Precies, zijn er al vorderingen?
E36 voor de bazin... nu met 2.8
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Op zoek naar een E36 voor de bazin... gevonden! (zie P. 2)
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11758
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Op zoek naar een E36 voor de bazin... gevonden! (zie P. 2)
Iemand nog interesse in een uitgebouwd 2.8 blokje?
Er zitten heel veel nieuwe onderdelen op.
Er zitten heel veel nieuwe onderdelen op.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Op zoek naar een E36 voor de bazin... gevonden! (zie P. 2)
Haha tot en met nieuwe drijfstanglagers aan toe. Helaas kwamen er 300 dingen tussendoor, maar we zijn nog steeds voornemens om binnenkort het blok uit de Compact te trekken. Dan moeten inlaat, oliepomp en carterpan worden overgezet en kan de 2.8 erin. In de tussentijd willen we de versnellingsbak nieuwe keerringen geven, nieuwe koppeling en tweemassa vliegwiel plaatsen en ivm trillingen de cardanas opnieuw laten balanceren. Dan zijn motor en aandrijflijn weer lekker fris. Alle rommelwerk er omheen vervangen we dan natuurlijk ook, zoals motorsteunen, hardyschijf, steunlager, slangen, etc etc. Na 10 jaar mag een ronde preventief onderhoud ook wel een keer.
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Op zoek naar een E36 voor de bazin... gevonden! (zie P. 2)
En eindelijk is het kaalplukken van het autootje begonnen! Afgelopen zaterdag zijn Ite en ondergetekende aan het plukken gegaan, blok hangt nu puur nog op de steunen, dus die tillen we er zaterdagochtend uit. Vervolgens zetten we beide blokken op motorbokken en kan eea worden overgezet. De donor van de 2.8 was een E39 en die heeft oa een andere oliepomp en carterpan, dus die zetten we over van de 2.5. En dan maar stukje bij beetje zaken gaan overzetten. Oliefilterhuis, nieuwe pomp voor de stuurbekrachtiging, gereviseerde startmotor ligt al klaar, gelijk maar even alle slijtagedelen onder handen nemen!
dit houden we over haha
De cardanas vertoonde al geruime tijd onbalans, en bij demontage bleek dat op beide kruiskoppelingen na 315.000km wel een keer ruimte zat. Die moest dus maar even naar de specialist voor verse kruiskoppelingen en balanceren. Daarvoor ben ik vandaag even bij Terberg in IJsselstein geweest. Leuk samen met hun specialist even de as geïnspecteerd en vervolgens ook nog even een korte rondleiding daar, met name even gekeken hoe ze bezig zijn met nieuwe ontwikkelingen. Bijvoorbeeld een hydraulisch aangedreven vooras voor vrachtwagens voor lastige omstandigheden vwb grip, of in de bergen. En grondverzetmachines op waterstof zodat men in woonwijken minder last heeft van schadelijke uitstoot. Indrukwekkend!
dit houden we over haha
De cardanas vertoonde al geruime tijd onbalans, en bij demontage bleek dat op beide kruiskoppelingen na 315.000km wel een keer ruimte zat. Die moest dus maar even naar de specialist voor verse kruiskoppelingen en balanceren. Daarvoor ben ik vandaag even bij Terberg in IJsselstein geweest. Leuk samen met hun specialist even de as geïnspecteerd en vervolgens ook nog even een korte rondleiding daar, met name even gekeken hoe ze bezig zijn met nieuwe ontwikkelingen. Bijvoorbeeld een hydraulisch aangedreven vooras voor vrachtwagens voor lastige omstandigheden vwb grip, of in de bergen. En grondverzetmachines op waterstof zodat men in woonwijken minder last heeft van schadelijke uitstoot. Indrukwekkend!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18638
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Op zoek naar een E36 voor de bazin... gevonden! (zie P. 2)
Mooi, Jeroen, dat het eindelijk is begonnen! Ook nieuwe lagers op de kruk en drijfstangen gedaan? Motortje gaat wel dikke lol geven straks! En alles lekker fris weer.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Op zoek naar een E36 voor de bazin... gevonden! (zie P. 2)
Drijfstangen wel. Die waren nog behoorlijk netjes vandaar dat ik de hoofdlagers heb laten zitten. Tsja hoe ver ga je met elk onderdeeltje nu je alles uit elkaar hebt hè...
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18638
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Op zoek naar een E36 voor de bazin... gevonden! (zie P. 2)
Tja. Dat is het inderdaad. Maar als die drijfstangen fris zijn, tja, dan is goede olie heel wat. En er hing vast een automaat in d e5 serie, die beschermt zo'n blok ook wel tegen hoge toeren en gekke petjes. Maar spul als die kleine lagertjes in de kruk, waar de priesas van de bak in valt, dat zou ik nu doen. Net als verse keerringen op de bak. Nieuwe koppelingset. Alles heb je beet nu. Je komt er nooit meer zo makkelijk bij als nu.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Op zoek naar een E36 voor de bazin... gevonden! (zie P. 2)
Klopt, dat ligt ook allemaal al klaar. Krukaskeerring is ook al vers en omdat dat ding al tijden onbalans in de aandrijflijn had heb ik voor de zekerheid ook maar een vers tweemassa vliegwiel gedaan.
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Op zoek naar een E36 voor de bazin... gevonden! (zie P. 2)
Leuk dat er weer gesleuteld wordt, echte grote onderhoudsbeurd met toevoeging van wat extra paardjes.
Succes met opbouwen
Succes met opbouwen
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Op zoek naar een E36 voor de bazin... gevonden! (zie P. 2)
Er wordt genoeg gesleuteld, maar deze paste eerder even niet in de planning haha! Maar goed, omdat dat ding altijd probleemloos functioneert, net ook weer op z'n sloffen door de APK, gebeurt er eigenlijk (te) weinig vwb (preventief) onderhoud. Ding krijgt z'n oliebeurtjes, een keer een draagarmpje, radiateurtje, dynamorevisie, bandjes, niet meer dan het strikt noodzakelijke eigenlijk. Dan mag er na 10 jaar bezit best even een keer 2k tegenaan gegooid worden. Ten minste, daar denk cq hoop ik ongeveer uit te komen. Nu een kleine 1400 euro gespendeerd, dan nog cardanasrevisie, wat onderdeeltjes... ik duim er maar even voor.
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Op zoek naar een E36 voor de bazin... gevonden! (zie P. 2)
afgelopen weekend de 2.8 ervóór, en erin
op de zaterdagen klussen we aan de auto bij Ite in de garage, maar voor doordeweeks neem ik telkens wat huiswerk mee. Schakelmechanisme in de revisie, koelleiding opfrissen, injectoren reinigen, en even de binnenste lenzen van de koplampen opschonen. Dat was ook geen overbodige luxe! Nu met verse seals weer in elkaar.
genoeg te doen nog, inlaat met alle regelingen opnieuw opbouwen, versnellingsbak voorzien van nieuwe seals etc, dan op het gemak alles weer dichtbouwen. Ik ben nog wel 3 zaterdagen zoet denk ik!
op de zaterdagen klussen we aan de auto bij Ite in de garage, maar voor doordeweeks neem ik telkens wat huiswerk mee. Schakelmechanisme in de revisie, koelleiding opfrissen, injectoren reinigen, en even de binnenste lenzen van de koplampen opschonen. Dat was ook geen overbodige luxe! Nu met verse seals weer in elkaar.
genoeg te doen nog, inlaat met alle regelingen opnieuw opbouwen, versnellingsbak voorzien van nieuwe seals etc, dan op het gemak alles weer dichtbouwen. Ik ben nog wel 3 zaterdagen zoet denk ik!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18638
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Op zoek naar een E36 voor de bazin... gevonden! (zie P. 2)
En dat zijn vaak de zeer bevredigende klusjes, die de puntjes op de i zetten. Lekker bezig!
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Op zoek naar een E36 voor de bazin... gevonden! (zie P. 2)
Mooi werk hoor!
So many cars, so little time
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Op zoek naar een E36 voor de bazin... gevonden! (zie P. 2)
Kun je een 2.5 zo voor een 2.8 omwisselen, en heb je dan meteen je 2.8 paardjes beschikbaar, of moet je ook de ecu mee wisselen?
Ik weet dat het uitlaat traject op een E39 wel zeer verschillend is tussen de 523i en de 528i, dat zal zeker meewerken in het voordeel van de 2.8
Ik zag dat de compact geen airco heeft, dat maakt het natuurlijk nog weer gemakkelijker om even het hele front eraf te pakken voor de motorwissel.
Pak je de vanos ook nog even aan?
Erg leuke klus om te volgen.
Ik weet dat het uitlaat traject op een E39 wel zeer verschillend is tussen de 523i en de 528i, dat zal zeker meewerken in het voordeel van de 2.8
Ik zag dat de compact geen airco heeft, dat maakt het natuurlijk nog weer gemakkelijker om even het hele front eraf te pakken voor de motorwissel.
Pak je de vanos ook nog even aan?
Erg leuke klus om te volgen.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i