Zenith 2b4 problemen

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Zenith 2b4 problemen

Post by uwbuurman »

Je moet dan een handchoke inbouwen, met een Weber. Waar het om gaat is dat je een keuze moet maken op originaliteit, denk ik, van daaruit verder werken. Als je het niks uitmaakt, dan kun je een weber kopen en de oude carb voor onderdelen doneren aan Peter. Dan heb je alles nieuw, handchoke, maar verder fijn. Niet echt vermogenswinst ofzo, maar wel nieuw.

Is het je een lief ding om je mooie e21 origineel te houden, dan maak je deze carb weer tiptop en dat kan zeker. Dan rijdt je ook lekker!


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Zenith 2b4 problemen

Post by Peter V. »

Dat zal inderdaad altijd jouw keuze zijn. Wellicht dat je nog een weber conversie kunt vinden met de automatische choke en anders inderdaad een handchoke maken. Het rijd goed zo'n weber maar voor 300 euro heb je die ook niet hoor.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
RJ
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 497
Joined: Sun Oct 11, 2009 5:40 pm

Re: Zenith 2b4 problemen

Post by RJ »

Ik ben in mei 2011 overgestapt van de 2b4 naar een Weber conversie (32/24 DMTL); deze kon ik destijds van een forumlid overnemen (nieuw).
Dit werd mij ook door o.a. BCCP geadviseerd, omdat de Weber een betere onderdelenvoorziening zou hebben.

Tot nu toe zo goed als probleemloos gereden (tussentijds nog een keer de voetpakking vervangen en een tijdje moeten zoeken naar de beruchte zekering nr. 3 ahum). Alleen moet ik nu een aantal sealings (laten) vervangen om een vacuümlek op te lossen; maar daar heb ik zelf op dit moment niet de tijd / kennis voor.

Webcon -in Engeland- levert de conversie kit voor £343.82 excl. BTW en verzendkosten.

Wat betreft originaliteit... dat is inderdaad je eigen keuze. Ik heb het allemaal zo gemonteerd (ook de chokekabel) dat ik dit weer eenvoudig kan ombouwen naar origineel.


gr. Roel
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
jogchum
Newbee
Posts: 15
Joined: Thu Apr 08, 2021 8:45 pm
My E21(s): 316 Bauer 1981
Location: Wijckel Friesland

Re: Zenith 2b4 problemen

Post by jogchum »

Goedemorgen, dank voor alle info.
Heb besloten om de 2B4 weer in orde te (proberen) maken ☺ vind het toch ook wel een leuke uitdaging. en het is goedkoper.
De revisieset en TN-starter incl Stellenantrieb heb ik besteld maar de voetpakking konden ze niet meer leveren via bmw classis shop.
Iemand nog suggesties?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Zenith 2b4 problemen

Post by Jeroen »

Je kunt even bij Autodoc vragen of deze nog te bestellen is:
https://www.autodoc.nl/lemforder/7957426
Regards/groeten, Jeroen
jogchum
Newbee
Posts: 15
Joined: Thu Apr 08, 2021 8:45 pm
My E21(s): 316 Bauer 1981
Location: Wijckel Friesland

Re: Zenith 2b4 problemen

Post by jogchum »

Daar was ik weer,
Nou het zit niet meer, ik heb de carburateur verder helemaal uitelkaar gehad met revisiesetje weer in elkaar gezet. een nieuwe TN starter gemonteerd. en een nieuw verrijkingsventiel voor koudstart. nu heb ik het volgende probleem. zekering nummer 3 knalt er gelijk uit als ik op contact zet. deze zekering knalt er ook uit als ik alle draden die op de carburateur zitten, loshaal. iemand een idee?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Zenith 2b4 problemen

Post by Jeroen »

Verder zit er volgens mij niets op die zekering, dus dan krijg je het idee dat er of sluiting zit in die bedrading, of in de zekeringkast.
Regards/groeten, Jeroen
RJ
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 497
Joined: Sun Oct 11, 2009 5:40 pm

Re: Zenith 2b4 problemen

Post by RJ »

Peter V. wrote: Fri Apr 09, 2021 10:51 am Welkom heren,

Ook ik ben benieuwd naar jullie auto's maar om op de carburateurs terug te komen.

Ik begrijp dat ze dus altijd probleemloos hebben gewerkt tot op een bepaald moment? De 2B4 is de eerste carburateur van BMW waar ze iets hebben geprobeerd om emissie terug te halen en dat maakt het een moeilijk ding. Ze is absoluut goed te krijgen mits alle aangebouwde zaken goed functioneren en staan afgesteld en daar gaat het vaak mis.

De complete automatische choke met TN starter en bimetaal en verrijkingsventiel etc moet allemaal werken anders krijg je ze nooit afgesteld. Op het technische deel van het forum staat de complete manual hoe en wat te doen met alle gegevens inclusief schema van de vacuumslangen. Loop daar eens doorheen. Een vaak vergeten item is zekering 3 die de carburateur delen voorziet van stroom. De E21 is berucht vanwege zijn zekeringen dus ben er zeker van de de carburateur stroom krijgt (vooral dus het magnetisch klepje tbv stationair toerental).
Op zekering nr 3 zit wel degelijk iets :wink:
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Zenith 2b4 problemen

Post by Jeroen »

Behalve de carb dus verder niets wat sluiting kan veroorzaken. Heel moeilijk.
Regards/groeten, Jeroen
jogchum
Newbee
Posts: 15
Joined: Thu Apr 08, 2021 8:45 pm
My E21(s): 316 Bauer 1981
Location: Wijckel Friesland

Re: Zenith 2b4 problemen

Post by jogchum »

Er zit sluiting in de kabelboom. Kabelboom is ook redelijk gaar maar is dan ook 40 jaar oud. 😀Ik zal hem repareren en dan hoop ik dat de bmw goed draait.
jogchum
Newbee
Posts: 15
Joined: Thu Apr 08, 2021 8:45 pm
My E21(s): 316 Bauer 1981
Location: Wijckel Friesland

Re: Zenith 2b4 problemen

Post by jogchum »

Daar ben ik weer, hoop niet dat jullie moe van mij worden 😆 ik ben weer een vruchteloze zondag verder. De carb is helemaal uit elkaar geweest alles vervangen wat stuk is en volgens de handleiding afgestelt, met meetklokken en al. De kabelboom is dus ook verrot maar goed. Grootste punt is dat de carburateur niet op de co schroef en stationair schroef reageert. Motor loopt en slaat prima aan maar stationair te laag maar ik krijg het toerental ook niet omhoog. Suggesties?
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Zenith 2b4 problemen

Post by Peter V. »

Moe worden we niet zo gauw hoor.

Ik begrijp dus dat je totaal geen reactie heb van beiden schroeven. Staat je gasklep goed afgesteld want anders gaan de schroeven nooit goed reageren.
Is alles van de kabelboom weer functioneel?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
jogchum
Newbee
Posts: 15
Joined: Thu Apr 08, 2021 8:45 pm
My E21(s): 316 Bauer 1981
Location: Wijckel Friesland

Re: Zenith 2b4 problemen

Post by jogchum »

:( Alles van de kabelboom is weer functioneel heb alles weer hersteld en komt weer netjes overal spanning op.
wat betreft de gaskleppen die heb ik volgens de handleiding van rudys, afgesteld hier kan het niet aan liggen.
de motor start perfect maar zakt dan gelijk in toeren zover dat hij uitvalt. soms blijft hij netaan draaien maar met een veel te laag toerental, dit krijg ik met geen mogelijkheid hoger. Als ik gas geef dan smoort de motor ook behoorlijk. dit kan natuurlijk co schroef zijn maar denk zelf aan de klep voor verrijking. ik begin zo langzamerhand te begrijpen waarom sommige mensen overstappen op de webers :(
maar goed ik heb dus de basisafstellingen helemaal doorgevoerd stroomvoorziening werkt naar behoren. nieuwe tn starten en verrijkingsventiel, ik weet het ook even niet.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Zenith 2b4 problemen

Post by Peter V. »

Wat zie je dan als probleem met die verrijkingsklep? Als schroeven niet reageren dan is het of dat de kanalen verstopt zitten, of de gasklep staat verkeerd zodat de uitstroomkanalen van het stationair mengsel niet netjes onder/boven de gasklep uitkomen. Of de magneetklep van het stationair toerental blijft gesloten. Zijn allemaal van die zaken om te controleren. Vlotterniveau gecontroleerd?

Het is op afstand altijd moeilijk.... meer een vraag en antwoord spelletje.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
jogchum
Newbee
Posts: 15
Joined: Thu Apr 08, 2021 8:45 pm
My E21(s): 316 Bauer 1981
Location: Wijckel Friesland

Re: Zenith 2b4 problemen

Post by jogchum »

Goedemiddag daar was ik eindelijk weer.
Het heeft behoorlijk lang geduurd maar ben in de tussentijd vader geworden en de BMW doet het eindelijk goed!!
korte samenvatting:
Carb weer uit elkaar gehaald alles nagelopen en opnieuw afgesteld met rudy's beschrijving. ik had dus een nieuwe TN schuif welke op de koelvloeistof temperatuur werkt maar deze stond niet goed ingesteld. deze heb ik eraf gehaald de koelvloeistofleidingen doorverbonden en de luchtschuif met een plaatje en stelfschroef zo ingesteld dat deze standaard op 90 graden ingesteld stond. dit was dus allemaal klaar.
Toen nog een poos aan het kloten geweest met zekering 3 want deze knalde er steeds uit. De komplete kabelboom gedemonteerd en helemaal nagelopen en gerepareerd wat wel echt nodig was. na weer monteren bleek de zekering er nog steeds uit te knallen. Verder gezocht en ontdekt dat de aansturing van de automatische chocke klep kortsluit naar massa, dus simpelweg deze stekker eraf getrokken en toen was dat probleem ook opgelost.
Hierna liep de bmw perfect alleen als hij koud is loopt hij niet goed, komt dus door die omleiding van de TN schuif en het chocke gedeelte.
Wat ik nu nog moet oplossen is een een nieuwe TN schuif bestellen (hoop dat dat kan op garantie) en het elektrische gedeelte van de chocke repareren. Verder moet hij nog ff goed afgestelt CO en stationair maar als de bmw op temperatuur is loopt hij als een zonnetje.
Ik moet wel zeggen dat ik snap waarom sommigen op een weber overstappen maar goed
Post Reply