E21 ->M30B34

Post Reply
Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 126
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: E21 ->M30B34

Post by Aldo »

Het is nog geen woensdag, dus dit weekend nog even mijn best gedaan. Ik had vrijdag nog 2 goodies met de post gekregen, dus dit moest gemonteerd worden!

PU stuurstangrubber en een Alpina chassis bar:
Image

Helaas bleek de dikte van het PU rubber absoluut niet te corresponderen met het E21 rubber:
Image
Image

Ik had wel een vermoeden waarom dit rubber zo dik was.. Ik had nog een E30 op bezoek, na hier even snel onder de motorkap gekeken te hebben was het duidelijk dat het rubber qua dikte hetzelfde was. Heeft iemand hier dit rubber wellicht ook al gemonteerd en past dit überhaupt bij een standaard E21?

De bezoekende E30:
Image
http://www.e30fansite.nl/Forum/viewtopi ... 24&t=43972

Uiteindelijk heb ik het toch correct passend gekregen, maar ik kan mij voorstellen dat dit bij een standaard E21 niet gaat lukken:
Image

De standaard luchtfilterbak is bij een M30b34 best wel een joekel, dus deze wilde ik eigenlijk niet gaan monteren. Ik had wat templates gemaakt en dit uit laten snijden door een kameraad van me. Na wat passen en meten is het begin er van de LMM steun. Hij wordt bevestigd aan de veerpootsteun en moet uiteraard nog even gefatsoeneerd worden.

Vakman:
Image
Image
Moet goed gaan komen!
Image

Vervolgens weer druk bezig gegaan met de stuurhuis werkzaamheden. Al met al is het nog best een gepuzzel om het E46 stuurhuis goed werkend te krijgen.

Het E46 reservoir een plekje gegeven:
Image

E46 stuurpomp met een eigen fabrikaat poelie. Diameter en V-profiel aangepast a.d.h. van de huidige aandrijver en de aandrijver op de E46. Daarnaast was de ruimte zeer beperkt.
Image
Image

Geen foto's van de installatie zelf realiseer ik me, maar de ruimte is zeer beperkt. De aandrijver voor de stuurpomp zit nu op de dynamo. Ik heb nu dus 2 v-riemen. 1 v-riem loopt over de krukas, de waterpomp en de dynamo. Op deze dynamo zitten nu 2 poelies. De tweede poelie op de dynamo is nu de aandrijver van de stuurpomp, hier loopt dus een hele korte v-riem over.

Al met al weer een flinke stap in de goede richting, echter is de Alpina chassis bar blijven liggen :wha . Waarschijnlijk het makkelijkst te monteren, maar ik was er na de andere activiteiten wel weer klaar mee.

Het volgende serieuze werk zit hem in de verbinding tussen stuurhuis en de veerpoten. Het idee is al uitgewerkt, nu de praktijk nog!

(Ik ben eventjes heel lui, maar kan iemand mij vertellen hoe de verwarming slangen aangesloten moeten worden op het schutbord? Mijn geheugen laat mij hier even in de steek. Mijn gok is:De slang vanaf achter de kop op de bovenste en van de voorzijde op de onderste?)


Daniel
E21 Fanatic
Posts: 319
Joined: Wed Jun 11, 2014 10:27 pm
My E21(s): 0

Re: E21 ->M30B34

Post by Daniel »

Bij een E23 zit de kachel klep aan de bijrijders kant en aangezien jij een E23 motor hebt........... heb je de koelwaterslangen nog origineel zitten?

De retour van kachel komt bij de E23 aan de bestuurderszijde weer bij de motor aan.......

Hoop dat je er wat mee kan
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 ->M30B34

Post by Jeroen »

Mooie oplossingen iig weer! Maar lijkt me idd dat dat stuurstangrubber wellicht voor een E30 bedoeld is, op een standaard E21 zal dat idd duwen en trekken worden!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 ->M30B34

Post by uwbuurman »

Mooie werken wederom, Aldo! 1 advies: dat reservoir van de stuurbekrachtiging zou ik ff vervangen. Het filter zit erin, dat kun je niet los vervangen. Daarom draaien heel veel pompen uiteindelijk fijn, want je kun de ATF wel vervangen, maar dat filter geeft de oude vervuiling weer af aan de nieuwe ATF, als het eenmaal vol zit. Het hele potje, dus inclusief filter kost je bij Jacob Offenga iets van 35 euro. Dat is stevig goedkoper dan een nieuwe servopomp.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 126
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: E21 ->M30B34

Post by Aldo »

Daniel wrote:Bij een E23 zit de kachel klep aan de bijrijders kant en aangezien jij een E23 motor hebt........... heb je de koelwaterslangen nog origineel zitten?

De retour van kachel komt bij de E23 aan de bestuurderszijde weer bij de motor aan.......

Hoop dat je er wat mee kan
Het klopt inderdaad wat je zegt. Ik heb het metalen piefje van mijn andere motor gebruikt, deze gaat wel richting de bestuurderskant. Echter doel ik hier niet op. Op het schutbord zitten dus twee pijpjes van de kachelradiateur. Ik heb het bovenste pijpje op het schutbord aangesloten aan het pief pijpje :D aan de achterzijde van de kop, het onderste pijpje aan de slang die richting de voorzijde van de kop gaat. Ik vroeg mij af of dit correct is? Maar heb mezelf al sleutelende al een beetje overtuigd.
Jeroen wrote:Mooie oplossingen iig weer! Maar lijkt me idd dat dat stuurstangrubber wellicht voor een E30 bedoeld is, op een standaard E21 zal dat idd duwen en trekken worden!
Ik heb het aangegeven bij hardeman motorsport, nu hoop ik dat de volgende persoon de correcte maat krijgt :thumbsup .

Ik had dit weekend het kunststof gedeelte bovenop het stuurhuis aan moeten passen door het een stukje in te korten. Op deze manier kon ik de kruiskoppeling verder over de spie-as van het stuurhuis schuiven om de extra dikte te compenseren. Het paste op deze manier wel, echter sloot het kunststof nu niet meer goed om de spie-as van het stuurhuis. Vocht en vuil had op deze manier vrij spel en dat zinde mij dus totaal niet! Vandaag het zwikje maar weer losgehaald....Ik had nog een E21 stuurhuis liggen, deze spie-as is identiek aan die van de e46. Het rubber wat hier om de spie-as zit neemt echter veel minder ruimte in. De perfecte oplossing in dit geval. Toch wel handig om de oude meuk te bewaren :boogie .
uwbuurman wrote:Mooie werken wederom, Aldo! 1 advies: dat reservoir van de stuurbekrachtiging zou ik ff vervangen. Het filter zit erin, dat kun je niet los vervangen. Daarom draaien heel veel pompen uiteindelijk fijn, want je kun de ATF wel vervangen, maar dat filter geeft de oude vervuiling weer af aan de nieuwe ATF, als het eenmaal vol zit. Het hele potje, dus inclusief filter kost je bij Jacob Offenga iets van 35 euro. Dat is stevig goedkoper dan een nieuwe servopomp.
Bedankt voor het advies! Wordt gewaardeerd. Kan ik het filter ook inspecteren en/ of schoonmaken? Haha, lekker krenterig :bag , maar het telt allemaal zo op! Vandaag ook al een klein kapitaal kwijt aan een stukje rond staf.



Vanavond weer 4 uren bezig geweest met kleine puntjes op te lossen. Koelslangen zijn nu aangesloten. Stuurslangen, op de aanvoer richting de pomp na ook. De aanvoerslang is helaas te kort. Verder de alpina bar gemonteerd en tevens de draagarmen aan het subframe bevestigd. Best dichtbij het "einddoel", nu eerst maar even :goodnight
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 ->M30B34

Post by Jeroen »

Schiet lekker op! Het filter in het reservoir van de stuurbekrachtiging is groter dan de opening in het tankje (wordt geplaatst voordat het tankje in elkaar wordt gelijmd) dus verwijderen is er niet bij. Wat je wel kunt doen in het kader van de el cheapo oplossingen is uitspuiten met veel remmenreiniger en kijken of het daarmee al schoon zat wordt.

Verder zijn de E46 SB pompen overigens ook wel een bron van zorgen. Met name de eerdere 100 bar LF20, waarvan de centrale as op een zeker moment gewoon breekt. De latere LF30 is degelijker, maar met z'n 130 bar verziekt deze het stuurgevoel behoorlijk.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 ->M30B34

Post by uwbuurman »

Mochten er metaaldeeltjes inzitten, dan remmenreinig je dat niet weg hoor... Gewoon wegflikkeren en een nieuwe erop. Die drie-en-een-halve joet maakt op de hele auto niets uit, maar een kapotte servopomp weldegelijk...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Bullmoose
Upcoming E21 fanatic
Posts: 44
Joined: Sun Mar 12, 2006 9:58 am
Location: Noord Holland
Contact:

Re: E21 ->M30B34

Post by Bullmoose »

Nadat ik zojuist een paar overgebleven e21 onderdelen op het forum te koop heb gezet kom ik dit draadje tegen, wat leuk en vooral om te zien hoe goed er voor de auto gezorgd wordt. Aldo :thumbsup

Zoals ik toentertijd al zei was de voornaamste reden van verkoop dat wij iets wilde waarbij we de kinderen wat ruimer mee konden nemen. En hoewel de oldtimer opvolger geen BMW is is het uiteindelijk daar ook van een motorswap gekomen en dat is toch weer BMW techniek geworden.

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =3&t=28095

Groet,
Reinier
E30 Touring V8
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 ->M30B34

Post by Peter V. »

Dat is ook een serieuze ombouw geweest. Mooi werk!
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 ->M30B34

Post by Jeroen »

Gave combi Reinier!!!
Regards/groeten, Jeroen
Bullmoose
Upcoming E21 fanatic
Posts: 44
Joined: Sun Mar 12, 2006 9:58 am
Location: Noord Holland
Contact:

Re: E21 ->M30B34

Post by Bullmoose »

Bedankt Jeroen, is weer eens wat anders :wink:
E30 Touring V8
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 ->M30B34

Post by uwbuurman »

Mooi werk, Reinier! Veel plezier ermee!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 126
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: E21 ->M30B34

Post by Aldo »

Zo, tijd voor een update. Lang niks van mij laten horen, maar ik heb dit weekend voor het eerst echt in de BMW kunnen rijden. Ik had er al eventjes mee gereden om de auto te verhuizen naar de nieuwe woning, dit was echter geen succes. De motor hield verschrikkelijk in en ik had geen rembekrachtiger, zwetend aangekomen op zijn nieuwe stekkie.

Image

Achteraf bleek er een injector de geest gegeven te hebben en zat de seal tussen de e12 hrc en e21 rembekrachtiger niet goed, met een vacuümlek tot gevolg. De injector was een snelle reparatie, echter bleek het behoorlijk lastig om de rembekrachtiger te demonteren met het grote blok er naast. Met wat gewring is het uiteindelijk toch gelukt.

Toen was het inlaattraject aan de beurt, het originele luchtfilter past namelijk niet. 2e hands een mooi inlaatfilter kunnen scoren en daarnaast een mooi bochtje gekocht op ebay. De filter zit aan de onderzijde nog bevestigd aan de carroserie en heeft een mooi plekje gekregen naast het kleine ruitensproeiertankje.

Image
Image

Sfeerplaatje :bmw
Image

Na het vervangen van de injector en het vacuumlek gedicht te hebben loopt de motor een stuk beter, wat een opluchting :cheers . Ondertussen de remmen nogmaals ontlucht en heb er nu wel een goed gevoel bij, voorheen had ik niet zoveel remdruk. Omdat ik met mijn domme hoofd de remklauwen achter van de rechterzijde op de linkerzijde had en dit behoorlijk lastig ontlucht. Ach, al doende leert men. De e12 hrc verpompt iets meer vloeistof en geeft zo een betere remdruk, daarnaast kan ik de remmen aan de achterzijde nu afstellen met het smoorventiel.

Het e46 stuurhuis heeft mij altijd zorgen gebaard, zou het nu dan echt goed werken? Ik heb het stuurhuis wederom een betere positie gegeven en daarnaast een bump steer kit gemaakt. De effecten van bump steer in de vorige situatie waren nogal dramatisch. Bij het opkrikken van de voorzijde kon je direct zien dat er een enorm toespoor ontstond, bump steer dus. In de huidige situatie met e90 stuurstangen, stangkoplagers en de "bump steer kit" blijven de wielen kaarsrecht tijdens opkrikken, de stuurstangen liggen mooi parallel aan de draagarmen. Ik ben nu eigenlijk best wel nieuwsgierig hoe dit is bij een originele e21, blijven ze kaarsrecht of ontstaat er ook toespoor?

Oke, nu was het dan eindelijk tijd voor een echte "shakedown" :driving. De motor rustig warm gereden, heerlijk rijden met zo'n koppelrijk blok. De auto stuurt zeer direct, in combinatie met de GAZ schroefset en de stabilisatiestangen kreeg ik er wel een aardig kart gevoel bij. Erg spartaans ook allemaal, gelukkig zou de schroefset nog een standje zachter kunnen. De remmen werken ook erg goed, zeer direct allemaal. Tijd om gas te geven :launch. Geweldig! Een glimlach van oor tot oor, het geluid, de acceleratie. Super.

Ik heb me verbaasd hoe goed de auto het vermogen op het wegdek krijgt. Ik denk dat dit mede door de schroefset komt. Waar ik met de andere verlagingset en motor volgas echt last had van 1 spinnend wiel krijg ik het vermogen nu veel beter op de weg. Uiteraard kom je in zo'n eerste rit nog wat mankementen tegen, een lekkende stuurbekrachtigingsslang, losgedraaide wielnaafmoeren en een Ferrari 458 die het niet leuk vindt dat hij niet veel harder uitloopt :mrgreen: . En een uitlaat die er nu toch echt aan moet geloven, deze moet echt aangepast worden.
Image

De auto moet ook nog even goed uitgelijnd worden, maar dat is niet het meest spannende. :launch
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 ->M30B34

Post by Peter V. »

Een mooie vooruitgang dus. Wanneer gaan we de E21 in het echt zien?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 126
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: E21 ->M30B34

Post by Aldo »

Wellicht de sharknose meeting? Ik weet het nog niet zeker. Qua uiterlijk is hij eigenlijk nog onveranderd, tot dusver enkel de techniek aangepakt. Hier kan ik me eerst nog wel meer op uitleven.
Post Reply