323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by Jeroen »

Oeps stond ik hier nog niet bij! :oops:

In een zoektocht naar een supernette 323i die de nodige maanden geduurd heeft kwam ik uiteindelijk in Zwitserland terecht. Daar trof ik een fraaie Baur. Het ene weekend gekocht, het weekend daarop opgehaald en eigenlijk probleemloos teruggereden naar NL.

Door BMW gebouwd in 1981, vervolgens naar Baur en vervolgens nieuw geregistreerd in Zwitserland in mei 1982.

Lak: 060 Polaris metallic, interieur stof 0092 Pacific blauw
106.000 km met veel papierwinkel erbij (instructie- en onderhoudsboekje, AU's vanaf nieuw, rekeningen, Baur boekjes, etc.)

Fabrieks-optiecodes volgens het originele label dat nog onder de achterbank zat :shock
53.1 afsluitbaar dashboardkastje
55.3 groen warmtewereld glas
58.4 5-bak met overdrive
65.6 elektrische buitenspiegel rechts
70.3 ???
72.5 ???
78.4 ???

Eerste acties:
-auto op NL kenteken krijgen
-Bilstein schokdempers en Eibach veren plaatsen
-15" Alpina velgen plaatsen
-onderhoudswerk zoals distributieriem en oliebeurt
-veerpootbrug vóór
-stuurbekrachtiging plaatsen

Vervolgens, op termijn:
-softtop vervangen
-en op zoek naar Recaro's in Pacific!

Even een paar plaatjes van het ophalen van de auto:

Image

Image

Inmiddels in NL en aan het rommelen geslagen, zoals het poetsen van de kofferbak :P mét ongebruikt origineel (antiek) reservewiel

Image

Image

Historie eens uitgestald...

Image

En zojuist de achterwielophanging eens onder de loep genomen. Bilstein B6 geplaatst met Eibach veren, Alpina velgen. Remschijven, -slangen en -blokken waren net vervangen dus die mochten blijven zitten.

Inmiddels de voorzijde opgebokt, daar moet nu ook Bilstein & Eibach komen, inspectierondje, nieuwe draagarmen en ter voorkoming van de E21 shimmy denk ik dat ik de draagarmen rond de stabi eens goed ga opsluiten.
Last edited by Jeroen on Wed Nov 11, 2009 10:54 pm, edited 2 times in total.


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Goed Bezig Jeroen,

Als de wielophanging is aangepakt dan graag een verse foto uiteraard :wink:

Gr Peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Uiteraard! Stukkie lager, 15" eronder, misschien wel een vieze gele kentekenplaat... tegen die tijd wordt het wel wat he! :wink:
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

misschien wel een vieze gele kentekenplaat
Ja zonde he zo'n nieuwerwetse plaat. Dat staat voor geen meter.
Maar je hebt een plaatje van een auto Jeroen!
So many cars, so little time
User avatar
e21-Mark
E21 Master
Posts: 5715
Joined: Fri Mar 21, 2008 2:19 pm
My E21(s): 316 m52/2.8 Cat Cams & Jenvey ITB
Facebook page: https://www.facebook.com/JackyardBackoff
Location: Cornwall - UK

Post by e21-Mark »

Lovely car and great condition!

Are e21 Baurs as rare a sight on European roads as they are here in the UK?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Yup! And only very few days they meet up :wink:

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

The Saphir Blue one is pretty 8) Jeroen!

We have around 80 E21 Baurs spotted in the Netherlands.
I believe there must be more, maybe 100 or so.

Most Baurs for export were delivered to the UK by the way :wink:
So many cars, so little time
User avatar
Cerberus
Upcoming E21 fanatic
Posts: 78
Joined: Thu May 29, 2008 8:26 pm
Location: België

Post by Cerberus »

is die bitumen-mat in de koffer origineel of allen een Bauer grapje :)
greets
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

original bij mijn weten!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Is inderdaad origineel.

Mijn 315 toendertijd en mijn 320/6 en Baur hebben ze allemaal.

Peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Post by ac/dennis »

Poehee, dat ziet er idd nog erg netjes uit Jeroen!
De kofferbak is echt als nieuw/
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Weer ff een update!

Achter zitten Bilstein en Eibach er al even onder, nu is de voorkant ook zo goed als af. Had nog Eibach veertjes liggen...

Image

staat d'r verderop nog wat op dat ijzer :P

Image

gemonteerd veerpootje

Image

bijna (?) maagdelijke wielkasten

Image

Image

en nog even in het kader van de upgrades... dikke ringen op de bus van de (nieuwe) draagarm om de boel verder op te sluiten, ter voorkoming van de E21 shimmy... ben wel benieuwd maar moet iig strakker sturen lijkt me zo!

Image

Verder zit het bekrachtigde stuurhuis eronder, ben benieuwd of dat problemen op gaat leveren met de APK. De stuurbekrachtiger moet werken staat er letterlijk in het APK reglement. Maar ik heb vooralsnog alleen het stuurhuis gemonteerd! We zullen zien.

Ik kom net ff een handje tekort om de fusees er onder in geprikt te krijgen. Mooi klusje voor zaterdag, alles vastzetten, remmen ontluchten en dan mag 'ie weer op eigen benen staan!
Last edited by Jeroen on Tue Sep 22, 2009 1:39 pm, edited 1 time in total.
Regards/groeten, Jeroen
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Post by loentje »

ik zeg, goed bezig!

groeten loentje
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Oei, wat maagdelijk mooi.
Ik kan niet wachten om haar (!) irl te zien.
Goed bezig Jeroen, ik ben erg benieuwd naar de rijeigenschappen, na je up date.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Dat is echt in nieuwstaat die wielkasten voor. Inderdaad ben ik ook benieuwd naar het rijden met de stabilisator-aanpassing. Vooralsnog monteer ik het volgens de standaard manier nu.

Gr Peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply