Daniëls 320D/E21 Project
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Daniëls 320D/E21 Project
Ik vind dit wel echt één van de mooiste ombouwprojecten op dit forum, lekker anders, en gewoon doen omdat het kan!
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Daniëls 320D/E21 Project
Ik heb alleen een paar aanbouwdelen veranderd
Dit was de vorige situatie
Dat is ongewijzigd na de tuning van 2jaar geleden.
Het enige wat ik nog kan doen is dubbele klepveren plaatsen en dan kunnen we naar 300pk met deze motor, misschien dat je nog wel winst kunt halen met een hybride turbo.
Re: Daniëls 320D/E21 Project
Juist even terug opgezocht, 275 pk en 510 Nm, kan niet anders als geweldig goed macheren!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: Daniëls 320D/E21 Project
Remblokken had ik nog weinig meegedaan om dat ik verwacht had eerst een dagje te gaan driften, dan heb je weinig remmen nodig.
Wellicht dat een dagje vrijrijden op Assen eerder gaat komen.
Voorste remblokken vervangen voor EBC yellowstuff, deze blokken hebben een keramische compound waardoor ze geschikt zijn voor circuit gebruik. Achterste remblokken zijn van ATE, ook een keramische compound, niet zo agressief als de EBC blokken.
Re: Daniëls 320D/E21 Project
Regelementen op het circuit geven aan de Uitlaat en/of de inlaat niet meer dan 95db mogen produceren
De E21 heeft heel weinig bodem vrijheid gekregen. Er gaan 2x 2"(50,8mm) onder de auto door tot de achteras. Ter hoogte van de achterbank gaan de buizen links en rechts haaks om.
Aangezien ik een brandstoftank in de kofferruimte heb staan, zijn er 2 hele mooie ruimtes onder de auto om 2 dempers te plaatsen.
Een universele demper kost rond de €95,- en dan x 2.
Dus ja waarom niet zelf even wat maken!
-Geperforeerde buis koop je kant en klaar per 500mm
-Bij de online kachel winkels koop je hele mooie keramische dekens.
-Een stukje dunwandige buis kan ik op het werk wel vinden.
De E21 heeft heel weinig bodem vrijheid gekregen. Er gaan 2x 2"(50,8mm) onder de auto door tot de achteras. Ter hoogte van de achterbank gaan de buizen links en rechts haaks om.
Aangezien ik een brandstoftank in de kofferruimte heb staan, zijn er 2 hele mooie ruimtes onder de auto om 2 dempers te plaatsen.
Een universele demper kost rond de €95,- en dan x 2.
Dus ja waarom niet zelf even wat maken!
-Geperforeerde buis koop je kant en klaar per 500mm
-Bij de online kachel winkels koop je hele mooie keramische dekens.
-Een stukje dunwandige buis kan ik op het werk wel vinden.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Daniëls 320D/E21 Project
Jazeker, zelfbouw absorbsie dempers.
Succes met knutselen.
Succes met knutselen.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Daniëls 320D/E21 Project
95db is ook de grens voor ons bij onder andere de Horneland rally, die op de openbare weg verreden wordt.
Mijn setup op de E12 met originele middendemper en een absorpsie einddemper uitgevoerd met standaard diameter buizen voor de M20B20 zat zo net op die grens van 95db, gemeten op 1 meter afstand 20 graden schuin achter de uitlaat bij 3000rpm, als je heel voorzichtig naar die 3000rpm ging. Ff flink accelereren en je zat ver over die grens heen.
Ik heb daar vorig jaar nog een extra setje absorbsie eindpotjes bij op gezet om zeker onder de 95 te blijven bij een controle.
Mijn setup op de E12 met originele middendemper en een absorpsie einddemper uitgevoerd met standaard diameter buizen voor de M20B20 zat zo net op die grens van 95db, gemeten op 1 meter afstand 20 graden schuin achter de uitlaat bij 3000rpm, als je heel voorzichtig naar die 3000rpm ging. Ff flink accelereren en je zat ver over die grens heen.
Ik heb daar vorig jaar nog een extra setje absorbsie eindpotjes bij op gezet om zeker onder de 95 te blijven bij een controle.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Daniëls 320D/E21 Project
Lijkt maar klein beetje te hoog, maar iedere 3 dB is een verdubbeling van het geluid. Deze dempertjes gaan zeker helpen!
Re: Daniëls 320D/E21 Project
Nieuwe eigenaar heeft er inmiddels al heel wat km's op zitten. Kinderziektes eruit gefilter. Stalen kooi erin gezet en rijd in een Duitse oldtimerklasse mee.
https://os5.mycloud.com/action/share/d6 ... 841c2e8c9e
https://os5.mycloud.com/action/share/d6 ... 841c2e8c9e
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Daniëls 320D/E21 Project
Leuk om te zien dat hij wordt gebruikt zoals het hoort
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
-
- E21 VIP
- Posts: 972
- Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
- Location: Steenwijkerwold, the Netherlands
Re: Daniëls 320D/E21 Project
Mooi om te zien dat iemand met net zoveel passie als jou dit project voortzet en hem gebruikt waarvoor jij hem gebouwd hebt!
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Daniëls 320D/E21 Project
Leuk om te zien, net als de RedBull laag voor hoog achter