E21 318i (ITB)
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 27066
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Hahaha! Tsja tegenslagen horen er standaard bij, maar evengoed heb je wel slagen gemaakt, bijna klaar en duimen voor een resultaat waar je een brede grijns van krijgt. Succes met de laatste loodjes!
Re: E21 318i (ITB)
Het rijdt weer! Koppeling is wel een stuk lichter geworden, maar grijpt verder goed aan enzo. Bijzonder gevoel om zo strak te schakelen. Dat is wel iets zwaarder geworden omdat ik de verstelbare pook van Schmiedmann heb geplaatst. Doordat de afgelegde weg boven kleiner is, is het moment groter geworden.
Het fijne van deze pook is dat de afstand van schakelstang naar kogel en de lengte van de pook allemaal instelbaar is. Dus voor leken als ik die niet weten hoe een Zzoveel schakelt, is dit ideaal omdat je kunt blijven schroeven en stellen. En kwalitatief een heerlijk product, fijn afgewerkt en voelt degelijk aan.



https://www.schmiedmann.nl/nl/product/1 ... t=SCMSHIFT
Dit is de koppeling die eruit kwam. Volgens mij zat die bij de auto toen ik hem kocht. Dus die zal van voor '97 zijn. Dikte is nog goed lijkt me, alleen er missen wat stukken.

Het fijne van deze pook is dat de afstand van schakelstang naar kogel en de lengte van de pook allemaal instelbaar is. Dus voor leken als ik die niet weten hoe een Zzoveel schakelt, is dit ideaal omdat je kunt blijven schroeven en stellen. En kwalitatief een heerlijk product, fijn afgewerkt en voelt degelijk aan.



https://www.schmiedmann.nl/nl/product/1 ... t=SCMSHIFT
Dit is de koppeling die eruit kwam. Volgens mij zat die bij de auto toen ik hem kocht. Dus die zal van voor '97 zijn. Dikte is nog goed lijkt me, alleen er missen wat stukken.

- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 2263
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Kijk, resultaat. Mooi dat het weer in elkaar zit en lekker strak schakelt.
Weer een hoofdstuk af, wel nog eens een keer die kabel bende organiseren.
Weer een hoofdstuk af, wel nog eens een keer die kabel bende organiseren.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
Die pook van Schmiedmann had ik nog niet gezien, eigenlijk een zeer simpele en degelijke oplossing!
Denk dat ik er ook maar eens één ga bestellen
Denk dat ik er ook maar eens één ga bestellen

[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: E21 318i (ITB)
Ik heb hem met de black friday korting besteld. Toen had ik een 30 euro korting, toen kon dat prima omdat ik hem niet meteen nodig had.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 16703
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 318i (ITB)
BertjeConti wrote: ↑Sat Apr 25, 2020 8:11 pm Kijk, resultaat. Mooi dat het weer in elkaar zit en lekker strak schakelt.
Weer een hoofdstuk af, wel nog eens een keer die kabel bende organiseren.
Helemaal eens met Rob, op alle opmerkingen

- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 945
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: E21 318i (ITB)
Goed bezig Willem!
Re: E21 318i (ITB)
Stapjes, stapjes. Die draadjes komen wel. Vandaag heb ik een nieuw tweedehands tapijt opgehaald bij Jan en Slager. De stoelen krijgen een beurt en de ophanging van de stoelen gaat anders. Vandaar.
Zo stond maandagmiddag de kont erbij. Even doorbijten met een mondkapje en een haakse slijper.

Resultaat van de kolder in de kop van de eerste meeting waar ik bij was.

Na veel kloppen, toch twee sneetjes moeten maken.

Weer aardig beter.

Hoe conserveer je het best een bumper? Kaal en epoxy en dreun, of ML of..?

Na een week worstelen, had ik gisteren tijdens een ritje meteen alweer een grijns. Maar het wordt weer een plaatje. Vandaag grotendeels binnendoor van Groningen naar Den Bosch. En toch lekker om even door te trekken, trekkertje voorbij, bochtje hier, bochtje daar.

Versnellingsbak en schakelen is nu nog iets te veel 'Eifel'. Het moet nog wel wat soepeler worden. Koppeling is lichter geworden maar voelt goed. 't Wordt wel weer wat.
Zo stond maandagmiddag de kont erbij. Even doorbijten met een mondkapje en een haakse slijper.

Resultaat van de kolder in de kop van de eerste meeting waar ik bij was.

Na veel kloppen, toch twee sneetjes moeten maken.

Weer aardig beter.

Hoe conserveer je het best een bumper? Kaal en epoxy en dreun, of ML of..?

Na een week worstelen, had ik gisteren tijdens een ritje meteen alweer een grijns. Maar het wordt weer een plaatje. Vandaag grotendeels binnendoor van Groningen naar Den Bosch. En toch lekker om even door te trekken, trekkertje voorbij, bochtje hier, bochtje daar.

Versnellingsbak en schakelen is nu nog iets te veel 'Eifel'. Het moet nog wel wat soepeler worden. Koppeling is lichter geworden maar voelt goed. 't Wordt wel weer wat.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 27066
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Lekker bezig! One step at a time.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 2263
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
ik zou de binnenkant van de bumper eerst met een roestomvormer behandelen (mijn voorkeur is Brunox epoxy), en daarna lekker in de ML zetten.
Lekker bezig in ieder geval. die mosterdgele epoxy kleurt mooi bij het arktis
Lekker bezig in ieder geval. die mosterdgele epoxy kleurt mooi bij het arktis

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
Lapis 
Haha, ben zo benieuwd wat er na een echte poetsbeurt te voorschijn komt aan kleur.

Haha, ben zo benieuwd wat er na een echte poetsbeurt te voorschijn komt aan kleur.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 16703
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 318i (ITB)
Bumper inderdaad eerst roestomvormer. Ik gebruik rustico gel. Goed naborstelen en dan een epoxy, daar dikke laag ml of dinitrol op.
Re: E21 318i (ITB)
De stoel voordat er wat mee gebeurde. Ik zal morgen het eindresultaat posten. Rondje Colorlock maar op zwart leer doet dat niet zoveel, dus de trucendoos is wel open geweest.

Omdat dit E30-stoelen zijn, had ik al ergens in 2011 de beugels verwijderd en stond de stoel op buisjes. Dat moest toch anders. Ik ben niet heel blij met de beunbeugels, maar breder en dikker kreeg ik niet gevormd zonder zetspul. Links en rechts wordt eigenlijk puur afschuiving en dat zit wel heel erg stevig. En nu dus met zeven lassen vast, dat kan wel iets hebben. Het zijn de binnenste stoelbeugels die aan het chassis zitten, maar dan gespiegeld. Ik heb ze al in augustus 2017 gekocht maar nu paste het ook in tijd en situatie om ze erin te zetten.

De bumper ligt ook in delen en ik wilde de haakjes even ontroesten. Dus wat citroenzuur aangemaakt en bubbelen maar.

En toen... Toen was het tijd voor wat geluidsisolatie. Ik wilde niet 50kg aan de auto toevoegen dus na wat heen en weer gegoogle ben ik bij 3mm Noico uitgekomen. Spul is redelijk te betalen, 55 euro voor 9 platen van van 75 bij 50cm. En het klopt best fijn op de plek. De risicopuntjes hier en daar heb ik nog even in de ML gezet. Ik heb de platen per stuk naar de auto gedragen om niet teveel te beseffen dat er nu een kilo of 15 extra in zit. Er zijn nog bijna twee platen over voor in de deuren, ooit.

Bijrijderszijde voor.

En na.

Ook op de achterbank heb ik nog twee hele platen geplaatst. Tja, en dan ben ik ook aan de beurt. Maar nu even niet.


Inmiddels ligt de rest van het halfvergane isolatiemateriaal ook weer in de auto, inclusief een nieuw/ander tapijt. Zal morgen bij licht even een foto maken.
De dikke pluskabel ligt nu ook weer mooi onder alle tapijt, het wordt nu zelfs weer eens tijd om de plastic strips weer terug te plaatsen, die er al honderd jaar niet meer in zitten.
Man. Wat een hobby.

Omdat dit E30-stoelen zijn, had ik al ergens in 2011 de beugels verwijderd en stond de stoel op buisjes. Dat moest toch anders. Ik ben niet heel blij met de beunbeugels, maar breder en dikker kreeg ik niet gevormd zonder zetspul. Links en rechts wordt eigenlijk puur afschuiving en dat zit wel heel erg stevig. En nu dus met zeven lassen vast, dat kan wel iets hebben. Het zijn de binnenste stoelbeugels die aan het chassis zitten, maar dan gespiegeld. Ik heb ze al in augustus 2017 gekocht maar nu paste het ook in tijd en situatie om ze erin te zetten.

De bumper ligt ook in delen en ik wilde de haakjes even ontroesten. Dus wat citroenzuur aangemaakt en bubbelen maar.

En toen... Toen was het tijd voor wat geluidsisolatie. Ik wilde niet 50kg aan de auto toevoegen dus na wat heen en weer gegoogle ben ik bij 3mm Noico uitgekomen. Spul is redelijk te betalen, 55 euro voor 9 platen van van 75 bij 50cm. En het klopt best fijn op de plek. De risicopuntjes hier en daar heb ik nog even in de ML gezet. Ik heb de platen per stuk naar de auto gedragen om niet teveel te beseffen dat er nu een kilo of 15 extra in zit. Er zijn nog bijna twee platen over voor in de deuren, ooit.

Bijrijderszijde voor.

En na.

Ook op de achterbank heb ik nog twee hele platen geplaatst. Tja, en dan ben ik ook aan de beurt. Maar nu even niet.


Inmiddels ligt de rest van het halfvergane isolatiemateriaal ook weer in de auto, inclusief een nieuw/ander tapijt. Zal morgen bij licht even een foto maken.
De dikke pluskabel ligt nu ook weer mooi onder alle tapijt, het wordt nu zelfs weer eens tijd om de plastic strips weer terug te plaatsen, die er al honderd jaar niet meer in zitten.
Man. Wat een hobby.
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 945
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: E21 318i (ITB)
Wordt nog wel eens wat zo (-;
Maar zonder dollen, goede stappen gezet.
Achterkant van de auto is mooi in twee kleuren.
Matcht goed. Al minder last van bumperklevers
Maar zonder dollen, goede stappen gezet.
Achterkant van de auto is mooi in twee kleuren.
Matcht goed. Al minder last van bumperklevers
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 2263
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Tsja, die verrekte holle ruimte boven in de veer torens, hadden ze dat niet beter kunnen ontwerpen bij bmw? En als daar aan de buitenzijde roest komt, dan is het echt te laat.
Maar weer flink bezig geweest hoor, maak je nu ook de bekabeling netjes? Nu het allemaal open en bloot ligt.
Maar weer flink bezig geweest hoor, maak je nu ook de bekabeling netjes? Nu het allemaal open en bloot ligt.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i