweest waardoor het diff na een pot boenderen in de Eifel flink herrie begon te maken. Toen was de ombouw al twee jaar daarvoor gebeurd dus da's ook lastig reclameren, had ik 'm maar eerder moeten plaatsen. Hoop dat het nu een keer goed is, en blijft!
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29322
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Het hele lichte zingen is gebleven in het diff, maar ook niet erger geworden. Contact met Arend Jan van Hardeman leverde op dat het vooralsnog geen kwaad kan, maar dat een nèt iets andere afstelling het diff dan stil zou moeten maken. Afgesproken dat ik daar van het voorjaar een keer langs rij, kunnen ze 't gelijk oplossen. Jammer dat 't nog nèt niet goed is maar we beginnen eraan te wennen.
Verder ben ik al druk zaken aan het verzamelen voor een wat groter project aan de Baur. Lekke krukaskeerring, bak iets luidruchtig en schakelt achteruitrijlichten niet, stuurhuis iets speling, sb-pomp lekt iets. Allemaal verzameld werk dat ik in één keer wil gaan aanpakken. Dat kan best pas de volgende winter zijn, maar ik ben alvast spullen aan het verzamelen. Zo zorgde Hydroline voor een gereviseerd stuurhuis en pomp, verzamelen we lekker onderdeeltjes, en wilde ik ook een opgefriste versnellingsbak (5-eco) al klaar hebben liggen.
Ik had al een bak voorzien van nieuwe keerringen maar op aangeven van Walter en Koos besloot ik toch nog een stapje verder te gaan en een andere bak voor analyse naar Hulleman Classic Gears in Deventer te brengen. Die vond de bak behoorlijk netjes, friste 'm verder op, gaf 'm nieuwe synchromeshringen van de 1e en 2e versnelling, en uiteraard het hele pakket aan nieuwe keerringen. Aangezien alles verder netjes was heb ik de gok genomen en de lagers laten zitten, scheelde fors op het totale kostenplaatje. Die ligt dus ook alvast klaar!
Verder ben ik al druk zaken aan het verzamelen voor een wat groter project aan de Baur. Lekke krukaskeerring, bak iets luidruchtig en schakelt achteruitrijlichten niet, stuurhuis iets speling, sb-pomp lekt iets. Allemaal verzameld werk dat ik in één keer wil gaan aanpakken. Dat kan best pas de volgende winter zijn, maar ik ben alvast spullen aan het verzamelen. Zo zorgde Hydroline voor een gereviseerd stuurhuis en pomp, verzamelen we lekker onderdeeltjes, en wilde ik ook een opgefriste versnellingsbak (5-eco) al klaar hebben liggen.
Ik had al een bak voorzien van nieuwe keerringen maar op aangeven van Walter en Koos besloot ik toch nog een stapje verder te gaan en een andere bak voor analyse naar Hulleman Classic Gears in Deventer te brengen. Die vond de bak behoorlijk netjes, friste 'm verder op, gaf 'm nieuwe synchromeshringen van de 1e en 2e versnelling, en uiteraard het hele pakket aan nieuwe keerringen. Aangezien alles verder netjes was heb ik de gok genomen en de lagers laten zitten, scheelde fors op het totale kostenplaatje. Die ligt dus ook alvast klaar!
Regards/groeten, Jeroen