315 M42 Kompressor

Post Reply
User avatar
lennardkvw
Upcoming E21 fanatic
Posts: 61
Joined: Tue Sep 27, 2011 5:48 pm

Re: 315 M42 Kompressor

Post by lennardkvw »

Vandaag weer freestyle gepuzzeld...m'n hersenen denken nu alleen nog maar in 3D vormen, opgebouwd van plaatstaal :screwy

in progress:
Image

Image

Image

Geen technisch hoogstandje wat betreft de airflow, maar we doen het er weer mee :)


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29195
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 315 M42 Kompressor

Post by Jeroen »

Wat de lengte van de kelken betreft heb je idd gelijk dat in geblazen versies deze minder van belang zijn idd.

Je airbox: ik zou hem meer een schuine kant geven want ik krijg hier een angstig gevoel bij. Dat cilinder 4 flink tekort gaat komen tov bijv 1 en 2
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
lennardkvw
Upcoming E21 fanatic
Posts: 61
Joined: Tue Sep 27, 2011 5:48 pm

Re: 315 M42 Kompressor

Post by lennardkvw »

klopt, dat heb ik ook. Nog eens even goed naar kijken voordat ik hem klaar verklaar!
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29195
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 315 M42 Kompressor

Post by Jeroen »

Yep, beetje meer het idee wat BMW zelf ook gebruikte voor de zespitters en zoals bijv ook onder. Voor de vierpitter (S14) was dat minder nodig omdat de aanvoer exact in het midden zat.

Atmosferisch moet een airbox vooral ook een flink volume bevatten, met jouw setup is juist de flow extra belangrijk.

Image

Leuk artikeltje: http://www.bmwtuningmag.com/g-power-sup ... or-bmw-m3/
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
lennardkvw
Upcoming E21 fanatic
Posts: 61
Joined: Tue Sep 27, 2011 5:48 pm

Re: 315 M42 Kompressor

Post by lennardkvw »

Leuk stukje!
Ik wil juist zo min mogelijk volume om een snellere throttle response te hebben (gasklep voor kompressor). Ik kan dus niet met een U turn eerst naar voren en dan terug de airbox in (wat al beter zou zijn). Ik ga er vanmiddag weer even mee bezig, toch nog even goed kijken waar ik de flow kan verbeteren. Al is er een redelijke kans dat ik het nu laat voor wat het is. Heb weer een auto nodig :) Misschien in de toekomst een systeem met intercooler en gaskleppen ook na de kompressor om de response te verbeteren. Maar dan komen er weer zoveel extra onderdelen en kosten bij...

Ik ga met deze setup geen wereld prestaties krijgen maar voor een eerste project met een geblazen motor (en tegen redelijke kosten) ben ik tevreden met een 30% vermogenswinst :)
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29195
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 315 M42 Kompressor

Post by Jeroen »

Belangrijkste in mijn ogen is om te voorkomen dat je niet met je eerste testrun al met een gesmolten zuiger zit e_surprised
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
lennardkvw
Upcoming E21 fanatic
Posts: 61
Joined: Tue Sep 27, 2011 5:48 pm

Re: 315 M42 Kompressor

Post by lennardkvw »

Dat komt wel aardig overeen met wat in mijn ogen belangrijk is!
Ik heb nog eens rondgekeken, veel standaard setups (ook met supercharger) zijn wat flow betreft belabberd. High performance setups zijn natuurlijk doorontwikkeld tot in perfectie maar echt een probleem zal mijn gepuzzel niet opleveren. Ik heb een kleine aanpassing gedaan, misschien in een volgende fase meer (direct perfect is ook maar zo saai).

M'n vader zit helemaal in de kdfi. Hij gaat kijken wat we met de detonatiesensor op het blok kunnen om te voorkomen dat de standaard compressie problemen gaat opleveren. En ach, ik heb nog een compleet blok (met kromme kleppen) liggen dus een keertje de motor opblazen is niet zo erg :P
User avatar
lennardkvw
Upcoming E21 fanatic
Posts: 61
Joined: Tue Sep 27, 2011 5:48 pm

Re: 315 M42 Kompressor

Post by lennardkvw »

Zo. Die zit.

Image
Image

Laatste onderdeeltje moest nog snel worden gemaakt: t- stukje tbv. vacuum sensor
Image

Image
Image

Detail:
Image
Image

Toen we gisteravond wilde starten bleek de gaspositie sensor niet met de computer te werken. Vanochtend een andere er op geknutseld en de motor afgesteld. Heerlijk! Op droog driften gaat prima, dat was m''n doel :) Zodra er nieuwe injectors inzitten gaat hij op de rollerbank! Deze injectors benen het niet bij helaas.

Vanavond of morgen een filmpje. Nu ga ik eerst even lekker een stukje scheuren :)
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 315 M42 Kompressor

Post by 323baur »

Jij kan je naam beter veranderen in Mc Gyver..
Diep onder de indruk van je budget-kunde-inzicht-en doen!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29195
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 315 M42 Kompressor

Post by Jeroen »

Gang is alles, qua werkzaamheden en qua auto, mooi man! Ben heel benieuwd hoe het nu rijdt, en hoe het nu klinkt, is er nog een leuke brul over? Ofwel... filmpjeeeee!!!!
Regards/groeten, Jeroen
jeroen76
Upcoming E21 fanatic
Posts: 105
Joined: Fri Nov 05, 2010 9:35 pm
Location: Lopik

Re: 315 M42 Kompressor

Post by jeroen76 »

Ziet er allemaal goed uit!

complimenten!
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 315 M42 Kompressor

Post by uwbuurman »

Mooi dat het werkt!!! Super, en laat dat filmpje maar komen!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
lennardkvw
Upcoming E21 fanatic
Posts: 61
Joined: Tue Sep 27, 2011 5:48 pm

Re: 315 M42 Kompressor

Post by lennardkvw »

Bedankt, maar Mc Gyver is écht te veel eer hoor...daar kan niemand aan tippen ;).
Hij rijdt heerlijk, hangt lekker aan het gas, redelijke throttle response en draait heel rustig op de snelweg. Bij afremmen voor stoplichten slaat ie nog graag af maar na krap drie kwartier afstellen kan nog niet alles soepel gaan. Een bypass valve om de kompressor te omzeilen zal ook helpen bij stationair.
De inlaatbrul heeft plaats gemaakt voor een subtiele gier, best een leuk geluid! Jammer dat de uitlaat nu klinkt alsof ik lawaai wíl maken. Terwijl ik juist een aantal maanden geleden een complete uitlaat met drie dempers in elkaar heb gelast om hem stil te krijgen. Toch maar weer op zoek naar een stillere einddemper.

Tja, filmpje...ik ben te druk geweest met lol maken dus die blijf ik jullie nog even schuldig. ZSM!
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 315 M42 Kompressor

Post by Peter V. »

Goed bezig hoor. Mooi dat je ze al goed aan het rijden heb gekregen. Dat filmpje komt wel maar niet te lang wachten hoor.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
lennardkvw
Upcoming E21 fanatic
Posts: 61
Joined: Tue Sep 27, 2011 5:48 pm

Re: 315 M42 Kompressor

Post by lennardkvw »

Dat filmpje schiet nog niet erg op!

Er komt steeds weer wat tussen: problemen met de motor, sneeuw, losgelopen cardanasbouten en nu weer een kapot wiellager. Komt tijd, komt filmpje.

Heeft iemand nog een rechter (of een setje) 323i voorpoot met naaf liggen?
Post Reply