E21 318i (ITB)

Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Het volgende... De koppeling. Denk je dat je iets goeds monteert met een 219mm Sachs, 20 000km later slipt die. Door de versnellingen merk je dat die later oppikt en bij 100km in zijn vier en plankgas gaat de motor er vandoor zonder dat de auto merkwaardig accelereert. Ik dacht dat ik wel met een standaard koppeling wegkwam omdat de originele me nooit problemen heeft gegeven. Wel stinkt de nieuwe als een malle, waar de oude dat nooit deed, dat zal wel met de gebruikte en toegestane materialen te maken hebben.


Dus... Binnen een jaar de bak er weer onderweg. En nu wel goed. Wat te doen? Originele drukgroep plaatsen? Complete originele (al dan niet gebruikt, ik heb nog iets liggen geloof ik) of een racekoppeling?


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 318i (ITB)

Post by Jeroen »

OEM is Sachs. Neem aan dat je een complete set gemonteerd hebt? Die hoort niet te stinken. Heb je ook de werkcylinder eens gewisseld? Als dat de verkeerde is kan die een verkeerde lengte hebben namelijk en koppelt 'ie mogelijk niet goed. Hebben ook weleens zitten klooien met een verkeerd doppie op de stift van die werkcylinder. 1 of 2 mm is dan al heel veel.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 318i (ITB)

Post by BertjeConti »

Zoals Jeroen zegt, er zal iets aan de hand zijn met de drukgroep of bediening waardoor de plaat niet de volledige druk krijgt, je sachs plaat zal hiermee inmiddels al RIP zijn verwacht ik.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

De stank leek mij te komen van ander frictiemateriaal. Die ontstaat ook alleen maar als ik een sprint van 0-100 doe hoor. Er mag immers geen asbest en dergelijke meer in verwerkt zitten.

Ik merkte meteen op geloof ik, ik zal het nog eens nazoeken, dat ik de koppeling een stuk lichter vond. Dat zou dus duiden op een ander verenpakket in de drukgroep .

Ik zal eens een oude koppeling opzoeken en die eens aankijken. Ik heb de vraag ook gesteld in een M10-groep op Facebook en daar werd gesuggereerd om een originele plaat en of groep eens te laten refurbishen.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 318i (ITB)

Post by BertjeConti »

Ik heb bij de motorwissel de oorspronkelijke drukgroep opnieuw gebruikt en alleen de plaat vervangen (was hoognodig) en daarna was de koppeling ook een stuk lichter te bedienen, dat komt omdat bij een nieuwe plaat weer de juiste positie van de schotelveer in de drukgroep gebruikt wordt. Terug naar ‘0’ positie zeg maar.
Lichter gevoel hoeft niet te duiden op minder klemkracht van de drukgroep.

Verbrand frictie materiaal stinkt enorm, maar ik geloof niet dat je daaruit kunt herleiden of er wel of geen asbest in zit.

Misschien is voor jou een koppelingsplaat voor race en drift doeleinden beter geschikt.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

De reuk is anders dan van oude koppelingen. Maar doet er ook niet toe. Ik ga dit weekend wel even wat onderzoek doen.

Maarrrrr. De trilling is weg. De wielen zwabberden bij 110 bijna onder de auto weg en het lag niet aan het balanceren. Ook bij het loslaten van volgas deed de auto gevaarlijk bij het weer neerlaten van de neus. Dus. Het meest onlogische van allemaal: de PU bussen aan de voorkant waren verdacht. Dus ik heb hele nieuwe FebiBilstein draagarmen gemonteerd en de auto is weer stabiel en het zwabbert niet meer. Nu is er wel een ander detail boven water gekomen. Neem een fly-over met een bocht. En van die rijplaten als het ware. Lekker in die bocht hangen en dan is het padampam. Padam van de voor- en achterwielen en pam van iets anders aan de voorkant. Dat is ook als je schuin over zo’n gemene kunststof drempel gaat. Dan chonkt er iets. Het enige wat nog kan is iets in het stuurhuis of in de veerpoten. Maargoed, ook dat doet er even minder toe. Het is weer lekker rijden zo.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 318i (ITB)

Post by Jeroen »

Toplagers van de voorste veerpoten?
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Daar zat ik ook aan te denken. Die zitten er immers ook alweer 4 jaar in. Ik heb een beetje het idee dat ik dingen voor de katse kut aan het vervangen ben. Dat de originele onderdelen beter waren dan waar ik ze door vervang. PU-bussen, toplagers, wiellagers, koppeling, O-ringen, alles van rubber, fuseekogels, waterpompen, hardyschijven. Je blijft bezig zo.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

De koppeling die stemde me weemoedig. Sachs is inmiddels ZF en TRW is ook ZF en TRW was nou niet direct het toppunt van kwaliteit. Naja, geen Sachs dus weer. LuK dan maar? Maar wat vond ik...? Een NOS LuK. Dus die is precies op de valreep aangekomen. Morgen ga ik de brug op en gaat een en ander vervangen worden. Ik had als reserve nog maar een SKF uitruklager besteld en nu twijfel ik, welke te gebruiken?

Image
Image
Image

Die met vliegroest is een INA, dus ook goed spul, maar lijkt niet gecentreerd. Die van SKF trek je zo uit elkaar... Al voelt het wel goed als je goed druk erop zet.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Mea, mea culpa. Wat voel je jezelf soms stom. Ik had al een paar keer remvloeistof geroken terwijl ik onder de kap was. Ik had me ook al eens afgevraagd waarom het niveau anders stond, maar er was geen alarm afgegaan. Tot ik na een paar uur worstelen de bak eraf trok. Daar was alle remvloeistof.

Dus voor iedereen die een onderhoudsschema bijhoudt... Zet een melding aan dat je dat ding preventief elke 5 jaar ofzo vervangt. Want wat een ellende veroorzaakt het.

Ik had het vorig jaar gewoon moeten vervangen. Negen jaar is te lang voor zo'n cilinder. Vorig weekend was ik al wel zo voorzienend om er een te kopen toen ik een shop aan het afstruinen was, dus ik kon hem meteen vervangen. Dus, nu een verse NOS LuK koppeling, nieuwe hulpcilinder, nieuwe keerring in de bak, nieuw centerlager op de cardanas en we kunnen weer. Er zat natuurlijk wel een avontuur aan, want ik kreeg het op de gehuurde brug niet af. Ben dus afgesleept door een vriend, gelukkig niet door zijn DS, want die schaamte was wel te groot geweest.

's Avonds hebben we nog een stuk getoerd in de DS en als je voor de variabele 'rijden', 'het zo soepel mogelijk glijden over de weg zonder het idee te hebben dat het stuur aan de wielen vast zit' invult, dan is dat een genot. Nee zonder grappen, echt een hele belevenis, het was mijn eerste keer. Het was alleen erg wennen want voor mij is de invulling van 'rijden', iets met wegligging en doen alsof je auto gestolen is. Freude am Fahren zeg maar.

Dus vandaag weer terug naar de box, auto de lucht in en de schakelstang netjes afgemaakt, startmotor weer op z'n plek en aangesloten en besloten dat ik niet veel kon doen aan de cardanas. Die trilde tijdens het slepen, of leek te trillen. Morgen eens een klokje meenemen en kijken of, en hoeveel slag erop zit. De klepjes nog even gesteld, alleen cilinder 3 op de uitlaat stond ietsjes te ruim.

Image


Tot zover weer het sleuteldagboek. Nu maar eens zien wat het volgende op de lijst is en wordt. Ik wil nog een O-ring bij de schakelstangen doen om eens te zien wat dat wordt, ik heb al een alternatief uitgedacht, maar dat kan wel even wachten. De hoezen voor de pook zijn nu wel echt helemaal gaar, dus dat wordt het volgende denk ik. En dan... Bumper? Dan toch eindelijk? Of de kap?
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 318i (ITB)

Post by BertjeConti »

Weer lekker bezig geweest dus. Tsja, die verrekte koppeling cilinders.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Er zijn verschillende manieren om een auto te onderhouden. Ik kies er kennelijk voor om regelmatig schade te rijden om alles lekker gangbaar te houden. Ik voel me stom, ik vind het schandelijk, maar ik had niet de ervaring om wat ik zelf uitgelokt had, te redden. Dus in plaats van te kunnen rijden, dan maar weer maanden lassen en doen.

Dinsdag reed ik na het werk een grote doorgaande weg op, ik zag wel dat het nattig was, maar het bleek spekglad. Ik was nog nooit uitgebroken met het nieuwe diff maar nu wel in al het ornaat. De lantaarnpaal kwam sneller dichterbij. Ja, ik had moeten sturen en ja ik had het gas erop moeten houden, maar mijn instinct deed iets anders. Boem.

https://112nieuwsonline.nl/2021/07/06/k ... eindhoven/

Gisteren heb ik de auto opgehaald, in de box gezet en de voorkant gedemonteerd. Al het werk van deze winter kan er weer af en moet opnieuw. Eigen schuld, dikke bult. De lengtebalken zijn nog goed en recht. Beide stabilisatorstangen zijn gebogen, radiateur is lek, bumper weer kapot, keienvanger en front kapot. Gril kapot, motorkap kapot. Domdomdom.
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: E21 318i (ITB)

Post by Smartie »

Zuur, succes weer.
Jij gebruikt de auto, dan kan dit gebeuren, niks aan te doen.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 318i (ITB)

Post by uwbuurman »

Kloten zeg!!
Smartie wrote: Sat Jul 10, 2021 4:36 pm Zuur, succes weer.
Jij gebruikt de auto, dan kan dit gebeuren, niks aan te doen.
Helemaal eens. Kan gebeuren, mooi dat het weer klaar kan.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: E21 318i (ITB)

Post by Manitoba »

Kl*te, JW. Maar gelukkig ben jij er goed van af (en uit-)gekomen. De rest is waardevol, maar ook “maar blik”.

Succes met het herstellen, dat lukt je ook weer vast.

Greetz,
Walter.
Post Reply