323i Odo sleuteldagboek
323i Odo sleuteldagboek
Remklauwen en schijven zijn voor los. Ging niet van harte en moest enigzins de spierballen laten rollen. Schijven en blokken maar afscheid van genomen, al waren ze niet eens zo heel slecht
Klauwen gaan morgen uit elkaar voor een grondige opfrisbeurt. 1 cilinder zat vast, dat verklaarde ook het vervelende rem gedrag in de Eifel.
Aan 1 kant wiellager ook toe aan vervanging. Was dat het gekras en geschaaf geluidje??
Begrijp ik het goed dan buitenkant (schaal) van de naaldlagers geprest moeten worden in de naaf. Any one tips.
Moet ze bestellen. Winparts iemand ervaring of gewoon bij de dealer.
Voor de rest nog zaken waar ik hierbij moet opletten???
Zal beide kanten maar vervangen om er voorlopig maar vanaf te zijn.
Foto`s volgen en bedankt voor de tips.
Klauwen gaan morgen uit elkaar voor een grondige opfrisbeurt. 1 cilinder zat vast, dat verklaarde ook het vervelende rem gedrag in de Eifel.
Aan 1 kant wiellager ook toe aan vervanging. Was dat het gekras en geschaaf geluidje??
Begrijp ik het goed dan buitenkant (schaal) van de naaldlagers geprest moeten worden in de naaf. Any one tips.
Moet ze bestellen. Winparts iemand ervaring of gewoon bij de dealer.
Voor de rest nog zaken waar ik hierbij moet opletten???
Zal beide kanten maar vervangen om er voorlopig maar vanaf te zijn.
Foto`s volgen en bedankt voor de tips.
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Welcome back! Schaafgeluid kan het lager zijn, maar ook die remzuiger die bleef hangen. Volgens mij geen rare dingen met die lagers, kun je er gewoon zo opschroeven meen ik me te herinneren. Misschien handig om gewoon je bestaande topic voort te zetten?
Regards/groeten, Jeroen
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Wil alle werkzaamheden in een apart dagboek gaan bijhouden.
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Zo vandaag eindelijk weer verder kunnen gaan. Remklauwen zijn uit elkaar geweest en grondig schoongemaakt.
Geen rare krassen/groeven op de remzuigers en binnenkant, enkel het een paar kleine pitjes aan de buitenzijde van de remzuigers. Verse rubbers erop en de boel een likje ATE vet gegeven. In dubio gestan om klauwen te verven. Toch maar niet gedaan. Wederom spierballen aan het werk gezet en klauwen "kaal" gemaakt. Aan beide kanten de wiellagers ook maar vervangen.
Brembo schijven en Ferodo DS2500 blokken eronder. Achterzijde pak ik aankomend weekend aan en daarna verse remolie erin en de boel eens lekker ontluchten.
Voor.
Na.
Geen rare krassen/groeven op de remzuigers en binnenkant, enkel het een paar kleine pitjes aan de buitenzijde van de remzuigers. Verse rubbers erop en de boel een likje ATE vet gegeven. In dubio gestan om klauwen te verven. Toch maar niet gedaan. Wederom spierballen aan het werk gezet en klauwen "kaal" gemaakt. Aan beide kanten de wiellagers ook maar vervangen.
Brembo schijven en Ferodo DS2500 blokken eronder. Achterzijde pak ik aankomend weekend aan en daarna verse remolie erin en de boel eens lekker ontluchten.
Voor.
Na.
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Vandaag remleidingen voorzijde nagelopen. Zijn toe aan vervanging. Flexibele slang vertoont haarscheurtjes en de koperleiding is keihard geworden. Kan op scheuren/breken bij terugplaatsen. Gok achter ook. Koperleidingen of staal omvlochten leidingen. Ben er nog niet uit.
Tis wat zo`n hobby.
Tis wat zo`n hobby.
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Over alleen hard zou ik me geen zorgen maken anders, meestal zijn ze flink aangevreten en dan wordt de wand dun. Op zich moet de slang zorgen voor de benodigde flex. Staalomwonden slangen zijn trouwens wel iets minder flexibel dan de gewone rubber exemplaren, maar daarom geven ze ook minder mee en zou je dus een harder pedaal moeten hebben. Of je dat echt gaat merken met de E21 brake setup betwijfel ik. Met de Wilwoods hebben we rubber hogedruk hydrauliek slangen laten maken ik meen door Pirtek en nog steeds is het pedaal niet zo hard als bijv in een E30 maar dat zal miss ook te maken hebben met de andere rembekrachtiger. Ach, altijd beter dan alle omwegen die remmen in rechtsgestuurde auto's moeten maken (overbrenging via een stang naar rechts voorin de motorruimte). Dat voelt echt aan alsof je in de bagger stampt.
