E21 318i (ITB)
Re: E21 318i (ITB)
Niet tekort aan avontuur! Ik was net de A28 opgereden met een motorkap op het dak toen de balans weg was. En er gekke geluiden waren. Dusja, hop vluchtstrook en maar kijken. Was de band rechtsachter lek... Helemaal plat. Tijdens de zomer had die wel de nijging tot leeglopen, maar na een reparatie was dat eigenlijk prima gegaan. Naja, krik eronder, band eraf, thuiskomer erop... Of toch niet. Met schijven en klauwen paste dat natuurlijk niet meer. Naja dan maar de vrienden van de ANWB bellen, ondertussen was Rijkswaterstaat er ook al en hij regelde een berger. Rond 17u bij meneer in de vrachtwagen en hij had een lumineus idee om me niet bij het volgende tankstation te droppen, maar meteen door te rijden naar de bandenboer. Het zou tegen sluitingstijd lopen, even gebeld en ze stonden al klaar. Halve pitstop later, een Bridgestone 195/50-15 verder en ik kon weer door. Toffe kerels zo bij elkaar, en uiteindelijk zelfs thuisgekomen, mét motorkap!
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Heb jij weer he, onze grote avonturier!
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
In dit stukje wil ik eens in gaan op het begrip 'beter' en de impact die dat kan hebben. Op de vraag: 'werkt het?' moet ik 'Ja' antwoorden, dus daar is niets aan de hand en daar is dus ook geen aanleiding om er iets aan te veranderen. Maar de vraag: 'kan het beter?' moet ik ook bevestigend antwoorden. Dus er is werk aan de winkel. Maar wat is dan 'beter'? Nou in de eerste plaats dat ik niet eenmaal per jaar aan de slangenklemmen moet draaien om na de winterstop de benzinelekkage tegen te gaan. Dat is al een hele winst, zeker vijf minuten per jaar. Wellicht dat ik eenmaal per drie, vier, vijf jaar de slangen ook moet vervangen. En dat eenmaal per tien jaar dat de slangenklemmen gaar zijn. Oei.
Maar waarom moet dit nou echt? Omdat het eigenlijk niet kan, al die slangenklemmen. Het 'ziet er niet uit'.
Dus wat haal je dan van stal? Je besteld 330mm geëxtrudeerd aluminium in China. Dat duurt dan een week of vier. Je koopt ook een 1/2" NPT tap om draad in de uiteinden van het geëxtrudeerde aluminium te tappen. Je koopt twee stuks messing elleboogjes voor naar de benzineslang, en een 11mm ruimer voor de injectoren.. En dan begint de ellende.
1/2" NPT heeft namelijk helemaal niets, maar dan ook echt helemaal niets, met 12.7mm of een halve inch te maken. De buitendiameter is iets van 21.3mm en de voorboordiameter is 18.3mm. Dus daar heb je minstens 37 ouagedougoes voor nodig om het te tappen. Dat is enorm! En ik moet het tweemaal doen voor beide uiteinden. Die tap is een monster.
Dus er moet een werktuigje gemaakt worden. Let wel, we zijn dus inmiddels ruim 2uur martelen verder totdat ik tot de conclusie kom dat een draaibank met een vierklauw erg makkelijk geweest was en dat er bij het gebrek daaraan er een contraptie gemaakt moet worden.
- Het aluminium moet niet weg kunnen schieten. De krachten worden groots.
- De tap moet van weerzijden met klemmen aangetrokken worden.
- De tap moet soort van gecentreerd zijn en nog wel met een sleutel aangedraaid worden.
Dat zet je dan in elkaar en na nog twee uur martelen geef je het op. Je belt een lokale metaalbewerker en die wil je niet helpen. Dan geef je de schuld aan die goedkope Chinese 1/2" NPT tap en je gaat naar HBM Machines voor een 1/2" BSP tappenset van Völkel. 26 euro en een werkdag verder probeer je het nog eens en na nog eens twee uur zit het schroefdraad aan beide einden erin. Maarja, je hebt elleboogjes voor 1/2" NPT gekocht en die zijn niet compatibel met BSP. Dus nog eens een tijd wachten voor de nieuwe elleboogjes.
Gelukkig werkt het met de ruimer, de injectoren en de O-ringen wel, of tenminste het lijkt te werken. Wordt vervolgd...
Maar waarom moet dit nou echt? Omdat het eigenlijk niet kan, al die slangenklemmen. Het 'ziet er niet uit'.
Dus wat haal je dan van stal? Je besteld 330mm geëxtrudeerd aluminium in China. Dat duurt dan een week of vier. Je koopt ook een 1/2" NPT tap om draad in de uiteinden van het geëxtrudeerde aluminium te tappen. Je koopt twee stuks messing elleboogjes voor naar de benzineslang, en een 11mm ruimer voor de injectoren.. En dan begint de ellende.
1/2" NPT heeft namelijk helemaal niets, maar dan ook echt helemaal niets, met 12.7mm of een halve inch te maken. De buitendiameter is iets van 21.3mm en de voorboordiameter is 18.3mm. Dus daar heb je minstens 37 ouagedougoes voor nodig om het te tappen. Dat is enorm! En ik moet het tweemaal doen voor beide uiteinden. Die tap is een monster.
Dus er moet een werktuigje gemaakt worden. Let wel, we zijn dus inmiddels ruim 2uur martelen verder totdat ik tot de conclusie kom dat een draaibank met een vierklauw erg makkelijk geweest was en dat er bij het gebrek daaraan er een contraptie gemaakt moet worden.
- Het aluminium moet niet weg kunnen schieten. De krachten worden groots.
- De tap moet van weerzijden met klemmen aangetrokken worden.
- De tap moet soort van gecentreerd zijn en nog wel met een sleutel aangedraaid worden.
Dat zet je dan in elkaar en na nog twee uur martelen geef je het op. Je belt een lokale metaalbewerker en die wil je niet helpen. Dan geef je de schuld aan die goedkope Chinese 1/2" NPT tap en je gaat naar HBM Machines voor een 1/2" BSP tappenset van Völkel. 26 euro en een werkdag verder probeer je het nog eens en na nog eens twee uur zit het schroefdraad aan beide einden erin. Maarja, je hebt elleboogjes voor 1/2" NPT gekocht en die zijn niet compatibel met BSP. Dus nog eens een tijd wachten voor de nieuwe elleboogjes.
Gelukkig werkt het met de ruimer, de injectoren en de O-ringen wel, of tenminste het lijkt te werken. Wordt vervolgd...
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Ondertussen is de bumper die ik bij Jan en Roelof gehaald heb ook gedemonteerd. De boutjes en moertjes van de rubberen strip waren natuurlijk één geworden, maar na een zeldzame toepassing van het magische begrip 'geduld' leeft het schroefdraad nog en het moertje niet meer. Daar zal nog een en ander aan gekrabt moeten worden en moeten er weer allemaal zuurtjes tegenaan. De motorkap heb ik vandaag weer gezien, en de rug weer toegekeerd. Heb er nog even geen zin in om het ook aan te vliegen.
Owja, en de uitnodigingen voor gesprekken beginnen eindelijk binnen te rollen. Wie weet ga ik binnenkort ook nog eens aan het werk. Dat zou wat zijn zeg.
Owja, en de uitnodigingen voor gesprekken beginnen eindelijk binnen te rollen. Wie weet ga ik binnenkort ook nog eens aan het werk. Dat zou wat zijn zeg.
Re: E21 318i (ITB)
Haha. Tje. Je kan me wat haha. Als ie (eindelijk) zo is als ik wil dan ben ik nog wel eens benieuwd wat ie doet tegen die van jou.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29194
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Alleen maar goede berichten. Gelukkig heb je meer geduld dan ik
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 318i (ITB)
Dan issie sneller dan de mijne. Van 0 naar 100 en op top. Alleen al door mijn antidreun, het gewicht van de bestuurder en luchtweerstand van de zware chromespiegels.
Re: E21 318i (ITB)
Vergeet niet het gewicht van mijn gehoorbescherming hè.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Volgende sm moet er een dyno komen, dan kan dit voor eens en altijd beslecht worden.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
Vermogen is een ding. Koos heeft meer. En ook meer koppel. En Koos heeft comfort, iets wat op geen enkele manier op dat Spartaanse ding van toepassing is.
Het enige waar voor mij iets valt te ‘winnen’ is gewicht.
Met andere woorden. We moeten de start- en landingsbaan van Soesterberg hebben op de volgende SM. Beetje agility, dragrace en nog wat andere testjes
Het enige waar voor mij iets valt te ‘winnen’ is gewicht.
Met andere woorden. We moeten de start- en landingsbaan van Soesterberg hebben op de volgende SM. Beetje agility, dragrace en nog wat andere testjes
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)