Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post Reply
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by gerrit323 »

Ik loop hopeloos achter hier.. Mooi man .. blij voor jou en hopelijk nu voor een ganse tijd zonder grote zorgen genieten van die prachtige e21


1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by uwbuurman »

Dank, mannen. We gaan het meemaken. Eerst nog twee hoofdstukjes, maar die komen..., uiterlijk volgend weekend.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by Nick1984 »

Zeer leuk om nog eens bij te lezen, en wat ziet dat blokje er prachtig uit!! :thumbsup
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by BertjeConti »

Ff bijgelezen hier, fijn dat de motor er weer in hangt en fijn/goed loopt.
Volgens mij hoef je de eerste 500km echt niet onder de 3000rpm te blijven, af en toe effe doortrekken op temperatuur mag best hoor, als je maar niet constant 4500+ rpm blijft rijden.

Goed plan thermoswitches te plaatsen die eerder schakelen. Een Visco draait immers altijd mee, alleen met meer koppel als het allemaal wat warmer wordt, welke temp thermostaat heb je erin?

Nou hoop ik toch echt dat die 2 volgende hoofdstukken geen echte drama zijn!

Lekker sturen deze zomer...
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by Wilmo »

Ziet er goed uit hoor...! Maar loopt het zo snel warm bij jou dan? Dat de visco het niet alleen bij kan benen?

Natuurlijk heb ik een viercilinder en is er niet veel te vergelijken, maar ik heb geen propeller meer en doe al mijn koeling met een handmatige elektrische ventilator. En die zet ik bijna nooit aan.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by uwbuurman »

No visco.... Is een type 1, dus elektrieke fan.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by Wilmo »

Ahaaa. Ok. Duidelijk ;)
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by Peter V. »

Mooi werk maar ik ben wel benieuwd naar de nieuwe twee hoofdstukken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by 323baur »

idd, ik hoop echt op een andere titel van dit epos.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by bmw e12 e21 »

MOOI Koos! Gaat ie op vermogenbank afgesteld worden?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by uwbuurman »

Eerst niet, want dat is volgas, en ik wil deze motor wederom rustig inrijden.

@Ite, die titel kan ik nog niet aanpassen....
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by Smartie »

Succes Koos
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by 323baur »

uwbuurman wrote: Mon May 24, 2021 10:20 pm Eerst niet, want dat is volgas, en ik wil deze motor wederom rustig inrijden.

@Ite, die titel kan ik nog niet aanpassen....
Mmm..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by uwbuurman »

Dus, gereviseerde motor met veel nieuwe delen weer ingebouwd, lekker rijden… De tweede rit, er stond nog geen 125 km op de teller, was ik bijna thuis, nog snel wat bij de supermarkt oppikken en dus even parkeren. Met het in de achteruitzetten hoorde ik een soort schaaf/piepgeluid, maar geen V-snaar. Dus parkeren en motorkap open, kijken en voelen en binnen een paar tellen geconstateerd dat het de distributie is, meer specifiek bij de kop/nokkenastandwiel. Shit.

De winkel in, spullen gepakt en met de billen samengeknepen de laatste twee kilometers naar huis gereden en de auto de garage ingereden. Die zondagochtend de kappen van de distributie er maar afgehaald en wat zie ik? De riem zit helemaal vooraan op het tandwiel en is iets geschaafd langs de kap. Bij het terugduwen schrok ik, want het hele tandwiel is losgelopen. Een forse schade aan de kleppen/kop is alleen voorkomen door de kap over de distributie, die het tandwiel tegengehouden heeft. Poeh!
Binnenkant van de kap:

Image

Maar wel raar. Dus even er afgehaald en wat bleek, het tandwiel heeft lichte schade, er zit een braampje op de nieuwe nokkenas… Wat heb ik dan gedaan, ik vraag het mezelf af, “wat heb je vergeten, stond ‘ie niet op moment?” WHAAA, grote baal! Nou ja, niet te veel janken, doorrrrr.

Image

Image

Dus de momentsleutel erop en aantrekken maar. Klikklik, ja, mooi. Of niet? Nee, toch maar locktite er bij tussen. Dus weer los, locktite op de bout en aandraaien maar. En toen gebeurde wat raars. Leek alsof ik de draad eruit draaide of iets dergelijks, je voelt als iets niet vast zit… Dus gestopt, momentsleutel 20Nm lager gezet, maar zelfde. Dus snel bout er weer uit en toen zag ik dit…

Image

Dat is de basis van alle ellende. Metaalmoeheid in een 5mm dikke stalen schijf. Daardoor is de bout de eerste keer ook losgelopen… Mijn probleem bij de eerste motor in 2018 was dat dit nokkenastandwiel een verstelbare variant is van Catcams. Bedoeld echter voor de e30 en e28 en die hebben de ontsteking op het nokkenastandwiel. De bevestiging is dus anders dan die van de e21, waar de ontsteking in het onderblok steekt. De bevestiging en boring van de e21 past dus niet goed, maar deze schijf, van de originele bevestiging, deed z’n werk. Toch is een paar keer (de)monteren niet goed geweest. Dikke pech en grote mazzel gehad. Maar dit moet nooit eer gebeuren, dus een degelijke oplossing is wenselijk, die het verdiepte gat in het tandwiel opvult. Dat heeft Arnold voor me kunnen fabriceren! Dat was dan weer grote blij. Achteraf had dit natuurlijk in 2018 al moeten gebeuren, maar ja, achteraf is het mooi wonen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by uwbuurman »

Ondertussen heb ik een klusje gedaan aan de modderkuipjes aan de binnenspatborden. Die dingen knappen altijd en de lipjes breken af, zeker als de auto verkeerd op de brug wordt gezet, stempel net onder het voorspatbordrandje is knappen. Om de mijne te redden heb ik oude schades hersteld. Eerst met de soldeerbout de scheuren gerepareerd.

Image

Daarna de boel afgewerkt met lasnaad uit de fles. Soort superlijm met granulaat. Werkt mooi.

Image

Image

Paar dagen later had Arnold mooie dingen gedaan en kreeg ik deze mooie schijf, die alle problemen omtrent de bevestiging van het krukastandwiel oplost!

Image

Image

Image

Snel gemonteerd en alles met locktite en moment vastgezet!

Image
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply