E21 318i (ITB)
Re: E21 318i (ITB)
Echt? Zijn het holle ruimtes? Meh. Naja ik heb het ingespoten met ML. Maar... Hoe kan dat roesten dan?
Bekabeling komt goed.
Bekabeling komt goed.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Lekker bezig om het straks allemaal onder de mat te verstoppen, en superlekker te zitten natuurlijk haha!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 318i (ITB)
Hahaha, ja. Het zijn holle ruimtes. Zie mijn 323i topic.
Ze zijn open in de hoeken. Daar komt vuil in en vocht en pekel en meuk.
De mijne zijn dicht gekit en via het gat bovenop naast de veerpoottoren tot de strot toe volgegoten met dinitrol en ml.
Ze zijn open in de hoeken. Daar komt vuil in en vocht en pekel en meuk.
De mijne zijn dicht gekit en via het gat bovenop naast de veerpoottoren tot de strot toe volgegoten met dinitrol en ml.
Re: E21 318i (ITB)
Ah kak. Ik kende je pagina 51 al, maar ik kon het niet plaatsen.
Dan kijk ik nu al uit naar, pfff. Soms. Je bent wel een voorbeeld, niet alleen voor mij, maar voor velen. Ik denk er wel vaak aan, 'laat ik dit extra beetje toch maar doen, want...'. Maar soms, het zakt me nu wel in de schoenen. Ik pruttel het wel vol en ga over een hele tijd wel eens nadenken over hoe ik dit nou weer ga aanpakken.
Ik had het uitlijnen uitgesteld omdat er in de kofferbak ook al wat zichtbaar is aan de schokbrekertoren en ik de boel niet 23x los wil hebben en ik nog acentrische lagers wil plaatsen. Maar dat moet er dus helemaal af :S
Dan kijk ik nu al uit naar, pfff. Soms. Je bent wel een voorbeeld, niet alleen voor mij, maar voor velen. Ik denk er wel vaak aan, 'laat ik dit extra beetje toch maar doen, want...'. Maar soms, het zakt me nu wel in de schoenen. Ik pruttel het wel vol en ga over een hele tijd wel eens nadenken over hoe ik dit nou weer ga aanpakken.
Ik had het uitlijnen uitgesteld omdat er in de kofferbak ook al wat zichtbaar is aan de schokbrekertoren en ik de boel niet 23x los wil hebben en ik nog acentrische lagers wil plaatsen. Maar dat moet er dus helemaal af :S
Re: E21 318i (ITB)
Maar.... Hoe dan? Moet ik echt de hele wielkast eruit halen? Ik zie het ook niet helemaal zitten om er plaatjes in te lassen. Ik had hoop dat het bovenste deel wel beschikbaar zou zijn, maar moet dat dan uit een rotte donor komen?
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Mijn E12 heeft er ook last van, roest door de holle ruimte in de veertorens achter, constructief gelijk aan de e21, ik heb het iets eenvoudiger opgelost, zonder de halve wagen te slopen.
Dit kwam ik eens tegen in 2014, het gekke was dat de vloer kurkdroog was:
royaal het rot eruit, je ziet duidelijk de versterkingsplaat met zijn holle ruimte erboven:
dan eerst de binnenplaat weer fixen:
dan de buitenkant in 2 fases fixen:
en dan afwerken naar believen.
Jaja, die oudjes houden ons bezig....
Succes ermee.
Dit kwam ik eens tegen in 2014, het gekke was dat de vloer kurkdroog was:
royaal het rot eruit, je ziet duidelijk de versterkingsplaat met zijn holle ruimte erboven:
dan eerst de binnenplaat weer fixen:
dan de buitenkant in 2 fases fixen:
en dan afwerken naar believen.
Jaja, die oudjes houden ons bezig....
Succes ermee.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
Ahh, ok. Dat maakt het wel een stuk duidelijker, dankjewel Geeft weer hoop!
Dit was hoofdstuk stoel:
Dit was hoofdstuk stoel:
Re: E21 318i (ITB)
Donderdag was het weer tijd om eens wat dingen in Duitsland aan te gaan duwen, maar in verband met het buurten met Rob op vrijdag bestond het levensgrote risico dat ik in het donker thuis zou komen, de bumper moest er dus weer aan in verband met de kentekenverlichting.
Best netjes, al zeg ik het zelf. Jammer genoeg zie je deze kant niet. De komende dagen zal ik me eens wijden aan het poetsen van het chroom en het terugplaatsen van de strip.
Donderdag dus richting Frankfurt en eigenlijk geen issues. En 100 is bijna comfortabel te noemen met de demping. De cognitieve dissonantie doet in elk geval zijn werk, waarschijnlijk beter dan het dempingsmateriaal :p. Op de A61 door de bruinkoolmijn even gespeeld met een Golf II die volgens mij niet helemaal standaard was en daarna nog met een knalgele E36 die ook wel vooruit wilde. Vrijdag ben ik weer terug gereden, beide keren met hele stukken 160+ op de teller en het gaat redelijk op en neer in die delen. Dus toen ik in de buurt van Roermond weer tankte was ik 585km verder met 64,5L (dit in twee keer hoor!) getankt, kortom 1:9. Valt me niets tegen. En voor een 1.12 per liter...
Daarna bij Rob geweest en de hele avond over techniek en BMW gepraat, was weer mooi. Ook het geduld en het oog voor detail in de motoropbouw is fijn om te zien!
Best netjes, al zeg ik het zelf. Jammer genoeg zie je deze kant niet. De komende dagen zal ik me eens wijden aan het poetsen van het chroom en het terugplaatsen van de strip.
Donderdag dus richting Frankfurt en eigenlijk geen issues. En 100 is bijna comfortabel te noemen met de demping. De cognitieve dissonantie doet in elk geval zijn werk, waarschijnlijk beter dan het dempingsmateriaal :p. Op de A61 door de bruinkoolmijn even gespeeld met een Golf II die volgens mij niet helemaal standaard was en daarna nog met een knalgele E36 die ook wel vooruit wilde. Vrijdag ben ik weer terug gereden, beide keren met hele stukken 160+ op de teller en het gaat redelijk op en neer in die delen. Dus toen ik in de buurt van Roermond weer tankte was ik 585km verder met 64,5L (dit in twee keer hoor!) getankt, kortom 1:9. Valt me niets tegen. En voor een 1.12 per liter...
Daarna bij Rob geweest en de hele avond over techniek en BMW gepraat, was weer mooi. Ook het geduld en het oog voor detail in de motoropbouw is fijn om te zien!
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Yup, t was weer eens leuk bijkletsen. Techniek, techniek en nog eens techniek...
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: E21 318i (ITB)
Leuk! EN lekker zuinig ook met zware voet.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: E21 318i (ITB)
Tijd voor echte injectie dan. 200+ pk en nog beter voor de ijsberen!
Re: E21 318i (ITB)
Ik had al een tijd de toerenteller geplaatst met het digitale klokje maar dat had ik alleen nog maar als optie A (altijd aan en de accu snel leeg) en optie B (alleen aan als er contact is en daardoor werkte de klok niet) uitgevoerd gekregen. Dus daar moest optie C aan toegevoegd worden.
Er zijn vijf stekkers: 31, I, R en 30 en 58 apart. 31, en R worden vanaf de toerenteller naar de klok geleid en zijn plus en min (31). 30 en 58 zijn klok specifieke aansluitingen waar kennelijk 30 vanaf zekering 17 moet komen en 58 vanaf de lichten. Stroom op 30 laat de klok lopen. Stroom erbij op R doet het klokje branden. De stroom die via 30 loopt is in het 10microampere-bereik, dus vrij weinig.
Functie van 58 ben ik nog niet achter maar dat komt dan misschien wel bij optie D als ik functionaliteit mis.
Er zijn vijf stekkers: 31, I, R en 30 en 58 apart. 31, en R worden vanaf de toerenteller naar de klok geleid en zijn plus en min (31). 30 en 58 zijn klok specifieke aansluitingen waar kennelijk 30 vanaf zekering 17 moet komen en 58 vanaf de lichten. Stroom op 30 laat de klok lopen. Stroom erbij op R doet het klokje branden. De stroom die via 30 loopt is in het 10microampere-bereik, dus vrij weinig.
Functie van 58 ben ik nog niet achter maar dat komt dan misschien wel bij optie D als ik functionaliteit mis.
Re: E21 318i (ITB)
Hoe vervang je trouwens de lampjes voor de waarschuwingslampjes van het instrumentenpaneel? Ze zitten in zo’n zwart plastic hulsje maar ik krijg ze er niet uit...