323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11758
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Serieuze bak ijzer die 4cilinder.
Valt me sowieso op dat die Jappen de engineering echt goed voorelkaar hadden hoor.
Als rariteit in korte tijd een Colt van 83 gehad, en laatst een Mazda 626, ook van 83, in het assortiment.
Als je ziet hoe dat gebouwd is…dat is echt wel indrukwekkende kwaliteit hoor.
Marrie, leuk Michel, eindelijk weer matching Numbers rijden!
Valt me sowieso op dat die Jappen de engineering echt goed voorelkaar hadden hoor.
Als rariteit in korte tijd een Colt van 83 gehad, en laatst een Mazda 626, ook van 83, in het assortiment.
Als je ziet hoe dat gebouwd is…dat is echt wel indrukwekkende kwaliteit hoor.
Marrie, leuk Michel, eindelijk weer matching Numbers rijden!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Ik kan, als nonfacebooker gewoon kijken naar je filmpje. Mooi werk!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Leuk om even te zien zo, en een erg mooie basis... beide blokjes!
Regards/groeten, Jeroen
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Inmiddels zit het onderblok weer in elkaar. Het zat wel even tegen omdat ik bij zuiger 2 even te snel wilde. De drijfstang zat iets scheef ten opzichte van de krukas en daardoor wilde de zuiger er niet in. Eigenwijs beetje doortikken waarbij de middelste zuigerveer tussen de verenklem en de kop kwam en bij de laatste tik brak daar dus een stukje vanaf. Even vloeken en weer door, de andere 4 gingen daarna wel goed.
1 set zuigerveren besteld in overmaat en na een aantal dagen kon ik ook de laatste zuiger in het blok monteren. Ziet er wel lekker uit zo!
Bij het ophalen van de zuigerveren de cilinderkop afgegeven ter controle en van de week werd ik gebeld of ik nog een set kleppen had want deze ging hij niet meer monteren. Iemand heeft in het verleden de kleppen schoongemaakt waarbij de klepstelen met een powervijl of iets dergelijks van roet zijn ontdaan. Nou goed ik had nog een reservekop liggen dus die kleppen langs gebracht maar vandaag kreeg ik te horen dat daar ook twee slechte tussen zitten. Ben erg benieuwd maar vertrouw deze man wel dus regelt hij 2 nieuwe uitlaatkleppen.
Met een beetje geluk kan ik morgen einde van de dag de kop ophalen en kan het opbouwen weer verder.
1 set zuigerveren besteld in overmaat en na een aantal dagen kon ik ook de laatste zuiger in het blok monteren. Ziet er wel lekker uit zo!
Bij het ophalen van de zuigerveren de cilinderkop afgegeven ter controle en van de week werd ik gebeld of ik nog een set kleppen had want deze ging hij niet meer monteren. Iemand heeft in het verleden de kleppen schoongemaakt waarbij de klepstelen met een powervijl of iets dergelijks van roet zijn ontdaan. Nou goed ik had nog een reservekop liggen dus die kleppen langs gebracht maar vandaag kreeg ik te horen dat daar ook twee slechte tussen zitten. Ben erg benieuwd maar vertrouw deze man wel dus regelt hij 2 nieuwe uitlaatkleppen.
Met een beetje geluk kan ik morgen einde van de dag de kop ophalen en kan het opbouwen weer verder.
So many cars, so little time
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Mooi werk weer,
Dus ook aan jouw blokkie/kop hebben ook ooit apen gesleuteld, kleppen schoonmaken met een powerfile, luie donders. Goed dat je revisie bedrijf wel goed op let en je geen beschadigde rommel laat terug installeren.
Dus ook aan jouw blokkie/kop hebben ook ooit apen gesleuteld, kleppen schoonmaken met een powerfile, luie donders. Goed dat je revisie bedrijf wel goed op let en je geen beschadigde rommel laat terug installeren.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
+1! nu maar gelijk goed, en zo klinkt 't wel, en 't ziet er weer superfraai uit. Binnenkort koppie erop ben je al een goed eind op weg voor het voorjaar toch?
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Wel nog ff die ouwe roestige spanrol vervangen hé
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Haha goed gezien, de nieuwe spanrol en riem zitten nog veilig in het doosje.
Kopje opgehaald en de afgekeurde kleppen eens beter bekeken. Tja je verzint het niet.
Inmiddels ook de carterpan weer mooi in kleur en na alles checken de onderkant van het blok weer gesloten.
Kopje opgehaald en de afgekeurde kleppen eens beter bekeken. Tja je verzint het niet.
Inmiddels ook de carterpan weer mooi in kleur en na alles checken de onderkant van het blok weer gesloten.
So many cars, so little time
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Nu loopt er normaal een klein draadje voor het blok langs voor de oliedruksensor (ja die zit er nog niet in)
In 1 van de 4 M8 gaatjes aan de zijkant zit dan een plastic klemmetje waar je dat kabeltje doorheen kan leiden. Deze heb ik nog nooit heel gezien alleen de restanten. Weet iemand het bestelnummer van dat plastic kabelhoudertje? Hij zit gewoon in het m8 schroefdraad gat gedrukt.
In 1 van de 4 M8 gaatjes aan de zijkant zit dan een plastic klemmetje waar je dat kabeltje doorheen kan leiden. Deze heb ik nog nooit heel gezien alleen de restanten. Weet iemand het bestelnummer van dat plastic kabelhoudertje? Hij zit gewoon in het m8 schroefdraad gat gedrukt.
