Henna M10B20 EFIgnition
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Henna M10B20 EFIgnition
Mooi! Ben benieuwd voor deze update!
Lelijk busje trouwens...
Lelijk busje trouwens...
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Henna M10B20 EFIgnition
Graag gedaan! Ben ook heel benieuwd naar de ervaringen met de stuurbekrachtiging!
Regards/groeten, Jeroen
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Henna M10B20 EFIgnition
Zeer benieuwd, vooral hoe het weggewerkt is.
Mooie rode auto met een mega leuk motortje
Mooie rode auto met een mega leuk motortje
Re: Henna M10B20 EFIgnition
Vandaag de wagen terug gaan ophalen in Leerdam.
De man heeft een inbouwhandleiding gemaakt voor de stuurbekrachtiging, je ziet er werkelijk niets van, alles zit mooi weggewerkt onder het dashboard. Er is enkel een klein draaiknopje om de bekrachtiging te regelen.
Als de inbouwhandleiding er is zal ik of Jeroen die wel online zetten.
Verder ben ik super tevreden van de service ginder, zeer vriendelijk ontvangen, kleine rondleiding en tasje koffie gekregen
Ik heb de indruk dat ze echt wel weten waar ze mee bezig zijn, anders stamp je niet zo'n bedrijf met 20 werknemers uit de grond.
De bekrachtiging zelf heb ik nog niet echt kunnen testen vermits er geen motor in ligt, en het stuur nu al super licht draait
De man heeft een inbouwhandleiding gemaakt voor de stuurbekrachtiging, je ziet er werkelijk niets van, alles zit mooi weggewerkt onder het dashboard. Er is enkel een klein draaiknopje om de bekrachtiging te regelen.
Als de inbouwhandleiding er is zal ik of Jeroen die wel online zetten.
Verder ben ik super tevreden van de service ginder, zeer vriendelijk ontvangen, kleine rondleiding en tasje koffie gekregen
Ik heb de indruk dat ze echt wel weten waar ze mee bezig zijn, anders stamp je niet zo'n bedrijf met 20 werknemers uit de grond.
De bekrachtiging zelf heb ik nog niet echt kunnen testen vermits er geen motor in ligt, en het stuur nu al super licht draait
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Henna M10B20 EFIgnition
Ga je nu ook een zwaardere generator plaatsen?
Mooie oplossing zo een elektrieke stuurondersteuning, je zou het systeem ook nog snelheidsafhankelijk kunnen maken, gelijk een moderne voituur.
En geen inhoudende motor als je stilstaand een zwengel aan je stuur geeft zoals wel bij de hydro ondersteuning.
En geen drupjes hydroliek olie op de oprit.
Ik heb er maatregelen voor getroffen in de ecu, (Tegen het inhouden van de motor) door het ontstekingstijdsip meer te vervroegen als het stationair toerental onder een grens daalt.
Mooie oplossing zo een elektrieke stuurondersteuning, je zou het systeem ook nog snelheidsafhankelijk kunnen maken, gelijk een moderne voituur.
En geen inhoudende motor als je stilstaand een zwengel aan je stuur geeft zoals wel bij de hydro ondersteuning.
En geen drupjes hydroliek olie op de oprit.
Ik heb er maatregelen voor getroffen in de ecu, (Tegen het inhouden van de motor) door het ontstekingstijdsip meer te vervroegen als het stationair toerental onder een grens daalt.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Henna M10B20 EFIgnition
Mooi hoor, ben ook heel benieuwd hoe dat straks stuurt. Ik ga maar alvast een paar manuele stuurhuizen bewaren haha! En zwaardere dynamo, zou dat nodig zijn? Ben benieuwd wat dat motortje trekt!
Regards/groeten, Jeroen
Re: Henna M10B20 EFIgnition
snelheidsafhankelijk maken is geen probleem, er kan optioneel een kleine module bijgeplaatst worden met GPS ontvanger en track en trace systeem. Deze vervangt dan de potentiometer die er nu standaard in zit. Volgens de man zou ik het best eerst een zo moeten proberen, vermits er een torsiestang inzit is de stuurbekrachtiging sowieso al een beetje lastafhankelijk (zoals bij een hydraulische bekrachtiging). Met ander woorden, je moet sowieso een kleine last overwinnen alvorens de elektrische bekrachtiging in werking treed, anders zou het wel eens gevaarlijk kunnen worden op hogere snelheden.BertjeConti wrote: ↑Sat Mar 23, 2019 6:35 pm Ga je nu ook een zwaardere generator plaatsen?
Mooie oplossing zo een elektrieke stuurondersteuning, je zou het systeem ook nog snelheidsafhankelijk kunnen maken, gelijk een moderne voituur.
Ik ga eerst het systeem zo testen, mijn generator is nieuw en speciaal omgebouwd om met een multi V-riem te kunnen werken, dus moest deze zo voldoen ga ik zeker geen zwaardere monteren...
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Henna M10B20 EFIgnition
Optie om met GPS snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging maken vind ik een heel gevaarlijke...
Normaliter wordt de snelheid uit de CAN bus gebruikt, die op zijn beurt weer uit de wielsensoren gemeten wordt.
Op GPS is leuk als je met 120 door een tunnel gaat en dan plots je bekrachtiging maximaal wordt omdat het GPS signaal weg valt. Of als je de auto een paar weken niet gebruikt hebt en daardoor de gps ontvanger enkele minuten nodig heeft voor een positie te bepalen.
Normaliter wordt de snelheid uit de CAN bus gebruikt, die op zijn beurt weer uit de wielsensoren gemeten wordt.
Op GPS is leuk als je met 120 door een tunnel gaat en dan plots je bekrachtiging maximaal wordt omdat het GPS signaal weg valt. Of als je de auto een paar weken niet gebruikt hebt en daardoor de gps ontvanger enkele minuten nodig heeft voor een positie te bepalen.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Henna M10B20 EFIgnition
Tsja het signaal van de wielsensoren helpt bij een E21 ook al niet erg. Bij mijn weten zit er op die GPS ontvangers juist een failsafe waarmee de bekrachtiging juist uit gaat bij wegvallen signaal.
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Henna M10B20 EFIgnition
Klote Nick Op de latste pic na zijn ze allemaal verdwenen...
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Henna M10B20 EFIgnition
lap, dan zal ik binnenkort nog eens wat nieuwe moeten toevoegen
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]