E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
Wax on, Wax off of in mijn geval bak eraf, bak er weer op. En dat 3 keer achter elkaar.
Omdat ik de 5-bak van nieuwe keerringen wil voorzien en de bestelling even duurde besloten om de reserve versnellingsbak te monteren. Deze was al een keer olie dicht gemaakt met nieuwe keerringen en ligt al heel lang klaar om ooit onder de blauwe Baur te gaan als ik de sportbak zat ben.
Mooi moment om de koppelingsplaat te wisselen, deze was nogal glazig en dat merkte je goed met achteruit rijden. Ik had nog wat verse drukgroepen liggen dus de mooiste erop gezet met een goede koppelingsplaat. Na het plaatsen van de bak en alles weer aansluiten auto starten en koppeling testen. Bij het intrappen een rare ratel alsof er een boutje los rond tolde en een trillend koppelingspedaal. Zucht, alles maar weer uitbouwen, ik zal wel wat fout hebben gedaan. Geen losse boutjes gevonden en de drukgroep opnieuw geplaatst en alles weer opgebouwd.
Auto weer gestart en heel voorzichtig de koppeling ingetrapt. Het leek goed te gaan tot op het laatste stukje van de slag. Weer een trillen pedaal en een slijpend geluid. Auto op de brug en nogmaals testen, het was toch echt de koppeling maar alleen bij het laatste stukje van intrappen. Grrrr......
Er moet iets anders zijn aan deze drukgroep dus voor de derde keer de bak eraf, er waren nu slijtsporen in de drukgroep te zien die door de koppelingsvork waren gemaakt. De drukgroepen vergeleken en opgemeten maar alle maten en zelfs de nummers waren gelijk. Ik had drie setjes liggen. Ook de platen waren even dik en de druklagers helemaal identiek.
uiteindelijk de oude set er weer op gezet en toen viel me op dat de vingers (geen idee hoe die dingen heten waar het druklager tegenaan komt van de drukgroep) bij het aandraaien op het vliegwiel minder ver naar binnen trekken dan bij de "probleem" drukgroep.
Drukgroep er weer af, probleemdrukgroep er weer op en ja hoor, die gingen bijna een cm meer naar binnen dan de oude. Heel vreemd, die was echt splinternieuw. Maar goed, andere drukgroep met nieuwe plaat gemonteerd en zojuist getest. Alles werkt weer zoals het hoort, geen ratels en geen lekkages. Op naar de APK morgen.
Omdat ik de 5-bak van nieuwe keerringen wil voorzien en de bestelling even duurde besloten om de reserve versnellingsbak te monteren. Deze was al een keer olie dicht gemaakt met nieuwe keerringen en ligt al heel lang klaar om ooit onder de blauwe Baur te gaan als ik de sportbak zat ben.
Mooi moment om de koppelingsplaat te wisselen, deze was nogal glazig en dat merkte je goed met achteruit rijden. Ik had nog wat verse drukgroepen liggen dus de mooiste erop gezet met een goede koppelingsplaat. Na het plaatsen van de bak en alles weer aansluiten auto starten en koppeling testen. Bij het intrappen een rare ratel alsof er een boutje los rond tolde en een trillend koppelingspedaal. Zucht, alles maar weer uitbouwen, ik zal wel wat fout hebben gedaan. Geen losse boutjes gevonden en de drukgroep opnieuw geplaatst en alles weer opgebouwd.
Auto weer gestart en heel voorzichtig de koppeling ingetrapt. Het leek goed te gaan tot op het laatste stukje van de slag. Weer een trillen pedaal en een slijpend geluid. Auto op de brug en nogmaals testen, het was toch echt de koppeling maar alleen bij het laatste stukje van intrappen. Grrrr......
Er moet iets anders zijn aan deze drukgroep dus voor de derde keer de bak eraf, er waren nu slijtsporen in de drukgroep te zien die door de koppelingsvork waren gemaakt. De drukgroepen vergeleken en opgemeten maar alle maten en zelfs de nummers waren gelijk. Ik had drie setjes liggen. Ook de platen waren even dik en de druklagers helemaal identiek.
uiteindelijk de oude set er weer op gezet en toen viel me op dat de vingers (geen idee hoe die dingen heten waar het druklager tegenaan komt van de drukgroep) bij het aandraaien op het vliegwiel minder ver naar binnen trekken dan bij de "probleem" drukgroep.
Drukgroep er weer af, probleemdrukgroep er weer op en ja hoor, die gingen bijna een cm meer naar binnen dan de oude. Heel vreemd, die was echt splinternieuw. Maar goed, andere drukgroep met nieuwe plaat gemonteerd en zojuist getest. Alles werkt weer zoals het hoort, geen ratels en geen lekkages. Op naar de APK morgen.
So many cars, so little time
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
Dat is altijd ellendig, als om onverklaarbare redenen een probleem ontstaat. Mooi dat het nu is opgelost! Op naar apk!
Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
Maar nu kan je het bakje tenminste wisselen met je ogen dicht
Ik steek een koppeling altijd met nieuwe drukgroep en lager. Als de schijf versleten is dan heeft de drukgroep ook zijn beste tijd gehad.
Ik steek een koppeling altijd met nieuwe drukgroep en lager. Als de schijf versleten is dan heeft de drukgroep ook zijn beste tijd gehad.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
Ik heb onlangs dit draadje nog eens gelezen. Daar horen complimenten bij!
Leuk verhaal en mooie herinneringen.
Leuk ook dat je het bijhoudt!
Leuk verhaal en mooie herinneringen.
Leuk ook dat je het bijhoudt!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
Bak wisselen met alle aanbouwdelen is 30 minuten
Door wat sloopwerken in het verleden had ik twee zgan sets bewaard. Maar bij deze was echt wat mis. Het blijft een low budget Baur he
So many cars, so little time
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
Inmiddels bijna 8 jaar terwijl ik toen dacht om hem nog 1 of twee keer door de apk te halen voordat ze gesloopt zou worden. Als mijn Tii touring ooit klaar is komt ze nog een keer aan de beurt voor een serieuze opknapbeurt
So many cars, so little time
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
Ik volg!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
APK ging hem niet worden vandaag wegens tijd gebrek bij mijn garagist.
Maar het viel me bij het testrijden (je moet veeeel testrijden) dat het onderstel iets klapperde aan de voorkant. Even gestopt en aan de wielen geschud. Rechter voorwiel had speling, ik zal het lager wel te los hebben afgesteld na het vernieuwen dus terug naar huis en het lager een standje strakker. Wiel er weer op en rijden maar. Maar al snel was het klapperende geluid weer terug, stoppen schudden en ja hoor het wiel had weer speling.
Potverdrie, terug naar huis en auto weer omhoog gekrikt. schudden aan het wiel en niks te vinden. Geen speling!
Auto laten zakken, weer schudden, speling weer terug. Duhhhhhh
Eerst de fuseekogels langs, hierna het toplager bekeken maar dat leek allemaal goed, de speling was wel te produceren maar niet terug te vinden.
Dan maar grof geschut, hele voorpoot onder de auto vandaan omdat ik toch ook aan het toplager twijfelde. Nadat ik die eraf had en de spanning van de veer weg was kwam ik er al snel achter wat het probleem was. De schokdemper had iets ruimte in de voorpoot omdat de moer niet helemaal aangedraaid bleek te zijn. Als de auto op zijn wielen stond was de schokbreker een soort van onbelast en kon bewegen. Als de auto opgekrikt stond hangt hij aan de schokdemper en was er geen speling te voelen.
Grote moordenaar erop en die komt niet meer los. Alles weer opgebouwd en zowel opgekrikt als op de wielen geen speling meer. En zo ben ik weer een dagje verder zonder echt veel te doen.
Wel gek dat dit geluid me nooit eerder is opgevallen en pas na het wisselen van de lagers naar voren kwam.
Maar het viel me bij het testrijden (je moet veeeel testrijden) dat het onderstel iets klapperde aan de voorkant. Even gestopt en aan de wielen geschud. Rechter voorwiel had speling, ik zal het lager wel te los hebben afgesteld na het vernieuwen dus terug naar huis en het lager een standje strakker. Wiel er weer op en rijden maar. Maar al snel was het klapperende geluid weer terug, stoppen schudden en ja hoor het wiel had weer speling.
Potverdrie, terug naar huis en auto weer omhoog gekrikt. schudden aan het wiel en niks te vinden. Geen speling!
Auto laten zakken, weer schudden, speling weer terug. Duhhhhhh
Eerst de fuseekogels langs, hierna het toplager bekeken maar dat leek allemaal goed, de speling was wel te produceren maar niet terug te vinden.
Dan maar grof geschut, hele voorpoot onder de auto vandaan omdat ik toch ook aan het toplager twijfelde. Nadat ik die eraf had en de spanning van de veer weg was kwam ik er al snel achter wat het probleem was. De schokdemper had iets ruimte in de voorpoot omdat de moer niet helemaal aangedraaid bleek te zijn. Als de auto op zijn wielen stond was de schokbreker een soort van onbelast en kon bewegen. Als de auto opgekrikt stond hangt hij aan de schokdemper en was er geen speling te voelen.
Grote moordenaar erop en die komt niet meer los. Alles weer opgebouwd en zowel opgekrikt als op de wielen geen speling meer. En zo ben ik weer een dagje verder zonder echt veel te doen.
Wel gek dat dit geluid me nooit eerder is opgevallen en pas na het wisselen van de lagers naar voren kwam.
So many cars, so little time
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
Haha, en zo leer je elke dag!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
mooi, ben benieuwd!
Blijft toch een mooie baur, maar goed dat je hem gered hebt:-)
Blijft toch een mooie baur, maar goed dat je hem gered hebt:-)
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
Zo kan je soms klooien hé Michel. Heb ik ook wel eens aan de hand. Maar je leert er veel van bij.
Zalig klussen aan dat oud spul.
Zalig klussen aan dat oud spul.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
Hmmm, zijn er meer mensen die eind vorig jaar geen rekening hebben ontvangen voor de oldtimer regeling (kwart tarief)
Voor deze auto heb ik die niet gehad en hij zou volgens mij nog 1 jaar betaald moeten worden (1981)
Van de E28 heb ik hem wel gehad en de blauwe Baur is vrijgesteld (1980)
Voor deze auto heb ik die niet gehad en hij zou volgens mij nog 1 jaar betaald moeten worden (1981)
Van de E28 heb ik hem wel gehad en de blauwe Baur is vrijgesteld (1980)
So many cars, so little time
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
Ff bellen met de mannen in Apeldoorn.
Ik heb ze allemaal gehad
Ik heb ze allemaal gehad
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
Gekke was dat ik die van de e28 half december pas binnen kreeg. Zal morgen eens bellen maar wat ik zo lees maak je geen kans als je te laat betaald. Jaartje schorsen als het niks wordt dan maar.
So many cars, so little time