Yep, zijn OEM producten die BMW voert, maar door NGK worden geproduceerd. Toen ik de auto in 2011 kocht zaten er Beru 14FR7DQUP7 in; daarmee merkte ik in 2013 een paar overslagen op. Sindsdien alleen maar OEM, maar dat is eerder gemak omdat de korting die ik bij Broekhuis krijg zodanig is dat de list prijzen hanterende auto-onderdelen handel niet interessant is (en logistiek een drama).
Dat deed de E39 vandaag i.d.d; ook de M54B30 is in mijn 530i geen strepentrekker, maar sloeg vandaag wel als een Zwitsers uurwerk. Het was een genot om het laatste stukje A7 van Kempten naar Fussen te rijden. De A7 stijgt daar in een korte tijd een paar honderd meter met zo af en toe behoorlijk steile passages, maar ik moest me met een kruissnelheid van 160km/h nog ingehouden, met de oude VANOS was dat niet zo mogelijk geweest.
Omdat de zomersluiting van het Lechtal en Tannheimertal nog niet in werking is getreden konden we weer eens via het Hahntenjoch i.p.v. die verfoeide Fernpass-ellende. Leverde ook nog eens een mooie tijdwinst op omdat de Fern(s)pass vandaag al bij Nassereith vast zat. Met al dat gewicht aan boord had de motor in de haarspeldbochten van de Hahntentjoch al meerdere malen af moeten slaan en dat deed ie vandaag niet. Lijkt mij wel een duidelijk bewijs dat een vervuilde Stationaire Toerental Klep de oorzaak van het sporadisch afslaan was. Verder is dat met al die bagage een use-case waar ik vooral in lagere snelheden rijdt, dus de VANOS symptomen die ik voor die tijd ervaren heb hadden zich nu ook weer voor moeten doen. Dat was vandaag niet het geval. De aanrijzwakte die zo vaak aan suboptimaal werkende Vanos systemen wordt toegeschreven kon ik niet meer waarnemen. De motor had onderin altijd voldoende koppel om soepel en zonder moeite vanuit een haarspeldbocht weer aan snelheid op te bouwen.
Deze route beviel vandaag erg goed ; tot Ulm hadden we bijna geen verkeer en konden we goed doorrijden. Na Ulm werd het wat drukker met zo af en toe stop en go, maar dat is logisch omdat bij Ulm de A8 en de A7 samen komen en al het verkeer dat via de westelijke routes deze kant op rijdt komt via Schwabisch Alp.
Dank je wel - we hebben er zin in.