E21 318i (ITB)

Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1925
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Echt? Zijn het holle ruimtes? Meh. Naja ik heb het ingespoten met ML. Maar... Hoe kan dat roesten dan?

Bekabeling komt goed.


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 318i (ITB)

Post by Jeroen »

Lekker bezig om het straks allemaal onder de mat te verstoppen, en superlekker te zitten natuurlijk haha!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 318i (ITB)

Post by uwbuurman »

Hahaha, ja. Het zijn holle ruimtes. Zie mijn 323i topic.

Image

Ze zijn open in de hoeken. Daar komt vuil in en vocht en pekel en meuk.

De mijne zijn dicht gekit en via het gat bovenop naast de veerpoottoren tot de strot toe volgegoten met dinitrol en ml.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1925
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Ah kak. Ik kende je pagina 51 al, maar ik kon het niet plaatsen.

Dan kijk ik nu al uit naar, pfff. Soms. Je bent wel een voorbeeld, niet alleen voor mij, maar voor velen. Ik denk er wel vaak aan, 'laat ik dit extra beetje toch maar doen, want...'. Maar soms, het zakt me nu wel in de schoenen. Ik pruttel het wel vol en ga over een hele tijd wel eens nadenken over hoe ik dit nou weer ga aanpakken.

Ik had het uitlijnen uitgesteld omdat er in de kofferbak ook al wat zichtbaar is aan de schokbrekertoren en ik de boel niet 23x los wil hebben en ik nog acentrische lagers wil plaatsen. Maar dat moet er dus helemaal af :S
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1925
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Maar.... Hoe dan? Moet ik echt de hele wielkast eruit halen? Ik zie het ook niet helemaal zitten om er plaatjes in te lassen. Ik had hoop dat het bovenste deel wel beschikbaar zou zijn, maar moet dat dan uit een rotte donor komen?
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 318i (ITB)

Post by BertjeConti »

Mijn E12 heeft er ook last van, roest door de holle ruimte in de veertorens achter, constructief gelijk aan de e21, ik heb het iets eenvoudiger opgelost, zonder de halve wagen te slopen.

Dit kwam ik eens tegen in 2014, het gekke was dat de vloer kurkdroog was:
Image

royaal het rot eruit, je ziet duidelijk de versterkingsplaat met zijn holle ruimte erboven:
Image

dan eerst de binnenplaat weer fixen:
Image

dan de buitenkant in 2 fases fixen:
Image

Image

en dan afwerken naar believen.

Jaja, die oudjes houden ons bezig....

Succes ermee.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1925
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Ahh, ok. Dat maakt het wel een stuk duidelijker, dankjewel :) Geeft weer hoop!


Dit was hoofdstuk stoel:
Image
Image
Image
Image
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1925
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Donderdag was het weer tijd om eens wat dingen in Duitsland aan te gaan duwen, maar in verband met het buurten met Rob op vrijdag bestond het levensgrote risico dat ik in het donker thuis zou komen, de bumper moest er dus weer aan in verband met de kentekenverlichting.

Image

Best netjes, al zeg ik het zelf. Jammer genoeg zie je deze kant niet. De komende dagen zal ik me eens wijden aan het poetsen van het chroom en het terugplaatsen van de strip.


Donderdag dus richting Frankfurt en eigenlijk geen issues. En 100 is bijna comfortabel te noemen met de demping. De cognitieve dissonantie doet in elk geval zijn werk, waarschijnlijk beter dan het dempingsmateriaal :p. Op de A61 door de bruinkoolmijn even gespeeld met een Golf II die volgens mij niet helemaal standaard was en daarna nog met een knalgele E36 die ook wel vooruit wilde. Vrijdag ben ik weer terug gereden, beide keren met hele stukken 160+ op de teller en het gaat redelijk op en neer in die delen. Dus toen ik in de buurt van Roermond weer tankte was ik 585km verder met 64,5L (dit in twee keer hoor!) getankt, kortom 1:9. Valt me niets tegen. En voor een 1.12 per liter...

Daarna bij Rob geweest en de hele avond over techniek en BMW gepraat, was weer mooi. Ook het geduld en het oog voor detail in de motoropbouw is fijn om te zien!
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 318i (ITB)

Post by BertjeConti »

Yup, t was weer eens leuk bijkletsen. Techniek, techniek en nog eens techniek...
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 318i (ITB)

Post by uwbuurman »

Ha, mooi! Lekker ff bijkletsen, mannen. Fijn dat autootje lekker loopt, JW.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: E21 318i (ITB)

Post by bmw e12 e21 »

Leuk! EN lekker zuinig ook met zware voet. :thumbsup
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 318i (ITB)

Post by uwbuurman »

Ja, zuinig! Mijn 323i doet rond 1 op 6
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1925
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Tijd voor echte injectie dan. 200+ pk en nog beter voor de ijsberen! ;)
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1925
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Ik had al een tijd de toerenteller geplaatst met het digitale klokje maar dat had ik alleen nog maar als optie A (altijd aan en de accu snel leeg) en optie B (alleen aan als er contact is en daardoor werkte de klok niet) uitgevoerd gekregen. Dus daar moest optie C aan toegevoegd worden.

Er zijn vijf stekkers: 31, I, R en 30 en 58 apart. 31, en R worden vanaf de toerenteller naar de klok geleid en zijn plus en min (31). 30 en 58 zijn klok specifieke aansluitingen waar kennelijk 30 vanaf zekering 17 moet komen en 58 vanaf de lichten. Stroom op 30 laat de klok lopen. Stroom erbij op R doet het klokje branden. De stroom die via 30 loopt is in het 10microampere-bereik, dus vrij weinig.

Functie van 58 ben ik nog niet achter maar dat komt dan misschien wel bij optie D als ik functionaliteit mis.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1925
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Hoe vervang je trouwens de lampjes voor de waarschuwingslampjes van het instrumentenpaneel? Ze zitten in zo’n zwart plastic hulsje maar ik krijg ze er niet uit...
Post Reply