Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Jeroen »

Aangezien hier wel wat experts op het gebied van poetsen zijn, maar eens even brainstormen als dat mag. Wat ik tot nu toe aan auto's doe, en dus ook met de Baur, is eens een laagje Turtle Wax aanbrengen, voorafgaand hooguit nog eens een vies plekje weghalen met Commandant, es een kloddertje tiplak, en dat is het wel. Dat kan best een keertje wat beter lijkt me!

Dus mijn idee zou dan zijn fatsoenlijk poetsen, evt lakbeschadigingen plaatselijk herstellen, en dan de boel verzegelen met bijv zo'n glascoating. Is dat wat? Zijn er interessante partijen die dat kunnen voor een schappelijke prijs? En wat moet er dan evt gedemonteerd worden om 't netjes te houden, in elk geval logo's en type-aanduiding denk ik, nog meer?

Ben benieuwd naar de tips en ervaringen!


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by uwbuurman »

Glascoating is naar mijn idee te duur, tenminste, ik ga geen 1k+ betalen, voor een auto die een relatief rustig leven heeft. Maar een rondje polijsten en goed sealen mag wel een keer. Voor mijn cabrio sowieso, maar ook de nieuwe lak van de 323i is nu wel een heel gewilllig slachtoffer.

Ik heb het plan de auto's binnenkort naar een voor mij bekende en zeer goede detailer te brengen. Kan die zich uitleven.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Thegs »

Kijk dat is een draadje naar mijn straatje. Ik mag me graag uitleven op een auto, zeker de lastige projecten heb ik altijd leuk gevonden. Even kort de stappen op de rij die ik normaal gesproken doorloop.

1. Inspectie
Ik loop de hele auto na met een speciale inspectielamp om zo een goed beeld te krijgen van de staat van de lak. Alle defecten die op te lossen zijn plakken we tape bij of strepen we aan op een papiertje. Verder doe ik op een aantal plekken op de auto een lakdikte meting om te zien wat de mogelijkheden (en eventuele eerdere reparatie’s zijn).

2. Cleanen
Voordat we kunnen afwerken ga ik de hele auto kleien. Hiermee haal je het vuil echt uit de poriën van de lak en zorg je voor een mooie basis voor de rest van de werkzaamheden. Afhankelijk van de gevonden problemen doe ik een test met pad/polijstmiddel combinaties om zo heb beste resultaat te bereiken. Het meeste werk doe ik met een dual action machine om het risico op meer schade te beperken. Helaas is soms een roterende machine nodig om grotere problemen of harde lak aan te pakken.

3. Voeden en sealen
Als de correctie is uitgevoerd ziet de auto er strak uit en kom het afwerken aan bod. Vaak breng ik een voeding aan op de lak die zorgt voor een extra boost in het uiteindelijke resultaat. De voeding vult eventuele poriën op om een zo glad mogelijk resultaat te krijgen. Als laatste zet ik een waslaag op de auto, vaak een vaste was. De afwerklaag is er in diverse soorten en maten (vloeibaar, vast, coating) met zijn eigen voor en nadelen. Ik vind zelf een vaste was lekker werken en het resultaat erg mooi.

4. Stand tijd
De tijd die een waslaag bescherming biedt. Bij een goede voorbereiding geeft een waslaag (vloeibaar of vast) ongeveer een stand tijd van 6 – 8 maanden. In de tussentijd is het goed mogelijk om een boost te geven met bijvoorbeeld een spay was (na het auto wassen). Hiermee wordt de stand tijd positief beïnvloed. Een coating kan een stand tijd hebben van meer dan een jaar, maar het aanbrengen daarvan is dan ook niet zo simpel en voor een hobbyist eigenlijk niet te doen (i.v.m. uitharding bij UV lampen, uithardingsduur, methode van aanbrengen en persoonlijke bescherming). Het laten doen bij een specialist brengt dus automatisch een kostenplaatje met zich mee.

5. No go
Een aantal dingen is voor mij een no go. Commandant is bijvoorbeeld een middel wat er bij mij niet in komt. Lijkt soms bijzonder effectief, maar zit ram vol siliconen wat je later veel problemen kan geven. Daarbij zijn er zoveel goede alternatieven. Polijsten, poetsen, was aanbrengen zonder bescherming van trims, kunststof of logo’s. Alle middelen hebben de neiging om een witte waas achter te laten die erg lastig weg te krijgen is. Als laatste houd ik niet zo van bling bling op trims en banden. Je kunt geweldige spullen krijgen om alles te laten glimmen, maar dat zit over het algemeen ram vol siliconen en is gewoon rommel. Daarbij geeft het een bepaald Sjonnie gehalte wat ik op een mooie klassieker of sportwagen liever niet zie.

Natuurlijk hebben we het nu alleen gehad over de lak aanpakken, niet over wassen, drogen, interieur en bijvoorbeeld velgen. Maar dat kunnen we in een later stadium nog wel eens doen als daar behoefte aan is.
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Jeroen »

Kiek, daar hebben we wat! Ik had je ook gelijk kunnen bellen Gerwin, maar een open discussie hier is toch ook wel erg leuk. Maar goed, ik heb je eerder in actie gezien met de rode cabrio en dat heeft ook tot een super resultaat geleid, en met die zwarte 320iS bijvoorbeeld ook trouwens! Dus ik zou je graag nog eens inhuren als dat kan Gerwin, en het gaat me idd vooral om de lak. Ik heb wel een rijtje (grijs, dat dan weer wel) blik dat wel wat aandacht verdient, om te beginnen met de Baur en de Compact van de First Lady haha! Spreek graag wat met je af voor het voorjaar!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Peter V. »

Kunnen we hier niet een kleine clinic van maken? Ik zie graag eens hoe dat zoiets gaat. Mini poetsmeeting of zo.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Thegs »

Geen probleem, heb ik al eens eerder gedaan. Ik zal eens kijken of we wat op poten kunnen zetten.
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Jeroen »

Leuk!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Nick1984 »

Ik dacht dat El Lucio (Bram) hier ook in was gespecialiseerd...

Zelf heb ik 2 jaar terug de E28 eens onderhanden genomen met alle producten van Meguiar's.
Bij het kleien was ik toch verschoten wat er nog van de lak afkomt.
Bij het polijsten zeker een excentrisch toetel gebruiken, veel minder kans op hologrammen achteraf.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Smartie »

De reseda moet gebeuren dus erg interessant.
User avatar
Guido
Upcoming E21 fanatic
Posts: 189
Joined: Thu Jan 05, 2006 9:25 pm
My E21(s): '82 323i Polaris
Location: Netherlands

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Guido »

Een soort clinic / info-meeting lijkt mij ook wel wat.
Ik was / poets mijn wagentje al jaren op de zelfde wijze.
Maar technieken veranderen.

Zo heb ik laatst een fles Mequiars Ultimate Wash & Wax geprobeerd.
ik was erg onder de indruk vergeleken met mijn reguliere shampoo.

Ik volg deze topic!
323i 1982 Polaris / Atlantic Blue interior
Bram_Baur
E21 Fanatic
Posts: 434
Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983
Location: Kasterlee , Antwerpen, België

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Bram_Baur »

Nick1984 wrote: Fri Feb 22, 2019 7:42 pm Ik dacht dat El Lucio (Bram) hier ook in was gespecialiseerd
Ik poets voor en na inderdaad auto’s. ‘Gespecialiseerd’ als term is wat teveel eer🙂
Coatings doe ik bijvoorbeeld nog niet omdat ik me daarover nog niet voldoende heb geïnformeerd.

Dus ik sta ook open om bij te leren :mrgreen:
Groeten, Bram

e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Thegs »

Tijd om eens een verslagje te maken, dit weekend weer eens een auto klaar gestoomd voor een komende taxatie (en gewoon omdat het hard nodig was). Het slachtoffer was deze keer een onk VW Golf Mk. 2 uit 1985. Bijzonder verhaal, geboren als 1.4 CL ofzo maar door de 1e eigenaresse na 25.000 km aan de voorkant kort gereden. Daarna door vader/zoon gekocht als project en helemaal opgebouw met originele Oettinger onderdelen (omstreeks 1992/93). Door een hele noodlottige situatie is de auto na eenmalig gebruik in de schuur beland om daar pas in 2011 weer uit te komen.

Mijn zwager kreeg de kans om deze auto te kunnen kopen en heeft hem in de jaren naar zijn eigen smaak klaar gemaakt. Deze heeft bij een bandencentrum gewerkt en de auto heeft in zijn leven dus wat reclamestickers gehad. Daarnaast is het wel voornamelijk een binnenslaper, maar heeft sinds hij de loods heeft verlaten nog geen lekkere poetsbeurt gehad. Daar gaan we dus verandering in brengen!

Image
Image

Zo op het oog lijkt het allemaal niet verkeerd, maar daar komen we later nog wel op terug. We beginnen met een wasbeurt, maar voordat ik daar aan begin wil ik zeker zijn dat de basis goed is. Dus gaan we met een cleaner aan de gang die ijzerdeeltjes oplost, nu kun je denken maar die zitten toch niet op mijn auto? Nou dat zal je nog verbazen wat er van auto's komt en op je auto terecht komt als achterligger, overigens goed in beeld gebracht omdat de cleaner paars kleurt als het in aanraking komt met ijzer:

Image
Image

Nadat de deeltjes los geweekt zijn spoelen we de auto grondig en is het tijd om hem te wassen. Bij voorkeur was je de auto met een 2-emmer systeem, een om de spons in te spoelen en de andere om weer shampoo uit te halen voor de volgende ronde. Als tweede adviseer ik om onder in de emmer een zogenoemde grit-gaurd te leggen. Deze zorgt er voor dat het vuil wat onder in de emmer zakt niet meer omhoog komt bij de volgende keer als de spons in de emmer gaat. Als je deze maatregelen neemt zorg je voor een nette en krasvrije was methode en voorkom je o.a. swirls (soort wat spinneweb wat je in de zon goed ziet) tijdens het auto wassen. Drogen met een goede kwaliteit droogdoek en de auto is klaar voor het echte werk:

Image

Precies, naar binnen dus om te beginnen met de inspectie. Ik kom wel eens bij mensen om een auto te poetsen en gelukkig zijn de meesten goed op de hoogte van de staat van hun auto. Is de lak origineel? Is er al eens gespoten? Erg belangrijke informatie als je een auto gaat polijsten. Ken je deze historie niet of wil je het zeker stellen, tijd voor een lak inspectie. Daarvoor gebruik ik een zeer felle inspectielamp met focus, hierdoor zijn diverse defecten goed op te sporen en te documenteren. Daarnaast een lakdikte meting, dit geeft weliswaar een indicatie maar wel een indicatie van fabrieksdikte of nawerk. In het geval van de Golf geeft de documentatie en volledige spuitklus uit de periode van de ombouw. Een volledige meting geeft wel aan dat er goed voorwerk is gedaan en weinig rommel is gebruikt. Over het algemeen een wat dikkere laklaag dan af fabriek, maar erg constant en goed verdeeld over de panelen:

Image

De paar plekken van aandacht waren bekend, maar zijn toch aangemerkt op het rapportje en zo heb ik een goed beeld waar ik eventueel op zou moeten passen met de machine. Om ons verder voor te bereiden op het polijsten moet het laatste beetje vuil uit de lak worden gehaald door te kleien. Hiermee trek je het vuil uit de porien van de lak, wat er voor zorgt dat je zo "schoon" en snel mogelijk je polijstwerk kan doen:

Image

Mijn zwager begint aan het afplakken van alle rubber delen (denk aan raamrubbers, wielkast randen, ruitensproeiers en deurklinken), want polijstmiddel trekt in rubber delen en slaat erg wit uit. Dat kan je met een aantal cleaners wel corrigeren, maar voorkomen is beter dan genezen in dit geval. Intussen begin ik met het preparen van de machines, een roterende voor de eerste corrigerende stap en een dual action voor de afwerking. Op de motorkap doen we een testspot om te bepalen hoe de lak reageert op mijn gekozen combinatie (pad en polijstmiddel). Hiermee kan je namelijke de mate van correctie bepalen, de hardheid van de pad en de korrel van het middel bepalen immers de slijpgraad.

De eerst voorzichtige conclusie, de lak reageert erg goed op de correctie (al is de slijpgraad hoog door de harde lak) maar is de auto wel voorzien van blanke lak. Helaas in dit geval, want er zit behoorlijk wat verkleuring in de lak door het gebruik van stickers op de auto. Bij een auto zonder blanke lak kun je bij zo'n uni kleur mooi aan de verkleuringen werken.

Na het maken van een plan van aanpak ga ik dan maar aan de slag, elk paneel bij langs in diverse onderverdelingen. Eerst corrigeren, daarna afwerken met een licht polijstend middel op een zachte pad om de glans mooi terug te brengen. Langzaam maar zeker veranderd de auto weer naar hoe hij in 1992/93 de spuitcabine heeft verlaten. Door de lange stilstand en voornamelijk binnen slapen zitten er erg weinig schades en grote defecten aan de lak waardoor de lichte doorschijning van verkleuring hier en daar de enige doorn in mijn oog is. Helaas kan ik daar weinig aan doen. Om een zo goed mogelijk beeld te geven van deze stappen heb ik van een aantal plekken wat voor en na foto's gemaakt:

Image
Image

Image
Image

Image
Image

Image
Image

Nou, dat begint dan weer ergens op de lijken en we kunnen de fase van het corrigeren achter ons laten. Maar voordat we gaan beschermen maak ik graag nog even een tussenstap. De lak van een auto is nooit helemaal egaal en in de porien gaat dan weer het vuil zitten bij verder gebruik. Voor het aanbrengen van een wax of een sealant kan je de auto voorzien van een glaze. Dit is een soort voedend materiaal wat de porien vult, maar wat de lak ook een extra boost geeft. Zelf gebruikt ik vaak een combinatie pre-wax cleaner en glaze in één, dit breng ik met de dual action machine aan op de auto. Uiteraard zit daartussen nog een stap waar je met een goede ontvetter alles ontdoet van polijst- en mogelijke andere resten:

Image

En dan komt het aanbrengen van de bescherming, in mijn geval een harde was. Hier zijn ontzettend veel keuzes en iedereen heeft zijn eigen voorkeur. Mits goed voorbereid en juist aangebracht bied een was (zowel hard als vloeibaar) een bescherming van 6 - 8 maanden. In geval van een coating kan dit wel 12 tot 24 maanden zijn. Een glascoating moet alleen wel uitharden en dat moet gebeuren met lampen (als je die in je bezit hebt) of tijd. Nu kost een auto goed behandelen zowiezo tijd, maar dit houdt in dat je de auto in ieder geval een nacht zou moeten laten staan.

Ik zelf breng gewoon een hoge kwaliteit harde was aan met de hand, geeft voldoening en controle. De belangrijkste tip is eigenlijk: breng een dunne laag aan! Dit geeft 2 voordelen, een dikke laag is lastig en zwaar om te verwijderen en het kost gewoon minder geld. Het potje was wat ik gebruik kost gemiddeld 60 - 100 euro dus reken uit je winst. Je moet de was net kunnen zien zitten, bij twijfel liever 2 dunne laagjes dan 1 dikke:

Image

En zo ben je al een groot deel van de dag bezig, maar hebben we ook wel weer een mooi resultaat bereikt. Tijd om de auto uit te pakken en te ontdoen van alle aangebrachte tape. Tip van mij, gebruik een goede kwaliteit tape (zoals bijvoorbeeld 3M) om te voorkomen dat lijmresten je vijand worden in dit stadium. Daarna gaan we de puntjes om de i zetten, denk daarbij aan het bijwerken van de zwarte delen en het nalopen van alle gepolijsten delen met een microvezeldoek.

Omwille van het toch al grote verslag laat ik wielen/banden en interieur maar buiten beschouwing voor nu, daarbij was ik na 1,5 dag ook wel blij om nog even wat anders te doen. Als afsluiter (en dat blijft natuurlijk altijd het leukste moment) is het dan tijd om de auto naar buiten te rollen en hem bij daglicht te bekijken. Even nabespreken met de "klant" en in ons geval even naar een leuke locatie om een paar afsluitende plaatjes te maken:

Image
Image
Image
Image

Dat was weer een hele lap tekst, hopelijk hebben jullie er wat van opgestoken. Ik blijf het leuk vinden om auto's weer terug naar oude glorie te brengen of de puntjes op de i te zetten voor bijvoorbeeld een taxatie. Zo heb ik al diverse auto's binnen ons clupje onder handen gehad en daarnaast in de tijd ook aan diverse klassiekers en exclusieve auto's mogen werken. Het allerbelangrijkste vind ik zelf verwachtingsmanagement. Ik ben geen schade hersteller of tovernaar, maar wel goed in staat om met diverse technieken uit de lak te halen wat er nog in zit. Overigens ben ik zelf een ontzettend zeikerd en zie altijd nog van alles, maar dan is het goed om te zien dat eigenlijk iedereen vol tevredenheid kijkt naar hun eigen auto.

Als laatste, ik ben altijd ernstig druk met van alles en nog wat maar mocht er nou iemand zijn die een erg leuk project heeft, grote tijfels heeft over wat er te behalen is of wil weten wat de staat is van het lakwerk? Neem dan gerust contact op en dan kunnen we altijd eens kijken wat er mogelijk is. Overigens als er vragen zijn is het altijd leuk dat in dit topic te doen, dan heeft iedereen er wat aan.
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Thegs »

Hier nog een paar andere projecten die ik al eens gedaan heb:

Image
Image
Image
Image
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by Peter V. »

Schitterend verslag Gerwin. Mooie stappen ook met de Golf.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Poetsen, lakverzegeling, glascoating, etc.

Post by uwbuurman »

Mooie write-up, Gerwin!! Lekker bezig geweest, met die golf! Die klap op de snuit is wel stevig geweest, want voorspatborden en motorkap sluiten nog niet mooi. Maar dat gele lakwerk glimt je weer tegemoet!! Erg mooi gedaan!

Mijn gerestaureerde 323i zou komende winter eens moeten, denk dat die lak nog wel een paar tandjes kan verbeteren. Veel mensen denken dat niks mooier is dan een verse goed gespoten auto, maar dat is niet zo. Dus die mag een rondje.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply