Solex 32/32 didta overstroomt?
Solex 32/32 didta overstroomt?
Beste allemaal,
Mijn naam is Giel en sindskort (3 maanden) eigenaar van een '79 316.
Ik had Peter v een berichtje willen sturen maar volgens mij zit zijn inbox vol.
Ik zag een post uit 2013 over het reviseren van een solex carburateur. Nu heb ik wat problemen met mijn carburateur (solex didta 32/32) en ik vroeg me af of jullie daar misschien meer over weten.
Bij aankoop,
probleem 1: bij vol gas trekt de auto niet door maar stottert, beetje gas terug verhelpt het meestal.
sindskort,
probleem 2: stationair blijft hij nu in hoge toeren hangen om vervolgens na een minuut heel haperig laag te lopen en soms uit te vallen.
probleem 3: gister gezien dat nadat ik de motor uit had gezet dat er uit één van de sproeiers benzine bleef lekken.
onlangs gedaan:
- nieuw luchtfilter
- nieuwe bougies
- nieuwe v-snaar
Deze video is niet van mij maar ik heb hetzelfde probleem geconstateerd bij mijn auto:
https://www.youtube.com/watch?v=22k8iB70V1A
Met vriendelijke groet,
Giel Otten
Mijn naam is Giel en sindskort (3 maanden) eigenaar van een '79 316.
Ik had Peter v een berichtje willen sturen maar volgens mij zit zijn inbox vol.
Ik zag een post uit 2013 over het reviseren van een solex carburateur. Nu heb ik wat problemen met mijn carburateur (solex didta 32/32) en ik vroeg me af of jullie daar misschien meer over weten.
Bij aankoop,
probleem 1: bij vol gas trekt de auto niet door maar stottert, beetje gas terug verhelpt het meestal.
sindskort,
probleem 2: stationair blijft hij nu in hoge toeren hangen om vervolgens na een minuut heel haperig laag te lopen en soms uit te vallen.
probleem 3: gister gezien dat nadat ik de motor uit had gezet dat er uit één van de sproeiers benzine bleef lekken.
onlangs gedaan:
- nieuw luchtfilter
- nieuwe bougies
- nieuwe v-snaar
Deze video is niet van mij maar ik heb hetzelfde probleem geconstateerd bij mijn auto:
https://www.youtube.com/watch?v=22k8iB70V1A
Met vriendelijke groet,
Giel Otten
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11758
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Solex 32/32 didta overstroomt?
Peter gaat vast wel reageren...
Maar allereerst welkom!
Maar allereerst welkom!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Solex 32/32 didta overstroomt?
Ik heb problemen met foto's toevoegen aan deze post. Weet iemand hier een oplossing op?
Ik zou graag foto's uploaden zodat jullie kunnen herkennen wat voor carburateur het precies is en wat er mis mee zou kunnen zijn.
gr. Giel
Ik zou graag foto's uploaden zodat jullie kunnen herkennen wat voor carburateur het precies is en wat er mis mee zou kunnen zijn.
gr. Giel
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2397
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Solex 32/32 didta overstroomt?
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
Re: Solex 32/32 didta overstroomt?
Top dank je wel! Bij deze een paar foto's
Loshangend vacuümslangetje... weet niet waar deze aan hoort
nog een paar foto's
Met flits valt het wel op hoe vies alles is....
De problemen die ik eerder meldde, zijn deze allemaal te herleiden op de carburateur of kunnen deze ook met wat anders te maken hebben?
En weet één van jullie welke pakkingset ik nodig heb voor deze carburateur?
gr. Giel
Loshangend vacuümslangetje... weet niet waar deze aan hoort
nog een paar foto's
Met flits valt het wel op hoe vies alles is....
De problemen die ik eerder meldde, zijn deze allemaal te herleiden op de carburateur of kunnen deze ook met wat anders te maken hebben?
En weet één van jullie welke pakkingset ik nodig heb voor deze carburateur?
gr. Giel
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11758
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Solex 32/32 didta overstroomt?
Vissers! Wakker worden.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Solex 32/32 didta overstroomt?
Dat loshangende vaccuumslangetje hoort volgens mij aan je luchtfilterhuis, klein blokje binnen in het filter aanzuigendstuk om die klep te bedienen voor het afsluiten van koude lucht. Dat is in ieder geval bij míjn 320 het geval.
Voor de rest is het idd een vieze bende, ff de boel goed schoonmaken zou ik als eerste doen.
Voor de rest is het idd een vieze bende, ff de boel goed schoonmaken zou ik als eerste doen.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Solex 32/32 didta overstroomt?
Ik heb allang contact maar de foto's zie ik nu pas.
Gewoon een pakkingset voor de 32/32 DIDTA.
Verder is het een tweede type DIDTA. Stationair regel je dus met de aanslagschroef van de gasklep. Hadden we het in de mail al over
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Solex 32/32 didta overstroomt?
OM het nu lekker eenvoudig te houden...
* Overlopen van de vlotterkamer betekent in ieder geval dat je de carburateur uit elkaar zal moeten halen. Vlotternaald sluit niet af en/of niveau niet goed. Het doorlekken bevestigd mij enigszins dat in ieder geval de vlotternaald niet afsluit. Als niveau niet goed is zullen de sproeiers niet goed brandstof kunnen aanzuigen voor overgang naar tweede trap. Kan ook zijn dat je hier een afstellingsfout bij de acceleratiepomp heb.
Zoals al aangegeven heb je eigenlijk geen keuze om de carburateur geheel aan te pakken en op basisafstellingen te zetten. Dan kun je verder.
Het spreekt vanzelf dat je ontsteking met vervroeging en verlating goed moet werken en afgesteld moet staan anders gaat allen nog niet lekker.
Ik wil je niet deprimeren maar je zal echt eerst de basis goed moeten hebben voordat we gaan finetunen.
Het losse slangetje is inderdaad zoals Ronaldo aangeeft voor je luchtfilter.
* Overlopen van de vlotterkamer betekent in ieder geval dat je de carburateur uit elkaar zal moeten halen. Vlotternaald sluit niet af en/of niveau niet goed. Het doorlekken bevestigd mij enigszins dat in ieder geval de vlotternaald niet afsluit. Als niveau niet goed is zullen de sproeiers niet goed brandstof kunnen aanzuigen voor overgang naar tweede trap. Kan ook zijn dat je hier een afstellingsfout bij de acceleratiepomp heb.
Zoals al aangegeven heb je eigenlijk geen keuze om de carburateur geheel aan te pakken en op basisafstellingen te zetten. Dan kun je verder.
Het spreekt vanzelf dat je ontsteking met vervroeging en verlating goed moet werken en afgesteld moet staan anders gaat allen nog niet lekker.
Ik wil je niet deprimeren maar je zal echt eerst de basis goed moeten hebben voordat we gaan finetunen.
Het losse slangetje is inderdaad zoals Ronaldo aangeeft voor je luchtfilter.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: Solex 32/32 didta overstroomt?
Bedankt!
Ik ga de pakkingen bestellen en is aan de slag met het zooitje.
Ik meld me weer als ik de carburateur ga opbouwen. Dan moet ik misschien ook nog even kijken naar de afstelling van de ontsteking inderdaad.
Gr,
Giel
Ik ga de pakkingen bestellen en is aan de slag met het zooitje.
Ik meld me weer als ik de carburateur ga opbouwen. Dan moet ik misschien ook nog even kijken naar de afstelling van de ontsteking inderdaad.
Gr,
Giel
Re: Solex 32/32 didta overstroomt?
Van het weekend ga ik bezig met de carburateur. Kunnen jullie me misschien vertellen wat de basisinstellingen zijn? Dan kan ik hem gelijk goed zetten als ik hem weer opbouw.
Gr. Giel
Gr. Giel
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Solex 32/32 didta overstroomt?
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Dit zijn allemaal zaken zonder dat de gaskabel zit aangesloten. Motor moet immers goed stationair kunnen draaien zonder gaskabel.
* Vlotterniveau wordt geregeld door de zitting in combinatie met meegeleverde ring. Controleer of de vlotter zelf niet lek is.
* Gasklep afstand wordt geregeld met een borgschroef, als het goed is blijf je daar vanaf anders moet de klep net niet "plakken". Dit is heel belangrijk omdat er boringen boven en onder de klep moeten uitkomen.
* CO schroef begin je meestal met helemaal indraaien (vast is vast anders beschadig je de zitting) en dan 2 slagen uit draaien.
Verder adviseer ik je om het topic over de carburateurs door te lezen en/of een werkplaatshandboek te kopen. Er zijn nu eenmaal zaken waar je niet aan mag draaien en waar men hopelijk in het verleden niet aangezeten heeft.
Dit zijn allemaal zaken zonder dat de gaskabel zit aangesloten. Motor moet immers goed stationair kunnen draaien zonder gaskabel.
* Vlotterniveau wordt geregeld door de zitting in combinatie met meegeleverde ring. Controleer of de vlotter zelf niet lek is.
* Gasklep afstand wordt geregeld met een borgschroef, als het goed is blijf je daar vanaf anders moet de klep net niet "plakken". Dit is heel belangrijk omdat er boringen boven en onder de klep moeten uitkomen.
* CO schroef begin je meestal met helemaal indraaien (vast is vast anders beschadig je de zitting) en dan 2 slagen uit draaien.
Verder adviseer ik je om het topic over de carburateurs door te lezen en/of een werkplaatshandboek te kopen. Er zijn nu eenmaal zaken waar je niet aan mag draaien en waar men hopelijk in het verleden niet aangezeten heeft.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Solex 32/32 didta overstroomt?
Er zijn natuurlijk meer items welke in combinatie met de automatische choke werken maar die ga ik zo niet uitleggen want dat zal altijd verkeerd begrepen worden. Je moet het zien (mijn mening tenminste)
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: Solex 32/32 didta overstroomt?
Beste,
Ik heb de carburateur schoongemaakt en terug geplaatst. Het volgende is nu aan de hand:
1. De motor (warm) loopt slecht/niet stationair (heel even een te hoog toerental voordat ie uitvalt), met het gaspedaal houd ik hem aan de gang
2. Wanneer ik gas los laat in de versnelling stottert de motor heel even en zakt niet lekker in toeren.
Waar zou ik het beste mee kunnen beginnen om af te stellen?
Met vriendelijke groet,
Giel
Ik heb de carburateur schoongemaakt en terug geplaatst. Het volgende is nu aan de hand:
1. De motor (warm) loopt slecht/niet stationair (heel even een te hoog toerental voordat ie uitvalt), met het gaspedaal houd ik hem aan de gang
2. Wanneer ik gas los laat in de versnelling stottert de motor heel even en zakt niet lekker in toeren.
Waar zou ik het beste mee kunnen beginnen om af te stellen?
Met vriendelijke groet,
Giel
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Solex 32/32 didta overstroomt?
Dit is natuurlijk heel erg moeilijk om zo te beoordelen.
Wat heb je allemaal vervangen/losgemaakt en welke schroeven heb je verdraaid/los gehad?
Heb je een nieuwe voetpakking geplaatst?
etc?
Wat heb je allemaal vervangen/losgemaakt en welke schroeven heb je verdraaid/los gehad?
Heb je een nieuwe voetpakking geplaatst?
etc?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.