So many cars, so little time
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Het wachten is nu op de koeriersdienst die mijn verzinkwerk moet afleveren voor ik weer verder kan werken.....
So many cars, so little time
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Wondermike wrote: ↑Sun Jan 16, 2022 11:41 am Nu loopt er normaal een klein draadje voor het blok langs voor de oliedruksensor (ja die zit er nog niet in)
In 1 van de 4 M8 gaatjes aan de zijkant zit dan een plastic klemmetje waar je dat kabeltje doorheen kan leiden. Deze heb ik nog nooit heel gezien alleen de restanten. Weet iemand het bestelnummer van dat plastic kabelhoudertje? Hij zit gewoon in het m8 schroefdraad gat gedrukt.
12521742686 , clipje waar je een kabel kunt in clipsen, past in schroefdraadgat. (Of het M8 is weet ik niet zeker)
61131379084 , deze past ook in een M8 gat, en daar kun je dan een tywrap doorheen lussen, zit ook op de m52 motor onder de startmotor voor de olie niveau sensor kabel.
Kijk hier maar eens voor de diverse kabel clips:
http://bmwfans.info/parts-catalog/E39-S ... s_fixings/
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
De kabel van de oliedruk loopt tussen distributie deksel en waterpomp door, en kun je er alleen tussen krijgen als de waterpomp nog gedemonteerd is.
Ik dacht dat de M20B23 altijd voorzien was van een extra oliekoeler, maar dat heb ik dus mis.
Ik dacht dat de M20B23 altijd voorzien was van een extra oliekoeler, maar dat heb ik dus mis.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Kabeltje is er wel tussendoor te wurmen hoor, er zit een uitsparing voor. Tis priegelen maar been there done that.
Bedankt voor de linkjes naar de clipjes, ga eens kijken wat er tussen zit.
Bedankt voor de linkjes naar de clipjes, ga eens kijken wat er tussen zit.
So many cars, so little time
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.
Inmiddels zijn we weer wat stappen verder en lijkt het blok al heel wat.
Vandaag begonnen met het leeghalen van de motorruimte van de Baur.
En daarbij zijn gelijk een aantal puntjes bij me opgekomen. Het "oude" motorblok had nog het oude type visco fan. Mijn nieuw opgebouwde blokje is voorzien van een nieuw type waterpomp met schroefdraad voor de visco. Deze zijn goedkoper en makkelijker verkrijgbaar. Inmiddels besteld.
Dat betekent wel dat ik nu ook een andere poelie moet monteren op de waterpomp. Morgen eens kijken in de restanten van het centrale magazijn.
Ander puntje is iets wat met enige regelmaat door mijn hoofd speelt, de sportbak Soms heel fijn maar toch ook weer niet.
Het ligt niet aan de bak, die is prima maar het verhoogde toerental is niet altijd wenselijk. De witte Baur heeft een eco 5-bakje en rijdt daardoor net even lekkerder op gangbare snelheden. Tja ik heb nog een normale 5-bak liggen alleen was die niet helemaal continent en markeerde graag de plekjes waar ik parkeerde. Die zou ik eigenlijk dan eerst willen laten nakijken en van nieuwe pakkingen en keerringen laten voorzien.
Iemand die hiervoor een goed adresje kent?
De koppeling is natuurlijk ook verstandig om te vervangen als je toch bezig bent, oude doet het prima maar soms wil hij wat bokken bij achteruit rijden. Lijkt me niet echt slijtage maar het stort me wel op die momenten.
Morgen de motor er uit tillen en dan de motorruimte eens grondig reinigen. Kijken of er nog verrassingen boven tafel komen en of het terugplaatsen van de isolatiemat tegen het schutbord een beetje te doen is.
Vandaag begonnen met het leeghalen van de motorruimte van de Baur.
En daarbij zijn gelijk een aantal puntjes bij me opgekomen. Het "oude" motorblok had nog het oude type visco fan. Mijn nieuw opgebouwde blokje is voorzien van een nieuw type waterpomp met schroefdraad voor de visco. Deze zijn goedkoper en makkelijker verkrijgbaar. Inmiddels besteld.
Dat betekent wel dat ik nu ook een andere poelie moet monteren op de waterpomp. Morgen eens kijken in de restanten van het centrale magazijn.
Ander puntje is iets wat met enige regelmaat door mijn hoofd speelt, de sportbak Soms heel fijn maar toch ook weer niet.
Het ligt niet aan de bak, die is prima maar het verhoogde toerental is niet altijd wenselijk. De witte Baur heeft een eco 5-bakje en rijdt daardoor net even lekkerder op gangbare snelheden. Tja ik heb nog een normale 5-bak liggen alleen was die niet helemaal continent en markeerde graag de plekjes waar ik parkeerde. Die zou ik eigenlijk dan eerst willen laten nakijken en van nieuwe pakkingen en keerringen laten voorzien.
Iemand die hiervoor een goed adresje kent?
De koppeling is natuurlijk ook verstandig om te vervangen als je toch bezig bent, oude doet het prima maar soms wil hij wat bokken bij achteruit rijden. Lijkt me niet echt slijtage maar het stort me wel op die momenten.
Morgen de motor er uit tillen en dan de motorruimte eens grondig reinigen. Kijken of er nog verrassingen boven tafel komen en of het terugplaatsen van de isolatiemat tegen het schutbord een beetje te doen is.
So many cars, so little time