Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by uwbuurman »

En toen weer starten. Maar nee, dat geluk had ik niet.. Nevernooit weer aan willen slaan… Man man. Maar ik had alleen het nokkenastandwiel losgehad, de motor stond op tijd, dus hoe dan… Uiteindelijk toch op de ontsteking uitgekomen, want die wordt uiteraard ook door de distribitieriem aangedreven, en bij het hermonteren van de riem is de ontsteking verdraaid, nooit op gelet, alleen gekeken of eea op tijd stond. Dus die goedgezet en toen was het starten en vroem! Dat was een opluchting!

Maar ja, met alle kleine ritjes proefrijden was ook ongeveer de laatste benzine, die ik in september in Duitsland heb getankt wel op. Dus ik ging even bij de lokale RON102 pomp tanken. Hoe groot is de kans dat je onderweg een andere 323i tegenkomt? Maar dat lukte me! Ik kwam vriend Arnold tegen die op hetzelfde moment onderweg was naar dezelfde benzinepomp. Geniaal toch?

Image

Op de retourrit is Arnold even meegegaan naar mijn huis, we hebben de auto van Arnold even beter afgesteld met de stroboscoop, was nog wat beter te zetten en die loopt nu ook weer mooi!

Die avond heb ik mijn 323i ingezet zoals ik dat elke week wel 4x zou willen doen, namelijk, eten afhalen bij de Mexicaan. Hopelijk binnenkort weer gewoon daar in het restaurantje eten. Yucatan, here we come!

Image

Loopt de auto nu fantastisch? Nee, uiteraard niet. Hij bokt en schokt bij constante snelheid. Hij toert wel erg gretig op, hij lijkt feller dan voorheen, maar ik rij nog behouden en kom niet boven de 3000 toeren per minuut, immers er staat nog steeds geen 200 kilometer op de teller… Dus rustig en kalmpjes inrijden. Zeer binnenkort aan de 4gastester en afstellen. Ik kom uiteraard bij jullie terug met de resultaten.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by Jeroen »

Poeh, Murphy's in optima forma, het geluk dat jou altijd treft. Maar uiteindelijk is toch met wat geluk véél erger wel voorkomen. Hopelijk kan dit project na inrijden en opnieuw afstellen als afgerond worden beschouwd en kun je je storten op het kapot maken van iets anders :sealed
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by Wilmo »

Manmanman, hopen dat het vanaf nu eens meezit hoor. Waren dit hoofdstuk één en twee of komt twee nog?
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by BertjeConti »

Je hebt wel iets met riemnaven zeg, maar idd op tijd het euvel gevonden en grotere schade voorkomen.
Ik heb een E30 nokkenas naafdop afgeflexed, zodat die rare tentakels voor de verdeler weg zijn en zo de oude kap toch nog gemonteerd kon worden.

Image

Nu nog een rondje afstellen, en dan...





Tsja het moet toch ook eens heel blijven zou ik zeggen.
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:59 pm, edited 2 times in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
baur21
E21 Fanatic
Posts: 300
Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by baur21 »

Dat was balen, maar ook weer veel geluk gehad.
Ik heb het bij een e30 gehad maar die miste later een zuiger. Je hebt het weer heel mooi opgelost en je hebt de spanning er wel ingehouden. Ik wens je nu meer geluk.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by uwbuurman »

Dank, heren!

Dat hoop ik ook, Jan. Maar we zijn er nog niet. De auto heeft mijn vertrouwen ook nog niet verdiend. In de 11 jaar dat ik 'm heb....
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by raymondw »

Drie maal is scheepsrecht Koos - Duimen maar dat hij nu wat langer houdt.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by uwbuurman »

Tnx!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by uwbuurman »

Hoofdstuk 2 is dat ik 'm maar niet goed krijg. Hij blijft op vreemde momenten bokken en schokken. Soms rijdt hij 125kilometer zo lekker. Dan heb ik er echt lol in. Maar dan ineens is het weer bokken, of inhouden, weet ik veel..

Begonnen met systematisch uitsluiten, wisselen van onderdelen etc. Nu wederom nieuwe bobine en bougiekabels, ontstekingsmodule gewisseld (hoort die warm te worden? De oude dikke) en de volgende stap is de ontsteking zelf wisselen. Daarna de motorkabelboom. Ook denk ik erover om een wideband lambdasonde in de uitlaat te maken. Dan kan ik in ieder geval belast zien wat er gebeurt qua verbranding.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by BertjeConti »

Systematisch te werk gaan kan, maar met nieuw spul blijven smijten komt bij mij zinloos over. Natuurlijk als je een een ander aan onderdelen hebt liggen kun je prima eens wat uitwisselen.

Ik zie het op m’n werk zo vaak, problemen met de apparatuur op een project en meteen beginnen ze onderdelen uit te wisselen, in de hoop het zo opgelost te krijgen. Maar vaak geen resultaat. Systematisch analyseren is dan de oplossing maar vaak o zo moeilijk. Je moet weten hoe de apparatuur werkt, en dan zaken gaan uitsluiten.
Meten is weten zeg ik dan altijd.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by uwbuurman »

Dank. Bougiekabels gewisseld en ook de bobine, omdat die twee opelkaar waren ingebrand. Heeft vermoedelijk vocht bij gezeten. Niet bevorderlijk en dus vervangen. Rest is onderdelen wisselen om uit te sluiten, heb voldoende voorraad. Inmiddels hebben er twee serieuze K-Jet specialisten naar gekeken en die komen er niet goed uit. De analyse is dus best moeilijk te maken met een setup die goed moet kunnen werken. Uiteraard heeft die niet de mogelijkheden van moderner spul.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by Jeroen »

Tsja het blijft een vreemde zaak met alles wat er al gereviseerd of nieuw is en dat frustreert mega! Wideband lambdasonde kan wel ietsjes helpen om te kijken wat er gebeurt, eigenlijk wil je een viergastest. Als het probleem weer eens optreedt zou ik ook zsm naar de dihchtstbijzijnde garage rijden voor een viergastest.

Ik ben het met Rob eens dat je één voor één dingen wilt uitsluiten, op zoek naar de oorzaak ipv lukraak vervangen, maar bij deze auto is eigenlijk alles nieuw. Op mijn auto zit genoeg spul dat er al 40 jaar op zit dus als dat problemen veroorzaakt, prima, maar dat is bij Koos wel even anders.

Heb trouwens nog niet meegemaakt dat zo'n kastje warm dan zijn omgeving werd.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by BertjeConti »

Dat met die 4 gas gaat toch niks brengen, zover ik het begrijp komt het stotteren/inhouden alleen bij deellast of vollast voor, of je moet 4 gas meten op een vermogensbank, zodat je ziet wat er onder deellast en vollast gebeurt. Stationair draaiende motor of onbelast toeren laten maken is een heel andere situatie dan deellast/vollast, een 4 gas meting in die situatie is leuk voor de keurmeester.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by Jeroen »

Tsja zolang je niet weet wat er gebeurt kan het iig altijd helpen meer analytische informatie bij elkaar te krijgen
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by Jeroen »

Dat wat betreft garagebezoek, en rijdend wil je natuulijk ook wat meer info, dus eigenlijk een viergastest. Alleen lambda/afr/co zegt nog niet veel en is mogelijk all over the place.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply