Restauratie Alpina B6-2.8

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Restauratie Alpina B6-2.8

Post by Jeroen »

Verbaast me eerlijk gezegd niet. Je had een vergelijkbare issue achter natuurlijk. Je kunt eens kijken hoeveel je zakt met de H&R veren en hoe 't dan rijdt. En anders zoals al gesuggereerd Intrax benaderen voor custom veren...


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Restauratie Alpina B6-2.8

Post by uwbuurman »

ja maar hebben we het nu over voor of achter? Achter zitten nu toch de B8? Dus die zullen niet meer slapper zijn dan de 323i, voor dan dus wel?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3568
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Restauratie Alpina B6-2.8

Post by Arnold D »

Nu is de voorkant aan de beurt, Koos.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3568
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Restauratie Alpina B6-2.8

Post by Arnold D »

Nou lekker dan. Heb ik het circuit bedwongen met toch zeker 1 gare schokbreker. De andere heeft zijn beste tijd ook gehad.

Vanavond heb ik de veerpoten onder de wagen vandaan gehaald en heb de dempers verwijderd. Als ik de demper tot de helft indruk en dan een paar cm op en neer beweeg, dempt deze niet veel meer, hij staat wat te dansen. De andere is iets beter, maar komt langzaam omhoog. Dan zijn de nieuwe Bilstein sport dempers een stuk beter.
De oude dempers zijn zo'n 3 cm korter. Dat zijn dan de B8 dempers :?: Nu maak ik niet weer dezelfde fout door ze weg te flikkeren, maar ga kijken wat een revisie kost en gaan ze volgend jaar weer terug onder de auto.
Voorlopig gaan de nieuwe dempers, die iets langer zijn, eronder.

De Alpina veren ook even aan de druktest onderworpen en vergeleken met de H&R.
Nou, daar is niets mis mee. Dan zijn de H&R veren maar slappe dingen.

Morgen de poten weer monteren en proefrijden.

Een 2tal zaken zijn geconstateerd;
- De stofhoes van de kapotte demper was gescheurd.
- De nieuwe moeren om de demper vast te zetten zijn voorzien van een keerring, welke de oude niet hebben.

Een 2tal verbeteringen;
- wiellagers iets vaster zetten. De speling kan kleiner. Op een klinkerweg is de speling te horen.
- Ring tussen de stabi en draagarm zetten.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3568
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Restauratie Alpina B6-2.8

Post by Arnold D »

Arnold D wrote: Afgelopen weekend nog de Alpina op een afrit in een kleine drift gegooid, geprobeerd tenminste, maar dat ging absoluut niet goed. Een kl*te wegligging met een swabberende kont.
Afgelopen weekend de dempers aan de voorzijde vervangen voor nieuwe B6 van Bilstein. Vanavond deze afrit weer gereden. Geen drift, maar wat ligt hij weer stevig op de weg met de nieuwe setup aan de voor- en achterzijde. :banana
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Restauratie Alpina B6-2.8

Post by gerrit323 »

:thumbsup
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Restauratie Alpina B6-2.8

Post by uwbuurman »

toppie!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Restauratie Alpina B6-2.8

Post by Jeroen »

:thumbsup
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Restauratie Alpina B6-2.8

Post by Peter V. »

Goed bezig hoor!
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3568
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Restauratie Alpina B6-2.8

Post by Arnold D »

Ik ben vandaag bij de uitlijnspecialist 'Lammert van der Meulen' in Dokkum geweest om mijn Alpina uit te laten lijnen. Een kleine zaak maar heel erg netjes. De beste man zit al bijna zijn hele leven in de racesport.
Ik heb hem verteld wat de auto doet, wat ik wil en waar ik hem voor gebruik. Dus een straat auto voor Alpen en circuit gebruik met aan het stuur een hele spotieve rijder. :mrgreen:

Meten is weten, dus de auto op brug. Als ik vraag hoe het ermee staat, 80 is prachtig. Aan de banden is te zien dat in de bochten ik meer op de wangen van de band rijdt dan op het loopvlak, maar dat was door Peter in Zandvoort al vastgesteld.
Toespoor op de voorwielen is 1,4. Het gebruik van de auto mee laten wegen heeft hij het toespoor veranderd in 0,4. De banden slijtage aan de binnenkant is dan niet extreem, maar moet veel beter door de bocht gaan. Wel kan het zo zijn dat bij het hard aanremmen voor een bocht de achterkant iets zoekerig wordt. Geen probleem.

Lammert is BMW man en heeft vroeger ook een E21 gehad en mocht van mij nog even een stukje rijden voor de kick. Daarna moest ik zelf maar even de wegligging gaan testen. :thumbsup

Voor het echte vergelijken moeten we eigenlijk naar Zandvoort, maar ik heb de auto op straat nog niet in onderstuur kunnen krijgen, alleen overstuur.

Verder heb ik met hem over nog een aantal zaken gehad en zijn mening gevraagd.

-Veerpoot brug; was een goede investering, maar ik moest hem maar niet doorlassen.
-Strongflex rubbers; heel goed, maar niet stugger dan Paars.
-Banden; Michelin eraf en een band met een hardere wang gebruiken. Met vochtig weer gebruikt hij deze ook voor het circuit en street legal.
Kuhmo, ecsta V700 (even googlelen of even kijken wat Jeroen hiervan vindt :) )
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Restauratie Alpina B6-2.8

Post by uwbuurman »

Kennis van me heeft ze onder de Focus liggen. Staat nu bij Gert jan voor spuitwerk trouwens. Maar goed, de kuhmo's
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3568
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Restauratie Alpina B6-2.8

Post by Arnold D »

Kumho Ecsta V700 tire review - street use

Just thought I'd contribute my experiences with the Kumho Ecsta V700 road race tires pertaining to their use on the street. I went from stock wheels and Michelin Pilot Sports to a set of custom 17x9.5 / 17x11 wheels and 275/40 front + 335/35 rear V700's. I have over 4000 street miles on them so far, no road course or drag strip events on them yet. Here is what I think of them:

Wear: Treadwear rating on these tires is 50. They come molded with 6/32" tread from the factory, so it's like buying a set of street tires with half the tread left right off the bat. Might only last a weekend or two at the road course, street users claim 4-5k miles out of a set. I must be babying them or something, because I just measured at least 4/32" tread remaining on each tire. At this rate, I can probably get 8k miles out of this set. We'll see how the second half of its tread life wears compares to the first.

Grip: Grip at the beginning was unbelievable. I have a BPU+ car with maybe 400whp, and it would not spin the tires at all, any gear, dead stop or roll. On stock springs and shocks, I could roll the body around hard enough in the mountains to rub the tires on the body. I have noticed that grip has decreased over the past couple months. Some might say that the tires are losing their grip, but I think that it's the cold weather. Below 50 deg I can spin at the top of 1st gear, and on really cold nights, I have been able to break loose at the torque peak of 2nd gear. The increased power in cold air + the cold pavement + colder tire temps is too much to handle, and they break loose. But they're very predictable, and don't skitter all over the place.

Noise: The actual road noise from the tires going down the road isn't too bad, comparable to most other high-performance tires I've run. The real noise comes from every pebble and sand/dirt grain on the road, that will be slung into your wheel wells. Neighborhoods and industrial areas have the most crap to drive through, surface roads and highways are fine. It also seems to make wet roads much louder, as if it were slinging more water into your wheel wells than normal street tires. Either way, it takes a few days to get used to the wheel well battering, and first-time passengers definitely think something's not right

Road comfort: These tires feel very good on the road and highway. Feels just like the Pilot Sports. Granted, I have 40-series front and 35-series rear sidewalls, and stock springs/shocks, but the car rides very smooth and handles bumps nicely. It also doesn't tramline too bad on highway ruts. It does like to follow low spots on the highway, if there are indentions from truck traffic that have run low spots in the lanes, you can sometimes feel the car pull towards those. But I haven't had any hairy experiences because of it.

Wet performance: This aspect was what I was most worried about for these tires. I drive my Supra every day, rain or shine. I have heard scary stories about these tires getting out of control on wet roads. However, I have also heard of race teams using these as their wet weather race tires. I have found that I can tackle the heaviest rain at speeds of up to 35mph before I start getting nervous. Today I ran through a huge puddle at 25mph that sent 3-foot water wakes out each side of the front tires, and it didn't hydroplane. I have also taken it up to 75-80 mph on the highway when the roads were damp or there was slight rain. These are the limits of where I feel safe though. If I see dark patches on the road (from where rain is pooling and channeling), 45mph is about the safest I feel. So no highway driving in downpours or hydroplane-likely areas. If it really starts pouring and rivers all over the roads, 30-35mph is my limit. But slightly damp roads I don't think are any problems for these tires.

Price: Not too bad, considering what you get. They are cheaper than street tires, but don't last as long. My friend who mounted them said they went on the rims easily. Grip is much better, especially on corners. And you don't have to worry about rotating them


I think that's about all I can say about these tires for now. Any other questions, post 'em up.

- Brad
94 Supra TT
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3568
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Restauratie Alpina B6-2.8

Post by Arnold D »

Hmmm, bandenprijs opgevraagd. Nu blijken deze typen niet meer geproduceerd te worden. Al een paar jaar :?

Volgens de leverancier zijn het nu de Kuhmo KH31E :shock:
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Restauratie Alpina B6-2.8

Post by Jeroen »

Dat was een jaar of wat geleden de absolute favoriet in de VS, niet aan te slepen daar. De huidige versie is zelfs beter en goed betaalbaar. Maar ik meen dat ze er niet in 195/50-15 waren ofzo.

Belangrijkste punt hier is dat je het liefst hetzelfde voor en achter hebt en dat is lastig. Hebben we een apart bandendraadje voor maar mogelijk dat ik voor Hankook ga. De Ventus Evo K110 is een erg goede band die niet heel duur is en in beide maten leverbaar.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3568
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Restauratie Alpina B6-2.8

Post by Arnold D »

APK gekeurd en de linker koplamp stond te hoog.

We kunnen weer 2 jaar vooruit.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Post Reply