Regards/groeten, Jeroen
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Vandaag verder gegaan met het vervaardigen van de remleidingen. Felssetje 1 bevatte niet het juiste kopstukje. Moeilijk om iets in 1 x goed te bestellen... Vandaag maar setje 2 aangegeschaft.
Wij compleet tot een pijpdikte van 3/4.
En hier het resultaat na enkele oefeningen.
Nu tijd voor een
Wij compleet tot een pijpdikte van 3/4.
En hier het resultaat na enkele oefeningen.
Nu tijd voor een
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
Re: 323i Odo sleuteldagboek
inderdaad leuk om te doen Koos. Van de winter alles maar eens vervangen.uwbuurman wrote:super! Leuk om te doen he? Kind kan de was doen, na enige oefening.
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Lekker bezig. Mooi om zo'n set te hebben inderdaad.
Zo krijgt iedereen al een beetje zijn winterprojecten.......
Zo krijgt iedereen al een beetje zijn winterprojecten.......
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: 323i Odo sleuteldagboek
Even een korte update.
Ontluchten, wat een rot klus. Voor standaard nw flexibele remleidingen geplaatst. Achter zagen ze er redelijk nieuw uit. Bij controle op alle bonnentjes welke ik bij de auto meekreeg bleken deze te zijn vervangen in 2008. De blokken was een ander verhaal. deze waren echt op. Slijtage indicator was hier door verbonden zodat het probleem van de voorzijde gelijk is opgelost. Toch maar een setje staal omvlochten remleiding aangeschaft. Tevens een aantal ontluchtings nippels besteld. Want er brak er eentje af.... Voor de rest lekken de remmen niet en blijken de nieuwe seal zich goed te houden. Van de winter wel de klauwen een kleurtje geven.
De eerste paar kilometers.
Remt dit ding wel? Voorzichting rondje gedaan om gevoel met de remmen te krijgen. Anders, dat zeker. Nu bijna 100 kilometer verder lijken de remmen er steeds meer zin in te krijgen. Een beetje temperatuur in de remmen is wel nodig heb ik gemerkt. Voor de rest rijden we rustig rond en geef de schijven en blokken tijd om op elkaar in te slijten.
En ja hoor. Vervangen van de draagarm- en stabbi rubbers, stuurkogel en de rest is het logische gevolg. Trilling is weg uit de remmen, het scherpe stuurgedrag ook. Klusje voor de wintermaanden.
Gelijk de achterpartij ook maar meenemen.
Ontluchten, wat een rot klus. Voor standaard nw flexibele remleidingen geplaatst. Achter zagen ze er redelijk nieuw uit. Bij controle op alle bonnentjes welke ik bij de auto meekreeg bleken deze te zijn vervangen in 2008. De blokken was een ander verhaal. deze waren echt op. Slijtage indicator was hier door verbonden zodat het probleem van de voorzijde gelijk is opgelost. Toch maar een setje staal omvlochten remleiding aangeschaft. Tevens een aantal ontluchtings nippels besteld. Want er brak er eentje af.... Voor de rest lekken de remmen niet en blijken de nieuwe seal zich goed te houden. Van de winter wel de klauwen een kleurtje geven.
De eerste paar kilometers.
Remt dit ding wel? Voorzichting rondje gedaan om gevoel met de remmen te krijgen. Anders, dat zeker. Nu bijna 100 kilometer verder lijken de remmen er steeds meer zin in te krijgen. Een beetje temperatuur in de remmen is wel nodig heb ik gemerkt. Voor de rest rijden we rustig rond en geef de schijven en blokken tijd om op elkaar in te slijten.
En ja hoor. Vervangen van de draagarm- en stabbi rubbers, stuurkogel en de rest is het logische gevolg. Trilling is weg uit de remmen, het scherpe stuurgedrag ook. Klusje voor de wintermaanden.
Gelijk de achterpartij ook maar meenemen.
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003