323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Peter V. »

Goed nieuws Michel.

Mooi dat je weer kan rijden tot 2017 en inderdaad, alleen de dynamo vervangen klinkt al een stuk gunstiger dan een halve auto demonteren.


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Goed, het is dus niet de dynamo en niet de stb pomp. Ik heb nog een aantal oude dynamo's liggen maar die erop zit draait onbelast heel stil.
Zonder beide riemen hoor je het nog steeds dus verder zoeken en te lang draaien zonder waterpomp is geen goed idee. Ik weet niet waarom maar ik had het idee dat misschien de distributieriem naar voren aan loopt ofzo dus demonteren maar. De kap die om de distributieriem zit heeft bovenin een M10 en een M13 bout zitten. De laatste kwam goed los maar de M10 gaf er de brui aan en brak spontaan af :bag
Zo vast zat het allemaal niet. Dat wordt een leuk klusje uitboren. Zucht!

Nu ben ik het zat!
water leeg laten lopen en radiateur uitgebouwd, en alles eraf behalve de riem. Die zit prima en loopt nergens aan dus dat is het ook niet.
Waterpomp er dan ook maar af en hier zit inmiddels al meer speling op dan mijn 5 jaar oude W&N waterpomp. :wtf
So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Peter V. »

We praten toch over die nieuw geplaatste waterpomp? Dat is wel triest inderdaad.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Ja, nieuwe wapu van mijn vrienden van beste onderdelen.nl
So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Peter V. »

Welk merk waterpomp had jij gekozen bij hun? Ik heb nu een valeo erin zitten.

Maar toch geef je aan dat deze niet het geluid maakt wat je aan het zoeken bent.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Probleem is opgelost!!!

Om een lang verhaal kort te maken, het was de veerpootbrug die te laag zat en de motor die kantelt bij belasting en tegen de brug aan trilt.
Zelfs nu we het weten lijkt het geluid zowel van voor als achter te komen, het trilde dus door de hele carrosserie heen.
Als je gas gaf in zijn vrij kantelt de motor niet zo ver maar in de versnelling dus wel.

En dan terugdenkend aan de klusjes van de winter..... ik heb een mooier expansievaatje geplaatst waarvoor de brug even eraf moest.
Niet genoeg aandacht gegeven bij het terugplaatsen.
Jullie willen niet weten hoe blij ik ben.
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by uwbuurman »

En nu lekker de hele auto door geweest, alles is weer mooi gecontroleerd. Fijn dat alles OK is!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by 323baur »

Zo herkenbaar... Het duurde vanavond zeker een uur voordat ik begreep waarom mijn koplampen het niet deden... Massa kabel vergeten.
Mooi werk wm!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Jeroen »

Haha, beter!
Regards/groeten, Jeroen
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by loentje »

Goed bezig, nu weer lekker knallen!

komt een mooie cabrioweek aan :boogie
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Manitoba »

Fijn dat het dan (achteraf) iets redelijk simpels blijkt te zijn, WM. Hopelijk kun je nu lekker gaan genieten, wens je een pracht van een private Alpen Tour!

Greetz,
Walter.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Gisteren met de Baur naar het strand geweest, heerlijk!
Maar de auto voelt een beetje ziek. Stationair loopt hij minder mooi rond en tijdens het rijden voel ik lichte schokjes. Dat is eigenlijk voor het eerst sinds de motorwissel zo'n 7 jaar geleden dat hij lichte kuren heeft. Vandaag maar eens beginnen met de extra luchtschuif. Die is met de jaren een langzame dood gestorven en zal de verdeler ook eens checken. Die is er volgens mij nog nooit afgeweest. Voor de veiligheid alvast een nieuwe brandstofpomp bestellen ook.
So many cars, so little time
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by bmw e12 e21 »

Dat is even minder... Maar ht blijft natuurlijk teechniek die enkel in de zomer rijd.
Hier nog een adresje mocht je verdeler minder goed zijn:
http://www.ferrari400parts.com/catalog/ ... ucts_id/57
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Dat is niet echt duur! Jammer dat het voor een 5 cilinder is :-) Wel goed adresje om te bewaren maar ik heb nog een stuk of 5 van die benzineverdelers liggen.
Ik bedoelde eigenlijk de verdelerkap van de ontsteking.
So many cars, so little time
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Extra luchtschuif vervangen door een ander. Koude start weer ok rond de 1400 toeren en afzakkend naar 900. Morgen nog eens testen met echt koude motor.
Bougies er uitgedraaid om te zien wat voor beeld die geven. Volgens de bougie wikipedia is de luchtbruine kleur de oorzaak van een prima verbranding.
Hierna de regelunit van de ontsteking vervangen wat geen verschil maakt en de verdeler en rotor bekeken. Ook hier geen echt aantoonbare problemen of slijtage.
Wat me laatst wel opviel was dat de brandstofpomp pas meer herrie leek te maken en nu minder. Deze gaan we nu eerst vervangen. Ook van de week de kleppen maar even controleren. Verder op zoek naar het lichte schokken bij het rijden dus.
So many cars, so little time
Post Reply