E21 318i (ITB)
Re: E21 318i (ITB)
Netjes hoor! Ben benieuwd naar je bevindingen eens gemonteerd!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: E21 318i (ITB)
Hoi Jan Willem,
Mooi innovatief bezig.
Hittebestendig 3D laten printen zal best een uitdaging zijn, de techniek daarvoor (PEEK) is wel beschikbaar , al blijft het een afweging tussen het maken van een gietmal en de kosten voor een kostbaar 3D print techniek proces. Maar er is veel mogelijk, PEEK is bijvoorbeeld ook vloeistofdicht, dus geschikt voor reproducties van thermostaathuizen e.d.
Ben benieuwd naar je volgende stappen.
Mooi innovatief bezig.
Hittebestendig 3D laten printen zal best een uitdaging zijn, de techniek daarvoor (PEEK) is wel beschikbaar , al blijft het een afweging tussen het maken van een gietmal en de kosten voor een kostbaar 3D print techniek proces. Maar er is veel mogelijk, PEEK is bijvoorbeeld ook vloeistofdicht, dus geschikt voor reproducties van thermostaathuizen e.d.
Ben benieuwd naar je volgende stappen.
Carpe Diem, Raymond
Re: E21 318i (ITB)
De ideeën die ik heb voor de schokdempers en veren beginnen nu wel een beetje werkelijkheid te worden. Als ik zo op het net rondzoek, dan komen er vele combinaties voorbij. De een zegt dit, de ander dat.
Ik wil voorlopig de Bilstein B6 blijven gebruiken. Er komt dus een huls met schroefdraad om de schokdemper heen, waar de smallere veer op komt te rusten. Ik wil dezelfde lengte veer blijven gebruiken als standaard, maar over de veerconstante lees ik nog vanalles. Ik zit er nu aan te denken om drie paar veren te bestellen om zo wat te kunnen proberen: 53N/mm (300lb/in), 61N/mm (350lb/in) en 70N/mm (400lb/in). Ik kan dan 61/53, 70/53 kijken, maar ook juist stijver achter dan voor: 53/61 of 61/70. De veren kosten 36 pond per paar, dus dat is de wereld niet. Maar dat gedoe met de UK is zo stom om later er nog meer bij te bestellen. Ik ga er hier wel vanuit dat voor en achter dezelfde lengte hebben, maar ik ben daar nog niet zeker van... Heeft iemand gedachten over deze veerconstanten? Ik heb echt geen idee wat Eibach en H&R voor stijfheid hebben... Wel weet ik dat mijn voorkant best wat harder mag, en achter nog veel harder dan Eibach.
Ik wil voorlopig de Bilstein B6 blijven gebruiken. Er komt dus een huls met schroefdraad om de schokdemper heen, waar de smallere veer op komt te rusten. Ik wil dezelfde lengte veer blijven gebruiken als standaard, maar over de veerconstante lees ik nog vanalles. Ik zit er nu aan te denken om drie paar veren te bestellen om zo wat te kunnen proberen: 53N/mm (300lb/in), 61N/mm (350lb/in) en 70N/mm (400lb/in). Ik kan dan 61/53, 70/53 kijken, maar ook juist stijver achter dan voor: 53/61 of 61/70. De veren kosten 36 pond per paar, dus dat is de wereld niet. Maar dat gedoe met de UK is zo stom om later er nog meer bij te bestellen. Ik ga er hier wel vanuit dat voor en achter dezelfde lengte hebben, maar ik ben daar nog niet zeker van... Heeft iemand gedachten over deze veerconstanten? Ik heb echt geen idee wat Eibach en H&R voor stijfheid hebben... Wel weet ik dat mijn voorkant best wat harder mag, en achter nog veel harder dan Eibach.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Ik heb ooit eens gelezen dat het onderstel aan de achterzijde met reden softer was, namelijk om te voorkomen dat de auto op die manier nog meer tail happy werd dan een E21 al is. Ik wist niet dat een E21 tail happy was maar dat is me verteld
Gek genoeg krijg je de kont dan beter in bedwang met een (dikkere) stabi achter. Die wekt ook iets extra overstuur op, maar in veel mindere mate en op een veel beter controleerbare manier.
Gek genoeg krijg je de kont dan beter in bedwang met een (dikkere) stabi achter. Die wekt ook iets extra overstuur op, maar in veel mindere mate en op een veel beter controleerbare manier.
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 318i (ITB)
Ik heb juist gelezen dat omdat de E21 zo tailhappy is, de VS versie hardere veren achter kreeg met een dunnere en later zelfs geen stabi.
Anderen hebben achter stijver dan voor, ook juist zonder stabi.
Als ik ga proberen een en ander te snappen, dan gaat een stabi overhellen tegen. Maar wel door grip van het overstaande wiel te verminderen. Je doet dit om niet met snoeiharde veren te moeten rijden. Maar doe je dat wel, dan is het hele probleem van overhellen er niet. Misschien zit er wel iets in. Maar het is ook een beetje eng.
Desalniettemin. Zo zacht als Eibach is, dat is echt niet te doen. Het kan ook aan mijn gereedschapskist liggen, maar ik zit veel te vaak in de eindaanslag…
Anderen hebben achter stijver dan voor, ook juist zonder stabi.
Als ik ga proberen een en ander te snappen, dan gaat een stabi overhellen tegen. Maar wel door grip van het overstaande wiel te verminderen. Je doet dit om niet met snoeiharde veren te moeten rijden. Maar doe je dat wel, dan is het hele probleem van overhellen er niet. Misschien zit er wel iets in. Maar het is ook een beetje eng.
Desalniettemin. Zo zacht als Eibach is, dat is echt niet te doen. Het kan ook aan mijn gereedschapskist liggen, maar ik zit veel te vaak in de eindaanslag…
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Denk idd dat jij hulpveren nodig hebt vanwege het oud ijzer in de kofferbak haha. Zelfs met mijn E21 kist en 3 weken bepakking of Alpentour uitrusting ben ik bij mijn weten nog nooit tot de aanslag gekomen. Vreemd.
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Dat is inderdaad vreemd dat je juist achter tegen de eindaanslag van de vering komt.
Als je probleem alleen de eindaanslag is, dan moet je daar dus wat aan doen.
Zijn je huidige dempers niet gewoon een beetje te lang?
Die gereedschapskist van jou is gewoon een vermomde betontegel.
Als je probleem alleen de eindaanslag is, dan moet je daar dus wat aan doen.
Zijn je huidige dempers niet gewoon een beetje te lang?
Die gereedschapskist van jou is gewoon een vermomde betontegel.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
Ik heb natuurlijk inmiddels de accu ook achterin staan, maar de problemen zijn ook al van voor die tijd. Naja ik zie het wel. Stelbaarheid voor is het hoofddoel en dan zoeken we daar wel iets passends bij aan de achterzijde.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: E21 318i (ITB)
Ik heb het alleen enkele keren gehad met het gereedschap achterin en twee personen achterin.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: E21 318i (ITB)
Ook bij mij nu de brief voor de MRB. Vandaag even gebeld met de Belastingdienst en de meneer raadde aan om nu de auto te schorsen, dan voor 1 maart te ontschorsen. Vanaf twee maanden voordat de auto 40 wordt, onderneemt de Belastingdienst al geen actie meer. Ik mag dus ook gewoon al in maart zonder belasting rijden omdat de auto in april 40 wordt.
Verder is het even stil. De inhaalslag op het onderhoud heeft me er een beetje moe van gemaakt, vooral omdat ook niet alles helemaal goed is gegaan. De cardanas gaat er weer onderuit en lever ik in Veendam in. De steekassen moet ik nog eens omwisselen omdat ik deze verwisseld heb. En dan maar hopen dat ik de rotatie weer een beetje goed krijg. De airbox is inmiddels aangepast. Ook nog steeds opzoek naar 320/6 veerpoten.
Verder is het even stil. De inhaalslag op het onderhoud heeft me er een beetje moe van gemaakt, vooral omdat ook niet alles helemaal goed is gegaan. De cardanas gaat er weer onderuit en lever ik in Veendam in. De steekassen moet ik nog eens omwisselen omdat ik deze verwisseld heb. En dan maar hopen dat ik de rotatie weer een beetje goed krijg. De airbox is inmiddels aangepast. Ook nog steeds opzoek naar 320/6 veerpoten.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Aha, jouw E21 is dus nog maar een jonkie, komt net kijken....langzaam maar zeker.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 318i (ITB)
Die cardan naar Veendam, ik kwam tot de conclusie dat je vooraf met de baas moet afspreken dat je zwart betaalt. Die heldere lampjes achter de balie are not the sharpest tool.in the shed.
Re: E21 318i (ITB)
Het kriebelt...
Het duurt nog een jaar of tien en dan is het leukste eraf. Wat zou ik nog willen in dit benzinetijdperk...? Het liefst een 2-2.5l V10 of V12. Daar is er maar een van soort van binnen handbereik en het is maar de vraag of dat wel echt is... En waarin stop je zoiets? Lotus 7-achtig? Verder denkend... Het zou mooi zijn om veel motorfietsmotoronderdelen te kunnen gebruiken. De zuigers, de nokkenassen, de kop? Dan blijft het dus een V8. En wordt het zelfbouw. Stel he, 2 stuks CB650F motoren. 1300cc V8. Best cool toch? Leuk idee om de krukas zelf te ontwikkelen en dit en dat en zus en zo. Ja, dat duurt dus wel een paar jaar. Er is in Nieuw-Zeeland een 2l V8 beschikbaar op deze basis. En in de UK een 2.5-3l V8 op Hayabusa basis. Mja. 25000 dollar voor een leeg blok... En dan de auto nog.
Ok even terug. Wat wil je er nou mee? Het manische geluid van een Colombo V12 is wel heelheelheel gaaf. En hoe succesvol ik misschien ben of ooit mag worden, een Colombo V12 gaat het echt never nooit niet worden. Maar die V8 is dus eigenlijk niet wat ik wil. Dus. Hmm. Iets kleins, iets lichts, iets archaïsch.
Hoor ik daar een Lotus Elise fluisteren? Met een gewone vierpitter van Toyota?
En dan? Panda? Elise? E21? Stap je ooit nog in de E21 als je een Elise hebt? Stap je ooit nog in de Panda als de E21 het gewoon doet? De E21 wegdoen? Meh, slecht argument. Het enige wat het oplost is dat er een heleboel spullen ook weg kunnen en het alleen maar om ruimte gaat. Geld levert dat ding toch niet op. En de Panda is een winkelwagentje. Zou je überhaupt een Elise willen rijden? Dagelijks?
Het duurt nog een jaar of tien en dan is het leukste eraf. Wat zou ik nog willen in dit benzinetijdperk...? Het liefst een 2-2.5l V10 of V12. Daar is er maar een van soort van binnen handbereik en het is maar de vraag of dat wel echt is... En waarin stop je zoiets? Lotus 7-achtig? Verder denkend... Het zou mooi zijn om veel motorfietsmotoronderdelen te kunnen gebruiken. De zuigers, de nokkenassen, de kop? Dan blijft het dus een V8. En wordt het zelfbouw. Stel he, 2 stuks CB650F motoren. 1300cc V8. Best cool toch? Leuk idee om de krukas zelf te ontwikkelen en dit en dat en zus en zo. Ja, dat duurt dus wel een paar jaar. Er is in Nieuw-Zeeland een 2l V8 beschikbaar op deze basis. En in de UK een 2.5-3l V8 op Hayabusa basis. Mja. 25000 dollar voor een leeg blok... En dan de auto nog.
Ok even terug. Wat wil je er nou mee? Het manische geluid van een Colombo V12 is wel heelheelheel gaaf. En hoe succesvol ik misschien ben of ooit mag worden, een Colombo V12 gaat het echt never nooit niet worden. Maar die V8 is dus eigenlijk niet wat ik wil. Dus. Hmm. Iets kleins, iets lichts, iets archaïsch.
Hoor ik daar een Lotus Elise fluisteren? Met een gewone vierpitter van Toyota?
En dan? Panda? Elise? E21? Stap je ooit nog in de E21 als je een Elise hebt? Stap je ooit nog in de Panda als de E21 het gewoon doet? De E21 wegdoen? Meh, slecht argument. Het enige wat het oplost is dat er een heleboel spullen ook weg kunnen en het alleen maar om ruimte gaat. Geld levert dat ding toch niet op. En de Panda is een winkelwagentje. Zou je überhaupt een Elise willen rijden? Dagelijks?