Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by BertjeConti »

Dat met die drijfstang lagers klopt, er bestaan 2 typen die gemakkelijk onder dezelfde artikel nummers verkocht worden, de meeste hebben inderdaad de 2 nokjes, met enkele nokjes kom je minder tegen, maar ik had ze wel gevonden (kolbenschmidt).

Ik denk dat de drijfstangen met dubbele nokjes vooral van de laatste M20 bouwjaren zijn.

Hebben jullie de lagerspeling van kruk en hoofdlagers nog nagemeten? (Stomme vraag natuurlijk)

Die dikke bruine aanslag op de zuigers is wel erg opvallend en vreemd, ik heb er ook geen verklaring voor.

Fijn dat je toch nog een k-jet specialist gevonden hebt.

Verder mooie opbouwende werken.

Nog plannen voor een AFR ? Ik zou het zeker wel doen.


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

Alles viel binnen de standaard maat toleranties, Rob. Dus dat is fijn. Koolafzetting wat bijna zwart.

Kijk, ik heb de opstartproblemen gehad met deze auto, dat kwam vooral voort uit de K-jet, probleem met een O-ring en een kapotte brandstofpomp die het brandstofrelais opblies. Daardoor had ik bij het opstarten enorm veel benzine in de olie. Dat is vast ook slecht geweest voor de lagers. Dus ik weet niet welke schade waardoor is ontstaan en wanneer in de tijd.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by Peter V. »

uwbuurman wrote: Fri Nov 13, 2020 7:18 pm @Peter V.: zijn dit zo voldoende foto's eerst??
Fantastisch om te zien maar vooral een bevestiging voor jezelf dat er een oorzaak aan allerlei problemen gegeven kan worden nu.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by Smartie »

Bedankt Koos. Goede omschrijving en mooie foto’s.
Succes en hopelijk goed rijden als het weer af is.
Gelijk je achteruitkijkspiegels weg gooien!
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by Manitoba »

Smartie wrote: Sat Nov 14, 2020 10:38 am Gelijk je achteruitkijkspiegels weg gooien!
Mooi gezegd! En +1.

Greetz,
Walter.
Bram_Baur
E21 Fanatic
Posts: 435
Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983
Location: Kasterlee , Antwerpen, België

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by Bram_Baur »

Helaas... maar wat een prachtig vervolg van je encyclopedie!!
Hopelijk kan je komende zomer weer genieten van die andere praktijk. (Cruisen dus)
Groeten, Bram

e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by bmw e12 e21 »

Mooie werken Koos!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by Jeroen »

Petje af weer! Goed de gang erin dus na de ophokplicht kun je weer los zo te zien.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by BertjeConti »

Ophokplicht ??
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by Manitoba »

Ik denk dat de eerste dag na de Kerstvakantie waarop het droog is, er geen sneeuw/pekel/andere ellende op de weg ligt, Koos met een enorme smile aan het rondtoeren in de DH-**-FL. Die portemonnee van uienleer is hij dan zo weer vergeten... :lol: Allang geen ophokplicht meer voor deze beauty (voor mijn Kastanien-monster ook niet meer, btw).

Greetz,
Walter.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by uwbuurman »

Jeroen wrote: Sun Nov 15, 2020 12:18 am Petje af weer! Goed de gang erin dus na de ophokplicht kun je weer los zo te zien.
Hahaha, dat jij youngtimers rijdt is een keuze. Dit is een heuse oldtimer :bag 1978 he...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by Jeroen »

Haha oh ja dat was ook zo, lol. Beter!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij werkelijk helemaal niks aantrek van alle regels, geschorst of youngtimer, als zich de schaarse combi voordoet van een mooie dag en ruimte in de agenda ga ik gewoon een ritje maken. Alleen ff zorgen dat je flitsers en RWS portalen vermijdt haha
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by Manitoba »

Living on the edge, Jeroen! Zo moet dat :wink:

Greetz,
Walter.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by bmw e12 e21 »

uwbuurman wrote: Sun Nov 15, 2020 8:54 am
Jeroen wrote: Sun Nov 15, 2020 12:18 am Petje af weer! Goed de gang erin dus na de ophokplicht kun je weer los zo te zien.
Hahaha, dat jij youngtimers rijdt is een keuze. Dit is een heuse oldtimer :bag 1978 he...
Zalig toch, kan je lekker door de pekel rijden. :bag
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post by uwbuurman »

Alweer een tijdje niets gepost over het wel en wee van de 323i. Dat komt vooral omdat er niet veel gebeurt. Het wachten is op de kop, ter terug moet komen. Ondertussen een paar klusjes aan het onderblok gedaan, zoals de krukasdeksels teruggezet.

Eigenlijk vanaf de vorige keer dat ik het blok in de auto had, had ik een licht vettige carterpan. Ik heb na de losgelopen vliegwielpartij in de Eifel zelfs de boel nog opengemaakt bij het distributiedeksel, maar kon niks vinden. Nu echter, had ik betere mogelijkheden, alles was nu uitelkaar.

Dit was het deksel, zoals het van het blok kwam. Lichte olievervuiling buiten de keerring. Niet de bedoeling. Keerring was echter nieuw en van Elring, dus moet goed zijn. Onbeschadigd ook… Dus hoe dan?

Image

Nou, zo dan. De krukas heeft inmiddels al zo ongeveer 500.000 kilometers rondgedraaid. En dat laat letterlijk zijn spoor na. Op de keerring is hij aan beide kanten ingesleten. Dan past een keerring nooit meer, natuurlijk. Of nou ja, afdichten is dan een probleem.

Image

Dus de schoongemaakte en vers gespoten deksels weer voorzien van nieuwe keerringen. Maar in plaats van vlak met de rand, zoals ze standaard zitten, heb ik de slijtplek ingemeten en de keerring verplaatst zodat deze wel afdicht op een onbeschadigd deel van de kruk.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply