Ruuds 323i terug naar Hennared
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Die zuigers hebben een andere vorm, meer het model van de B25 katloze zuigers. Volgens mij ra2ken ze dan de kop/kleppen.
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Volgens mij zit het zo:
EA zuigers: vlakke verhoging
EB zuigers: vlak
KA zuigers: vlakke verlaging
KB zuigers: vorm vergelijkbaar met B25 zuigers
Als dit klopt, dan heb jij het over KB zuigers. KB zuigers combineren prima met de 885 kop. Dat is eigenlijk gewoon de 'super eta' met een compressieverhouding van 8,5:1. Je komt dan nooit aan de compressie die je wilt (je moet dan 1,3mm kwijt om 9,5 te halen en dat redt je niet). Of ga je voor de 8,5:1?
EA zuigers: vlakke verhoging
EB zuigers: vlak
KA zuigers: vlakke verlaging
KB zuigers: vorm vergelijkbaar met B25 zuigers
Als dit klopt, dan heb jij het over KB zuigers. KB zuigers combineren prima met de 885 kop. Dat is eigenlijk gewoon de 'super eta' met een compressieverhouding van 8,5:1. Je komt dan nooit aan de compressie die je wilt (je moet dan 1,3mm kwijt om 9,5 te halen en dat redt je niet). Of ga je voor de 8,5:1?
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Verdere discussie over wat wel en niet kan of handig lijkt hebben we in het ombouw topic gevoerd: http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... &start=135
Bottom line: een 27 6KA blok met een 731 kop lijkt een goeie optie. 27 6KB met een 885 kop met iets verhoogde compressie is het ultieme alternatief en zal wellicht nog iets toevoegen bij gebruik van K-jet maar dat zal niet gigantisch zijn.
Dus op zoek naar een KA blok. En dat heb ik gevonden. Een blok dat al een tijd ligt en afkomstig is uit een sloop 525e automaat uit 85. Bij het ophalen kreeg ik de vraag of ik ook nog interesse had in een m20b25 uit '90. Met in het achterhoofd dat een 885 kop toch nog wat voordelen heeft en ik dan ook alles in huis zou kunnen hebben om een 'variant III' te bouwen, heb ik die dus ook opgeladen.
In de garage nu dus voldoende huiswerk: 3 blokken demonteren en bekijken hoe alle onderdelen er aan toe zijn. Als alles bruikbaar is, kan ik kiezen. Of kan ik met nog een extra 2,7 krukas zowel een 2,7 met 731 kop bouwen, als een 2,7 met 885 kop
Bottom line: een 27 6KA blok met een 731 kop lijkt een goeie optie. 27 6KB met een 885 kop met iets verhoogde compressie is het ultieme alternatief en zal wellicht nog iets toevoegen bij gebruik van K-jet maar dat zal niet gigantisch zijn.
Dus op zoek naar een KA blok. En dat heb ik gevonden. Een blok dat al een tijd ligt en afkomstig is uit een sloop 525e automaat uit 85. Bij het ophalen kreeg ik de vraag of ik ook nog interesse had in een m20b25 uit '90. Met in het achterhoofd dat een 885 kop toch nog wat voordelen heeft en ik dan ook alles in huis zou kunnen hebben om een 'variant III' te bouwen, heb ik die dus ook opgeladen.
In de garage nu dus voldoende huiswerk: 3 blokken demonteren en bekijken hoe alle onderdelen er aan toe zijn. Als alles bruikbaar is, kan ik kiezen. Of kan ik met nog een extra 2,7 krukas zowel een 2,7 met 731 kop bouwen, als een 2,7 met 885 kop
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
De b25 is uit '90. Een kat versie dus.
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Zat er iig niet meer aan vast. Aan de b27 hangt nog wel een koppelomvormer maar ik neem aan dat dat oud ijzer is
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Zo heb je niks... haha straks kunnen we allemaal blokjes bij jou komen winkelen!
Regards/groeten, Jeroen
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
En zo zijn we zomaar weer 6 jaar verder. En geen meter gereden. Ik denk erover om de handdoek in de ring te gaan gooien. M’n prioriteiten liggen blijkbaar elders en ik wil serieus gaan opruimen qua auto’s. Iemand nog interesse in een 323i + Giula + Heinkel + 330i + i3?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Hee Ruud! Da's wel heel rigoreus zeg, al kan ik mij voorstellen dat je er allemaal niet aan toe komt of zoals gezegd andere keuzes maakt, maar wat ga jij dan doen, fietsen, Tesla rijden? Er is toch nog wel een restje benzine in je bloed achtergebleven zeker?
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Ruud, wat doe je nu? De 911 was bittere noodzaak, maar zonde en nu dit? Oei oei... Maar ja, als je inderdaad nooit toe komt aan rijden en teveel spullen hebt, dat is het nodig om een keer de stap te maken.
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
De gedachte van flink opruimen, niet alleen auto’s, speelt al een tijdje. Daar komt bovenop dat ik de ruimte in de garage eigenlijk ‘nodig’ heb als werkplek en daarmee de sleutelplek verloren zal gaan. En die sleutelplek heb ik dus ook weer 6 jaar niet als sleutelplek gebruikt maar alleen voor stalling en da’s jammer.
Ik woon midden in de stad en kan eigenlijk alles op het fietsje.
Heel misschien mag de 330i wel blijven. Die is praktisch heel bruikbaar en geeft het broodnodige rijplezier als ermee gereden wordt.
En er is sinds een jaar wel een nieuw project met wielen waar de tijd en energie in gestoken kan worden. Ook een 6 cilinder met achterwielaandrijving )
http://instagram.com/suuszesentachtig
Ik woon midden in de stad en kan eigenlijk alles op het fietsje.
Heel misschien mag de 330i wel blijven. Die is praktisch heel bruikbaar en geeft het broodnodige rijplezier als ermee gereden wordt.
En er is sinds een jaar wel een nieuw project met wielen waar de tijd en energie in gestoken kan worden. Ook een 6 cilinder met achterwielaandrijving )
http://instagram.com/suuszesentachtig
Last edited by Ruud on Thu Nov 05, 2020 10:43 am, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Hahaha, van een 323i naar een oude mercedesbus. Campertje is wel cool, natuurlijk.
- 325ixbaur
- E21 Fanatic
- Posts: 493
- Joined: Mon Aug 13, 2007 10:39 pm
- My E21(s): None, only E30 Baur
- Location: Maasbracht, Netherlands
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Mag ik een zinnetje uit je eerste post plaatsen?Ruud wrote: ↑Thu Nov 05, 2020 8:45 am En er is sinds een jaar wel een nieuw project met wielen waar de tijd en energie in gestoken kan worden. Ook een 6 cilinder met achterwielaandrijving )
http://instagram.com/suuszesentachtig
Maar coole bus!Motorisch was het niks maar dat vond ik niet zo'n probleem. Liever sleutelen dan plaatwerken
Gr Jeroen