BMW E21 315 '83 Polaris
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 62
- Joined: Sun Apr 10, 2016 2:24 pm
- My E21(s): '83 NL 315
- Location: Houten
Re: BMW E21 315 '83 Polaris
Ondertussen ben ik alweer een hoofdstukje verder. Begin dit seizoen fijn gereden met de auto, ondertussen verhuist naar een kamer in Amsterdam en daar heeft de BMW ook weer bij geholpen. Ze mocht zelfs een aanhangertje met IKEA-spulletjes trekken!
Het plan was om deze zomer op vakantie te gaan met de BMW. Maar helaas, een week of 2 voor die vakantie begaf de auto het. In die tijd werkte ik weer eventjes fulltime en was tijd schaars. Daarom de auto naar de lokale BMW-specialist gebracht om te laten nakijken. Auto deed alles maar vergat stationair te blijven lopen. Conclusie: stationairwerking van de DIDTA compleet verstopt en weet ik veel. Garage deed weinig en ik had geen tijd (2 vakanties, werken, tja). Dus na 2 maanden niks te hebben gedaan op het terrein van de garage heeft vriend Ite de auto weer bij mij afgeleverd en ben ik zelf maar weer eens gaan kijken. Het collegejaar was ondertussen weer begonnen, dus ik had weer wat tijd
Problemen die er toen speelden:
- carbissues die resulteerden in geen stationairwerking
- Remvloeistof lekte langzaam weg uit een remcilinder
Het tweede probleem was snel opgelost maar wilde niet helemaal lekker. Remmen bleef vaag. Uiteindelijk is alles qua remmerij de afgelopen 2 jaar vervangen behalve de HRC (en die leek eigenlijk al gaar bij aanschaf). Die heb ik dan nu maar meegepakt. Daarmee hoop ik dat de issues over zijn.
Het eerste probleem heeft zich opgelost door met Jan Willem te praten tijdens de Eiffelrit. Die had nog een mooie Weber 32/36 liggen van zijn blok. Deal gemaakt en dit weekend was de overdracht. Dus dit weekend weer lekker wezen klussen. Ondertussen is alles gereed en klaar voor montage, maar ik mis nog wat inlaatpakkingen, morgen verder. Zeer benieuwd.
Foto's volgen na montage, en hopelijk weer rijden (richting de stalling dan zowat )
Het plan was om deze zomer op vakantie te gaan met de BMW. Maar helaas, een week of 2 voor die vakantie begaf de auto het. In die tijd werkte ik weer eventjes fulltime en was tijd schaars. Daarom de auto naar de lokale BMW-specialist gebracht om te laten nakijken. Auto deed alles maar vergat stationair te blijven lopen. Conclusie: stationairwerking van de DIDTA compleet verstopt en weet ik veel. Garage deed weinig en ik had geen tijd (2 vakanties, werken, tja). Dus na 2 maanden niks te hebben gedaan op het terrein van de garage heeft vriend Ite de auto weer bij mij afgeleverd en ben ik zelf maar weer eens gaan kijken. Het collegejaar was ondertussen weer begonnen, dus ik had weer wat tijd
Problemen die er toen speelden:
- carbissues die resulteerden in geen stationairwerking
- Remvloeistof lekte langzaam weg uit een remcilinder
Het tweede probleem was snel opgelost maar wilde niet helemaal lekker. Remmen bleef vaag. Uiteindelijk is alles qua remmerij de afgelopen 2 jaar vervangen behalve de HRC (en die leek eigenlijk al gaar bij aanschaf). Die heb ik dan nu maar meegepakt. Daarmee hoop ik dat de issues over zijn.
Het eerste probleem heeft zich opgelost door met Jan Willem te praten tijdens de Eiffelrit. Die had nog een mooie Weber 32/36 liggen van zijn blok. Deal gemaakt en dit weekend was de overdracht. Dus dit weekend weer lekker wezen klussen. Ondertussen is alles gereed en klaar voor montage, maar ik mis nog wat inlaatpakkingen, morgen verder. Zeer benieuwd.
Foto's volgen na montage, en hopelijk weer rijden (richting de stalling dan zowat )
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW E21 315 '83 Polaris
Hey Jacob.
Heb je nu een 1,6 blok in je 315 of een 1,8 blok.
Het kan zijn dat je nog wat moet ´´spelen´´ met de sproeierbezetting.
Heb je nu een 1,6 blok in je 315 of een 1,8 blok.
Het kan zijn dat je nog wat moet ´´spelen´´ met de sproeierbezetting.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 62
- Joined: Sun Apr 10, 2016 2:24 pm
- My E21(s): '83 NL 315
- Location: Houten
Re: BMW E21 315 '83 Polaris
1.6, en deze komt van een 1.8-blok. Dus verwacht idd nog wel wat te moeten tweaken met andere sproeiertjes.
Re: BMW E21 315 '83 Polaris
Ik heb nog ergens 2 paar andere sproeiers rondslingeren, ik zal ze opsturen als ik ze vind.
Ik zat te denken aan een topic voor de DGV om alles even te verzamelen, maar uiteindelijk komt het neer op de stationair schroef terugdraaien totdat er nét contact is en dan weer een slag indraaien. De luchtschroef indraaien en dan twee slagen terug draaien. Dan starten en de luchtschroef indraaien tot ie bijna afslaat, dan weer een kwart per slag uitdraaien tot hij weer toerental oppakt. Dan de stationair aanpassen en weer terug naar de luchtschroef tot het lekker loopt. En zo een paar keer.
Daarna kun je wel eens bij een 'expert' langs, maar meestal kost dat alleen maar geld.
Ik zat te denken aan een topic voor de DGV om alles even te verzamelen, maar uiteindelijk komt het neer op de stationair schroef terugdraaien totdat er nét contact is en dan weer een slag indraaien. De luchtschroef indraaien en dan twee slagen terug draaien. Dan starten en de luchtschroef indraaien tot ie bijna afslaat, dan weer een kwart per slag uitdraaien tot hij weer toerental oppakt. Dan de stationair aanpassen en weer terug naar de luchtschroef tot het lekker loopt. En zo een paar keer.
Daarna kun je wel eens bij een 'expert' langs, maar meestal kost dat alleen maar geld.
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 62
- Joined: Sun Apr 10, 2016 2:24 pm
- My E21(s): '83 NL 315
- Location: Houten
Re: BMW E21 315 '83 Polaris
Zo, de Weber zit erop! Woensdag ter afleiding tussen het leren voor tentamens (tentamenperiode ) de Weber 'geïnstalleerd'. Vandaag de remmerij afgemaakt (die is met een verse HRC ook weer helemaal in orde) en het eerste ritje gemaakt. Nog niet helemaal afgesteld (het weer zit niet echt mee vandaag) maar zo rijdt het al heel fijn. Rustig en waar nodig de tweede trap erbij voelen komen, het is echt een verschil!
Zonder carb en inlaat, wat een ruimte! Direct maar wat schoongemaakt daaronder
Knutselen met de gaskabelinstallatie. De hardware van de DIDTA was niet te gebruiken, was nodeloos ingewikkeld en zat gespiegeld tov de Weber. Gelukkig had ik de 4A1 uit de originele 315 motor nog liggen, welke wel heel netjes op de Weber paste:
Blingbling klaar voor installatie:
En geïnstalleerd:
En toen het eerste ritje, lekker naar Amsterdam!
Afstellen ga ik maar eens proberen met de aanwijzingen van JW zodra het weer het dit weekend een beetje toelaat. Verder kan ik nu nog net eventjes genieten, en dan is het alweer stallingstijd.
Zonder carb en inlaat, wat een ruimte! Direct maar wat schoongemaakt daaronder
Knutselen met de gaskabelinstallatie. De hardware van de DIDTA was niet te gebruiken, was nodeloos ingewikkeld en zat gespiegeld tov de Weber. Gelukkig had ik de 4A1 uit de originele 315 motor nog liggen, welke wel heel netjes op de Weber paste:
Blingbling klaar voor installatie:
En geïnstalleerd:
En toen het eerste ritje, lekker naar Amsterdam!
Afstellen ga ik maar eens proberen met de aanwijzingen van JW zodra het weer het dit weekend een beetje toelaat. Verder kan ik nu nog net eventjes genieten, en dan is het alweer stallingstijd.
Re: BMW E21 315 '83 Polaris
Op je 315 heeft een 1B2 gezeten. Mooi dat deze Weber weer op een 315 plaats heeft mogen nemen!
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 62
- Joined: Sun Apr 10, 2016 2:24 pm
- My E21(s): '83 NL 315
- Location: Houten
Re: BMW E21 315 '83 Polaris
Dat dus, al die namen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: BMW E21 315 '83 Polaris
Top meneer! Hrc was dus stuk?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 62
- Joined: Sun Apr 10, 2016 2:24 pm
- My E21(s): '83 NL 315
- Location: Houten
Re: BMW E21 315 '83 Polaris
Zo, dat is even geleden..
Auto heeft in de winter in een mooie stalling danwel oude kas gestaan. Staat vanaf april ofzo weer buiten, maar geen tijd gehad om iets aan of mee te doen (of geen tijd gemaakt). Heb er nog een tijdje mee rondgereden, maar met een verbruik van 1 op 5 was dat iets minder leuk. Komt natuurlijk doordat ik met een totaal verkeerd afgestelde Weber rondrijd. Reed wel leuk (serieus sneller dan eerst) maar stationair (warm) te hoog en wat schokkerig op constante snelheid. Het plan was dus: dagje zoeken om aan de BMW te werken en dan eerst uitlaat luchtdicht maken en dan door met de carb, in eerste instantie op basis van de uitleg die JW hierboven heeft geschreven.
Uiteindelijk na allemaal vakanties en weekenden vol regen dit weekend tijd gevonden om te beginnen. Zondag weer eens onder de auto gekropen en begonnen met vervangen van pakkingen, wat brandstofslangetjes netter verwerken enzovoort. Er kwam regen, dus vandaag een vrije dag genomen en met de voorspelde zon weer aan de slag gegaan. Uiteindelijk zat het allemaal weer netjes, dus kon ik naar de Weber gaan kijken.
Maar.. ineens zat er geen enkel leven meer in de auto. Tussen de werkzaamheden van de afgelopen dagen door af en toe de auto verplaatst, en steeds geen enkel probleem met starten. Maar zodra ik motorisch aan de slag wil valt ineens alles weg..
Even gekeken, brandstof is er, dus dan ontsteking controleren. Daar zaten wat draadjes fragiel bevestigd, dus dat wat netter gemaakt en daarmee startte de auto weer.
Klein rondje gereden (wilde de motor warmrijden) maar direct weer omgekeerd. Gek fenomeen: auto rolt, motor draait. Ineens springt de toerenteller naar 0 (signaal valt weg?) en even geen leven in de auto. Dan slaat het weer aan en is het alsof er niets aan de hand is. Ik begrijp er niets van..
Stationair loopt ze nog niet goed, maar dat was voor de zomer ook al zo. Stationair pakt hij wel op, maar valt hij af en toe bijna weg om weer door te lopen. Zie filmpje:
https://photos.app.goo.gl/vHHEfEZT8qunb2hP8
Op 2 seconden zie je hoe hij stationair loopt. Daarna geef ik wat gas en laat hem weer los, je ziet hem even oppakken maar daarna weer terugvallen in het oude patroon. Mengsel-schroef lijkt weinig te doen als ik de instructie opvolg (helemaal indraaien, 2 slagen uitdraaien, stationairschroef 1 slag indraaien als basis).
Mensen ideeën wat het kan zijn? Iets elektrisch? Ontsteking? Hoe controleer ik of de ontsteking constant goed is? Ik heb vonk, maar hoe kom ik erachter dat hij stabiel en continu vonkt?
Flinke lap tekst. Ik heb door het weer er ook minder zin in. APK moet in november, dus ineens is er weer iets van druk. Ook wil ik gewoon lekker kunnen rijden, maar blijft het maar een beetje op en af gaan motorisch. Ik denk de gekste dingen, zoals een injectieblok erin gooien met het idee dat ik gelijk klaar ben met al het gezeik.
Maargoed, na een nachtje slapen is het ineens allemaal weer leuk. Dus ik wacht hier maar wat reacties af en ga dan weer vrije dagen zoeken.
Auto heeft in de winter in een mooie stalling danwel oude kas gestaan. Staat vanaf april ofzo weer buiten, maar geen tijd gehad om iets aan of mee te doen (of geen tijd gemaakt). Heb er nog een tijdje mee rondgereden, maar met een verbruik van 1 op 5 was dat iets minder leuk. Komt natuurlijk doordat ik met een totaal verkeerd afgestelde Weber rondrijd. Reed wel leuk (serieus sneller dan eerst) maar stationair (warm) te hoog en wat schokkerig op constante snelheid. Het plan was dus: dagje zoeken om aan de BMW te werken en dan eerst uitlaat luchtdicht maken en dan door met de carb, in eerste instantie op basis van de uitleg die JW hierboven heeft geschreven.
Uiteindelijk na allemaal vakanties en weekenden vol regen dit weekend tijd gevonden om te beginnen. Zondag weer eens onder de auto gekropen en begonnen met vervangen van pakkingen, wat brandstofslangetjes netter verwerken enzovoort. Er kwam regen, dus vandaag een vrije dag genomen en met de voorspelde zon weer aan de slag gegaan. Uiteindelijk zat het allemaal weer netjes, dus kon ik naar de Weber gaan kijken.
Maar.. ineens zat er geen enkel leven meer in de auto. Tussen de werkzaamheden van de afgelopen dagen door af en toe de auto verplaatst, en steeds geen enkel probleem met starten. Maar zodra ik motorisch aan de slag wil valt ineens alles weg..
Even gekeken, brandstof is er, dus dan ontsteking controleren. Daar zaten wat draadjes fragiel bevestigd, dus dat wat netter gemaakt en daarmee startte de auto weer.
Klein rondje gereden (wilde de motor warmrijden) maar direct weer omgekeerd. Gek fenomeen: auto rolt, motor draait. Ineens springt de toerenteller naar 0 (signaal valt weg?) en even geen leven in de auto. Dan slaat het weer aan en is het alsof er niets aan de hand is. Ik begrijp er niets van..
Stationair loopt ze nog niet goed, maar dat was voor de zomer ook al zo. Stationair pakt hij wel op, maar valt hij af en toe bijna weg om weer door te lopen. Zie filmpje:
https://photos.app.goo.gl/vHHEfEZT8qunb2hP8
Op 2 seconden zie je hoe hij stationair loopt. Daarna geef ik wat gas en laat hem weer los, je ziet hem even oppakken maar daarna weer terugvallen in het oude patroon. Mengsel-schroef lijkt weinig te doen als ik de instructie opvolg (helemaal indraaien, 2 slagen uitdraaien, stationairschroef 1 slag indraaien als basis).
Mensen ideeën wat het kan zijn? Iets elektrisch? Ontsteking? Hoe controleer ik of de ontsteking constant goed is? Ik heb vonk, maar hoe kom ik erachter dat hij stabiel en continu vonkt?
Flinke lap tekst. Ik heb door het weer er ook minder zin in. APK moet in november, dus ineens is er weer iets van druk. Ook wil ik gewoon lekker kunnen rijden, maar blijft het maar een beetje op en af gaan motorisch. Ik denk de gekste dingen, zoals een injectieblok erin gooien met het idee dat ik gelijk klaar ben met al het gezeik.
Maargoed, na een nachtje slapen is het ineens allemaal weer leuk. Dus ik wacht hier maar wat reacties af en ga dan weer vrije dagen zoeken.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BMW E21 315 '83 Polaris
Lijkt mij iets elektronisch inderdaad, en dan heb je wel wat opties. Ik zou denk ik beginnen met zekeringen rollen ivm oxidatie, en de regeleenheid vd ontsteking en de bobine eens wisselen voor een ander exemplaar.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: BMW E21 315 '83 Polaris
Ik hoor wel dat ze vrij aardig draait als je gas geeft. Heb je alle vacuumslangen goed aangesloten voor de ontsteking?
De basisafstelling is een richtlijn natuurlijk maar normaal moet ze goed reageren op verdraaien mengselschroef. Zitten de juiste sproeiers er nog in?
Bij mijn weber was er weinig aan elektra wat naar de carburateur ging dus zekering 3 vrij maken van oxidatie zal weinig invloed hebben. Ik zou eens beginnen met de de afstelling van de ontsteking bekijken en dan een CO meter eraan hangen.
De basisafstelling is een richtlijn natuurlijk maar normaal moet ze goed reageren op verdraaien mengselschroef. Zitten de juiste sproeiers er nog in?
Bij mijn weber was er weinig aan elektra wat naar de carburateur ging dus zekering 3 vrij maken van oxidatie zal weinig invloed hebben. Ik zou eens beginnen met de de afstelling van de ontsteking bekijken en dan een CO meter eraan hangen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: BMW E21 315 '83 Polaris
Zaterdag heb ik eens een blik op de auto geworpen. Eerst samen de klepjes gesteld. Hier en daar wel een paar honderdste versteld, maar geen grote afwijkingen. Daarna de ontsteking eens aangekeken. De impulsgever die bij het ontstekingssetje hoort had aardig wat speling op het nokkenasje van de verdeler dus die heb ik vast gezet. Ook had de verdeler wel aardig wat speling, dus mijn donor zit inmiddels in de auto. De compressie hebben we ook nog gemeten bij warme motor en dat lag vrij laag vond ik, op drie cilinders rond de 8.5 bar en op een op 9 bar.
De Weber hebben we terug op de basis gezet en toen startte het meteen. Ik merk wel dat de mengselschroef nu 1 slag uit staat, in plaats van minstens 1.5, dus de sproeier is iets te groot. De motor loopt lekker te pruttelen bij het warmlopen, wel even iets anders als dat gehak van die van mij. Met de basisinstelling loopt de motor te rijk wanneer de choke aan is, maar dat is nu al anders omdat we hem redelijk wat teruggedraaid hebben.
Wel begon de motor te dansen in toerental toen die warm was. Nu is het makkelijk om 'vacuüm' te roepen maar dat bracht me niet verder. De verdeler is anders, de carburateur is anders maar nog steeds danst de motor. Na afloop hebben we nog een rondje gebrainstormd en het leek ons dat de rembekrachtiger de enige gemene deler is. Dus Jakob is getipt om die eens af te doppen en te kijken hoe het dan gaat.
Wel schrok ik toen ik mijn eigen motorkop opendeed. Wat een verschil met hoe het ooit eens was...
De Weber hebben we terug op de basis gezet en toen startte het meteen. Ik merk wel dat de mengselschroef nu 1 slag uit staat, in plaats van minstens 1.5, dus de sproeier is iets te groot. De motor loopt lekker te pruttelen bij het warmlopen, wel even iets anders als dat gehak van die van mij. Met de basisinstelling loopt de motor te rijk wanneer de choke aan is, maar dat is nu al anders omdat we hem redelijk wat teruggedraaid hebben.
Wel begon de motor te dansen in toerental toen die warm was. Nu is het makkelijk om 'vacuüm' te roepen maar dat bracht me niet verder. De verdeler is anders, de carburateur is anders maar nog steeds danst de motor. Na afloop hebben we nog een rondje gebrainstormd en het leek ons dat de rembekrachtiger de enige gemene deler is. Dus Jakob is getipt om die eens af te doppen en te kijken hoe het dan gaat.
Wel schrok ik toen ik mijn eigen motorkop opendeed. Wat een verschil met hoe het ooit eens was...
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: BMW E21 315 '83 Polaris
Lekker bezig geweest. Ging de motor anders lopen bij een ingetrapt rempedaal dan? Kan ook gewoon de terugslagklep zijn in de slang naar de rembekrachtiger.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.