E21 318i (ITB)

Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Tja, rare titel. (Het was ooit E21 317)

De 315 is een 3 serie met een 1600 die anders is dan de 316, de logica doortrekkend... De 317 is een drie serie met een 1800 die anders is dan de 318, en laat ik die nu hebben.

Begin juli heb ik een Lapisblaue 315 gekocht, al 14 jaar stilgestaan en er moest nogal wat aan gebeuren. Het is mijn eerste 'echte' auto die ook echt zorg nodig heeft. Hiervoor heb ik altijd 205 gereden, maar op een gegeven moment gaat het kriebelen.

Dus de gaten dichtgelast, de motor aan de praat gekregen, APK gekregen, fouten gemaakt, koppakking lek en de drijfstanglagers op. Tja... En toen moest ik weg uit mijn sleutelplek. Dus op stel en sprong een 1800 uit een eerste serie E21 bij Loentje opgehaald, die op de dag erna ingelepeld, ik had de boel niet op tijd af en nu staat ze bij mij in de straat. Ze doet het nog steeds niet, gebrek aan timing, lucht, benzine, knowledge, noem het maar op, ik weet het in elk geval even niet meer. De tijd die ik er nu 's avonds aan kan besteden is ook net echt meer relevant, dus aanstaand weekend moet ik haar maar weer eens wat liefde geven, in de hoop dat ik 'r aan de praat krijg.


En dan... Is het het plan om volgend jaar zomer het rondje Rotterdam-Land's End-Edinburgh-Bergen-Noordkaap-Stockholm-Rotterdam te gaan rijden :screwy


Een fotootje van bij mij in de straat:

Image

Wel een beetje eng dat ik zoveel tijd besteed aan een auto terwijl ik er nog geen fatsoenlijke kilometer ontspannen in heb gereden en dus eigenlijk helemaal niet weet waarvoor ik het doe. :sealed
Last edited by Wilmo on Mon Sep 09, 2019 10:45 pm, edited 3 times in total.


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

Ach, als het van 't weekend nou een beetje meezit ben je al een stuk verder, anders proberen zoveel mogelijk te analyseren en uit te sluiten en je bevindingen hier plaatsen... dan proberen we d'r met z'n allen wat van te maken! En als 't straks werkt en je hebt zo'n geweldige tour achter de rug, dan heb je ongetwijfeld een smile van oor tot oor! Wel een verzameling reservedelen mee tegen die tijd hoor!
Regards/groeten, Jeroen
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: E21 317

Post by loentje »

'Heyz welkom!!

Ik hoop dat je hem snel aan de praat krijgt!


groeten loentje
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 317

Post by uwbuurman »

Veel plezier van je originele Nederlander!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

De ontsteking, ik kom er niet uit.

Ik zet de auto in de versnelling en duw zodat het eerste nokje op de krukaspoelie uitgelijnd wordt met de andere pieletje, dit natuurlijk in de slag dat beide kleppen dicht zijn.

Vervolgens draai ik de ontsteking zodanig dat de rotor bij de bougiekabel voor de eerste cilinder staat en meet ik met een multimeter heel precies waar het contactpuntje nét dichtgaat.

Dan moet hij toch lopen?

Dus ik heb al veel geprobeerd, een stukje verzet en proberen te starten, weer een stukje verzet en weer starten. Zo heb ik al wel een paar keer een punt gevonden waar hij wel lijkt te gaan willen lopen, maar ik krijg het niet goed...
Ook heb ik het tweede nokje op de krukaspoelie al geprobeerd en dit kwam ook nergens op uit...
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Ondertussen erachter gekomen dat mijn manier van redeneren niet klopte, maar het achteraf wel klopte. Met het draaien van de ontsteking zet je de contactpunten wel op sluiten, maar door de draairichting van de auto gaan ze open, oeps, maar het is nu wel helder. Alles nu ook officiëler afgesteld, al zie ik het verschil niet, maar het staat nu afgesteld op het markeerstreepje op het ontstekingshuis. Nog steeds niet starten. Bougies wel nat, ook zwart. Dat laatste natuurlijk doordat hij soms wel wat ploft.

Wat lijkt het te zijn... De vonk is niet sterk genoeg. Met een bougie buiten de cilinder vonkt hij wel, maar eigenlijk zou hij vanuit de kabel al wel moeten vonken, niet dus. Nieuw voor mij: De bobine van een transistorontsteking werkt niet bij contactpunten. Weer wat geleerd. Inmiddels Loentje gemaild en hopen dat het met het plaatsen van een zwaardere bobine beter gaat.
User avatar
jamesV
E21 Pro
Posts: 557
Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
Location: west vlaanderen - belgie
Contact:

Re: E21 317

Post by jamesV »

en.. de auto al aan de praat gekregen ondertussen?

grtz
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Gister heb ik de bobine ontvangen en natuurlijk is het een ander kabelsysteem.

Dus die heb ik vandaag besteld, komen morgen binnen en dan gaat ik dit eens proberen. Ik hoop echt wel dat hij een teken van leven gaat geven...
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 317

Post by uwbuurman »

Heb je al wat binnen? Ik ben erg benieuwd!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Zo, vanochtend de nieuwe kabels aangesloten samen met de 'nieuwe' schrap goede bobine en... Hij loopt!

Alleen hij doet het maar voor even. Als ik gas bij blijf geven blijft hij lopen (pompend gas geven) maar zodra ik een tijdje een toerental aanhoud, dan slaat hij af. Het heeft met de carb te maken, de juiste afstelling weet ik dus helemaal niet omdat het de carb van de 315 is op een 1,8M10 uit 1980, ook is er al veel aan gedraaid.
Tevens zitten er twee temperatuur sensoren op het 315 blok, een met een pieletje en een met twee pieletjes. Welke is voor welke? Is die enkele voor de temperatuur sensor in de auto en die met twee pieletjes voor de sproeiers? Op de 1.8 zit maar een sensor, met een enkel pieletje, op de plek voor een tweede sensor zit een afsluitbusje die ik niet loskrijg. Ik heb me laten vertellen dat de sensor voor de carburateur goed was voor vroeger, met slechtere benzine, maar voor tegenwoordig zou het niet meer uitmaken en zou een fopweerstand het ook doen.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 317

Post by Peter V. »

Die genoemde pieletjes bedoel je dan elektrische aansluitingen of voor vacuumslangen (beide kan namelijk). Bij elektrische is de enkele aansluiting voor de temperatuurmeter en de dubbele voor de koudstartinrichting van de 1B2 carburateur.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Ik bedoel de elektrische aansluitingen.

Ik was er na wat puzzelen op bmwfans.info ook achter dat de dubbele voor de 1B2 was. Maargoed, dat is alleen voor de koudstart.

Na wat draaien aan de stelschroef heb ik hem nu redelijk aan het lopen, ik denk dat ik het nu wel aan durf om naar een garage te rijden. Waar het niet dat twee bougiekabels niet goed waren, die zijn opnieuw besteld en dus volgende week maar eens naar een garage om het CO af te laten stellen.


Denken jullie trouwens dat een 1B2 carburateur op een 1,8 uit 1980 überhaupt gaat werken?
User avatar
jamesV
E21 Pro
Posts: 557
Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
Location: west vlaanderen - belgie
Contact:

Re: E21 317

Post by jamesV »

Na wat draaien aan de stelschroef heb ik hem nu redelijk aan het lopen, ik denk dat ik het nu wel aan durf om naar een garage te rijden.
:thumbsup
Denken jullie trouwens dat een 1B2 carburateur op een 1,8 uit 1980 überhaupt gaat werken?
ik denk mits de juiste afstelling en juiste aansluitingen dit wel zou moeten werken.. maar iets in mij zegt mij dat Peter daar wellicht wel meer over weet :D
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Tja, ik zit een beetje met de redenatie dat de 1B2 een bepaalde, vaste, hoeveelheid benzine afgeeft, de sproeiers zullen wel afgestemd zijn op een 315 1.6l. Enkel de bijgevoegde hoeveelheid lucht is te regelen.

Maargoed, we zullen zien.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 317

Post by Peter V. »

Het spreekt vanzelf dat de 1B2 carburateur is opgebouwd voor een 1.6 en niet een 1.8. Je zult dan ook niet het volledige uit je 1.8 motor kunnen halen maar mijn inziens moet ze wel gewoon kunnen draaien en rijden.

Je heb inderdaad een maximale hoeveelheid brandstof die je kunt aanzuigen wat bepaald is door je sproeiersetting en je aanzuigopening en ontstane vacuum. Het is alleen niet dat je puur door minder lucht te geven kunt simuleren dat er meer vermogen vrijkomt omdat je dan een rijker mengsel zou hebben.

Waarom zou je niet upgraden naar een 2B4 carburateur of als je niet origineel wilt blijven een weber bijvoorbeeld?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply