Page 81 of 93

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Thu Apr 23, 2020 3:31 pm
by Wilmo
Nah, ik denk dat ik de diagnose al wel gesteld heb. Bak is dood.

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Thu Apr 23, 2020 8:29 pm
by BertjeConti
Zonde, maar een e30 5 bak zal nog wel te vinden zijn

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Thu Apr 23, 2020 10:08 pm
by Jeroen
Eens maar dat zou wel jammer zijn. Nooit echt expliciet op die speling gelet eigenlijk.

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Thu Apr 23, 2020 10:47 pm
by Wilmo
Ik heb inmiddels een andere bak opgehaald, die gaat er morgen onder. Bij mij was de lepel en de lagergeleiding ook gaar en helemaal uitgewoond. Dus nu maar een verse bak eronder. En de hele koppelingsprut en alles nieuw en dan mag het er weer een tijd onder zitten.

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Thu Apr 23, 2020 10:49 pm
by uwbuurman
En gelijk de schakelstangen boel opfrissen?

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Thu Apr 23, 2020 10:58 pm
by Wilmo
Uiteraard! Daar was het deels om begonnen. Er komt ook een verstelbare schakelpook in om de slag wat te verkleinen.

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Thu Apr 23, 2020 11:07 pm
by BertjeConti
:driving :driving :driving

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Fri Apr 24, 2020 8:50 am
by Jeroen
Aardig project weer!

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Fri Apr 24, 2020 10:05 pm
by Wilmo
Dat was weer een dagje worstelen. Vanochtend was ik niet blij want hoewel de bak er precies hetzelfde uitzag, waren ze niet hetzelfde. Elk ribje, gaatje, dopje et cetera kwam overeen, maar niet de twee vinnen bovenop de bak waar de schakelstang in gemonteerd wordt. Bleek, jajaja, dat de bak van voor de wissel is, van voor '85 en mijn systeem van '86. Dus de hele ochtend bezig geweest met twee beugeltjes, een oplossing waar ik absoluut niet trots op ben en ook not amused van zou zijn als ik het aantrof in mijn auto, maar het moest maar even.

Het koppelstuk de bak in is weer zoiets... Binnendiameter van 10.8mm terwijl het asje nooit groter dan 10mm zou zijn. Dat is dus allemaal aangepakt, O-ringetjes, gewone ringetjes en seegerringetjes. Alles zit weer op zijn plek en de speling is... Praktisch weg. Alleen nog het plastic gewricht rondom te pook aanpakken.

Koppeling vervangen, drukgroep nieuw, lager nieuw. Alles in het vet en mooi uitgelijnd.

En toen kwam natuurlijk de worsteling om de bak terug te krijgen. Ik kijk er altijd tegenop maar aan de andere kant is het een half uur vloeken, tieren, roppen en doen en dan zit het ook wel weer op zijn plek. Beter dan 6 uur met twee beugeltjes bezig zijn.

Bak en motor hangen weer officieel. Cardanas hangt zo ongeveer op de plek. Koppelingscilinder zit weer vast. Morgen startmotor, nieuwe olie, uitlaat en hardyschijf weer vast en dan maar eens kijken hoe het allemaal draait.

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Fri Apr 24, 2020 10:09 pm
by uwbuurman
Gedoe, dus. Maar wel een betrouwbare oplossing, op deze manier??

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Fri Apr 24, 2020 10:36 pm
by Wilmo
Ja, het is 4mm staal wat samen aan 2xM8 en 2xM10 en dus ook aan elkaar vastzit met M10. Er zit geen beweging in, dus minstens zo goed als de aluminium ribben die op de '86 bakken zit.

Ben benieuwd hoe het rijdt morgen!

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Fri Apr 24, 2020 10:52 pm
by BertjeConti
Dus weer een typisch knutsel/hobby dagje achter de rug. Als het straks allemaal snaarstrak schakelt, ben je dit snel vergeten.

Je moet wel wat vaker plaatjes schieten, vinden wij leuk.

Ben benieuwd naar het eindresultaat, succes morgen :thumbsup

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Fri Apr 24, 2020 11:01 pm
by Wilmo
Ik durf dit geknutsel niet te laten zien, vandaar geen foto's. En net een nieuwe telefoon, dus die mag niet mee :p

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Fri Apr 24, 2020 11:14 pm
by BertjeConti
Owjee is het zo erg? Dat willen wij dan zeker zien

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Fri Apr 24, 2020 11:45 pm
by Wilmo
Ik vind het eigenlijk niet kunnen. Ik had gewoon de juiste bak moeten kopen en om dan stukjes staal in vorm te gaan hameren om het toch werkend te krijgen, tja, dan behoud ik het label 'hobbybob' natuurlijk wel ;)