BMW E21 323----> E21 340 v8

Post Reply
MathyE21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 96
Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
My E21(s): BMW E21 V8 '78
Location: Borne Holland

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by MathyE21 »

Zo.... de blokjes zitten er in! Maar het is altijd weer meer werk dan je denkt.
Ik heb eerst de de vierkantjes in de bovenkant van de balken geslepen, daarna precies in het midden een gat geboord in de onderkant van de balkjes zodat de bouten daar door kunnen.

Image

Image

Image

Nu hadden ze nog 1mm tot 2mm speling, zodat we eerst alles nog een keer na konden meten en ze dan definief op de juiste plek vast te lassen.

Image

Image

Image

Image

Helaas konden we er aan de voorkant niet meer bij.... dus hebben we het blok maar ff ondersteund en de chassisbalk per kant gedemonteerd. Toen blokjes er in geslepen en vast gezet, en de balken weer op de juiste plek vast gelast.... wel weer extra werk maar het leek mij de snelste oplossing!

Image

Image

Image

Image

Nu zitten de subframe's van de orginele e92 m3 assen helemaal op juiste plek en hopelijk helemaal recht, maar dat ga ik eerst nog laten na meten door een gespecificeerd bij mij in de buurt, voordat de hele bodem en schutbord dicht gemaakt word.
Nu kan de e21 inprincipe los gemaakt worden van het frame, alleen moet ik de hoogte van de bovenkant van de achter veren (veerschotels) en de schokbrekers bepalen. Alleen heb ik die maten niet kunnen meten... en ik kan het ook nog nergens vinden. Het is ook lastig bepalen, want ook al zou ik de juiste maten hebben dan weet ik nog niet of hij even zwaar word als een e92 m3 ( ik denk zelf dat de e21 iets lichter word)
Dus ik ga nu ff googlen en plaatjes kijken en hopen dat ik wat bruikbare informatie kan vinden. Zo niet dan maak ik tijdelijk een in hoogte verstelbare veerschotel, en vul ik de e21 met zakken zand ( goed verdeeld) tot het gewicht wat ik denk dat hij gaat wegen...
Als iemand nog een betere manier heeft, denk maar mee!!! Laat maar weten... ik sta overal voor open!


User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by uwbuurman »

poeh, weer zwaar constructiewerk. mooi gedaan, maar je hebt een v8 nodig om al dat staal van zn plek te krijgen ;) van de andere kant, mooi gewicht en stevig genoeg om alles bijelkaar te houden.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by Jeroen »

FF aan het bijlezen in het Register dus ook weer ff kwijlen hier, wat een constructiewerk idd!
Regards/groeten, Jeroen
MathyE21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 96
Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
My E21(s): BMW E21 V8 '78
Location: Borne Holland

Re: BMW E21 323----> E21 340 v

Post by MathyE21 »

Nu de assen precies op de juiste plek zitten, word het tijd om de e21 van zijn frame te verlossen, zodat hij eindelijk op zijn eigen poten kan staan!
:boogie
Is toch een kleine mijlpaal voor mij in dit project!
Om hem te verlossen van zijn frame, zal ik de tijdelijke steuntjes los moeten slijpen tussen de kokerbalken en het frame.

Image

Image

Image

Image

Toen ik de steuntjes doorgeslepen had en de armen van de brug onder de kokerbalken had geplaatst om de auto op te tillen, ging de brandstof tank niet mee omhoog.
:shock
En ook de uitlaat ging niet mee omhoog, dus heb ik die tijdelijk met een shortbandje aan het dak vast gemaakt.

Image

Daarna kwam ik erachter dat de versnellingsbak ook niet mee de lucht in ging. De versnellingsbak werd al die tijd ondersteund door een krik, omdat de e21 nog geen bodem heeft om de baksteun aan te bevestigen. Na veel denken heb ik toch maar besloten om gelijk de permanente constructie te maken, waar ook de voorkant van de rails van de voorstoelen op worden bevestigd! :smoke

Image

Image

Zo..... nu kan hij eindelijk echt de lucht in!

Image

Image

Image

Image

Image

De volgende stap zijn de wielen monteren en kijken hoe de rijhoogte is geworden!
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by uwbuurman »

Lekker!!! Rijhoogte zul je niet zien, want er komt nog wel wat gewicht bij.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by BertjeConti »

Bruut
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by Jeroen »

Haha was vast even raar toen er wat delen bleven staan, maar uiteindelijk komt 't méér dan goed!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by Peter V. »

Heel mooi en gedurfd project hoor....hulde.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
MathyE21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 96
Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
My E21(s): BMW E21 V8 '78
Location: Borne Holland

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by MathyE21 »

Ja dat klopt idd uwbuurman, maar ik bedoelde ook meer optisch... ik monteer eerst de velgen met de orginele schokdempers van de m3 en kijk dan wel hoe het uitkomt. Precies weten doe je het toch niet, omdat de carrosserie compleet anders is dan m3, maar ook anders dan de e21...

:innocent

Weet iemand misschien het gewicht van kale carrosserie van een e21?
Want ik zat te denken... en denk maar mee!

-Het verschil tussen een kale carrosserie (e21) en een complete 323, alle orinele delen komen er zoveel mogelijk weer op (Dat komt er dus nog bij) Dus +...
-Behalve het verschil tussen de assen dan, die kan ik trouwens nog wel ff wegen. Die zullen zwaarder zijn, dus ook + ...
-Als ik mijn versterkte carrosserie straks weeg, weet ik het verschil tussen een kale en mijne, dat zal +... zijn.
-De aluminium V8 is rond de 20 kilo lichter dan de 6 cilinder van 323. :boogie Een -... !
-De complete kabelboom van m3 is 39 kilo, :read zal dus ook zeker weer een +... zijn.

Ik denk dat als ik zo een beetje door ga, je een heel eind komt richting het eind gewicht. Alleen weet je de verdeling nooit precies.... maar goed....

Ik kon natuurlijk niet wachten hoe de velgen zouden staan, en hoe hoog, en hoe breed de basis word.
Dus gelijk ff de wielen er onder gezet en de brug laten zakken! :shake

Dit was helemaal uit de vering.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Nu helemaal los, op eigen gewicht (tot nu toe dan), alleen ondersteun ik de achterkant omdat achter de bovenste veerschotels er nog niet zitten.
Maar ik ga er vanuit dat de dorpel meestal wel waterpas is..... of niet...?

Image

Image

Image

Het staat echt heel gaaf en mooi breed! Alleen vind ik hem nog iets hoog op de poten staan, maar er komen natuurlijk nog wel wat kilootjes bij.
En daar ik straks nog wel het nodige aan verstellen met de kw dcc schroefset! :smoke

Image

Dat word de volgende stap! Er komt steeds meer leuk werk aan!
MathyE21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 96
Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
My E21(s): BMW E21 V8 '78
Location: Borne Holland

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by MathyE21 »

Ik vond de e21 nog aardig hoog op zijn poten staan, terwijl alle maten precies overheen komen met de orginele e92m3. Natuurlijk komt er nog aardig wat gewicht bij, maar de orginele veerpoten zijn zo stug dat ik me niet kan voorstellen dat hij nog 10cm zou zakken, ook niet met 200/300 kilo er bij op de voorkant. Zo'n grote veerweg heeft een m3 niet eens... Al zou hij helemaal los zou komen van de grond (zoals in gone in 60 seconds met de Eleanor) :crazy dan nog niet! :loll
Maar genoeg gelul, laten we gewoon de schroefset er maar eens bij pakken en monteren, dan zien we het wel.
De schroefset van KW (variant DDC) zet ik qua hoogte op de middelste stond, zodat ik dan altijd nog 3cm omhoog en 3cm omlaag kan.
Dus als de e21 straks nog echt veelste hoog staat (meer dan 3cm) kunnen we beter eerst de bevestigings punten van de veerpoot verhogen, en dan eventueel ook bepakken met het gewicht wat ik denk dat hij gaat wegen. En dan opnieuw kijken hoeveel ze omhoog zouden moeten.

Eerst maar eens kijken hoe dit hem gaat staan...

Ik begin met de wielen er af te halen, en alles los te halen wat aan de wielnaaf en schokbreker zit. Stabilisatie stang, de stangetjes van de sensor van de mee draaiende, en automatische in hoogte mee bewegende koplampen stangetjes enz.

Image

Image

Image

Image

Image

Toen ik alles los had (ook de schokbreker zelf aan de bovenkant) bleek het toch niet zo te gaan als ik het gelezen had, alles was wel los maar de veerpoot kon niet ver genoeg naar beneden, om vervolgens naar de zijkant geklapt te worden zodat waneer je de onderkant van de veerpoot ook los maakt hij er zo uit zou kunnen... :nah Maar wat blijkt, we hebben de veerpoot schotels (de kokers) te lang gemaakt. Dus daar moest maar ff wat vanaf, anders zou ik ze nooit meer kunnen vervangen of bij kunnen komen.
Dus de slijptol er in!

Image

Image

Toen kon hij er eindelijk helemaal uit. Ff de boel een beetje schoon gemaakt, en de orginele topmount (misschien tijdelijk) overgezet, omdat ik nog niet zeker weet of ik een verstelbare nodig zal hebben. Dan de veerpoot terug in de houder van de wielnaaf, en dat paste allemaal super mooi! Daarna alles weer vast gezet, wielen er op.... en de andere kant nog natuurlijk.

Image

Image

Hij staat hier nog in de hoogste stand zodat de veer er makkelijker in ging, minder spanning.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

En het resultaat mag er wezen! Ik ben er heel blij mee, hij staat mooi laag maar nog genoeg bodemspeling. De onderkant chassisbalk zal het laagste punt onder de auto worden dus ruimte zat!!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Volgende stappen zullen zijn:

1. de veerschotels aan de achterkant definitief maken en ook daarvan moeten we de hoogte nog bepalen...
2. de wielkast (achter) maken. Omdat de achterste schokbrekers aan de bovenkant van de wielbak zal worden bevestigd.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by uwbuurman »

Netjes, je komt verder en verder!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by Peter V. »

Wat een project, respect.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by Jeroen »

Pfew! Passen en meten, maar op de goede weg! :thumbsup
Regards/groeten, Jeroen
markslutter
E21 starter
Posts: 33
Joined: Sun Feb 19, 2017 5:25 pm
My E21(s): 318i

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by markslutter »

Petje af hoor, geweldig project !
MathyE21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 96
Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
My E21(s): BMW E21 V8 '78
Location: Borne Holland

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by MathyE21 »

Beste lezers, helaas heb ik deze zomer weinig kunnen doen door verschillende redenen.... Maar nu heb ik weer de volle kracht om door te gaan, want ik heb het echt gemist!

Na dat de E21 helemaal op zijn eigen poten kon staan en de basis hoogte bepaald was, zagen we dat de voorste veerschotels eerst verstevigd moesten worden, want als we er veel gewicht op laten rusten (het blok) bogen ze wat naar binnen omdat de veerschotel nog maar aan 1 kant vast gelast zit. Dus ben ik begonnen met de binnenste wielkasten te verstevigen en aan te sluiten op de veerschotels (extra dik plaatmateriaal) en zowaar veranderen naar de nieuwe situatie.
Echter zag ik er ook dat het blok niet heel veel beweeg ruimte heeft, dus heb ik besloten de binnenste wielbakken 6 cm per kant naar buiten ga gezeten (precies de breedte van de nieuwe chassisbalk) want ik moest hem toch aanpassen! En door dat de wielbasis toch veel breder is hou ik genoeg ruimte over om te sturen! :screwy

Voor de tijd....

Image

Na de verbreding!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Ik weet niet of het precies zo zal blijven, maar mijn doel is om hem nu eerst de carrosserie dicht te maken. Later wil ik meer orginele vormen in het plaatwerk hebben, maar dat is voor latere zorg. Dus gelijk maar ff behandelt...

Image

Even weer kijken en passen... en idd veel meer ruimte wat ik goed kan gebruiken daar!

Image

Nu het blok er weer in zit kan ik gelijk zien hoe het schutboard moet worden, en of dat gaat passen met mijn orginele dashboard en hoeveel groter/hoger de tunnelbak moet worden van die dikke handgeschakelde 6bak van de V8 van de m3!

Next time.... Gr Mathy
Post Reply