m10 316 carb, naar m10 318 injectie.

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
koendelaat
Newbee
Posts: 18
Joined: Wed Jun 15, 2016 3:40 pm
My E21(s): '77 316 manual
Location: Breda

m10 316 carb, naar m10 318 injectie.

Post by koendelaat »

Beste leden!

Ik heb een vraagje, Ik ben bezig om mijn e21 m10 (carb) injecite te bouwen, heb een nieuwe motor, m10 318i van een e30. En zit er al in, alleen nu moet ik de kabelboom van de e30 naar mijn e21 maken, heeft iemand daar mee ervaring mee? Of tips, Of zelfs een schema? Want heb al beetje op google zitten zoeken naar schema's maar tot heden geen succes. Hoor graag van jullie :)

Mvg Koen


User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11990
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: m10 316 carb, naar m10 318 injectie.

Post by Peter V. »

Je heb dus een injectieblok van een E30 met een luchtmassameter nu? L-jetronic???
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
koendelaat
Newbee
Posts: 18
Joined: Wed Jun 15, 2016 3:40 pm
My E21(s): '77 316 manual
Location: Breda

Re: m10 316 carb, naar m10 318 injectie.

Post by koendelaat »

Beste Peter,

Ja correct :)

Mvg Koen
koendelaat
Newbee
Posts: 18
Joined: Wed Jun 15, 2016 3:40 pm
My E21(s): '77 316 manual
Location: Breda

Re: m10 316 carb, naar m10 318 injectie.

Post by koendelaat »

En meteen een vraagje, Klopt het ook tevens dat er geen lambdasonde nodig is voor dit type injectie systeem? En nog vraagje meteen haha, Wat voor brandstof pomp zal ik pakken, rond de 3.5bar? Zoiets zij de eigenaar van het motorblok.

Mvg koen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29236
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: m10 316 carb, naar m10 318 injectie.

Post by Jeroen »

99% zeker dat het een non-cat is dus zonder lambdaregeling, eventueel kun je dat met het Bosch- of BMW artikelnummer van de LE-Jet DME (computer) uitsluiten. Pompen zijn meestal iets van 4-5 bar, overdruk wordt via de drukregelaar weer retour gestuurd, en die drukregelaar (potje op de fuel rail) is bij de 318i 2,5 bar meen ik.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: m10 316 carb, naar m10 318 injectie.

Post by Thegs »

Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
koendelaat
Newbee
Posts: 18
Joined: Wed Jun 15, 2016 3:40 pm
My E21(s): '77 316 manual
Location: Breda

Re: m10 316 carb, naar m10 318 injectie.

Post by koendelaat »

Beste leden!

Ik heb een vraagje, Ik ben bezig om mijn e21 m10 (carb) injecite te bouwen, heb een nieuwe motor, m10 318i van een e30. En zit er al in, alleen nu moet ik de kabelboom van de e30 naar mijn e21 maken, heeft iemand daar mee ervaring mee? Of tips, Of zelfs een schema? Want heb al beetje op google zitten zoeken naar schema's maar tot heden geen succes. Hoor graag van jullie :)

Mvg Koen
koendelaat
Newbee
Posts: 18
Joined: Wed Jun 15, 2016 3:40 pm
My E21(s): '77 316 manual
Location: Breda

Re: m10 316 carb, naar m10 318 injectie.

Post by koendelaat »

Tot heden geen succes, Zijn er mensen die mij micchien willen helpen? Tegen vergoeding uiterraad, Woon in breda :)
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3009
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: m10 316 carb, naar m10 318 injectie.

Post by BertjeConti »

Ik zou als eerste op zoek gaan naar schema's, van beide type auto's, dat moet toch ergens op het grote internet te vinden zijn.
Waarschijnlijk is de in de e21 kabelboom al voorzien van bedrading voor de benzinepomp, bij mijn e12 was dat wel het geval.

Heb je ook de benodigde relais bij de kabelboom van de injectie motor?
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: m10 316 carb, naar m10 318 injectie.

Post by Wilmo »

Welke injectie heb je? Zitten erg gaten voor injectoren in het blok of in het spruitstuk?

In het geval van gaten in het blok, dan heb je een K-jet en is het eenvoudig. Dan hoeven er geen draden naar de injectoren enzo. Wel een aantal sensoren en natuurlijk de brandstofpomp. In het geval van L-jet is het iets ingewikkelder.

In hoeverre heb je de originele kabelboom gedocumenteerd met wat waar naartoe ging?

Anyway, na een rondje Googelen is hier de Haynes van de E30 met alle schema's: https://www.ethirtyfour.com/images/8/83 ... Manual.pdf
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29236
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: m10 316 carb, naar m10 318 injectie.

Post by Jeroen »

Sowieso is het van belang even helder te hebben welke variant van de motor, injectie en onstekingssturing je hebt. Als je het chassisnr van de donorauto hebt kun je dat eenvoudig invoeren in bijv bmwfans.info voor de details, en anders moet je even met het motornummer komen, dan zoeken we er het chassisnummer bij. Vroege E30's hebben wellicht nog een 7-cijferig motornummer dat overeenkomt met het chassisnr, maar men is volgens mij al snel overgestapt op een individueel 8-cijferig motornummer dat ahw los staat van het chassisnr.

Met een L-Jet en de motorkabelboom erbij kan het nooit ingewikkeld zijn dus fingers crossed.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply