320/6 speling vooras

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Dimi’se21
Newbee
Posts: 2
Joined: Wed Jun 26, 2019 4:04 am
My E21(s): ‘81 323i Baur - ‘82 320/6
Location: België

320/6 speling vooras

Post by Dimi’se21 »

Hallo E21 world 🙂
Wie kan me helpen met raad om mijn probleem ivm speling op de vooras te verhelpen?
Een jaar geleden kocht ik een 320/6 die van origine een Duitser is, dan naar Nederland is geëxporteerd en dan naar België geëxporteerd.
Ik bracht hem naar de Belgische technische keuring waar hij voor vanalles en nog wat werd afgekeurd.
Nu net na de Corona bied ik hem terug aan op de keuring waardoor ze alles goedkeuring behalve de speling op de vooras.
Op de auto toen ik hem kocht was er 1 van de 2 veerpoten ingelopen waarvan ik dacht dat het probleem daar zat. Had 2 tweedehands veerpoten in Duitsland gevonden 45mm die voor de 320/6 zouden moeten zijn, nieuwe rollementen set erop gemonteerd maar duidelijk heeft de keuring me vorige week terecht weeral afgekeurd. Er zit inderdaad nog steeds een speling op. Hebben ze dan de veerpoten van 45mm voor een 4cil gemonteerd gehad op de auto en heeft die Duitse man mij ook de veerpoten voor een 4 cil verkocht? Ik kan nergens de maten van de astap terugvinden om deze na te meten. De wielnaam/hub is de juiste voor de 320/6. Hier past de rollementen set ( A31211107456 ) perfect in.
Ik heb er ook de verlagingsveren van h&r met Bilstein schokdempers onder gemonteerd, dit kan toch niets te maken hebben met de speling zoals BMW Classic me zegt? Ik denk dat ze mijn probleem daar niet tegoei begrijpen of mss ligt het aan mijn Duitse vertaling?
Dus conclusie:
Een 320/6 van 03-1982
Veerpoten zouden voor een 320/6 moeten zijn.
Rollementen/lager set A31211107456 voor 320/6
Wielnaaf/hub 31211116681 omdat de lagerset hierop past.
Maar toch blijft de speling.
Wie kan me helpen zodat deze 320/6 weer lekker kan gaan rondtoeren op het asfalt? (En ik ook natuurlijk 😁)
Hartelijk bedankt
Ps waar kan ik een foto uploaden? Misschien is de auto hier zelfs al wel gekend van een vorige eigenaar.
Groeten Dimi


:bmw
E21 320/6 ‘82 Ascottgrau
E21 323i Baur ‘81 Polaris (reastoration)
E91 320dA ‘06 Barriquerot metallic
F20 M125dA ‘12 Alpinweiss 3
Alfa Romeo Spider 916 ‘99 Rosso
Vespa px 125
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 320/6 speling vooras

Post by Peter V. »

Hoi,

Welkom. Jammer dat je nog niet kan genieten van de E21.

De veren en schokdempers hebben niets te maken met de lagerspeling.
Het is inderdaad dat de M20 320/6 twee soorten veerpoten kan hebben. Maar ze zijn in ieder geval niet hetzelfde als de 316 bijvoorbeeld.

De set met lagers geven al een maatvoering aan dus hiermee kun je zelf controleren of de astappen van jouw veerpoten de juiste diameter hebben.

http://bmwfans.info/parts-catalog/31211107456/

Ik begrijp eruit dat je met kroonmoer dus niet de speling eruit kan stellen? Dat is best raar. Normaal heb ik eigenlijk nooit meegemaakt dat de astappen van de veerpoten zodanig ver zijn uitgesleten dat je hiermee een blijvende speling behoudt op je wiellagers.

Een foto uploaden is een apart topic over gemaakt.

http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=66&t=15937
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 320/6 speling vooras

Post by Jeroen »

Zie ook dit topic voor verschillende types veerpoten:
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=60&t=22832

even nameten, al zou je het bij montage toch echt wel gemerkt moeten hebben als de lagers 2-3mm groter zijn dan de astap lijkt me. Een uitgesleten astap heb ik met een straat-E21 ook nog nooit van gehoord. In theorie is het natuurlijk mogelijk maar de kans dat je vervangende set dan hetzelfde probleem heeft lijkt mij echt onwaarschijnlijk worden. Maar je hebt het probleem nog steeds aan één kant? En bij montage en afstellen heb je geen speling gevoeld? Geen speling elders, fuseekogel, rubber, spoorstang, stuurhuis? Vooral nader onderzoek doen dus...

ik verplaats dit topic straks even naar het Nederlandstalige gedeelte.
Regards/groeten, Jeroen
Dimi’se21
Newbee
Posts: 2
Joined: Wed Jun 26, 2019 4:04 am
My E21(s): ‘81 323i Baur - ‘82 320/6
Location: België

Re: 320/6 speling vooras

Post by Dimi’se21 »

Bedankt voor de snelle reacties.
Ik heb me al gek gemeten. (Ondertussen al met 3 personen) want Inderdaad meten is weten maar er klopt iets niet.
Op de wishbone en de rubbers van de stabilisatorstang na is alles zo goed als vernieuwd aan het voorfront.
Inderdaad, stel ik met de kroonmoer de speling zoals ze volgens de vraagbaak moet zijn en dan kan je het wiel boven/onder vastnemend met de hand nog bewegen.Het is aan beide kanten. Op de keuring heffen ze het gewicht van de auto omhoog op de brug en die machine is dan zo sterk dat je het precies nog feller ziet worden?! Je ziet dan zeer duidelijk dat het geheel (velg met bv remschijf) enorm beweegt tov de veerpoot. Met de hand kan ik dat zo hard niet.
Er zitten wel van die paarse powerflexen onder, Je begint de lange duur alles in twijfel te trekken.
Ik denk echt dat de veerpoten voor een 4 cil zijn terwijl dan de hub voor een 6cil. Ik begin stilaan ten einde raad te geraken want idd 2x met verschillende veerpoten! 🤔 daarom jullie raad 😬
Uiteindelijk komt alles wel goed maar... 😬😬
:bmw
E21 320/6 ‘82 Ascottgrau
E21 323i Baur ‘81 Polaris (reastoration)
E91 320dA ‘06 Barriquerot metallic
F20 M125dA ‘12 Alpinweiss 3
Alfa Romeo Spider 916 ‘99 Rosso
Vespa px 125
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 320/6 speling vooras

Post by Jeroen »

Klinkt dan inderdaad als grote lagers op een kleine spie, zeker als je aan beide zijden hetzelfde ziet (wiel met schijf beweegt tov poot) maar wellicht zijn er nog anderen met gedachten, Koos misschien?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: 320/6 speling vooras

Post by Smartie »

Toplagers versleten?
Heel misschien dat de schokbreker zelf niet goed zit.
Verkeerde poten of as op de lagers zou je toch bij montage direct moeten voelen.
Ben zeer nieuwsgierig wat het is.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 320/6 speling vooras

Post by uwbuurman »

Montage met teveel vet? Eerst moet je het lager helemaal aantrekken, als je hem zo aandraait dat het wiel niet meer draait, is de speling dan wel weg?

Ik denk aan twee dingen: te veel vet erachter, waardoor het lager nog niet op zijn plek zit, of je lagers zijn krom, dua sluiten niet goed aan. Kan komen door onoordeelkundige montage. Als de speling alleen in het wiel tov de veerpoot, dan zit het in de naaf, of je wiel tenopzichte van je remschijf, je remschijf aan je naaf. Dat is het enige.

Verkeerde maat lagers passen niet of vallen er los weer uit.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply