Hoeveel E21 BAUR's in Nederland?

User avatar
Dakloos
Upcoming E21 fanatic
Posts: 75
Joined: Sun Oct 07, 2012 4:26 pm
My E21(s): BMW E21 320/6 BAUR Automatic 1981
Location: Brunssum, Netherlands

Hoeveel E21 BAUR's in Nederland?

Post by Dakloos »

Ik weet dat er een register is waar de BAUR's worden bijgehouden maar daar kan ik niet uit afleiden hoeveel E21 BAUR's er in Nederland op kenteken staan.
Ik weet bijvoorbeeld dat je de data kunt opvragen bij het Rai Data Center, maar dat doen ze natuurlijk niet voor niets.

Heeft iemand een idee, of misschien zelfs keiharde data?


Roy

BMW e21 320/6 BAUR Automatic 1981 - Project
Volvo S60 2.4 Lpi

1-5-3-6-2-4
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Hoeveel E21 BAUR's in Nederland?

Post by Wondermike »

Volgens mij hebben een aantal mensen het RDW bestand waar je op zou kunnen filteren. Probleem is dat ze daar niet echt consequent zijn met het op kenteken zetten van de autos.
Bij de eene staat er wel Baur bij en bij de ander cabrio en bij mijn blauwe staat er gewoon niks bij wat aangeeft dat het een Baur is.

Maar misschien verveelt Jeroen zich en kan eens een filter maken van 1978 tot 1983 van de E21's waar iets als cabrio/baur vermeld staat.
Het Baur register is imiddels denk ik niet meer up-to-date maar er zijn er nog genoeg!
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Hoeveel E21 BAUR's in Nederland?

Post by Jeroen »

Haha kan van de week wel es een rondje filteren, maar zoals je al aangeeft zal dat niet 100% dekkend zijn.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Dakloos
Upcoming E21 fanatic
Posts: 75
Joined: Sun Oct 07, 2012 4:26 pm
My E21(s): BMW E21 320/6 BAUR Automatic 1981
Location: Brunssum, Netherlands

Re: Hoeveel E21 BAUR's in Nederland?

Post by Dakloos »

Jeroen wrote:Haha kan van de week wel es een rondje filteren, maar zoals je al aangeeft zal dat niet 100% dekkend zijn.
Dat is aardig van je Jeroen! Dat de RDW niet echt klopt is een feit, volgens de site heeft mijn 320/6 maar 66KW, heeft waarschijnlijk te maken met het importeren vanuit Zwiterland. Of ze hebben misschien vorig jaar de auto op de rollerbank gehad. :mrgreen:
Zou eigenlijk niet mogen met een gereviseerde motor.. :launch

Op een site heb ik gevonden dat er ongeveer 300 BMW E21's van het type 323i rondrijden in Nederland. De E21 BAUR's zouden dan nog schaarser moeten zijn lijkt me, een 323i BAUR is dan nog zeldzamer.
Met de nieuwe regeling (vanaf 40 jaar oldtimer) gaan veel auto's het land uit, waardoor de aantallen nog schaarser worden. Alleen de échte liefhebbbers zullen de auto's koesteren. Op het moment dat de auto dan over de 40 jaar grens heen gaat zullen ze explosief in waarde stijgen, tenminste als de regeling tegen die tijd niet weer veranderd is..
Last edited by Dakloos on Tue Sep 10, 2013 9:11 am, edited 1 time in total.
Roy

BMW e21 320/6 BAUR Automatic 1981 - Project
Volvo S60 2.4 Lpi

1-5-3-6-2-4
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Hoeveel E21 BAUR's in Nederland?

Post by uwbuurman »

sprak hij hoopvol. ;-)
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Hoeveel E21 BAUR's in Nederland?

Post by Jeroen »

hahaha zo zijn er ook 320's met 900 kW!

dit waren de resultaten van een eerdere ronde filteren
Jeroen wrote:Ik ben es gaan filteren in de RDW bestanden. Niet helemaal waterdicht omdat ze van de voertuigregistraties een behoorlijke pestbende hebben gemaakt, maar een poging. Als ik selecteer op datum eerste toelating en type-aanduiding, dan zouden er nog 10.063 E21's in NL zijn. Dat lijkt me wat veel. Als ik dan de entries eruit haal zonder vervaldatum APK aangezien me dat een stuk oude bestanden lijken, of auto's die dus al 20 jaar meer nergens in beeld zijn geweest, dan kom ik op 1.526 stuks. Dat klinkt al meer aannemelijk. Maar ik ben nog 1 stapje verder gegaan, namelijk gekeken hoeveel auto's nog een geldige APK hebben. Dat zijn er 691, en dat zouden dus de overgebleven nog actieve E21's in NL moeten zijn. Give or take a few, maar dit zal aardig in de richting zijn.
Wat aantallen en prijsontwikkeling betreft: zeker als het om 323i's gaat denk ik dat het huidige voorstel eigenlijk zo goed als geen invloed zal hebben op het aantal 323i's in NL, wat is nou die 120 euro MRB? Daarmee denk ik ook dat de invloed op de waardeontwikkeling op het moment van 40 jaar worden ook niet erg groot zal zijn. Een besparing van 120 euro per jaar maakt een auto geen 10K meer waard hoewel ik wel het idee heb dat mensen soms denken dat we jaarlijks per auto duizenden euro's kwijt zijn aan MRB.

Hetzelfde met mijn 88-er E30. Met wat pech zal die gewoon MRB-plichtig blijven. Stel dat ik die dan 6 maanden per jaar rijd. Dan kost die auto me 300 euro per jaar. Geen reden om 'm weg te doen en als dat wegvalt maakt dat 'm ook geen 10K meer waard lijkt me, dat verdien je pas na 30 jaar terug...

Wat wel een punt is, is dat de waarde-ontwikkeling van E21's achter blijft in mijn ogen. Dat betekent dat er een aardig potentieel is, zeker gezien de waardering die de auto krijgt en hoe schaars ze worden. Nu koop je een behoorlijk nette 323i voor 8-10K, als de economie wat aantrekt kan dat over een jaar of 3-4 zomaar meer dan het dubbele zijn.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Hoeveel E21 BAUR's in Nederland?

Post by Peter V. »

De (onder)waardering voor de E21 hadden we het afgelopen weekend bij Manders ook over.

Als je de mensen in het algemeen gaat vragen over een oudere BMW dan worden heel veel de 02's genoemd en de 6 serie gevolgd door de E30. Een E21 moet je dan al vaak gaan vertellen dat het de eerste BMW 3-serie was. Als dan de herkenning komt weten ze alleen te vertellen over de 323i. We hebben het hier al vaker over gehad.

Het feit is dat de meeste mensen die een E21 hebben dit vanwege een persoonlijke binding/voorkeur doen en niet als investering. Of dan over 5 jaar mijn 320/6 een taxatiewaarde heeft van 5000 of 15000 euro maakt mij niets uit (behalve voor mijn verzekeringspremie dan).
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Dakloos
Upcoming E21 fanatic
Posts: 75
Joined: Sun Oct 07, 2012 4:26 pm
My E21(s): BMW E21 320/6 BAUR Automatic 1981
Location: Brunssum, Netherlands

Re: Hoeveel E21 BAUR's in Nederland?

Post by Dakloos »

Peter V. wrote:De (onder)waardering voor de E21 hadden we het afgelopen weekend bij Manders ook over.

Als je de mensen in het algemeen gaat vragen over een oudere BMW dan worden heel veel de 02's genoemd en de 6 serie gevolgd door de E30. Een E21 moet je dan al vaak gaan vertellen dat het de eerste BMW 3-serie was. Als dan de herkenning komt weten ze alleen te vertellen over de 323i. We hebben het hier al vaker over gehad.

Het feit is dat de meeste mensen die een E21 hebben dit vanwege een persoonlijke binding/voorkeur doen en niet als investering. Of dan over 5 jaar mijn 320/6 een taxatiewaarde heeft van 5000 of 15000 euro maakt mij niets uit (behalve voor mijn verzekeringspremie dan).
Klopt Peter, maar een 3-serie E21 BAUR maakt de auto dan weer unieker en zeldzamer, deze types zouden sneller een "verzamelobject" moeten worden dan een gewone E21.

Op weg naar mijn werk kom ik bijna dagelijks een E12 tegen en een E23 die dus voor dagelijks woon-werk verkeer worden gebruikt. De kans dat deze auto's in 2014 voor woon-werk verkeer worden gebruikt acht ik erg klein, deze auto's zullen dan uit het straatbeeld verdwijnen. De E12 heb overigens ik al 2x met pech langs de kant zien staan, daar wordt blijkbaar ook niet veel liefde aan gegeven, geen liefhebber dus. Een E21 kom ik ook nog gergeld tegen, maar een E21 BAUR is echt een hele zeldzame verschijning aan het worden, tenminte in mijn regio, daarnaast zijn de BAUR onderdelen ook aan het uitsterven wat het echt een liefhebberr en verzamelauto aan het worden is. Ik ben dus erg benieuwd hoeveel E21 BAUR's er nog rijden in Nederland. Aan de hand daarvan zou je ook een waarde "kunnen" bepalen. Er komen natuurlijk meer factoren kijken bij de waardebepaling zoals origineel NL auto, 323i, Alpina etc..
Ik heb toch het idee dat als je straks een 40-jarige BAUR heb die in een nette toestand verkeert je een auto hebt die dan wat waard is. Voor mij maakt het ook niet veel uit want na de restauratie doe ik de auto toch niet meer weg! :mrgreen:
Roy

BMW e21 320/6 BAUR Automatic 1981 - Project
Volvo S60 2.4 Lpi

1-5-3-6-2-4
User avatar
Dakloos
Upcoming E21 fanatic
Posts: 75
Joined: Sun Oct 07, 2012 4:26 pm
My E21(s): BMW E21 320/6 BAUR Automatic 1981
Location: Brunssum, Netherlands

Re: Hoeveel E21 BAUR's in Nederland?

Post by Dakloos »

Trouwens een handige site gevonden, nu weet ik niet hoe betrouwbaar het is. Op http://nrplaat.nl kun je een kenteken intikken, hier komen dan gegevens uit van bijvoord mijn auto's. Ik kan dan klikken op 320 BAUR CABRIOLET. De site laat dan alle kentkens zien die met dezelfde naam zijn geregisteerd. In mijn geval krijg ik dan 28 kentekens die ook als 320 BAUR CABRIOLET zijn geregisteerd. Met een kenteken van een 323 BAUR CABRIOLET zou je alle 323's op kenteken moeten kunnen filteren. Je kunt oop gewoon op BMW klikken dan krijg je alle geregisteerde types te zien, maar daar staan de BAUR's dan weer niet tussen.
Last edited by Dakloos on Tue Sep 10, 2013 11:22 am, edited 1 time in total.
Roy

BMW e21 320/6 BAUR Automatic 1981 - Project
Volvo S60 2.4 Lpi

1-5-3-6-2-4
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Hoeveel E21 BAUR's in Nederland?

Post by Peter V. »

Pas op met wat je zegt over iemand die een keer langs de weg staat met pech. Ik ken mensen die duizenden euro's aan onderhoud plegen en toch aan de kant komen staan. Dat wil niet automatisch zeggen dat ze geen liefhebber zijn. Wellicht wordt er 30000 km/jaar mee gereden.

Een E21 baur is zeldzamer dan een gewone E21, dat klopt. Toch is het ook dat mensen die dus daarom meer behouden en dat de verhouding tussen gewone E21'ers en baur's gaat verschuiven.
Als je een 315 baur heb zou je de zeldzaamste hebben maar in verhouding met een 323i baur een fractie van toegekende waarde. Er zijn mijn inziens een paar factoren wat belangrijk is.

* Nette cas hetzij van origine of na restauratie.
* Geen prutswerk in alle opzichten.
* Complete historie erbij.
* Matching numbers (motor/cas).

Hoeft niet compleet origineel te zijn maar wel tijdscorrecte aanpassingen dus geen Xenon conversies, 18 inch lichtmetaal en E36 interieurs etc etc.

Een goede taxateur prikt daar zo doorheen.

De genoemde site haalt ook gewoon zijn gegevens van het RDW register dus als ij er een rommeltje van maken.....
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Dakloos
Upcoming E21 fanatic
Posts: 75
Joined: Sun Oct 07, 2012 4:26 pm
My E21(s): BMW E21 320/6 BAUR Automatic 1981
Location: Brunssum, Netherlands

Re: Hoeveel E21 BAUR's in Nederland?

Post by Dakloos »

Peter V. wrote:Pas op met wat je zegt over iemand die een keer langs de weg staat met pech. Ik ken mensen die duizenden euro's aan onderhoud plegen en toch aan de kant komen staan. Dat wil niet automatisch zeggen dat ze geen liefhebber zijn. Wellicht wordt er 30000 km/jaar mee gereden.
Je hebt een punt om dat aan te kaarten maar in dit geval is het echt een afgeragde auto vol deuken en een dikke laag modder, dat is in mijn ogen geen liefhebber. Zo zal een auto van mij er nooit bijstaan.
Wat de site betreft, geen idee hoe betrouwbaar het is, is wel de eerste site die ik vind waar je ook op type andere kentekens kunt vinden van hetzelfde type, maar ik ga er niet vanuit dat alles klopt. :)
Ik ben benieuwd of Jeroen iets te weten komt. :)
Roy

BMW e21 320/6 BAUR Automatic 1981 - Project
Volvo S60 2.4 Lpi

1-5-3-6-2-4
User avatar
Dakloos
Upcoming E21 fanatic
Posts: 75
Joined: Sun Oct 07, 2012 4:26 pm
My E21(s): BMW E21 320/6 BAUR Automatic 1981
Location: Brunssum, Netherlands

Re: Hoeveel E21 BAUR's in Nederland?

Post by Dakloos »

In het kader van niet geschoten is altijd mis heb ik de RDW gebeld, zij hebben mij geadviseerd een mail te schrijven naar de RDW Informatie Voorziening, dat heb ik gedaan. Eens kijken of ik daar reactie op krijg.

Het is toch zo dat op het moment dat zij op bouwjaar filteren (1975 - 1983) en dan zoeken naar cabriolet/BAUR zij een groot deel van de BAUR's zouden moeten vinden?
Roy

BMW e21 320/6 BAUR Automatic 1981 - Project
Volvo S60 2.4 Lpi

1-5-3-6-2-4
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Hoeveel E21 BAUR's in Nederland?

Post by Jeroen »

Mwoah, zoals eerder gemeld door Michel maakte de RDW er in het verleden een behoorlijke bende van. Bijvoorbeeld een 320 Baur kan dan ook op een hele berg manieren in hun bestanden staan heb ik zelf al gezien, oa 320 Baur, 320 cabrio, 320 convertible, 320 cabriolet, 3.20 Baur, 320 bauer en net zo goed staat er geen enkele vermelding bij dat het een cabrio is, destijds werden personenauto's ook nog niet in categorieën ingedeeld. Dus het kan ook zomaar een 320 zijn, een 3 20, 3 serie 2.0 of 3/20. Soms zelfs niet eens een serie maar gewoon type=BMW of Bavaria. Op basis van de gehele lijst kom je wel wat dichterbij de werkelijkheid en heb je een indicatie, maar exacte cijfers ga je nooit krijgen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Dakloos
Upcoming E21 fanatic
Posts: 75
Joined: Sun Oct 07, 2012 4:26 pm
My E21(s): BMW E21 320/6 BAUR Automatic 1981
Location: Brunssum, Netherlands

Re: Hoeveel E21 BAUR's in Nederland?

Post by Dakloos »

Ik heb al netjes een mail terug gekregen van de RDW met een leuke link om zelf informatie te filteren uit de RDW database.
Geachte heer,

Sinds kort heeft de RDW dergelijke gegevens als ‘open data’ beschikbaar gesteld via de RDW website www.rdw.nl. Via de link: https://datamarket.azure.com/dataset/op ... .open.data kunt zich aanmelden om dergelijke gegevens kosteloos (met een limiet) op te vragen.




Ik dien hierbij verder nog de volgende opmerking te maken.
Indien u gebruik maakt van deze open data dient u precies de omschrijving in te voeren zoals deze op het kentekenbewijs bij de handelsbenaming vermeld staat. U krijgt dan het aantal zoals die conform de opgegeven omschrijving is ingevoerd. Echter u kunt zich voorstellen dat bij individuele invoer, waarbij handmatig gegevens worden en zijn ingevoerd afwijkingen kunnen ontstaan of een voertuig heeft bijvoorbeeld in het buitenland een iets andere benaming heeft gehad terwijl het eigenlijk hetzelfde type voertuig betreft.
Een voorbeeld: een BMW 320 Baur Cabriolet kan wellicht ook als BMW 320 Baur Cabr. in het kentekenregister vermeld staan.


Mocht u nog vragen hebben dan weet u mij te bereiken.


Met vriendelijke groet,

Medewerker Unit IV
Tel. 0598-599156


RDW Veendam
Skager Rak 10
9642 CZ Veendam
Postbus 30000
9640 RA Veendam
Het zoeken wordt inderdaad lastig met de verschillende benamingen, maar wel leuk om het één en ander uit te zoeken. Voor mensen die het ook interessant vinden, er staat een link in het bericht waar je je moet registeren zodat je gebruik kunt maken van de open database.
Roy

BMW e21 320/6 BAUR Automatic 1981 - Project
Volvo S60 2.4 Lpi

1-5-3-6-2-4
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Hoeveel E21 BAUR's in Nederland?

Post by Wondermike »

Kijk dan gelijk hoeveel polaris Baurs er nog rondrijden Jeroen..... of zijn ze dat bijna allemaal :mrgreen:
So many cars, so little time
Post Reply