323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Ik trek heel veel nieuwe draad. Je ziet de veroudering vanzelf...soms is de buitenmantel zo hard en oud geworden, dan brokkelt het gewoon af. Ik had (heb?) een kleine lekstroom. Ik hoop dat met deze deelrevisie geheel op te lossen.


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Nick1984 »

meten is weten, ik denk zelfs dat een e21 buiten zijn radiogeheugen niets van stroom mag trekken, en een radio mag max 30mA trekken...
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Idd, maar in dit geval ging het om een lekkage buiten de zekeringkast om.
Mijn electrische fan is in dit geval separaat gezekerd, dus moet dat het zijn!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Nick1984 »

of alternator! Zou niet de eerste keer zijn, kan je lang achter zoeken...
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Die is nieuw...van walloth
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by gerrit323 »

Zoek niet verder dan :bag
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Is al uitgebouwd, ik laat hem doormeten.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Wondermike »

Stomme vraag maar is het mogelijk om de voorste kabel van een type 1 6 cilinder te gebruiken vanaf de zekeringenkast in een type 2? Dus het stuk kabelboom vanaf de zekeringenkast naar de koplampen?
Een Type 1 6 cilinder heeft naast de radiateur eerst een buis met 2 temperatuursensoren erin, als ik die plaats en dan het stuk kabelboom kan gebruiken om de extra fan aan te sturen ziet het er verdacht origineel uit.
Alleen nog iets bedenken om het lampje in de tellerbak aan te sturen......ow ja en dan kan je hem nog niet met de hand bedienen maar ik weet niet of dat dan nog nodig is.
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Yup, geen probleem. Ik heb inmiddels redelijk wat studie gemaakt van de zekeringkast. De kabelboom naar voren is heel simpel te wisselen. Mijn set up is dus ook zo.

De rest van bovenstaande schema klopt, behoudens dus de schakeling over de plus.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Vanmiddag eindelijk weer eens echt tijd om verder te prutsen.
Ik ben nu zover dat er weer opgebouwd kan gaan worden.

Wat echter een vervelende storing is, die ik niet begrijp (en vermoedelijk te maken heeft met de minimale lekstroom):
Als ik zonder het kontakt aan mijn verlichting aanzet, kan ik ook de ruitenwissers aan zetten. Wellicht zijn er ook andere gebruikers die geschakeld worden, maar ipsaar ben ik nog niet achter. Uiteraard heb ik een paar dingen even uitgewisseld, waaronder een splinternieuwe lichtschakelaar, maar het euvel blijft. Zo wil ik de alpen niet in...

Ondanks mijn matige skills: het is electronisch in mijn auto geen samen geraapte bende van kroonsteentjes, scotchblokjes en meer van die bende...

Iemand een luminieus idee?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by uwbuurman »

Klinkt als een verrot printplaatje ergens, Ite. Of een paar kabeltjes die contact met elkaar maken, hoedan ook, er is sprake van een beetje sluiting, zo lijkt het.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Peter V. »

Hoi Ite,

Rare storing weer. Even wat zaken bekeken:
* Kun jij ook je remlichten zonder contact aan laten gaan en je claxon?
* Als je de zekering van de ruitenwisser verwijderd dan ga ik ervan uit dat je deze niet meer kan aanzetten?

Mochten deze twee zaken gelden dan verdenk ik je contactslot. In stand 1 krijgen deze twee items via zekering 12 en 15 stroom.
Het is dan ook dat het lampje in je alarmlichtschakelaar stroom krijgt.

Op het officiële schema wordt ook hier je radio van geschakelde + voorzien (zekering 12 net als je remlichten).
E21 tot midden 1978 krijgen stroom naar de radio via zekering 15.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Aah natuurlijk! Contact slot! Vandaar ook het hangende relais van de startmotor!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Morgen verder kijken. Ik heb nog wel een nieuw contactblokje liggen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Peter V. »

Ik ben benieuwd.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply