E21 318i (ITB)

Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12000
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 317

Post by Peter V. »

Wilmo wrote:Er zijn ook momenten geweest dat ik geen brandstof kreeg. Maar kennelijk heb ik twee problemen.

De vonk: Hoe moet een bobine op de temperatuur van de motor reageren? Ik zal het een volgende keer proberen te controleren.
Verrijkings/thermoklep: Doel je op nummer 5 of 18 op de tekening? http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... ing_parts/
Nummer 5 is de verrijkingsklep en de thermoschakeling zit in je koelsysteem bij je temperatuurzender.

Wat betreft de vonk. Inderdaad zoals Jeroen omschrijft kun je massaproblemen bij de regeleenheid hebben maar ik had begrepen dat jij nog contactpunten heb. Je kan problemen hebben met de voorschakelweerstanden bijvoorbeeld.

Wat ik wel meerdere malen heb meegemaakt is dat verkeerde kabels (weerstand) en bougies grote problemen kunnen geven. Belangrijkste nu is om te weten of je nog vonk heb zodra ze uitvalt. Dan kun je naar een volgend iets gaan zoeken.


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1936
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Nah, we zijn er uit. Er is gekloot met de carburateur en dan zodanig dat de hele vlotterinrichting niet functioneert. We hebben het geprobeerd te herstellen, maar nu werkt het helemaal niet meer.

Dus: Gezocht: Pierburg 1B2.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12000
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 317

Post by Peter V. »

Wat heb je of was er gesloopt dan?

Je kan niets meer doen dan eventueel het vlotternaaldje verrot maken en de vlotter en scharnierpen verrot maken. In een goed revisiesetje zitten deze meestal gewoon in.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1936
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Het gaat vooral om de bus waar de vlotternaald in gaat. Die zit er zodanig diep in dat de naald niet meer kan afsluiten en eruit kregen we dat busje ook niet meer. Er was wat gefoefeld met wat ijzerdraad om de druk van het veertje wat meer op te voeren wat erin resulteerde dat hij perfect afsloot, zelfs als er geen benzine meer in de kamer zat.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1936
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Vorige week een 'nieuwe' carb gehaald en sommige dingetjes vind ik wat raar. Er zit bijvoorbeeld deze naald (die van de vlotter) in:
Image
Dat is een andere als in het revisiesetje of in de 'oude' carb. Herkent iemand deze?

En kan iemand mij vertellen waarom door het deksel van de carb direct contact tussen de vlotterkamer en de buitenlucht is?
Image

Deze carb krijgt helemaal nieuwe pakkingen en gaat in zijn geheel door de ultrasoonreiniger omdat hij wel kalkaanslag leek te hebben. Heeft of weet iemand nog een waar het blokje van 13x14x6,5cm in past?
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1936
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Ik snap het niet meer en ik zie het niet meer zitten. Ik heb de hele carburateur uit elkaar gehad, ik heb álles schoongemaakt in een ultrasoonreiniger, zelfs met thinner. Ik heb hem weer in elkaar gezet met nieuwe pakkingen. Ik heb alles weer aangesloten en hij draait als een zonnetje. Tussen de stalen benzineleiding onder de kap en het filter zit een doorzichtige slang. Tussen de elektrische pomp en de carb zit ook een doorzichtige slang. Het benzinefilter is nieuw.

En toch na een stukje rijden stopt hij er mee. Snel het contact uitgezet en het deksel van de carb gelicht en... wéér een lege vlotterkamer. Met benzine in alle doorzichtige leidingen. Ik snap het niet meer en ik weet het ook echt niet meer.
De kans op twee foute carburateurs lijkt me heel erg klein en van deze werkt de vlotter absoluut wel goed. Twee benzinefilters met een pijl er verkeerd om op kan ook niet. Waar moet ik nog meer naar kijken om een nieuwe mogelijke oorzaak te vinden?
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12000
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 317

Post by Peter V. »

Dit is inderdaad heel raar. Benzine in de leiding (trouwens slim om een doorzichtige slang te nemen) en vlotter leeg. Weet je zeker dat je voldoende brandstofdruk heb om de vlotterkamer gevuld te houden? Ik ga ervan uit dat je het vlotterniveau juist heb ingesteld en dat de vlotternaald soepel wordt meegenomen door de vlotter.
Ik heb weleens mensen een vlotterniveau zien afstellen en het gehele frame van de vlotter verkeerd om buigen waardoor de vlotternaald nagenoeg niet uit de zitting komt.

Veel meer zaken kan ik zo snel ook niet meer bedenken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1936
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Over het vlotterniveau: In de vraagbaak staat: Meet met een lineaal de afstand hoogste punt vlotter-pakkingvlak deksel. Dit moet 30mm zijn.

Is dat de afstand dat de vlotter puur door de zwaartekracht naar beneden hangt? Of is dat het punt dat hij nét open/dicht is?

Over de brandstofdruk: Tja. Nee. Maar als ik het deksel los maar wel aangesloten heb, de vlotter met mijn hand dicht druk en dan de pomp aanzet. Dan komt er wel benzine uit op het punt van de vlotter van nét open/dicht. En als ik de vlotter loslaat, dan sproeit de benzine er lekker uit. Ook nadat ik heb geconstateerd dat de kamer leeg is, door het deksel eraf te halen, daarna alles weer aansluit, pompt hij lekker de kamer vol.

De vraag is waarom er nu net op dat ene moment dat hij leeg dreigt te raken niets opgebracht wordt. Ik kan me niet voorstellen dat bij een compleet andere carburateur er ook aspecifieke problemen zouden zijn met de vlotterconstructie. Met blazen werkt het en met benzine ook. Het kan dus niet anders dan dat hij geen benzine krijgt. Maar ik begrijp niet waar dat vandaan zou moeten komen.

Wat gebeurt er met de leidingen zoals ik ze heb aangesloten als ik de aanzuigslang bij de tank losmaak? De brandstof in de slang wordt eruit gezogen, maar tot welk punt? Vanaf wat voor punt zegt die pomp, zoek het zelf uit, ik krijg geen benzine? Mijn gevoel zegt dat hij de hele leiding dan leeg trekt.

Wat zou er gebeuren als ik de leiding bij de tank loshaal en ik mijn duim erop doe? Dan blijft de benzine in de leiding staan, maar kan hij geen debiet krijgen en voert niets op. Dat zou overeen komen met mijn symptomen. Toch?
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12000
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 317

Post by Peter V. »

Wat betreft vlotterniveau is het heel simpel. Zoals de vraagbaak en foto laat zien heb je het vlottersysteem in elkaar staan en houd je de deksel op zijn kop. De vlotter ligt dan gewoon op de zitting van de naald en dan moet je 30 mm tussen de pakkingrand en de bovenzijde van de vlotter hebben.

Dus de vlotter niet laten hangen maar laten rusten.

Als je met bewegen van de vlotter gewoon brandstof door de opening van de vlotternaald kan laten spuiten is dat goed.

Ondertussen is er zoveel bekeken/vervangen bij jouw auto dat ik nu even niet weet of je een elektrische pomp heb aangesloten op gewoon met de originele mechanische draait. De originele pomp is een membraanpomp en is dus zelfaanzuigend oftewel kan lucht verpompen. Deze zou dus gewoon brandstof moeten aanzuigen. Je kan nog kijken of je voldoende persdruk heb.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1936
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Ik begrijp de zin: 'Dus de vlotter niet laten hangen maar laten rusten.' Nog niet helemaal. Het is puur het deksel vasthouden met de bovenkant naar boven en dat de vlotter dan op zijn laagste punt is. Dan hangt de vlotter toch met dat haakje tegen het huis van de naald aan? Ik bedoel het haakje boven het gat waar hij aan bevestigd zit.
Image
Dit roept meteen de volgende vraag bij mij op, wat is hier überhaupt aan af te stellen?


Inmiddels heb ik een elektrische benzinepomp met, volgens het doosje, 114 liter per uur opbrengst en een druk van 0,5/0,6 bar.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12000
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 317

Post by Peter V. »

De deksel van de caburateur ondersteboven houden zodat de vlotter rust en dus de vlotternaald dicht legt. Dan die 30 mm checken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1936
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Ik ga de vlotter controleren.

De stelling aannemend dat het een verstopping is, wil ik de aanzuigunit er tussen uit halen en een slang rechtstreeks in de tank hangen. Ik pas er voor op dat ik alles schoon houd en, om de dampen in de tank te houden, plak ik het gat onder de achterbank af met tape. Ik kan dan het eind (van einde stalen leiding onder de kap tot aan de carburateur) en het begin (de aanzuigunit) uitsluiten als zijnde verstopt.
Zijn er gevaren die ik zo over het hoofd zie?
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12000
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 317

Post by Peter V. »

Uiteraard zorg dragen dat er geen brandstof uit lekt en vooral dat er geen zooi/water inkomt.
Zoals meerdere hebben gezegd is het echt niet te verwachten dat hier een verstopping inzit. Ik heb er ook nog nooit iets van meegekregen. Maak anders een kleine jerrycan in de motorruimte en hang daar een slang in.

Als je bang bent dat je zuigfilter in de tank een probleem is moet je misschien ook even de gehele leiding checken op platgedrukt leidingwerk om dan alles uit te sluiten.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1936
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Vandaag een slang langs de buitenkant van de auto gelegd en dat ging goed. Omdat ik toch alles los had, de leiding onder de auto door doorgeblazen, ook niets raars. Tja, en in de aanzuigunit kan ook weinig fout zitten, dus nog steeds niets gevonden.
Totdat ik met een slangetje in de tank begon te poeren om vuil te kunnen zien, ineens schoot er iets los:

Image

Uitgevouwen is die smurrie best groot. Dus het zou kunnen zijn dat....


Komende week maar eens een proefrit maken met een begeleider.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18676
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 317

Post by uwbuurman »

Zo! ja dat kan best een blokkade zijn, ja. Hoop dat het nu goed is.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply