Jeroen wrote: ↑Fri Jul 02, 2021 9:22 am
Dat is ook het achterlijke, was het maar constant, dat zoekt een stuk makkelijker.
Inderdaad. Gekmakend
BertjeConti wrote: ↑Fri Jul 02, 2021 9:43 am
Begint het gehaper pas na een lange rit? Of komt het ook bij korte (koude) ritjes voor.
Soms start ik 'm en is het ellende. Dan zet ik m uit, wacht ik 10 minuten en klaar, netjes lopen, minder tot niet bokken. Maar echt heel mooi koopt hij alleen op snelheid, op z'n goede momenten.
323baur wrote: ↑Fri Jul 02, 2021 9:52 pm
En de luchtschuif? Is die betrouwbaar?
Iets klinkt naar plots te rijk, of te arm mengsel.
Dat is de enige die ik nog niet vastgehad heb. Maar die wordt aangestuurd door hetzelfde draadje als de rest van de koudestartspullen. Maar is nog onderzoekje waard, Ite.
Voorlopig staat de 323i onder een kleed in de loods en rij ik de cabrio. Even afstand nemen....
Damn Koos .. het zit je echt niet mee met die e21 .. komt vast goed maar soms is afstand nemen het beste .. ik heb de hartge ook op een bepaald moment afgezet bij de garage.. ik moet hem niet meer tot het opgelost is.. was ook een soort van schokkend rijden.. toen alle delco en ontstekings spul vervangen en wat afstellingen aan de k jet kop en het was goed.. maar dat is bij jou allemaal ok zo te zien.. genieten van de cabrio voor nu .. ook geen straf maar na zoveel investeringen verwacht je voor jezelf wel een leuke goed rijdende e21
Klote....Zo een top gerestaureerde wagen...
Gerrit had jij geen goed adres voor een e21 323i specialist?
Die er evt een tijdje als ´´daily´´ mee rijd om dingen waar te nemen?
Is maar eengedacht...
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Ondertussen is de cabrio van Jan klaar, dat lukte ons in de week van 14 september. De week erna zijn we vol losgegaan op de 323i. Auto omhoog, motor en bak eruit. Motor kaalgemaakt en kop eraf gedopt. Inmiddels is de nokkenas vervangen door een Catcams 279° in en uit. Ook 12 nieuwe tuimelaars zijn geplaatst. De klepjes mooi opnieuw ingeschuurd, de kop 8 honderdsten gevlakt en afgelopen woensdag met uiteraard een nieuwe koppakking en nieuwe kopbouten gemonteerd op het blok. Binnenkort het blok opbouwen en weer terugplaatsen.
Uiteraard gaat dit alles niet zonder slag of stoot. Bij het bestellen van 12 setjes stelschijfjes (excenters) met boutje, moertje en ringetje kregen we natuurlijk alles in 12 voud binnen, behalve de excenters... dat waren 11. Na laten zenden en klaar.
Daarna de tuimelaars erbij. Dat waren er 11 dezelfde, nummer 12 was toch echt een m10/m30 tuimelaar. Dat ga nie werk nie. Dus die is per spoedpost vanuit Hardeman gekomen. We komen er wel. Maar wat stribbelt dat teringding tegen....
Wat viel meer op? De hardyschijf is de laatste keer, 670 km geleden, niet goed geplaatst door mij. Die is dus uitgerekt op de zwakke plaatsen. Dus die is ook vervangen. Gelijk maar een nieuwe baksteun ook. Zo blijft alles wel vers....
Daarnaast heb ik de gelegenheid te baat genomen om de luchtschuif even te testen. Die werkt perfect. Dat kreng zit onder het inlaatspruitstuk, daar kom je met ingebouwde motor bijna niet bij. Zeker niet met die grote klauwen van mij. Dus dit paste me beter.
Dan het nokkenastandwiel, dat was me losgelopen begin van het jaar. Dat heeft meer schade opgelopen dan ik wenste, en nu met die nieuwe nokkenas wilde ik de schade niet van het tandwiel op de nokkenas overbrengen. Dus ook maar wederom een nieuw verstelbaar nokkenastandwiel van Catcams. Nu is het niet meer van Catcams, maar van mij.
En omdat de rotzooi toch half kaal is, kwam ik tot een klusje dat me niet op de nek zat, maar tegelijkertijd kortsluiting in de kop kon geven, als ik er aan dacht. En dat is de SWRA. De wissers van de e30 en de e21 horen in ruststand tegengesteld te staan. E21 binnenste wissers rechtop, e30 binnenste wissers onder. Bij mij dus beide gelijk. Ergo, de wissers van de e21 stonden verkeerd. Ik heb teruggeplaatst wat ik had op de auto, toen ik die 11 jaar geleden kocht, maar dat was dus mis. Blijken die motortjes te zijn omgedraaid. Dus de grille eruit, de lampen eruit en de motortjes gewisseld. Daarna ook de kabelboom aangepast, de stuurdraad (blauwe) moest ook naar de andere kant. Toen bleek dat iemand in het verleden ook de stekkers verkeerd heeft gestoken. Dus de linker en de rechter motor klopten niet met elkaar. Werkte wel, maar klopte niet. Dus dat ook gecorrigeerd. Nu zit het zoals het hoort. En zo blijf ik verbeteren. Liever zou ik rijden. Maar het is wat het is.
Oh ja, ik ga de oliepomp, die ik in 2018 nieuw geplaatst heb, vervangen door de pomp van de diesel. Die is gereinigd en getest en goed bevonden. Een dieselpomp past 1 op 1, maar geeft meer oliedruk. Dat past me goed.
Last edited by uwbuurman on Fri Nov 12, 2021 11:15 pm, edited 1 time in total.