323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post Reply
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Bedankt mannen, dat waren ook mijn gedachte en die kant wil ik niet op. De 9.5:1 optie blijft dan over als vervanging


So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by uwbuurman »

Denk dat je gelijk hebt. Beetje meer kan wel soepel hoor. 10:1 is ook geen punt.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Jeroen »

Eens met de overwegingen hier hoor, anders loop je veel te veel risico op een pingelende motor als je toch eens een keer 95 moet tanken. Had 't een tijdje terug nog toen ik met Ite op pad was, weet niet meer met welke E28 maar iig met een E28. Tank leeg, eerste twee tankstations gesloten dus daarna verplicht 95 tanken en samen met de Nederlandse brandstofkwaliteit vertaalde zich dat in no time flat in pingelen. En het zou mij niet verbazen als we steeds meer naar eco rommel moeten en zelfs nog lagere octaangetallen voorgeschoteld gaan krijgen.

Anyway, vers geproduceerde zuigertjes, evt met idd een heel licht verhoogde compressie tov standaard, en dóór...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by BertjeConti »

Klopt wel, ik heb ook een 10:1, en kan alles probleemloos tanken, maar 11:1 is weer net wat meer, en dus iets meer kans op pingelen.

Compressie krijg je wel weer lager met een dikkere koppakking. Maar die heb je misschien al nodig vanwege gevlakte kop dito blok.

Ik zou de 9.5:1 kiezen, ga je voor zekerheid.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

De zoektocht naar zuigers voor mijn M20 blokje kreeg toch nog een vreemde wending zeg. Heel wat uurtjes op het grote boze internet zoeken naar de 2 nummers die voor de E21 M20B23 overmaat zuigers worden opgegeven in ETK. Prijzen opgezocht voor Wiseco, Wossner en Wahl Spezial Kolben en die laatste was met 310 euro ex nog dikker aan de prijs dan de rest. Eigenlijk een beetje erbij neergelegd om dan maar de Wossners te laten maken.

Kwam toen op een linkje naar het duitse E21 board forum en dacht, what the heck, laten we hier eens een vraag stellen over de beschikbaarheid van zuigers. Naast wat oplossingen als een ander blok zoeken werd ook de zoektocht naar e30 zuigers geopperd. Hmmm niet stom, waarom heb ik hier niet zelf aan gedacht. De E30 323i zuigers hebben een ronde verhoging op de zuigers maar die kunnen er eventueel wel af gedraaid. Dus weer zoeken voor de nummers van de overmaat zuigers maar dan voor de E30 maar ook deze zijn niet meer leverbaar.
Einde verhaal zou je denken, niet helemaal want helemaal onderin stond nog een beschikbare 1e overmaat zuiger aangegeven met als toevoeging voor modellen voor Zwitserland, Zweden en Australie.

Hmmm eens navraag gedaan of die bij de dealer nog leverbaar waren zoals ETK aangaf, en jawel die zijn er nog. Maar wat is nou het verschil voor die drie landen?? Het zal met het milieu te maken hebben zo ver kwamen we wel maar wat dan? Hogere compressie voor betere verbranding? Lagere compressie ? Geen idee.....

Naar mijn motorenboer om mijn blok op te laten meten of het met de 1e overmaat te redden valt, 0,10mm versleten aan de werkkant dus dat moet goed komen. Ook hij kon geen verklaring geven voor het verschil in zuigers maar gaf aan het gewoon te gokken. Set bestellen dan maar? Kunnen ze terug, nou ja moeilijk moeilijk. Ik ben een weegschaal he dus beslissen doe ik nooit in 1 keer.

Maandag de set besteld bij BMW en vandaag kwamen ze binnen. Snel uitpakken die dingen want nu wilde ik wel weten wat het verschil is. Wat als eerste opviel was het ontbreken van de ronde verhoging op de zuigers zoals ik bij de E30 versie had verwacht. Maar naast het formaat van 80,23 (standaard 79,98) is er werkelijk geen enkel verschil met de originele E21 323i zuigers. Niks, helemaal niks, nakkes nadaa....Het zijn gewoon 1e overmaat E21 zuigers.

Laat ik die nou net al een tijdje aan het zoeken zijn. :whistle
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by uwbuurman »

Hahahaha, gaaf Michel!! Good call!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Jeroen »

Oeh wat een topnieuws! Jij bent iig gered, hoe gaaf! En de prijs? Moeten we misschien serieus gaan overwegen om wat op reserve te leggen?!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by BertjeConti »

Mooi zeg, voor die 3 landen zal wel iets lagere compressie gespecificeert zijn.

Kun je weer verder met je blokkie.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Ja heel blij mee natuurlijk. Nu staat er op de zuiger dus 9.4 dus dat zal de compressie zijn dus BertjeConti heeft helemaal gelijk. Of dat dan met een e30 kop of e21 kop is weet ik niet.

Het bestelnummer bij BMW is 11251705329
Mahle nummer in de zuiger is 80V119
Prijs, ik heb de rekening nog niet binnen maar met korting zou het rond de 925 euro zijn
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by uwbuurman »

Heb je m al naast een 323i zuiger gehad? Maten zijn, afgezien van de diameter, allemaal gelijk? Hoogte, schort, pengat tov topdek etc?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Zover als ik met een standaard schuifmaat kan meten wel
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by uwbuurman »

Mooi!! Dat is goed nieuws.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11766
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by 323baur »

Gaaf man!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Wat plaatjes dan, de Mahle 80V119 is dus het type zuiger en geldt zowel voor de STD maat, 1e overmaat(+) en 2e overmaat(++).
Mijn oude zuiger is dus ook een 80V119 :wink:

Image

Image

Image

Identiek dus behalve de doorsnede
Image
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by uwbuurman »

Die nieuwe zuigers hebben geen vertikale oliekanalen....
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply