Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

Ik heb gewoon gereden en stevig geremd in de Ardennen ook, geen probleem, hoor. Bij mij zit deze er dus net 2 jaar pas op


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by Smartie »

In dat geval moet ik beter zoeken want een 320/6 uit 78 heb ik gesloopt. Een remdrukregelaar slingert dan ergens
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

Tipje, kijk eens op zolder... :bag
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

Hij is stuk. Le moteur est kadeuk.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

In aanloop naar de Eifel heb ik van alles gedaan om een hikje of wat uit de motor te krijgen. Vanaf ongeveer 4500 rpm stotterde motor wel regelmatig behoorlijk. Daar was niet veel aan omdat dat net het leuke gebied is van het totale toerenbereik. De compressietest gaf aan dat alle 6 potjes precies evenveel compressie hebben, zoals van een nagenoeg nieuwe motor mag worden verwacht. De betere afstelpogingen gaven geen superresultaat en met een CO van rond de 4 à 4,5% is het allemaal niet superfijn. Toch reed de auto niet verkeerd, maar top was het nog niet. Dus ik heb een afspraak gemaakt voor wat dynamische metingen van het K-jet systeem op de rollenbank, dus onder belasting. Dat was echter voor na de Eifel. Eerst op pad.

Ik was dus 3 weken geleden met Jan in België. Jan had gereden van zijn huis naar België, om wat aan de auto te wennen en ook aan de sportbak, die een andere schakelpatroon kent dan de ecobak 5 en de standaard 4 bak. Vanaf België reed ik en bij het wegrijden bij een kruising klapte de bak uit de 1, waarop wij aan het grappen waren over het feit dat Jan geen enkele keer misschakelde in 350 km en ik gelijk binnen 4 km. Maar wat gebeurde was dat ik een paar kilometer later geen koppelingsdruk meer had. Nul. Dus plekje gezocht in een gehucht, langs een huis en gestopt. Klaar. Niks geen koppelingsdruk, niet meer in de versnelling te krijgen… Daar sta je dan. Ver van huis, in de middle of bumblefuck nowhere…

Jan en ik denken dat we een e21 aardig kennen op ons duimpje, dus binnen de kortste keer lag de schopplaat eraf, hebben we heel de leiding van hoofdkoppelingcilinder bij het pedaal tot hulpkoppelingcilinder op de bak nagelopen, geen lek te zien. Wel was het vloeistofpotje, gedeeld met de remmen, leeg. Dus dat potje maar op niveau gezet, dat maakte echter geen verschil nog steeds geen koppelingdruk. We zijn eerst maar in de auto gaan zitten om even te overleggen wat een plan zou zijn. Ondertussen zat ik wat te spelen met het koppelingspedaal en ineens had ik iets druk. Denk dat ik er wat lucht uit het gepompt. Dus auto starten en inderdaad kom ik m in de versnelling leggen, dus hup, rijden. We zijn naar Remy’s huis gereden, want die heeft een brug. Remy was aan het werk, maar toch sta je daar beter te wachten dan in de rimboe.

Image

Na een klein uurtje kwam zijn vrouw thuis en komen we bij de brug. Dat was fijn!! Dus we hebben de auto omhoog gegooid, het bleek heel snel wat het probleem was. De vaste leiding van de flexibele slang naar de hulpkoppelingcilinder lekte op een koppeling. Hoe dat kan is een raadsel, maar lek was hij. Bij Remy in de garage lag een bultje oud ijzer, en laat daar een goed stukje korte remleiding bij liggen, met twee koppelingen eraan. Perfect! Iets te lang dus een kronkeltje in gebogen en zo paste dat. Ontluchten en hoppa, klaar!

Image

Image

Image

Remy was inmiddels thuis, dus nog even ouwehoeren, een rondje rijden en daarna nog 1x vloeistoffen controleren. Toen zag ik dat er koelvloeistof miste. Niet veel, maar het was wel weg. Dus bijgevuld. Onder de olievuldop zat iets van een beetje sludge, maar minimaal. Even in de gaten houden. We zijn vertrokken naar de Eifel, rond kwart voor 9 zaten we aan de pasta in Manderscheid.

De volgende ochtend rustig aan, even ontbijten, de auto leeggehaald, dashboard en andere spullen in de kamer gebracht. Daarna een plan trekken om de dag even relaxt door te brengen, wat kasteeltjes bekijken of even in de omgeving bekijken. Eerst de vloeistoffen weer even controleren. Remvloeistof netjes op peil. Geen koelvloeistof in het reservoir… Daar moest 2,5 liter bij… Veel sludge onder de olievuldop… Daar was ik wel even goed ziek van. De auto liep supergoed, de olie in nooit boven de 100 graden Celsius geweest, de koelvloeistofmeter niet boven de 3 kwart. Maar de getuigen liegen niet, geen koelvloeistof en wel sludge… Dus op zijn minst een kapotte koppakking, wellicht erger, kapotte kop of zelfs onderblok.

Dus vrij vlot een plan getrokken, omdat Jan en ik van plan waren de auto stevig te gebruiken de komende dagen, tijdens de toerritten vertrouwden we het niet. Dus andere auto nodig. Rond half 12 zijn we in de 323i gestapt, dashboard en overige spullen weer ingeladen en hup, gas erop naar Nederland. In het noorden hebben we de e21 323i gewisseld voor de e30 325i en na een snelle cheeseburger bij de McD weer koers op de Eifel gezet, we waren rond 18.30 weer daar, ditmaal dakloos. Mooi weekend getoerd.

Eenmaal weer thuis heb ik de boel open gemaakt en ben ik aan de slag gegaan met het verwijderen van de motor. Ik ben daar een tikkie verdrietig over, want het wordt er nooit mooier van dan dat het was, een krasje is gauw gemaakt. Er zit veel tijd en energie in de auto en dan is dit gewoon ruk.

Binnen 80 kilometer mist er zeker een centimeter koelvloeistof, ook al is dit een beetje scheef,

Image

Mayo aan de dop:

Image

Mayo in de cilinderkopontluchting

Image

Vocht in de balg

Image

En dus ook in de luchtweger

Image

Dus de motor er weer uit. Ik ben daar een tikkie verdrietig over, want het wordt er nooit mooier van dan dat het was, een krasje is gauw gemaakt. Er zit veel tijd en energie in de auto en dan is dit gewoon ruk.

Image

Image

Image

De rollenbanktest in oktober heb ik dus afgezegd…
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by BertjeConti »

Balen man, lees het nu, hopelijk alleen de koppakking en verder geen schade. Of een gescheurde kop, beide is te overzien. Ik gok op het laatste.
Blok kan wel wat koelvloeistof/water bij de olie hebben is mijn ervaring, mijne heeft toen heeft ook een rit van 1000km met gescheurde kop overleefd (ik schat zo'n 15 liter water te verwerken gekregen)
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29265
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by Jeroen »

Ja hier word je diep sjaggerijnig van, zo zonde, na alle werk, alles juist geprobeerd goed te doen en nergens op bespaard, ik zou er net zo ziek van zijn!

Ik zou zelf echter niet gelijk die motor eruit trekken maar schermen afdekken en kop eraf halen, dat gaat toch prima zo? Als daar geen overduidelijke oorzaak uit komt kun je altijd nog verder gaan.

Je weet snel genoeg of het de koppakking is, en anders denk ik al gauw aan een scheur bij het 5e of 6e nokkenaslager. Zou wel veel prettiger zijn dan zoeken naar een barstje in een cilinderwand.

Sterkte en succes met het onderzoek!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

Ik denk dat ik ongeveer 5, 6 liter kvs door de olie heb gejaagd. Daardoor zit alles wel door de olie en de olie zit door het hele blok. Ik wil de carterpan eraf hebben om vast te kunnen stellen wat daar aan de hand is, wat de vervuilingsgraad is. Als ik daar ook veel drap tref, dan trek ik alles uitelkaar en gaat alles in de wasmachine. Daarnaast heb ik een carterpanpakking die erg zweet, want niet geplakt. Dus dat moest ik sowieso corrigeren. Dus dan maar de full monty, Jeroen. Ding op de standaard, rustig ontleden en diagnosticeren.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

Overigens eens met jullie, Rob en Jeroen, ik gok op een verrotte kop. Allemaal te overzien. Zelfs een nieuw onderblok is te overzien. Met deze auto... nothing can fear me anymore... I've seen the darkest of darkness and have recovered. Dit komt ook goed.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
RJ
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 497
Joined: Sun Oct 11, 2009 5:40 pm

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by RJ »

Damn... Koos... hier word ik verdrietig van... :shock: succes & sterkte!

Misschien toch eens een exorcist inschakelen om de Brové duivel voorgoed uit te drijven...
want deze E21 is inmiddels nieuwer & beter dan toen hij uit de fabriek kwam.

gr. Roel
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29265
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by Jeroen »

Je hebt gelijk Koos, met zo'n recent opgebouwd blok wil je alles ook weer 200% schoon hebben!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by bmw e12 e21 »

Dat is dik balen Koos... I know that feeling.
Is mij ook gebeurd. kopje gescheurd aan cil.5...
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... 06#p293606
Motor liep prima, geen rook. uitlaatgas waardes normaal.
Ik merkte net bij koudstart 1bar meer oliedruk.
ik heb de kop zo gedemonteerd.
Al het mogelijke zuiver gemaakt.
En een nieuwe van AMC erop.
Ik heb 200km gereden en olie weer gewisseld om de vervuiling eruit te krijgen.
Motor loopt als tevoren.
Dus ok.

Hij reed trouwens echt fijn. Heb er eventjes mee mogen rijden. :boogie
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by BertjeConti »

Eigenlijk wel jammer dat je meteen aan het sleutelen bent gegaan, want als je koelsysteem nog volledig opgebouwd was had je heel snel een gescheurde kop kunnen diagnoseren:
Kleppendeksel verwijderen, koelsysteem op druk zetten, en je ziet de druppeltjes koelvloeistof zo door de scheur sijpelen ergens in de buurt van de nokkenas lagers. Een scheur in de kop zit (nagenoeg) altijd van de koelkanalen naar boven, niet naar de verbrandingsruimte.
Bij een lekke koppakking is de kans dat je alleen koelvloeistof richting een oliekanaal lekt heel erg klein, veel waarschijnlijker lek je dan koelvloeistof naar de verbrandingskamer, en in dat geval krijg je ook uitlaatgassen in je koelsysteem.
Dus wijst alles wel naar een scheurtje in de kop.

Succes
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

Ja, eens, Rob, maar goed, ik wil dat hele blok eruit en dan de kop eraf. Die gaan we sowieso onderzoeken. Komt goed.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11766
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by 323baur »

Er is 1 heel klein lichtpuntje aan deze trieste zaak: dit draadje blijft interessant..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply