Het ultieme bandendraadje
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11806
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Het ultieme bandendraadje
Ik heb een leuk setje MSW (BBS look a Like) gevonden die ik onder de Brasil wil mikken.
Deze zijn echter 4x7J.
Wat is het slimste: of 4x/205/50/15, of 2x 195/50/15 en 2x 205/50/15?
Ben een beetje bang voor aanlopen (et12).
Ik ga nu eens de vredestijns proberen, de Bridgestones zijn voor mij exit.
Deze zijn echter 4x7J.
Wat is het slimste: of 4x/205/50/15, of 2x 195/50/15 en 2x 205/50/15?
Ben een beetje bang voor aanlopen (et12).
Ik ga nu eens de vredestijns proberen, de Bridgestones zijn voor mij exit.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29571
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het ultieme bandendraadje
195 voor doen, ws kom je dan prima uit. 205 vóór is echt teveel van het goede met een sportieve rijstijl.
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11806
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Het ultieme bandendraadje
Dacht al zoiets. Scheelt ook gelijk goed geld trouwens!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12058
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Het ultieme bandendraadje
Zorg ervoor dat ze aan de binnenzijde van de velg geen slaglood gebruiken maar alleen plaklood anders tikt het lood tegen de stuurkogels.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11806
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Het ultieme bandendraadje
Thanks, maar dat doen ze standaard tegenwoordig.
Op een setje lichtmetaal krijg je van mij zonder pardon een kogel als ze daar slaglood op durven te slaan.
Op een setje lichtmetaal krijg je van mij zonder pardon een kogel als ze daar slaglood op durven te slaan.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29571
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het ultieme bandendraadje
Zeker! Als ik een idioot tegen kom die dat nog doet op lichtmetaal kom ik er zonder enige discussie helemaal nooit meer. Hoewel, discussie, ja over een vergoeding voor het beschadigen van m'n wiel. Kwikshit praktijken. Daarom: binnenkort eigen balanceerapparaat. Omdat ik van mening ben dat ik beter kan miereneuken dan menig ander. Behalve deze of gene mierenneuker hier die valt over het woord miereneuken natuurlijk.
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3062
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Het ultieme bandendraadje
Bij mij zit er ook slaglood op lichtmetaal, zeg maar aluminium.
Is dat erg dan?
Is dat erg dan?
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11806
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Het ultieme bandendraadje
Nee, maar fraai is anders.
Zeker op de duurdere velgen is dat redelijk zonde.
Zeker op de duurdere velgen is dat redelijk zonde.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3062
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Het ultieme bandendraadje
Gelukkig dan maar, mijn velgen zijn niet duur geweest en lelijk, niemand wil ze. Slaglood zit wel goed vast.
Er stond wel een stickerlogo op dat je er niet met een hamer op mocht slaan, maar desondanks zat er wel slaglood op.
Nu is die waarachuwingssticker eraf.
Er stond wel een stickerlogo op dat je er niet met een hamer op mocht slaan, maar desondanks zat er wel slaglood op.
Nu is die waarachuwingssticker eraf.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Het ultieme bandendraadje
ik heb bij mijn 02 ook slaglood. Trouwens het slaglood voor alu velgen is anders dan slaglood voor stalen velgen. Als het goed is wordt je velg niet beschadigd. Mooi is het niet altijd, maar soms (in het geval van mijn 02) kan het niet anders.
Groeten loentje
Groeten loentje
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29571
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het ultieme bandendraadje
Met de hedendaagse balanceerapparatuur heb je anders wel heel veel mogelijkheden om het lood op verschillende posities te plaatsen.
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29571
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het ultieme bandendraadje
Even update van wat er momenteel leverbaar is in kwalitatief goede en liefst wat sportievere banden in 15". Er is nog genoeg in 15", maar wil je in de bekende setup van 195/50-15 voor de voorkant en 205/50-15 aan de achterkant rijden wordt de keuze al beperkter. Tenminste, als je net als ik van mening bent dat hetzelfde merk en type voor én achter toch echt voor het beste weggedrag zorgt met een E21.
Ofwel, wat is er nog voor leuks te koop in zowel 195 als 205? Huidige prijzen van Autobandenmarkt er maar even ter indicatie bijgezet.
Conti PremiumContact2
Begint echt een oude band te worden, en achter alleen nog maar leverbaar als V band en voor alleen maar als H
Uniroyal Rainsport3 - 195/50 R15 82V EUR 52.00 - 205/50 R15 86V EUR 73.80
Volgens de ANWB in 2016 krap aan een goed resultaat in het natte en droog afwaarderingen wegens gebrek aan zijdelingse grip en neiging tot overstuur.
Vredestein Sportrac5 195/50 R15 82V EUR 57.00 - 205/50 R15 86V EUR 82.50
In het verleden een prima geteste band, en Ite rijdt er naar tevredenheid mee (onder de Brasil 323i). Met diezelfde Brasil kreeg ik zelf een ander gevoel: de band is stil en comfortabel, maar niet erg communicatief. Inherent aan comfortabel wellicht, maar ik vind dat met name in het grensbereik (stevig bochtenwerk) de communicatie tekort schiet. Ofwel, je voelt niet lekker wat er exact gebeurt. Ook in de laatste ANWB zomerbandentest kwamen deze er minder goed uit wegens tegenvallende resultaten in het natte en wegens uitval tijdens de snelheidsproef.
Andere merken die beide maten leveren, bijvoorbeeld Fulda en Falken, hebben een beetje hetzelfde probleem als je ziet met Vredestein en Uniroyal: het worden allemaal ecoblasters. Zachte wangen, veel rol over de wangen, geen precies stuurgedrag, snelle neiging tot over- dan wel onderstuur en lekker hard slijtvast rubber hetgeen leidt tot hooguit matige prestaties nat en droog.
Wel serieus gekeken naar de ervaringen met Hankook:
V12 Evo2:
AMS test:
„Plus: Auf Nässe überdurchschnittlich, trocken sehr gutes Bremsen, leicht beherrschbar.
Minus: Leichte Defizite im Längs-Aquaplaning, beim Trockenhandling nachlassende Präzision. Hoher Rollwiderstand.“
Sport Auto test:
„Plus: Top-Leistungen im Bremsen und hohes Seitenführungspotenzial nass und trocken.
Minus: Schwächen bei Aquaplaning. Verlangt nach großen Lenkwinkeln, wenig Harmonie mit ESP im Nassen.“
Ook hier lijkt het dus wel of deze band aan hetzelfde ecodweil syndroom lijdt.
Ventus Prime3 K125:
Autotest:
„vorbildlich“ (testwinnaar)
AutoBild:
„Stärken: koreanischer Premiumhersteller mit ausgewogenen Handlingqualitäten und guter Verzögerung auf nasser und trockener Strecke, leises Vorbeifahrgeräusch, fairer Preis, gute Wirtschaftlichkeit.
Schwächen: nur durchschnittliche Aquaplaningqualitäten.“
Deze band, met een iets behoudender profiel dan van de V12 Evo, is ook als testwinnaar uit de bus gekomen bij de ANWB en AutoWeek. Hoewel de criteria voor de doorsnee gebruiker wellicht iets anders liggen dan voor ons zeggen al deze positieve testresutaten wel wat. Misschien wel 'best of the rest'?
Ofwel, wat is er nog voor leuks te koop in zowel 195 als 205? Huidige prijzen van Autobandenmarkt er maar even ter indicatie bijgezet.
Conti PremiumContact2
Begint echt een oude band te worden, en achter alleen nog maar leverbaar als V band en voor alleen maar als H
Uniroyal Rainsport3 - 195/50 R15 82V EUR 52.00 - 205/50 R15 86V EUR 73.80
Volgens de ANWB in 2016 krap aan een goed resultaat in het natte en droog afwaarderingen wegens gebrek aan zijdelingse grip en neiging tot overstuur.
Vredestein Sportrac5 195/50 R15 82V EUR 57.00 - 205/50 R15 86V EUR 82.50
In het verleden een prima geteste band, en Ite rijdt er naar tevredenheid mee (onder de Brasil 323i). Met diezelfde Brasil kreeg ik zelf een ander gevoel: de band is stil en comfortabel, maar niet erg communicatief. Inherent aan comfortabel wellicht, maar ik vind dat met name in het grensbereik (stevig bochtenwerk) de communicatie tekort schiet. Ofwel, je voelt niet lekker wat er exact gebeurt. Ook in de laatste ANWB zomerbandentest kwamen deze er minder goed uit wegens tegenvallende resultaten in het natte en wegens uitval tijdens de snelheidsproef.
Andere merken die beide maten leveren, bijvoorbeeld Fulda en Falken, hebben een beetje hetzelfde probleem als je ziet met Vredestein en Uniroyal: het worden allemaal ecoblasters. Zachte wangen, veel rol over de wangen, geen precies stuurgedrag, snelle neiging tot over- dan wel onderstuur en lekker hard slijtvast rubber hetgeen leidt tot hooguit matige prestaties nat en droog.
Wel serieus gekeken naar de ervaringen met Hankook:
V12 Evo2:
AMS test:
„Plus: Auf Nässe überdurchschnittlich, trocken sehr gutes Bremsen, leicht beherrschbar.
Minus: Leichte Defizite im Längs-Aquaplaning, beim Trockenhandling nachlassende Präzision. Hoher Rollwiderstand.“
Sport Auto test:
„Plus: Top-Leistungen im Bremsen und hohes Seitenführungspotenzial nass und trocken.
Minus: Schwächen bei Aquaplaning. Verlangt nach großen Lenkwinkeln, wenig Harmonie mit ESP im Nassen.“
Ook hier lijkt het dus wel of deze band aan hetzelfde ecodweil syndroom lijdt.
Ventus Prime3 K125:
Autotest:
„vorbildlich“ (testwinnaar)
AutoBild:
„Stärken: koreanischer Premiumhersteller mit ausgewogenen Handlingqualitäten und guter Verzögerung auf nasser und trockener Strecke, leises Vorbeifahrgeräusch, fairer Preis, gute Wirtschaftlichkeit.
Schwächen: nur durchschnittliche Aquaplaningqualitäten.“
Deze band, met een iets behoudender profiel dan van de V12 Evo, is ook als testwinnaar uit de bus gekomen bij de ANWB en AutoWeek. Hoewel de criteria voor de doorsnee gebruiker wellicht iets anders liggen dan voor ons zeggen al deze positieve testresutaten wel wat. Misschien wel 'best of the rest'?
Regards/groeten, Jeroen