Startmotor kapot?

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 184
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Startmotor kapot?

Post by Caspar »

Na wat speuren op het forum nog geen draadje gevonden wat mijn probleem lijkt te beschrijven dus vandaar een nieuw topic.

Vanochtend na ongeveer een maand stilstand weer eens naar de garage gelopen om een stukje te rijden. Nadat ik de witte H4's voor gele H4s had vervangen wilde ik vertrekken, nice.
Eerste issue was dat de accu weer eens leeg was. Beetje vreemd na een maand stilstand omdat de accu zelf pas een maand of 3 oud is en bij de vorige rit van +-60 kilometer wel aardig vol moet zijn gedruppeld, maar ben dit inmiddels wel gewend.

Jumpstart erop gezet en de lampjes op dat ding gaven aan dat ik kon starten. Bij het draaien van de sleutel gebeurd er echter...vrijwel niks.
Ik hoor een klik, klink mij als een relais in de oren. En ik zie op het dashboard dat alle lampjes/ metertjes tijdens het draaien van de sleutel uitvallen.
Als ik de sleutel weer vervolgens naar de contactstand terugdraai slaan deze weer aan.

Ik vermoed zelf een startmotorprobleem. Deze functioneerde altijd top maar goed, er kan wat kapot zijn gegaan natuurlijk. Zijn er nog andere mogelijkheden waar ik aan kan denken? Ik heb de boel geïnspecteerd en zie verder geen losse kabels of andere narigheid die op schade wijst.

Tweede vraag: is het vervangen van een startmotor door een leek te doen? Ik wil graag wat meer zalf ontdekken maar lees al in een oud draadje van Ite dat het een k*tklus is...


User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Startmotor kapot?

Post by uwbuurman »

Ik denk dat je accu echt dood is. Ik had laatst een nieuwe accu, zelfde probleem. Pak eens een andere accu, van een andere auto. Ik denk dat de auto zo start. Je accu is gewoon te veel ontladen om de startmotor rond te slingeren
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 184
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: Startmotor kapot?

Post by Caspar »

Dat is wel een poging waard, ik ga het direct proberen. To be continued..
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 184
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: Startmotor kapot?

Post by Caspar »

Koos sir, i owe you a beer!

Bleek inderdaad een hele dode accu te zijn. Accu van het Ka'tje erin gehangen en gaan.
Kennelijk lek ik toch ergens wat stroom want een gloednieuwe accu zou het in mijn beleving na een maand nog wel enigszins moeten doen. Maar goed.
Most voor de motor toch al een druppellader hebben dus ga maar eens op zoek naar zo'n ding.

Dank voor de hulp!
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Startmotor kapot?

Post by BertjeConti »

Als je een lekstroom hebt, dan gaat elke accu daaraan kapot, diepontlading kunnen ze echt niet tegen.

Als je je auto langere tijd stil zet, even de - pool van te accu losnemen om ontlading te voorkomen.

Beter is natuurlijk het stroomlek opsporen, daarvoor heb je wel een stroommeter nodig.
Stroommeter tussen - pool en massa aansluiten terwijl alles uit staat (vergeet je binnenverlichting niet), stroom meten, deze moet nu eigenlijk 0 zijn, klokje en radio backup zijn maar een paar mili-amperes.

Meet je meer? Dan een voor een zekeringen trekken, en zo de 'groep' met de lekstroombron proberen op te sporen.

Blijft de lekstroom lopen met elke zekering eruit? Dan is de kans heel groot dat je dynamo de lekstroombron is.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Startmotor kapot?

Post by uwbuurman »

Ik heb een auto in de loods, daat kochten we een nieuwe Varta in. Auto heeft een minpoolschakelaar. Evengoed na 3 week accu helrmaal leeg. Niet meer.te jumpen, niet meer de druppelen, niet meer de high power laden. Niks. Ding teruggestuurd naar leverancier, die stuurt m door naar Varta, ding was dood. Nieuwe gekregen, staat al 6 maand met die accu in de loods, niks aan de hand. Geen ontlading etc. Dus er zijn ook gewoon stomme accu's.

Dat biertje past me goed! Graag eens live. Aan toe, leuk evenementje met de e21 of e30.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 184
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: Startmotor kapot?

Post by Caspar »

Leuk project! Ga zo'n multimeter halen en eens op zoek. Ben wel benieuwd wat de status van het elektrische systeem is en ook een prima klusje om wat meer zelf te doen en ontdekken.
Wat een verhaal van die Varta zeg. Verwacht je niet bij dat merk, afdeling quality control was even ingedut denk ik.. :P

Goede hoop op dit jaar wel. Lees her en der dat vanaf de zomer het oude normaal weer te verwachten is. Fingers crossed!
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Startmotor kapot?

Post by Nick1984 »

Als je echt een deftige multimeter hebt kan je ook telkens over de zekeringen meten.
dus multimeter op Volt zetten, en met de pennen over de zekering meten.
Als er geen verliesstroom door de zekering gaat moet de meter telkens 0.000V aangeven. (hetzelfde als de meetpennen tegen elkaar houden)
Indien je ergens bv 0.003V of meer meet heb je een verliesstroom van +/- 20mA of meer.

Maar tegenwoordig zijn er naar mijn bevindingen meer en meer batterijen die nieuw reeds een inwendige verliesstroom hebben.
Zelf heb ik er al verschillende van Bosch moeten vervangen, blijkt achteraf ook china brol te zijn...
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 184
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: Startmotor kapot?

Post by Caspar »

Thanks voor de tip! Ik heb een simpele multimeter besteld maar ben nog in afwachting van het pakketje :/
Ook niet al te best nieuws wat die accu's betreft..

Vandaag startte goed dus heb goede hoop dat de accu wel in orde is. #fingerscrossed
Post Reply