RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Post by Wilmo »

Carb.deals is een eBay-winkel die veel Weberspullen heeft. Ik heb daar toen ook de sproeiers en lagertjes enzo voor mijn 32/36 vandaan gehaald.

https://www.carbparts.eu/


User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Post by Peter V. »

Hoi,

Natuurlijk is dat zelf te doen. gezond verstand gebruiken en dan moet dat kunnen.

Meestal is het inderdaad die bus die uitgesleten is. Feit is wel dat je de twee schroeven van de gasklep moet losmaken, deze zijn vaak geborgd door een soort beschadiging. Tevens de positie van de gasklep bekijken, deze klep moet precies hetzelfde erin en niet omgedraaid omdat dan de passing niet klopt. Die schroefjes worden meestal vervangen. Uiteraard ook een nieuwe voetpakking plaatsen. Het aparte is dat het de tweede trap is en meestal is de eerste trap uitgesleten, controleer deze dus ook.

Ik gebruik vaak www.carburateurwinkel.nl
Deze zit in Dongen en de beste man kan heel goed meedenken hierin.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
RJ
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 497
Joined: Sun Oct 11, 2009 5:40 pm

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Post by RJ »

Bedankt voor de tips tot dusver. Ik zal eens wat onderdelen gaan verzamelen.

Wat ik mij nog afvroeg: wat is een "normale" leeftijd, waarop dergelijke slijtage merkbaar is?

De carburateur is er in 2011 nieuw opgezet (incl. nieuwe voetpakking) en in de tussentijd heeft de auto max. ca. 25.000 km gelopen (ca. 2700km per jaar). Persoonlijk vind ik het aan de vroege kant...

gr. Roel
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
RJ
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 497
Joined: Sun Oct 11, 2009 5:40 pm

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Post by RJ »

En hop... we maken een sprong van 2020 naar 2023!

In mijn beleving was het nog niet zo lang geleden dat ik wat gepost had, maar blijkbaar gaat de tijd vlug - vlugger - vlugst, voorals nu er een toekomstig BMW-fan bij is gekomen :playcar

Op een lokaal uitgezet toerritje na (als ik het mij goed herinner ergens in het najaar 2021) heeft de E21 weinig asfalt gezien. Reden daarvoor is dat ik diverse stukjes plaatwerk erin heb laten zetten om zo de roestduivel weer een halt toe te roepen.
Ook heb ik in de tussentijd de benzine tanks eronderuit gehaald en deze laten voorzien van een coating aan de binnenzijde. Gelet op de aanschafprijs van nieuwe helften :screwy en de huidige kwaliteit van de benzine, leek het mij een goed plan hun huidige -goede- staat te verlengen.

As we speak, de tanks zitten er sinds deze week weer onder, uiteraard met de nodige nieuwe slangen. Maar nu komt het... ik krijg het laatste stukje ontluchtingsslang (tussen het Y-stuk en de aansluiting op de tank) maar niet op zijn plaats. Van oorsprong is dit maar een stukje van -pak 'm beet- 5cm, maar ik krijg het niet uitgelijnd. Alles zit precies zoals in de oude situatie (gecontroleerd met foto's).
Het lijkt wel alsof de slang naar de ontluchtingstank gekrompen is. Het zal wel de wraak zijn, voor de lange tijd van negeren :oops:

Heeft iemand de gouden tip om het laatste stuk slang ertussen te krijgen? Of is er een bepaalde montage volgorde?
Het lijkt mij, dat dit moet op moment dat de tank weer gemonteerd zit.

Het gaat om nr. 4 op de afbeelding

Image

Groeten, Roel
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Post by uwbuurman »

Afbeelding is niet te zien. Je kunt het ontluchtingstankje wat aanduwen, als dat lukt, maar bij de 323i van Walter heb ik afgelopen zomer een nieuwe 14mm slang van BMW besteld. Die heeft overlengte en is heerlijk soepel. Maar het is martelen inderdaad.

Image

Image

Het handigste is om de slang van de linker tank aan de gevlochten 14mm slang naar het ontluchtingstankje te maken, het korte stukje dat in het zicht is op bovenstaande foto op het Y stuk te doen en dan dat hele spulletje op de rechter tank te martelen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Post by Jeroen »

welkom terug Roel, en gefeliciteerd!

Eens, het is even klooien en vloeken in de beperkte ruimte, maar met de extra lengte van de nieuwe slang kom je er met enig geduld wel.
Regards/groeten, Jeroen
RJ
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 497
Joined: Sun Oct 11, 2009 5:40 pm

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Post by RJ »

Bedankt Koos & Jeroen.

De nieuwe slang is inmiddels binnen; ik heb deze er alleen nog niet tussen gezet i.v.m. tijdsgebrek. Gelukkig heeft een 316 wat meer ruimte dan bijvoorbeeld een 323i bovenop de vlotter, waardoor ik een lus kon maken zodat alles op elkaar aangesloten kon worden.
Waar ik mij wel nog aan stoorde was dat de originele klemmen, minder ruimte nodig hadden, dan de slangenklemmen die BMW nu levert.

Maar goed, vorig weekend -na een laatste controle of alles goed vast zit- verse benzine in de tanks, even doorstarten en de boel kwam weer pruttelend tot leven :)

Het viel mij afgelopen week op hoezeer ik het gemist had, om met de E21 rond te rijden. Ja, je mist al gauw wat moderne snufjes die een F11 wel aan boord heeft, maar die wegen niet op tegen de charme, de beleving en het gevoel dat zo'n "oudje" je geeft.

Gisteren heb ik de E21 neergezet bij de garage voor de APK. Helaas heeft een stuurkogel te veel speling, dus laat ik ze beide maar vervangen en wordt de auto opnieuw uitgelijnd. Verder hadden ze (nog) niets ontdekt wat niet door de APK-beugel kon :shake


Groeten, Roel
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Post by Jeroen »

Daarom heb ik ook altijd een hele berg old school slangklemmen liggen, hoewel er structureel tekort is aan het maatje brandstofslang haha

Ik gebruik op plaatsen waar ik verwacht dat het wel een tijdje kan blijven zitten ook steeds meer van die 'crimp' slangklemmen type Steiner/Oetiker. Wordt op nieuwer spul ook standaard gebruikt dus goed voor OEM looks, neemt minder ruimte in, en in RVS verkrijgbaar.

Image

Anyway, bijna APK dus, en mooi op tijd klaar voor de lente! Ik moet eerst nog even wat andere projectjes afronden maar kijk er ook naar uit om in de loop van april de Baur weer tevoorschijn te toveren.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Post by uwbuurman »

Heerlijk!! Twee stuurkogeltjes, dat is te overzien, dan stuurt het ook weer leuker straks!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
RJ
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 497
Joined: Sun Oct 11, 2009 5:40 pm

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Post by RJ »

Interessant die klemmen, daar ga ik er ook maar eens een voorraad van aanleggen + bijbehorende tang.

De E21 heeft inmiddels weer APK, maar dit heeft nog niet geleid tot een lente ritje. Sterker nog: de E21 staat met de motorkap geopend in de loods...
Naar aanleiding van een tip van een vriend van me, heb ik een adres gevonden (relatief in de buurt) die de carburateur gaat nakijken; ik ben het gepruttel moe en zelf heb ik er momenteel toch geen tijd voor.
Deze week geef ik de carburateur af voor inspectie en dan zal ik t.z.t. de bevindingen hier plaatsen.

Groeten, Roel

PS
Ik kwam tot de ontdekking dat er tussen de 2 APK's slechts 535km verschil zit :oops: dat moeten er méér gaan worden!
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Post by Jeroen »

Goed voornemen! Hier is de Baur ook nauwelijks buiten geweest in 2022 en dat hopen we in 2023 anders aan te pakken...
Regards/groeten, Jeroen
RJ
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 497
Joined: Sun Oct 11, 2009 5:40 pm

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Post by RJ »

Ondertussen heb ik contact gehad met het bedrijf en ze gaven aan dat een totale überholung van de carburateur nodig is.
De nodige bussen en onderdelen waren uitgesleten/versleten en het bleek niet afdoende om enkel afdichtingen te vervangen. Daarbij adviseerde ze de totale revisie ook met het oog om er de komende jaren geen omkijken naar te hebben. Diverse onderdelen zouden dan bijvoorbeeld ook opnieuw verzinkt worden.

Gelukkig zijn ze zo vriendelijk / professioneel om aan te geven dat een nieuwe Weber 32/34 DMTL-set goedkoper zou zijn, dan revisie van de oude.
Vanwege die reden -en ook de revisie periode van een aantal weken- heb ik besloten om dan een nieuwe Weber aan te schaffen. Met een beetje Googlen kwam ik terecht bij Carburateurwinkel.nl, alwaar ze één exemplaar van de Weber-set die ik zocht, op voorraad hadden :mrgreen:
Vrijdagmiddag besteld en zaterdag tegen de middag thuis geleverd. Ik sta er af en toe nog steeds van te kijken hoe snel zaken bezorgd worden (zijn we met z'n allen niet te veel verwend?)

Inmiddels heb ik de nieuwe Weber gemonteerd en de motor loopt weer.
Ik ben van plan om het fine-tunen van de Weber bij het bedrijf te laten doen (de oude carburateur moeten we nog ophalen), dan heb ik twee vliegen in één klap.
Maar voordat ik dat doe, ga ik eerst nog een rondje onderhoud plegen: filters, bougies, olie.

Ik blijft het overigens wel vreemd vinden dat een carburateur na ongeveer 12jaar en slechts 16.000km zo versleten kan zijn.
Ligt het aan het (te) weinig rijden? Of aan de slechte benzine van tegenwoordig? Moet ik een toevoeging bij de benzine doen of de carburateur smeren op bepaalde plekken om bepaalde delen te beschermen tegen corrosie?


Wordt vervolgd.

gr. Roel
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Post by Peter V. »

Ik vind het heel erg snel. Maar voor de webers is nagenoeg alles nog nieuw te krijgen dus ik snap het probleem niet. Hebben hun enige specialisme in carburateurs want ik vind het een beroerd advies.

Uiteraard is nieuw weer even klaar en redelijk probleemloos.
Ik ga er vanuit dat jij gewoon 98 tankt dus dat mag geen probleem zijn. Ik heb nog nooit de busjes van een klepas gesmeerd dus dat lijkt mij ook niet nodig. Meest belangrijke is dat jij tevreden bent nu.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
RJ
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 497
Joined: Sun Oct 11, 2009 5:40 pm

Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic

Post by RJ »

@ Peter
Ik heb van te voren bij een paar bedrijven informatie ingewonnen, maar elk bedrijf geeft aan dat een nieuwe Weber goedkoper zal zijn dan een gereviseerde. Sommige gaan bij voorbaat niet tot revisie over, als de betreffende carburateur nog nieuw te krijgen is.
Daarnaast is gebleken dat niet elk onderdeel los verkrijgbaar is; bijvoorbeeld de primaire gasklep-as is wel los te krijgen, maar de secundaire gasklep-as niet (los gezien van of deze wel of niet aan vervanging toe is).

Ik wil je de oude Weber wel eens komen brengen zodat je je licht erover kunt laten schijnen? Winterprojectje? :wink:

Maar goed, ik ga in ieder geval erop letten dat de bedieningskabels met voldoende speling worden gemonteerd (naar mijn weten was dit bij de oude ook zo) en toch eens kijken of we iets van smering kunnen toepassen. Dan kan ik over een jaartje of tien berichten of dat geholpen heeft haha :mrgreen:


Verdere plannen met de E21?
Ja zeker; de 15" banden waren aan vervanging toe. Niet vanwege scheuren of gebrek aan profiel, maar vanwege de leeftijd.
Nu heb ik mooie set 14" kunnen bemachtigen, met nagenoeg nieuwe banden erop. Die ga ik er binnenkort op leggen. Foto volgt!


groeten, Roel
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
Post Reply