Belangrijke informatie over deelname aan evenementen!

Directe links: Kalender en verslagen 2024 ; Verslagen eerdere evenementen
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Belangrijke informatie over deelname aan evenementen!

Post by Jeroen »

Verplichte vrijwaring
Onze evenementen -zoals toerritten- worden goed bezocht, en als je met een rits auto's op pad gaat kan het altijd voorkomen dat er iets gebeurt of dat een handhavende instantie zich met het evenement gaat bemoeien. Enerzijds is het dan goed dat gedocumenteerd is dat het een georganiseerde activiteit is waarover redelijke afspraken zijn gemaakt. Anderzijds vinden onze evenementen op een niet-commerciële basis plaats en zou het onredelijk zijn als een liefhebber die een route uitzet onverhoopt verantwoordelijk gesteld wordt voor de gedragingen van anderen. Daarom is het ondertekenen van een vrijwaringsverklaring met ingang van heden verplicht voor alle deelnemers aan toerritten en dergelijke.

Ons huidige standaard exemplaar vind je hier: Vrijwaringsverklaring (.pdf).
Met ingang van heden zal voor elk evenement dat het karakter heeft van een gezamenlijke actieve bezigheid zoals een toerrit, excusie, etc. een dergelijke Vrijwaringsverklaring verplicht zijn voor elke bestuurder. Het beste kun je deze voor aanvang van het betreffende evenement alvast downloaden, printen en invullen, dan hoef je 'm op de dag zelf alleen maar te overhandigen, wel zo makkelijk!

Veiligheid en gedrag
Onze evenementen zijn bedoeld om samen van de E21 hobby te genieten. Deze evenementen verlopen doorgaans zeer netjes en georganiseerd, maar desondanks willen we even een paar normale gedragsregels benadrukken. Onze ritten zijn geen races en niemand zit te wachten op overdreven gedrag. Mensen doen met een verschillende insteek mee, hebben verschillende ervaringsniveau's en hebben zeer uiteenlopend materieel, van origineel en comfortabel tot zeer sportief. Houd daarom rekening met elkaar en houd ook in gedachte dat we bijv allemaal zonder ABS rijden: afstand houden en hoffelijkheid zijn van cruciaal belang.

En we houden niet alleen rekening met elkaar, maar ook (vooral!) met anderen. Behalve de wettelijke verkeersregels is er ook zoiets als goed fatsoen en rij je dus niet met een hoop kabaal een dorpje binnen om maar een voorbeeld te noemen. Kom je onderweg anderen tegen, behandel hen met respect. Of het nou mede-automobilisten zijn of andere deelnemers. Deze laatste categorie is in mijn ogen nog veel belangrijker. Kinderen, fietsers, mensen met dieren, die verdienen ons respect en zeker niet de bevestiging van het cliché van de asociale BMW rijder.

Onze insteek moet zijn het hebben van een gezellige tijd samen, waarna we allemaal blij en voldaan weer huiswaarts keren, zonder incidenten, schades of technisch malheur. Om die reden hebben we met toerritten ook altijd een aardige verzameling gereedschappen en reservedelen mee en staan we altijd klaar om elkaar te helpen. Wat kun je zelf doen? Neem een goed humeur mee, kaarten en/of navigatie en een opgeladen telefoon. Doe tevoren wel even een kleine technische inspectieronde (zie hieronder).

Techniek
Veel toerritten vinden in eigen land plaats en bij het aanrijden of deelnemen is snelheid geen grote factor. Evengoed liggen de locaties zeker niet altijd naast de deur en wordt er soms iets sportiever gereden. Daarbij speelt de veiligheid een belangrijke rol. Van jezelf, bijrijders, andere deelnemers en van derden, noem het maar 'omstanders'. Behalve eigen gedrag is daarbij ook de conditie van de techniek van belang.

Algemeen: als er storingen, haperingen, lekkages of wat dan ook met je auto zijn: los ze op of blijf thuis. Het is zonde als je als groep de dupe wordt van iemand die z'n spullen niet voor elkaar heeft.
Banden: als er ook maar enige kans is op neerslag, modderige wegen oid, dan ga je zeker niet met weinig profiel of oude banden (verdroogd en verhard rubber) op weg.
Remmen: goed functionerend, niet aanlopend, geen bijgeluiden, etc.

Voer elke keer een controle ronde uit:
- controleer het peil van alle vloeistoffen (remvloeistof, koelvloeistof, motorolie, ruitensproeier, evt vloeistof automaatbak en stuurbekrachtiging) en controleer op een onlogisch verbruik en lekkages
- controleer de bandenspanning (ook van het reservewiel!) en trek de wielen voor de zekerheid na
- controleer de motorruimte extra op verdroogde slangen, snaren en lekkages
- zorg dat de ruiten binnen en buiten schoon zijn
- verlichtingscontrole
- reservedeeltjes mee (al zijn het maar wat lampjes en zekeringen, krik, wielslot, etc) en bijv autopapieren, groene kaart en evt ANWB lidmaatschap

Als we verder van huis een activiteit hebben (bijv Eifelrit), houd er dan rekening mee dat je een aantal dagen van huis bent. Alles is mogelijk als het om het weer gaat, je auto wordt zwaarder beladen en wordt zwaarder belast. Bereid je dus voor zoals je je zou voorbereiden op een autovakantie en zorg dat je op de techniek kunt vertrouwen. Ondanks alle saamhorigheid en behulpzaamheid kunnen we als groep niet alles opvangen. We raden dan ook met klem aan om een internationaal pechhulpabonnement af te sluiten zodat hulp en vervoer geborgd zijn, duur hoeft dat niet te zijn.


Alvast bedankt voor de medewerking en vele plezierige en veilige uitjes gewenst!


Regards/groeten, Jeroen
Post Reply