v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)
Blijft geweldig om te zien, de E21 opnieuw uitgevonden en het wordt zeker de E21 met de beste balans ja!
Regards/groeten, Jeroen
- Adje
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 136
- Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
- Location: Sint Anthonis, Netherlands
Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)
juist. met de m20 op de originele plek is de achterkant al veels te licht
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)
Klopt hoor, een M20 op de normale plaats voorin is veel te zwaar voor zowel E21 als E30. Wat dan een S14 al doet voor de balans is bijna niet te beschrijven.
Regards/groeten, Jeroen
- Adje
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 136
- Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
- Location: Sint Anthonis, Netherlands
Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)
een tijdje terug ben ik begonnen met het frame om de motor heen te maken, waar straks platen tegenaan geschroefd gaan worden zodat ik ook nog van binnenuit bij de motor kan. anders moet ik de motor uit gaan bouwen om bij een bougie te kunnen....
ik heb nog 2 extra tijdelijke kokers er in gelast om te voorkomen dat de carrosserie in zakt als ik de bodem er uit slijp.
ik weet nu al dat ik nog een stuk uit de achterbank moet gaan slijpen, omdat ik anders geen ruimte genoeg ga hebben voor de stoel. ik weet alleen nog niet of ik hem er helamaal uit wil halen.
ik heb een koker onderlangs de dorpel gelast voor stevigheid, en zodat ik overal een krik onder kan zetten zonder dat ik niet bang hoef te zijn dat de dorpel in deukt. Ik heb ook 4 buizen er in gelast om bokken in te zetten (wordt ook veel bij de rally gebruikt)
ik heb nog 2 extra tijdelijke kokers er in gelast om te voorkomen dat de carrosserie in zakt als ik de bodem er uit slijp.
ik weet nu al dat ik nog een stuk uit de achterbank moet gaan slijpen, omdat ik anders geen ruimte genoeg ga hebben voor de stoel. ik weet alleen nog niet of ik hem er helamaal uit wil halen.
ik heb een koker onderlangs de dorpel gelast voor stevigheid, en zodat ik overal een krik onder kan zetten zonder dat ik niet bang hoef te zijn dat de dorpel in deukt. Ik heb ook 4 buizen er in gelast om bokken in te zetten (wordt ook veel bij de rally gebruikt)
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)
zoals Jeroen al zei in het engelse deel: steeds minder E21... Blijft een stoer project, ik ben erg benieuwd naar de uitkomst, het eindplaatje.
- Adje
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 136
- Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
- Location: Sint Anthonis, Netherlands
Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)
na lange tijd weer een update. Ik heb er afgelopen periode maar weinig aan gewerkt omdat ik een beetje "vast zat", en niet wist hoe ik verder moest.
ik weet nog steeds niet of ik ook de achterbank er uit moet zagen.
fotos van de voorste chassis balken die ik verstevigd heb met strips:
de draadbus die je op de foto's ziet is voor de uniball voor de achterkant van de e36 draagarm.
hierna heb ik voordat de motor er weer in ging nog de laatste dingetjes gedaan zoals distributie kettingspanner, drijfstang lagerschalen, alle bouten van de 740i oliepomp met loctite vast gezet en weer gemonteerd. Daarna de aangepaste carterpan er onder gezet.
het volgende belangrijke punt op de lijst is het maken van de baksteun, tunnel en de vloer. maar daarmee moet ruimte blijven voor de uitlaat, dus heb ik RVS gehaald en ben ik met de uitlaat begonnen.
de flenzen van het spruitstuk zijn de originele van 740i
de linker kant is klaar om af te lassen met TIG.
nu rechts nog, en dan door naar achteren zodat ik weet hoe mijn baksteun en tunnel moeten worden.
ik weet nog steeds niet of ik ook de achterbank er uit moet zagen.
fotos van de voorste chassis balken die ik verstevigd heb met strips:
de draadbus die je op de foto's ziet is voor de uniball voor de achterkant van de e36 draagarm.
hierna heb ik voordat de motor er weer in ging nog de laatste dingetjes gedaan zoals distributie kettingspanner, drijfstang lagerschalen, alle bouten van de 740i oliepomp met loctite vast gezet en weer gemonteerd. Daarna de aangepaste carterpan er onder gezet.
het volgende belangrijke punt op de lijst is het maken van de baksteun, tunnel en de vloer. maar daarmee moet ruimte blijven voor de uitlaat, dus heb ik RVS gehaald en ben ik met de uitlaat begonnen.
de flenzen van het spruitstuk zijn de originele van 740i
de linker kant is klaar om af te lassen met TIG.
nu rechts nog, en dan door naar achteren zodat ik weet hoe mijn baksteun en tunnel moeten worden.
- Adje
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 136
- Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
- Location: Sint Anthonis, Netherlands
Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)
ik ben weer verder gegaan met de uitlaat spruitstukken.
met een geleend TIG las apparaat ben ik aan de gang gegaan. naarmate ik bezig was werden de lassen vanzelf iets beter.
Er is zeker ruimte voor verbetering, maar het zit vast, en gasdicht.
ik vind het zelf niet tegen vallen voor het eerste setje spruitstukken dat ik zelf ooit heb gemaakt.
met een geleend TIG las apparaat ben ik aan de gang gegaan. naarmate ik bezig was werden de lassen vanzelf iets beter.
Er is zeker ruimte voor verbetering, maar het zit vast, en gasdicht.
ik vind het zelf niet tegen vallen voor het eerste setje spruitstukken dat ik zelf ooit heb gemaakt.
- Adje
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 136
- Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
- Location: Sint Anthonis, Netherlands
Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)
Ik heb het geprobeerd, maar de ruimte was het grootste probleem.
Dus daar heb ik ook de meeste prioriteit aan gegeven. Als het kon heb ik de buitenste zo kort mogelijk gehouden en de binnenste wat verlengd.
Dus daar heb ik ook de meeste prioriteit aan gegeven. Als het kon heb ik de buitenste zo kort mogelijk gehouden en de binnenste wat verlengd.
- Adje
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 136
- Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
- Location: Sint Anthonis, Netherlands
Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)
Ik ben alweer een paar avondjes bezig geweest om de uitlaten links en rechts met elkaar te verbinden met een X-pipe.
Ik had besloten om de linker uitlaat onder het blok door te doen waar bij 5 en 7 serie het subframe zit. Zo heb ik links geen ruimte en hitte problemen met de pedalen enzo.
Men zegt dat het altijd het beste is voor hoge toerentallen om de X-pipe zo dichtbij mogelijk bij de motor te zetten. Maar ik vraag me af of dit niet té dichtbij is. Veel ander keus had ik echter niet want ruimte is het grootste probleem. ik wilde de pijpen links en rechts zoveel mogelijk gelijke lengte houden voor de X-pipe, en dat is nu wel gelukt.
Ik had besloten om de linker uitlaat onder het blok door te doen waar bij 5 en 7 serie het subframe zit. Zo heb ik links geen ruimte en hitte problemen met de pedalen enzo.
Men zegt dat het altijd het beste is voor hoge toerentallen om de X-pipe zo dichtbij mogelijk bij de motor te zetten. Maar ik vraag me af of dit niet té dichtbij is. Veel ander keus had ik echter niet want ruimte is het grootste probleem. ik wilde de pijpen links en rechts zoveel mogelijk gelijke lengte houden voor de X-pipe, en dat is nu wel gelukt.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)
Mooi vakwerk Ad.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)
Prachtig laswerk!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11758
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)
Echt ongelofelijk wat mensen kunnen..stik jaloers.
Maar: als deze klaar is... wat ga je dan doen?
Volgens mij vind je dit het leukst van het hele project.
Maar: als deze klaar is... wat ga je dan doen?
Volgens mij vind je dit het leukst van het hele project.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Adje
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 136
- Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
- Location: Sint Anthonis, Netherlands
Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)
Thanks!
Dit is inderdaad leuk werk, om van ruw materiaal zo iets te maken.
Als deze auto klaar is ga ik er mee driften! Onder andere de Nurburgring Drift Cup.
Afgelopen weekend naar de finale ronde geweest, en het kriebelt weer!!! Jammer dat de auto waarschijnlijk nog niet klaar zal zijn voor aankomend seizoen.
Dit is inderdaad leuk werk, om van ruw materiaal zo iets te maken.
Als deze auto klaar is ga ik er mee driften! Onder andere de Nurburgring Drift Cup.
Afgelopen weekend naar de finale ronde geweest, en het kriebelt weer!!! Jammer dat de auto waarschijnlijk nog niet klaar zal zijn voor aankomend seizoen.