BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by bmw e12 e21 »

Mooie werken Rob.
Rijd zaaaaalig zo een e39.


grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by raymondw »

Dat doe je goed Rob; Mobil1 5W50 gebruik ik zelf ook op de M54 (sinds de zomer van 2019). Ik heb nog geen objectieve data van een olieanalyse van dit type olie beschikbaar omdat ik altijd wacht totdat ik er drie a vier samples tegelijkertijd kan versturen en daar zit ik nog niet aan, maar medio september denk ik wel als de E34S en de E39 hun volgende oliewissels achter de rug hebben. Maar subjectief vindt ik de Mobil1 5W50 wel beter presteren dan de Mobil1 New Life 0W40 die ik daarvoor toepaste. En dat was t.o.v. de Castrol 5W30 meuk al een high end olie. Dus met Mobil1 kan je niets verkeerd doen en m.i. is de 5W50 van Mobil1 voor dagelijks gebruik (alle seizoenen) de beste keuze!

Volgens mij kan je met de engine flush weinig slechts doen - ja, je weekt alle sedimenten los, maar dat doe je ook als je frequenter olie ververst. Dat wordt dan wel door het filter afgevangen, maar gezien de visuele staat van je oude filter zou je denken dat die al veel te lang zijn diensten doet, dus goed dat je die vervangen hebt. Zijn de kosten ook niet. Zelf heb ik altijd een voorraadje aan M50 en M30 filters, maar i.d.r. is het niet nodig om deze tussentijds te vervangen; wel adviseer ik om de olie tussentijds, dus zeg maar bij 5000km nog een keer te verversen en daarna 7500km of 1 jaar aan te houden. Daarbij zie ik die 7500km als een richtlijn, dus al het een keer niet uitkomt (bijv. met vakanties), mag het ook wel ietsje langer zijn.

De O-ringen van een M5x oliefilter dop is een bekend issue. Toen ik in 2013 het oliefilterhuis van mijn E39 heb vervangen (i.v.m. een vastzittende terugslagklep) waren die O-ringen onder aan de oude dop ook weg. Kon ze ook niet terug vinden. Zolang het oliedruk lampje niet langer dan maximaal 1 sec. brandt, is er niets aan de hand, als deze langer brandt, dan is de terugslagklep in je oliefilterhuis kaputt. Bij mijn brandde deze tot vijf seconden na de koude start.

Goed dat je die stofhoes vervangt. Zo aan de tie-wrap te zien is daar al eerder aan gesleuteld.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by bmw e12 e21 »

Ik gebruik de 5W50 in men 323i M20 en 315 M10.
De M535i ga ik na motorrevisie op halfsyntheet 15W50 van Motul laten.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

@Raymond, bedankt voor je uitgebreide reactie (saai hé .... vakantie)
De historie van de olie en filter wissels van onze E39 is een beetje vaag. Ik heb wel een heel pakket aan rekeningen, daarin zie ik ook olie verversen zonder filter, mijns inziens moet daar de doodstraf op.
Zover ik het kan herleiden was dit oliefilter 11k km oud, het gekke is de knullige constructie van dit ding, zonder enige merk tekens of teksten erop.
Al met al is deze E39 niet zo best onderhouden vanaf 80k km, te wijten aan een aantal vorige eigenaren die daar dus geen verstand van of gevoel bij hadden, en de auto naar vage garage bedrijven brachten voor onderhoud.

Oliedruk lamp ging altijd al direct na het starten uit, dat was dus geen aanwijzing dat er iets mis kon zijn.
Ik heb de kleine o-ringen op het filterdeksel uit voorzorg vervangen.

Vervroegde volgende oliewissel is wel een goed plan, de Mobil 5W50 heb ik op voorraad gekocht, bij www.longlife100.de/nl gunstig te koop. Deze olie gaat immers ook in de E12 in het vers gereviseerde M20 blokje.
Filters liggen ook op voorraad.

Met de stofhoes had ik haast, is apk afkeur en apk afspraak stond al voor deze week gepland.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by raymondw »

BertjeConti wrote: Mon Aug 02, 2021 10:24 pm @Raymond, bedankt voor je uitgebreide reactie (saai hé .... vakantie)
Het weer is hier te instabiel om grotere bergtochten te plannen. Daarnaast hebben de indirecte gevolgen van de Corona maatregelen er bij menigeen ook ingehakt, bij mij een impact op mijn conditie waardoor grotere bergtochten of hochtouren, als ze vanwege het weer al mogelijk zouden zijn er dit jaar niet in gaan zitten.
BertjeConti wrote: Mon Aug 02, 2021 10:24 pm ........ Ik heb wel een heel pakket aan rekeningen, daarin zie ik ook olie verversen zonder filter, mijns inziens moet daar de doodstraf op.
Dat is wel heel erg heftig Rob. :D
BertjeConti wrote: Mon Aug 02, 2021 10:24 pm Zover ik het kan herleiden was dit oliefilter 11k km oud, het gekke is de knullige constructie van dit ding, zonder enige merk tekens of teksten erop.
Wat de service-life ook is, het ding ziet er ranzig uit.
BertjeConti wrote: Mon Aug 02, 2021 10:24 pmAl met al is deze E39 niet zo best onderhouden vanaf 80k km, te wijten aan een aantal vorige eigenaren die daar dus geen verstand van of gevoel bij hadden, en de auto naar vage garage bedrijven brachten voor onderhoud.
Helaas is dat het lot van bijna alle auto's, als ze eenmaal op leeftijd zijn of als ze in het tweedehands circuit terecht komen. Bij de E39 en ik denk ook nog wel de E6x, is de basis kwaliteit dermate op orde dat deze auto's dit lang tolereren .... totdat het moment daar is .... dat kan enerzijds zijn omdat de auto dermate aan kwaliteit heeft ingeboet dat eender welke effort je erin stopt geen zin meer heeft of anderzijds, de kosten van het achterstallig onderhoud de economische waarde overstijgt. Gezien het aantal E39's dat op dit moment voor loop/sloop wordt aangeboden zit de E39 duidelijk in deze fase.
BertjeConti wrote: Mon Aug 02, 2021 10:24 pmVervroegde volgende oliewissel is wel een goed plan, de Mobil 5W50 heb ik op voorraad gekocht, bij www.longlife100.de/nl gunstig te koop.
Bedankt voor de tip - dat scheelt i.d.d. genoeg.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

:cheers En weer APK tot 25-09-2022 met complimenten van de keurmeester :cheers
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1926
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Wilmo »

Mooizo! Er wordt wel gezegd dat volsyntheten iets agressiever zijn wat reinigende eigenschappen betreft. Ben je er door die flush vanuit gegaan dat er niet veel meer los te weken is?

Ik heb de laatste keer mijn 5w50 gewoon met een Autodocbestelling mee laten komen. Die lag ook ergens tussen de 30 en 40 euro voor 4 liter.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

BertjeConti wrote: Wed Aug 04, 2021 3:43 pm :cheers En weer APK tot 25-09-2022 met complimenten van de keurmeester :cheers
Gefeliciteerd!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Wilmo wrote: Wed Aug 04, 2021 6:17 pm Mooizo! Er wordt wel gezegd dat volsyntheten iets agressiever zijn wat reinigende eigenschappen betreft. Ben je er door die flush vanuit gegaan dat er niet veel meer los te weken is?

Ik heb de laatste keer mijn 5w50 gewoon met een Autodocbestelling mee laten komen. Die lag ook ergens tussen de 30 en 40 euro voor 4 liter.
Als het goed is, is deze motor altijd al voorzien van volsynthetische olie, in ieder geval wel voorschrift.
Tijdens de vanosrevisie viel mij op dat er toch best wel wat koolstof aanslag in deze motor zit, en dacht ik dat zo'n flush daar wel iets van los weekt.
Echt veel schoner zal het er niet van worden, die illusie heb ik in ieder geval niet, maar wat eruit is, is er uit en komt niet in de verse olie.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Wed Aug 04, 2021 6:52 pm
BertjeConti wrote: Wed Aug 04, 2021 3:43 pm :cheers En weer APK tot 25-09-2022 met complimenten van de keurmeester :cheers
Gefeliciteerd!
Thanks
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by raymondw »

Wilmo wrote: Wed Aug 04, 2021 6:17 pm Mooizo! Er wordt wel gezegd dat volsyntheten iets agressiever zijn wat reinigende eigenschappen betreft.
Dat heeft niets met de basis olie te maken, maar wel met de additieven die al dan niet aan de eindproducten worden toegevoegd. Elementen die daarvoor toegepast worden zijn o.a. Calcium, Barium, Boron en Magnesium. Met name Calcium wordt in hoge mate toegevoegd om de olie reinigende (detergent/dispersent) eigenschappen te geven.

Moderne oliën met LL eigenschappen hebben daar begrijpelijkerwijs veel van. Echter die zijn vanwege kostprijs en business case redenen vaak gebaseerd op een groep III basis olie, ofwel een extra extra extra geraffineerde minerale. Ook al dacht Castrol daar ooit anders over en heeft dat tot een rechtzaak met Mobil1 geleid, alleen groep IV (P.A.O) en groep V (esther) gebaseerde motor oliën zijn volledig op synthetische productieprocessen gebaseerd.

Ofwel, zelfreinigende eigenschappen kun je meer toeschrijven aan Long Life producten. Overigens geloof ik niet in long life omdat dit een prachtige BC voor de autosector betreft. Maar dat is een ander verhaal.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by raymondw »

BertjeConti wrote: Wed Aug 04, 2021 7:45 pmTijdens de vanosrevisie viel mij op dat er toch best wel wat koolstof aanslag in deze motor zit, en dacht ik dat zo'n flush daar wel iets van los weekt.
Volgens de uitleg van o.a. Blackstone zijn dat onoplosbare residuen die voortkomen uit oxidatie processen en blow/by langs de zuigerveren, ergo die heb je bij alle motoren, alleen bij mijn M54 viel mij acht jaar geleden exact hetzelfde op, met name op het kunststof deksel. Ik heb dat toen zoveel als mogelijk verwijderd; de laatste keer dat ik het deksel los had (paar weken geleden) viel mij op dat de koolstof vervuiling niet erger was geworden, dus ik zie wel een verband tussen een (te) lange service interval en de interne onoplosbare vervuiling.

Overigens, en ik denk dat je met je M52 daar t.o.v. de M52Tu en M54 een voordeel hebt is het ontbreken van de Positive Crankcase Ventilation System. Die verstoppen vaak vooral bij korte ritjes en dan neemt de vervuiling ook toe. Het PCV systeem is overigens een regulier onderhouds item. Kan je alleen maar vervangen, al heeft German Auto Solutions daar een mooie oplossing voor. Mij wel een beetje te prijzig overigens.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Lesje motorolie techniek, heel ver buiten mijn comfort zone, ik vind het knap allemaal die additieven en zo, maar snap er weinig van. Ik laat me volledig varen op aanbevelingen zoals die van Raymond, dan kan ik idd weinig verkeerd doen.

Wat betreft die PCV, dat systeem zit dus ook al op mijn M52, en ik heb de werking ervan een tijdje geleden getest, en exact de juiste onderdruk in de motor gemeten. Ik heb het vermoeden dat de PCV nog redelijk vers is, de slang vanaf het kleppendeksel lijkt recent vervangen.

Een defecte PCV kan teveel onderdruk in de motor veroorzaken en een verhoogd olie verbruik.

Deze M52 verbruikt 1 liter olie op 2500km, maar dat was wel nog met 5W30 erin. Bougie 3 en 4 laten dat duidelijk zien, de overige 4 bougies zien er veel beter uit.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Zoals hier getipt was de vernieuwing van het SB reservoir niet voldoende om van de hydrauliek kliederboel af te komen. Lekkage is zeker wel significant afgenomen, maar niet weg. de slang van radiator naar reservoir zweet een beetje bij de reservoir aansluiting, en de slang van reservoir naar pomp lekt op de pomp aansluiting (had nog de fabrieksklem), maar dat is pas goed zichtbaar nadat de kliederboel een keer gereinigd was.

Dus nu nieuwe slangen met allemaal nieuwe klemmen en O ring erin en opnieuw alles in deze regio netjes schoon gemaakt. In de nieuwe Febi slang van koeler naar reservoir zit een restrictie, die de oude slang niet heeft, doel hiervan??

Ook nieuwe Corteco Freudenberg motorlagers geplaatst, dit zou OEM merk zijn, en inderdaad zijn de oude steunen voorzien van het Freudenberg logo.
Hoogteverschil tussen oud en nieuw zo'n 5mm.
Image

Om het rechter motorlager eruit te krijgen moet niet alleen de motor omhoog, maar dient ook het aluminium hitteschild op het subframe losgemaakt te worden, zijn schroefjes zitten redelijk verborgen, lastig klusje zonder brug. Links ging gelukkig gemakkelijker.
Motorlagers wisselen doe je om beurten, zodat de motor bij omhoog drukken ook kantelt, zo hoeft de motor niet zover omhoog, er is immers weinig ruimte.

Image

Nadat de motor op de nieuwe motorlagers rustte viel mij al op meteen dat er meer zijdelingse motor beweging mogelijk is, en proefrit bevestigd direct dat er minder trilling terugkoppeling van motor op carrosserie is.

Omdat er wel eens klapperende geluiden uit de regio van de vooras kwamen bij het nemen van die vervelende snelheidsremmers waar je niet met beide wielen tegelijk overheen kunt, leek het mij tijd te worden de stabilisator verbindings-stangetjes te vervangen, dus ook meteen een paar nieuwe (SKF) laten komen en meteen gemonteerd. En inderdaad waren kogelgewrichten in de oude stangetjes al behoorlijk los.

Ook lekt de E39 nog steeds ergens motorolie, heel moeilijk te achterhalen waar het vandaan komt, maar nu we een kleine maand verder zijn hangen er weer druppels motorolie aan de carterpan en ligt er olie in de afdekking plaat. Ik verdenk toch de aansluiting van filterhuis tegen het blok, maar zie dat maar eens te achterhalen in die slangen en kabel spaghetti onder het inlaatspruitstuk.

Omdat de motor en subframe goed schoon gemaakt zijn, valt nu echt alles op, en terwijl ik met de stabilisator stangetjes bezig ben zie ik een druppeltje aan de trillingsdemper hangen, het is geen motor of hydrauliek olie.

En inderdaad heb ik laatst koelvloeistof bij moeten vullen, dus zal het tijd zijn voor een frisse waterpomp. Wie weet OEM merk waterpompen?

Ik zie dat de meeste pompen een kunststof schoepenwiel hebben, maar Graf heeft een pomp met metalen schoepenwiel, wat heeft de voorkeur?

Altijd wat te doen dus.
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:51 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

De stuurbekrachtigingsolie gaat via een koeler?? Bij de oudjes hebben alle hogedruk stbkleidingen een restrictie. Die voorkomt dat je pomp te hoge druk je stuurhuis injaagt, waardoor je pakkingen eruit blazen.

Bij normaal gebruik en tijdige vervanging, dus preventief na een jaar of 5, is er niks mis met een kunststof schoepenwiel op een waterpomp. Ik zou wel een fatsoenlijk merk nemen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply