Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!

Post by Wilmo »

Ok, het woordje dafür had ik even overheen gelezen.


ADAC schrijft dit:
E10 kann insbesondere bei hohem Druck und hohen Temperaturen unter Ethanolat-Bildung korrosiv auf Aluminium wirken.
Ethoxide zijn het dus. Er wordt door ethanol een zout gevormd met aluminium en magnesium.

Uiteraard worden slangen en rubbertjes ook genoemd, maar slangenklemmen krijgen bij ons niet de kans om vast te rotten.



Maar dit riekt naar een juridische disclaimer:
Nur Ford und Mercedes Benz haben keine Vorbehalte gegen eine einmalige Fehlbetankung mit E10 – nachtanken mit E5 genügt in diesem Fall.

Für alle anderen Marken gilt weiterhin: Eine einzige irrtümliche Tankfüllung mit E10 kann zu ernsten, nachhaltigen Schäden führen. Im Falle einer Fehlbetankung mit E10 sollten grundsätzlich die Hinweise des Fahrzeugherstellers beachtet werden. Nach Einschätzung des ADAC kann es jedoch ausreichen, unverzüglich den Tank mit einer ethanolarmen Kraftstoffsorte (am besten Super Plus) aufzufüllen, um damit wieder ein möglichst unkritisches Ethanol-Mischungsverhältnis zu erreichen. Wurde der Tank hingegen randvoll mit E10 aufgefüllt, ist das Abpumpen des Kraftstoffes – je nach Fahrzeugherstellermaßgabe – erforderlich.

Volgend onderzoekspuntje: Bij welke druk en temperatuur ontstaat die ethoxides? Moderne auto's hebben >3 bar benzine druk, onze beestjes niet meer dan 2 bar.


Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!

Post by Wilmo »

https://www.process-design-center.com/s ... ion_01.pdf

De eerste die hier genoemd wordt is corrosie die plaats vind bij een watergehalte van rond de 9.5% in de brandstof, dan kunnen er ook onder andere corrosieproblemen ontstaan met zink, gebruikt in carburateurs. Dit watergehalte is hoger dan verkocht mag worden, maar wie weet wat het gehalte is na een winterstilstand.

Droge corrosie wordt ook genoemd, maar hiervoor moet het watergehalte <0.1% zijn. Hierdoor was droge corrosie nooit een probleem maar sinds 2008 moet er <0.3% water gegarandeerd worden aan de pomp, hierdoor is het in de praktijk 0.05% vanwege het wateraantrekkende vermogen van ethanol.


Vanmiddag lees ik de rest van het paper wel. Je moet kennelijk nog een scheut water bij de tankbeurt doen :D
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!

Post by Jeroen »

Je hoort een hoop verschillende zaken. Ik heb al tests gezien die aantoonden dat er een flink vochtgehalte in zit, wat dat corrosieverhaal mogelijk wel een reëel gevaar maakt. Met zink, maar mogelijk ook met alu, metaal, rubber en met pakkingmateriaal, vooral als dat kurk is. Nou is BMW eerder dan andere merken al van de kurk afgestapt meen ik (alleen nog voor de carterpakking?).

Maar welke risico's loop je dan nog met auto's als de onze waaraan bovengemiddeld veel preventief onderhoud is/wordt uitgevoerd? Dat schakelt corrosie in elk geval niet uit. Zouden bijvoorbeeld de tank of de brandstofleidingen risico lopen? En daar bovenop het vergommen, alles komt vast te zitten met die smurrie, ook injectoren, brandstofverdelers en bijvoorbeeld de WUR (igv K-Jet).

En ja, vergommen is iets wat al langer speelt en waar je altijd rekening mee moet houden bij langere stilstand, maar wellicht dat het materiaalgebruik vanaf medio 1990 een aantal corrosierisico's uitsluit?

Ik ben geen expert, heb ook het idee dat we nog zeker geen lange termijn totaalplaatje hebben, maar heb wel de overtuiging dat grote voorzichtigheid met het gebruik van E10 geboden is!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!

Post by uwbuurman »

Simpel, als het niet hoeft, doe ik het niet. Voor een 1.8-10-op-de-bult-en-4-in-de-schuur-motor kan het me minder schelen, maar mijn zorgvuldig opgebouwde 2.7 met alles nieuw krijgt gewoon duur sap.

Mijn dagelijkse diesels krijgen ook het goedkoopste vreten dat er te koop is, terwijl ook jaren al verhalen gaan over de lagere kwaliteit van de onbemande pomp brandstoffen, komt lager uit het depot, waar meer bezinking is. Zal wel. Die moeten gewoon rijden en niet zeuren.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!

Post by raymondw »

O.b.v. risico management heb ik voor mijzelf mijn standpunt bepaald.

Risico -> Hoe groot is de kans dat mijn auto's met E10 problemen gaan ondervinden?
Wie draagt het risico -> niet de fabrikant.
Ik ben van nature risico avers -> dus wil in zijn geheel geen risico lopen tenzij een ander dat van mij overneemt.
Kan ik het risico aan een ander overdragen, bijv. al die platforms die je adviseren of de fabrikant van de benzine of de overheid? -> nee
Zijn er onderbouwde testrapporten en garantiestelling van een onafhankelijke testinstituut of van de fabrikant? -> nee

De dames en heren wetenschappers mogen lullen tot ze een ons wegen; zolang het financiële risico van een kapitale motorschade, in het geval van de E28S al gauw 40k Euro bij mij ligt, blijf ik voor al al mijn auto's, ook voor het dagelijkse E39 konijn alleen premium benzine gebruiken. Die paar cent per jaar is een schijntje t.o.v. het mogelijke gezeik en gedoe wat je er mee hebt.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!

Post by BertjeConti »

Ik respecteer ieders mening met betrekking tot de E10 discussie, en eenieder moet vooral datgene doen wat hem goeddunkt.
Ben je er vies van, dan moet je het zeker niet in je tank mikken.

Ik denk dat het allemaal wel mee valt, in Brazilië rijden ze al van de eerst oliecrisis (toen moest de E21 nog gelanceerd worden) op benzine die tot wel 25% werd bijgemengd met ethanol. Natuurlijk waren de auto's daarop aangepast, maar lang niet zo hi tech als nu mogelijk is, waarschijnlijk een groter sproeiertje in de carburateur en een andere stroomverdeler, thats all.

Flexfuel auto's zijn heden ten dag in Brazilië, maar ook in Zweden en Noorwegen zo'n beetje de standaard, dan maakt het percentage ethanol niks meer uit, het motormanagement systeem past brandstof en ontsteking er automatisch op aan. Behalve dan dat E85 voor wel 20% meer paardjes kan zorgen.

Ik ga gewoon E10 in de E12 mikken als dat goedkoper is dan E5, en als er in de omgeving E85 te verkrijgen was, zou ik de E12 direct flexfuel maken.
Het gehele brandstof systeem in de E12 is wat mij betreft geschikt voor ethanol.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!

Post by Peter V. »

De brandstofdiscussie......

Ik moet eerlijk zeggen dat de E21 bij mij altijd al op 98 op hoger heeft gedraaid. Voor die 2000 km in het jaar maken de kosten mij niet uit.
De 130i draait ook alleen op 98. Wat de vorige eigenaar heeft getankt weet ik natuurlijk niet. Ik heb afgelopen jaar alle brandstofslangen van de E21 preventief vervangen (na acht jaar) en kon aan de binnenzijde niet echt veel "slijtage" ontdekken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!

Post by Jeroen »

Op het moment is het nog een eenvoudige keuze, gewoon 98 tanken. Maar het aantal tankstations waar je dat nog kunt tanken loopt gestaag terug en in het buitenland is de verkrijgbaarheid van goede alternatieven soms flink slechter, dus het zou wel eens een steeds grotere uitdaging kunnen worden.

Eerlijk gezegd maak ik mij om brandstofslangen nog het minste zorgen, die zijn ook allemaal al wel een keer vervangen en anders is dat zo weer gedaan. Corrosie is een veel groter potentieel probleem.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!

Post by Wilmo »

Corrosie is een groter probleem inderdaad. Maar dat beperkt zich tot zink en amunilununum. Staal niet dus. Ook moet de temperatuur hoog zijn, bij de L-Jet circuleert de benzine, bij een K-jet niet. Hoe ziet die regelunit voor de K-jet eruit? Ik heb vorig jaar er een voor een 1.8 weggemikt, daar hadden we nu wel een leuk experiment mee kunnen doen. En de brandstofpomp, welke materialen zijn daar in contact? Maar die ziet dan weer geen hogere temperatuur. Hoog is dan kookpunt van ethanol: 80 graden.

Ik vind het nu wel geinig aan een kant dat ethanol niet de boosdoener is, maar water!
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!

Post by BertjeConti »

Het is natuurlijk heel nobel dat we ons hier druk maken over het feit of die E10 nu schadelijk voor onze gekoesterde klassiekers of niet.

Maar dat zal niet de reden zijn dat E5 vervangen wordt door E10 bij de pomp.

Nee, dat doet men natuurlijk omdat het beter (lees minder slecht) is voor ons milieu.
Rijden op E10 zou tot 2% reductie van de CO2 uitstoot moeten leiden, en natuurlijk wordt er zo minder fossiele en meer hernieuwbare brandstof verbruikt.
Die 2% CO2 reductie valt nogal te betwijfelen, zeker hier in ons kikkerlandje. Hier wordt immers geen bio ethanol geproduceerd, nee, die ethanol die bijgemengd wordt, komt met grote vervuilende zeetankers van een ander continent, ik gok zuid Amerika.
Hoeveel blijft er dan nog werkelijk over van de beoogde CO2 reductie?

Ik denk dat er veel doeltreffendere maatregelen zijn, tsja en die hebben we zelf veel meer in de hand.

Waarom staan er elke morgen en middag stoeten auto's bij de lagere school? De kinderen zelf vinden het veel leuker als ze met vriendjes of vriendinnetjes naar school mogen lopen of fietsen hoor!

Nog gekker, met auto naar de sportschool, ik snap 'm echt niet.

Nee, het overgrote deel van ons volkje pakt echt voor elk wissewasje de auto.

De makkelijkste CO2 reductie behaal je door eens wat vaker op je fiets te springen, het doet echt geen pijn hoor!

Maar goed, ik heb wellicht makkelijk lullen, woon-werk is nog geen 4km, en dat geldt ook voor Petra. Maar daar hebben we 10 jaar geleden bewust voor gekozen door naar het werk te verhuizen. De beloning is echter groot, elke dag 2* 3 kwartier meer vrije tijd in plaats van reistijd/filestress.

Stof tot nadenken.....
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!

Post by uwbuurman »

Als Fransje Timmermans echt wat wil, met het klimaat, laat hem dan het hele Europese Parlement verbieden continentale vluchten te maken. En daarna voor de bevolking ook. Waarom moeten we vliegen binnen Europa? 65 euro voor een retourtje Barcelona, tja, why not?? Nou, vanwege dat milieu dus.

90% van de mensen in dit land koopt goedkope meuk bij de Action of Alibaba. Dat is pas vervuilend.

Maar zolang mensen niet intrinsiek gemotiveerd zijn, verandert er niks. En dus worden ons regels opgedrongen en e10 is daar maar 1 van.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Fri Oct 11, 2019 9:11 am Als Fransje Timmermans echt wat wil, met het klimaat, laat hem dan het hele Europese Parlement verbieden continentale vluchten te maken. En daarna voor de bevolking ook. Waarom moeten we vliegen binnen Europa? 65 euro voor een retourtje Barcelona, tja, why not?? Nou, vanwege dat milieu dus.

90% van de mensen in dit land koopt goedkope meuk bij de Action of Alibaba. Dat is pas vervuilend.

Maar zolang mensen niet intrinsiek gemotiveerd zijn, verandert er niks. En dus worden ons regels opgedrongen en e10 is daar maar 1 van.
+1
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!

Post by Jeroen »

Praktijktest. De E30 325i stond zowat droog en alle pompen in de regio hadden alleen Euro95 E10 en dieshel. Dan maar een beetje E10 erin en later wat anders erin. Ik geloof dat ik er beter diesel in had kunnen mikken! Auto liep altijd snaarstrak stationair, na 10km E10 staat de auto stationair te hakkelen en bemerk ik een duidelijk vermogensverlies. Binnenkort weer even kijken of het weer beter gaat met een plas Ultimate in de tank, als dat het geval is is die E10 troep nog een stuk slechter dan verwacht. Wel een mooie manier om in recordtijd alle blik ouder dan 15 jaar uit te roeien. Allemaal goed spul op de bult, daar wordt ons milieu vast een stuk mooier van. Wordt vervolgd!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!

Post by uwbuurman »

Ben benieuwd of het dat ook echt is. Kan het me zo snel eigenlijk niet voorstellen, maar daardoor nog meer benieuwd.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Meeste tankstations in oktober 2019 over van Euro 95 op E10!

Post by BertjeConti »

Ik kwam er vorige week achter dat het tankstation in België waar wij altijd euro 95 tanken ook al over was op E10.
Eerlijk gezegd merk ik er helemaal niets van, ze loopt er prima op.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply