E21 318i (ITB)
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 318i (ITB)
Poeh, hele front eraf, herstellen en terugzetten raad ik je echt af. Dan beter een deel herstellen. Heel front krijg je er bijna niet netjes af. Of niet zeg maar. Beteris de auto recht te trekken en daarna te gaan herstellen. Front van een sloper zagen, dat mooi maken en erop lassen is een betere optie.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Zo te zien wel een nette garagebox gehuurd, jij bent onder de pannen deze winter, en de 318itb wordt gered.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Wij hebben nog een redelijk nette onderspoiler liggen, en we hebben nog zeker 2 nagenoeg nieuwe m10 radiateuren liggen.
Wellicht heb je interesse.
Fijn dat hij onderdak staat, dan kan je rustig demonteren en een plan maken.
Wellicht heb je interesse.
Fijn dat hij onderdak staat, dan kan je rustig demonteren en een plan maken.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Mooi dat er een mooie plek is gevonden, en dat er beweging is. En met de kennis (en onderdelen) in deze groep gaat dat allemaal best goed komen! Gelukkig, nog niet het einde voor de Lapis!
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 318i (ITB)
Hier meer nieuws op het gebied van ITB dan op het gebied van lassen. Ik heb een andere keienvanger van Ite gekregen en het namaak voorfront is binnen na een lange reis vanuit Griekenland. Ik moet er toch echt eens aan geloven.
Maar het leukere werk... Ik zag op de laptop dat de positie van de gasklep bij het loslaten van het gaspedaal heel langzaam terugkroop bij de laatste procenten. Na wat gepuzzel kwam ik erachter dat er enorm veel flex in de doorgaande as van de gaskleppen zat. Vroeger was dat al een dingetje toen de gaskleppen nog op 80mm afstand waren, maar nadat ik dat met nóg 20mm had verbreed is het er niet beter op geworden. Dus. Iets nieuws.
Er moest een extra as komen die zo stijf mogelijk moest zijn. Die as zou overdreven gelagerd moeten zijn, met naar elke gasklep een in lengte afstelbaar asje. Er moest een plek komen voor de totale afstelling met een schroef en ook een plek voor de eindaanslag. In eerste instantie heb ik het helemaal in CAD getekend:
Drie platen zijn toegevoegd waarop een lagerblok met een kogellager zit. Ik heb iets gesmokkeld want ik belast elk kogellager axiaal en volgens de regels mag er maar een axiaal belast worden en moet de rest floating zijn. Naja, zo stijf is alles niet dus als de boel zo nodig wil uitzetten, dan buigt het aluminium maar mee.
Dit is het geworden:
De ene helft van de askoppelingen heeft linksdraaiend schroefdraad en de andere helft is rechtsdraaiend. De messing tussenstukjes hebben ook beide links en rechtsdraaiend draad. Als je er aan draait dan wordt het asje langer of korter en zo kan de speling per gasklep heel nauwkeurig afgesteld worden. En zoals gepland... Bij het minste op geringste bewegen ze allemaal tegelijk.
De ophanging van de gaskabel is nog wat lang en groot, maar dat komt tzt wel.
Maar het leukere werk... Ik zag op de laptop dat de positie van de gasklep bij het loslaten van het gaspedaal heel langzaam terugkroop bij de laatste procenten. Na wat gepuzzel kwam ik erachter dat er enorm veel flex in de doorgaande as van de gaskleppen zat. Vroeger was dat al een dingetje toen de gaskleppen nog op 80mm afstand waren, maar nadat ik dat met nóg 20mm had verbreed is het er niet beter op geworden. Dus. Iets nieuws.
Er moest een extra as komen die zo stijf mogelijk moest zijn. Die as zou overdreven gelagerd moeten zijn, met naar elke gasklep een in lengte afstelbaar asje. Er moest een plek komen voor de totale afstelling met een schroef en ook een plek voor de eindaanslag. In eerste instantie heb ik het helemaal in CAD getekend:
Drie platen zijn toegevoegd waarop een lagerblok met een kogellager zit. Ik heb iets gesmokkeld want ik belast elk kogellager axiaal en volgens de regels mag er maar een axiaal belast worden en moet de rest floating zijn. Naja, zo stijf is alles niet dus als de boel zo nodig wil uitzetten, dan buigt het aluminium maar mee.
Dit is het geworden:
De ene helft van de askoppelingen heeft linksdraaiend schroefdraad en de andere helft is rechtsdraaiend. De messing tussenstukjes hebben ook beide links en rechtsdraaiend draad. Als je er aan draait dan wordt het asje langer of korter en zo kan de speling per gasklep heel nauwkeurig afgesteld worden. En zoals gepland... Bij het minste op geringste bewegen ze allemaal tegelijk.
De ophanging van de gaskabel is nog wat lang en groot, maar dat komt tzt wel.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Nice, petje af hoor! Eigenlijk goeddeels kopie van de S14/S38 gasklephuizen, alleen zijn dat blokken van steeds twee gasklephuizen en die 2 zijn onderling niet verstelbaar, je stelt er dus 2 tegelijk. In dat opzicht is jouw setup dus net ff beter...
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 318i (ITB)
Het is natuurlijk zo dat BMW, naast de cirkelfietsmotorzagen, de meeste ITB’s plaatst. Maar toch is er op het grote boze interweb genoeg over geschreven. En de reden dat de meeste side drafts kut lopen... is precies het ontbreken van die as.
Ik heb inderdaad ook gezien dat de S14/S38 per paar gesteld wordt. Zelfs de M88/3 had dat al (jaja genoeg foto’s gemaakt tijdens de Eifeltour). Terwijl velen de S14 ITB’s op een M10 plaatsen, ben ik van mening dat die te groot is voor een tweeklepper. Dusja. Dan maar met die van de GSXR door blijven gaan. Ik vond het wel een mooi project om met de bestaande punten met zoiets te komen. Hopelijk verbeterd de stationairloop nu, naast dat ik eindelijk eens volgas kan. Jaja, ik ben met de ITB’s nog nooit volgas gegaan omdat het gaspedaal niet diep genoeg kon.
Ik heb inderdaad ook gezien dat de S14/S38 per paar gesteld wordt. Zelfs de M88/3 had dat al (jaja genoeg foto’s gemaakt tijdens de Eifeltour). Terwijl velen de S14 ITB’s op een M10 plaatsen, ben ik van mening dat die te groot is voor een tweeklepper. Dusja. Dan maar met die van de GSXR door blijven gaan. Ik vond het wel een mooi project om met de bestaande punten met zoiets te komen. Hopelijk verbeterd de stationairloop nu, naast dat ik eindelijk eens volgas kan. Jaja, ik ben met de ITB’s nog nooit volgas gegaan omdat het gaspedaal niet diep genoeg kon.
Re: E21 318i (ITB)
Kweetutooknie. Op de nota staat ook een ander bedrag dan ik heb betaald. Maar ik heb geen puf om me daar druk om te maken. Moet dat ding maar eens gaan plaatsen. Maar heb nu al geen zin om de zwarte lak eraf te poetsen.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Ik vind het knap dat je al die mechanica met de ITB's dusdanig ontworpen, gemaakt en in elkaar gezet krijgt, helemaal NIET mijn ding. Ben benieuwd naar de resultaten.
Ik denk dat die tussenplaten inderdaad heel wat extra stabiliteit in het geheel brengen.
Succes met je front reparatie.
Ik denk dat die tussenplaten inderdaad heel wat extra stabiliteit in het geheel brengen.
Succes met je front reparatie.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
Ik weet niet of het mijn ding is. Ik ben absoluut geen goede mechanische constructeur. En al helemaal niet voor snelle oplossingen. Ik kon me er 2.5 jaar geleden helemaal niets bij voorstellen hoe het zou moeten:
Dus na mecano en vele filmpjes op Youtube begreep ik hoe het progressieve werkt. Pas in september 2018 maakte ik kennis met kogelkopscharnieren. En bij het tweede prototype, waar ik ook mee gereden heb, ondervond ik dat tweemaal rechts schroefdraad het asje alleen maar verplaatst en je dus minimaal met een halve draai van een van de scharnieren de lengte van het geheel kon afstellen. Dusja... Na 2.5 jaar spelen en prutsen kon ik hiermee op de proppen komen. Dus of het nu mijn ding is...
Wilmo wrote: ↑Tue Jul 31, 2018 7:17 pm Ik zat al een tijdje te denken hoe ik de gasklep van de ITB's zou willen aansturen. En precies nadat ik Peter had gevraagd naar zo'n schijf die op de carburateurs zit kreeg ik een ander plan.
Ik heb mijn Mecano opgezocht en ben eens aan het prutsen gegaan. Resultaat:
Niet helemaal zelf bedacht natuurlijk, maar nu wel proefondervindelijk vastgesteld dat het werkt. Het ingenieurtje in me is weer wakker, haha.
Dus na mecano en vele filmpjes op Youtube begreep ik hoe het progressieve werkt. Pas in september 2018 maakte ik kennis met kogelkopscharnieren. En bij het tweede prototype, waar ik ook mee gereden heb, ondervond ik dat tweemaal rechts schroefdraad het asje alleen maar verplaatst en je dus minimaal met een halve draai van een van de scharnieren de lengte van het geheel kon afstellen. Dusja... Na 2.5 jaar spelen en prutsen kon ik hiermee op de proppen komen. Dus of het nu mijn ding is...
Re: E21 318i (ITB)
Vandaag mijzelf eens bij elkaar geraapt. Nog wel een poging gedaan een houten botermesje vlijmscherp te maken, maar daarna was het echt over met het autosleutelontwijkende gedrag.
Met een centerpons een gat gemept middenin elke puntlas en zo het lasje uitfrezen. Easypeasy, drupje vet en olie voor het smeren en het ging best. Alle puntlassen met hetzelfde freesje gedaan.
Er kwam beweging in...
Totdat het vastzat en na wat gezoek, was er een dader. De puntlastang kon hier niet bij vanwege het frame voor de koplampen, maar het was een rottig rupsje.
Liever werk ik niet zonder spoiler, maar ik had even geen keus. Voorzichies een streep materiaal weggeslepen.
En toen door naar de andere kant. Of ik had het gehad, of de puntlasser aan deze kant was dronken in april '82, anyhow. Hier iets meer gaten geboord.
En toen ineens. Had ik een front in mn handen.
Het ziet er wel wreed uit... Er lijkt wat verschil te zitten tussen de hoek van beide kanten van de motordrager... Maar ik weet niet of dat door het ongeluk komt. Bestuurderskant heb ik vier jaar geleden eens vervangen.
Morgen eens kijken of het nieuwe front past. Maare, die transportlak. Wat moet je daarmee? Eraf of laten zitten?
Met een centerpons een gat gemept middenin elke puntlas en zo het lasje uitfrezen. Easypeasy, drupje vet en olie voor het smeren en het ging best. Alle puntlassen met hetzelfde freesje gedaan.
Er kwam beweging in...
Totdat het vastzat en na wat gezoek, was er een dader. De puntlastang kon hier niet bij vanwege het frame voor de koplampen, maar het was een rottig rupsje.
Liever werk ik niet zonder spoiler, maar ik had even geen keus. Voorzichies een streep materiaal weggeslepen.
En toen door naar de andere kant. Of ik had het gehad, of de puntlasser aan deze kant was dronken in april '82, anyhow. Hier iets meer gaten geboord.
En toen ineens. Had ik een front in mn handen.
Het ziet er wel wreed uit... Er lijkt wat verschil te zitten tussen de hoek van beide kanten van de motordrager... Maar ik weet niet of dat door het ongeluk komt. Bestuurderskant heb ik vier jaar geleden eens vervangen.
Morgen eens kijken of het nieuwe front past. Maare, die transportlak. Wat moet je daarmee? Eraf of laten zitten?
Re: E21 318i (ITB)
Zeer knap gemaakt die gaskleppen!
Zelf ben ik nog altijd op zoek naar een systeem om mijn gaskleppen (M30 Dbillas) progressief te laten openen.
Als er kan worden doorgereden, top, maar bij stadsverkeer stoor ik er mij echt aan, het doseren is echt moeilijk.
Zelf zit ik met de gedachte om de gaskleppen "drive by wire" te maken, dus elektrische gaspedaal en een instelbare servomotor zodat ik de karakteristiek zelf kan bepalen. Alleen is het tot nu toe nog steeds bij het denken gebleven .
Op mijn M10 blok staan ook de gaskleppen van een S14 blok, dat gaat zo blijven...
Mooie vorderingen met het front! Lassen gaat al veel leuker zijn dan het uitboren
Zelf ben ik nog altijd op zoek naar een systeem om mijn gaskleppen (M30 Dbillas) progressief te laten openen.
Als er kan worden doorgereden, top, maar bij stadsverkeer stoor ik er mij echt aan, het doseren is echt moeilijk.
Zelf zit ik met de gedachte om de gaskleppen "drive by wire" te maken, dus elektrische gaspedaal en een instelbare servomotor zodat ik de karakteristiek zelf kan bepalen. Alleen is het tot nu toe nog steeds bij het denken gebleven .
Op mijn M10 blok staan ook de gaskleppen van een S14 blok, dat gaat zo blijven...
Mooie vorderingen met het front! Lassen gaat al veel leuker zijn dan het uitboren
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: E21 318i (ITB)
Ik kan wel even meedenken met je Dbilas. Plaats eens een fotootje van de setup in je topic?
De kunst is om de twee armpjes zo parallel mogelijk te hebben in de ruststand. Je hebt dan best van graden verplaatsing nodig voor de lineaire verplaatsing naar beneden.
De kunst is om de twee armpjes zo parallel mogelijk te hebben in de ruststand. Je hebt dan best van graden verplaatsing nodig voor de lineaire verplaatsing naar beneden.