Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
Deze auto gaat van zustand 1,01 naar 1,00.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
-
- E21 Fanatic
- Posts: 300
- Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
Eerst maar weer effe wat bij gelezen, maar Koos wat een tegenvaller met de motor. Zoals we gewend zijn komt ook dit weer dik in orde. Spinnenkop revisie is dit zelf ook toedoen? Ik heb die Wheeler dealer uitzending ook gezien en heb toen ook een revisie set besteld. En met die keringen is ook een mooie oplossing. Ik ben benieuwd hoe ze nu loopt als alles klaar is.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
Dank je, Jan! Die spinnekoprevisie, ik begin er niet aan, het is teveel gedonder voor 1 keer, qua testopstelling etc. Die man weet goed wat hij doet. Dat is voor mij belangrijker.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
De 323i vordert minder goed, vanwege de cabrio’s. Zodra mijn 325iA weer klaar is, dan is het volle polle op deze auto, want die moet in april weer rijden.
Maar nu: de gespoten hitteschilden en spruitstukken waren klaar om af te bakken. Dus ik heb de keuken even ingezet…
Dat was in principe geen probleem, de verf stinkt niet echt met afbakken. Echter in de spuitstukken zat nog een restant roet, aangekoekte dinges. En dat begon heerlijk te stinken en te roken hahaha, gvd, hele keuken blauw, de rook was te snijden met een mes, zo dik. Geniaal.
1 hitteschild van de e21 was me niet naar de zin, die werd heel vlekkerig, dus ik heb die helemaal kaal gemaakt, gestraald en nog eens ontvet. Weer gespoten en toen wel een mooi resultaat!
Motortje ook opgebouwd.
Kop in de achtergrond:
De kop, opgebouwd met een nieuwe nokkenas en verder mijn spullen die ik in de vorige kop had gezet, inclusief de kleppen.
Koppakking, 1,75mm
Kop op het onderblok, eerst met het originele nokkenastandwiel, om m op tijd te kunnen zetten.
Motor op tijd, riem op spanning met het verstelbare nokkenastandwiel. Die is nog geen 2mm verdraaid, maar wel nodig.
En wachten op de volgende stap.
Ik heb nieuwe injectoren gekocht, die zitten inmiddels in het inlaatspuitstuk.
Oud is links
Maar nu: de gespoten hitteschilden en spruitstukken waren klaar om af te bakken. Dus ik heb de keuken even ingezet…
Dat was in principe geen probleem, de verf stinkt niet echt met afbakken. Echter in de spuitstukken zat nog een restant roet, aangekoekte dinges. En dat begon heerlijk te stinken en te roken hahaha, gvd, hele keuken blauw, de rook was te snijden met een mes, zo dik. Geniaal.
1 hitteschild van de e21 was me niet naar de zin, die werd heel vlekkerig, dus ik heb die helemaal kaal gemaakt, gestraald en nog eens ontvet. Weer gespoten en toen wel een mooi resultaat!
Motortje ook opgebouwd.
Kop in de achtergrond:
De kop, opgebouwd met een nieuwe nokkenas en verder mijn spullen die ik in de vorige kop had gezet, inclusief de kleppen.
Koppakking, 1,75mm
Kop op het onderblok, eerst met het originele nokkenastandwiel, om m op tijd te kunnen zetten.
Motor op tijd, riem op spanning met het verstelbare nokkenastandwiel. Die is nog geen 2mm verdraaid, maar wel nodig.
En wachten op de volgende stap.
Ik heb nieuwe injectoren gekocht, die zitten inmiddels in het inlaatspuitstuk.
Oud is links
-
- E21 Fanatic
- Posts: 434
- Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
- My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983 - Location: Kasterlee , Antwerpen, België
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
Respect!!! Nogmaals.
Groeten, Bram
e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
Prachtig Koos! Zijn het standaard 323i injectoren of meer volume ivm de motor aanpassingen?
So many cars, so little time
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
En speciaal voor jou alls in 1 postWondermike wrote: ↑Sun Feb 21, 2021 9:11 am Prachtig Koos! Zijn het standaard 323i injectoren of meer volume ivm de motor aanpassingen?
De spinnekop bepaalt de inspuiting, dus ik heb eerst standaard 323i injectoren. Als ik dat ga upgraden, moet ik eerst de spinnekop vervangen voor die van een Porsche. Maar deze setup is prima.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
Ziet er weer goed uit. Hopelijk zijn nu alle pijnpunten opgelost.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
heeeeeel proper werk!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
Ik vind het M20 blokje er geweldig uit zien. Nu moet het allemaal wel kloppen in je blok.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
-
- E21 Fanatic
- Posts: 300
- Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
Wat een mooi werk weer allemaal. Die verf die je gebruikt, met dat afbakken is dat voor hittebestendige lak of is dat een coting? Die injectoren die je hebt laten testen waren die niet goed meer?
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
Altijd mooi om zien .. een vers blokje .. proper werk wederom!!
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen
Ik tank benzine RON102, en die is rood. Zowel van de ARAL als de lokale benzineboer is dat rood. En toen ik het inlaatspruitstuk loshaalde vond ik dat er 4 inlaatpakkingen rood waren, 1 een beetje verkleurd en 1 was droog. Dat past me niet. Dus de spinnekop voor revisie en de gereinigde en geteste injectoren preventief vervangen. Op een gegeven moment maakt het niet veel meer uit en wil je de laatste dingen ook uitsluiten.