BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Wondermike »

Lekker bezig! Herkenbare klusjes en mooi oliefiltertje :bag
Als je die oude pakkingen zoals achter het oliefilterhuis of bij de kleppendeksel wilt verwijderen zijn ze vaak knetterhard. Breken dan ook in allemaal kleine stukjes. Na verwarmen met een verfbrander worden ze weer helemaal flexibel en verwijder je ze in 1 stuk.


So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Lekker bezig, Rob! En eens met je opmerking, ik snap ook niet dat mensen bezuinigen op slijtageonderdelen.

Motortje is straks mooi onderhouden, als deze in je auto gaat.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

raymondw wrote: Sun Aug 29, 2021 8:44 pm Hoi Rob,

Goede acties ;

- Die (vloeistof gevulde) motorlagers is een bekend issue en kan tot rare trillingen leiden.

- O.b.v. je beschrijving verdenk ik de (rubberen) pakking van je oliefilterhuis. Die gaan allemaal wel een keer. Ik heb mijn tweede al (2013 en 2019). Is wel een leuk klusje. Hiervoor moet je de dynamo demonteren. Dus als je toch met de waterpomp aan het werk moet ?

Image

Tip: controleer ook de terugslagklep van het luchtfilterhuis. Die gaan allemaal een keer vastzitten.

Image

Image

- Waterpomp, kunststof schoepenwiel corrodeert niet, maar heeft ook niet het eeuwige leven. Zoals Koos al schrijft, geen bezwaar tegen een WaPu met kunststof vaan zolang je ze periodiek vervangt. Dat gezegd hebbende, die van mij mag binnenkort ook weer (9 jaar en 120k km)

- @Koos, die slang van de SB gaat i.d.d via een eigen koeler
@Raymond,

In mijn oliefilter huis zag ik bij de terugslagklep een inkepingkje in het aluminium huis zitten, waar één van de vinnetjes van het klepje in kan vallen, het klepje kantelt dan. Ik snap niet wat het doel van dat inkepinkje kan zijn.

Als ik terug kijk naar jouw filterhuizen zie ik bij het oude huis ook dat inkepinkje, maar bij het nieuwe niet.

Weet jij of dat zo hoort en waarvoor het dient?

Zie hieronder wat ik bedoel:

Image
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:30 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by raymondw »

Hoi Rob, ik heb eerlijk gezegd geen idee.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

De vervangende M52B25 staat rustig onder een dekentje in de garage tot de tijd komt....
Wat mij betreft klaar om gewisseld te worden.

Wat is er nog aan gedaan?

Deze zijn er in ieder geval nieuw op gekomen:

Image

Ook de nieuwe O2 sensoren heb ik even op de werkbank getest, ze reageren veel sneller dan de oude, en ook de "hoog" en "laag" weerstand is duidelijk lager en bij beide exact gelijk. Ook zijn ze sneller op temperatuur.

Verder heb ik nog de pakking op de olieniveau sensor vervangen, het oppervlak van de oliepan waar deze rubber afdichting op moest afdichten wat geoxideerd, wat garantie was voor olielekkage.

En natuurlijk de twee kleine groene o-ringen onder op de oliefilter houder zijn ook vervangen.

Vervolgens 6,5 liter olie in het blok gekiepert, bougies er weer uit, banjo op de vanos los en de motor met de hand rond gedraaid tot er olie uit de banjo kwam, zodat het filterhuis en leidingen alvast weer gevuld zijn met olie.

Och ja en even de compressie meter op alle cilinders gehad.
Omdat er geen bak aan zit heb je dus ook geen startmotor, om daarmee de motor rond te draaien.
Maar met een enkele compressie slag met de ratel kreeg ik al 90 tot 120 psi compressie op elke cilinder.
De compressie van dit blok voelt met de ratel op de krukas in ieder geval enorm.

Klepseals en vanos wil ik vooralsnog niks aan doen en gaat ook later nog prima als het blok ingebouwd is, mocht dat nodig zijn.

Alle pakkingen op het inlaatspruitstuk heb ik ook klaar liggen, maar ik wil het gehele inlaat traject die nu in de auto zit weer gaan gebruiken, waarom?
Omdat ik weet dat daar alles op klopt, injectoren heb ik een tijdje terug getest, en die hadden heel minimale onderlinge afwijking, stationair luchtschuif doet het ook prima.
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:29 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Het begin van de swap is gemaakt.

De E39 is voorlopig van de straat, niet dat hij niet meer liep of zo, maar gewoon omdat het tijd wordt de motorwissel door te voeren, en de auto even niet nodig is.

Het eerste wat ik gedaan heb is een compressietest op de oude beschadigde motor, resultaten zijn inderdaad niet veelbelovend meer:
cilinder 1 - 165 psi
cilinder 2 - 170 psi
cilinder 3 - 210 psi
cilinder 4 - 200 psi
cilinder 5 - 155 psi
cilinder 6 - 210 psi

Zoals je kunt zien zijn de verschillen erg groot, en zoals verwacht is cilinder 5 er het slechtst aan toe.

Vandaag heb ik het front verwijderd, bumper is een overgespoten geval, mistlampen komen van een sloper, duidelijk een keer schade gehad dus, maar dat was wel te verwachten.

De reden dat de bumper eraf ligt is om "de herfst" te verwijderen dat achter de fan verscholen zit en niet mee werkt in de capaciteit van de koeling.

Image

Vervolg stappen zijn alles rustig aan demonteren en tegelijk lekker schoon maken.
Lekker elke dag een uurtje prutsen en zo.
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:20 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Jeroen »

Wat je zegt, het begin is er!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Precies. Het begin is er en voor je het weet, is alles weer fris. Ga je die bumper nog aanpakken?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Sun May 01, 2022 11:45 pm Precies. Het begin is er en voor je het weet, is alles weer fris. Ga je die bumper nog aanpakken?
Yep, als hij motorisch weer in orde is dan wil ik een andere originene bumper en motorkap gaan zoeken, en nog wat kleine schades bijwerken, zoals de linker spiegel kap.
Shadowline trim opfrissen en misschien ook nog wel stootlijsten in carrosseriekleur erop.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Mooi! Dan is ze weer fris!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Zo, weer een aantal avondjes wat uurtjes geprutst aan de E39.

Alles wat ik eraf pak en weer terug moet, wordt netjes schoongemaakt.
Zo ook de radiator, deze heb ik uitgespoeld, en daar kwam heel wat troep uit, voornamelijk pakkingresten, tot wel 10 cm lange slierten.
Ook waren er flink wat lamellen aan de binnenzijde platgedrukt (lomperts aan het werk geweest), voorzichtig pieriken maakt het weer acceptabel.

Image

Voor:
Image

En na:
Image

Nadat het inlaat traject en kabelboom van de motor weg genomen waren kwam de volgende verrassing tevoorschijn:
Image
Jaartal productie motorblok.....
Deze auto is bouwjaar '96 hoor.

Dus is er ooit een ander blok in gekomen, de kop heeft wel een correct productie datum, en zou wel eens bij deze auto kunnen horen.
Waarschijnlijk heeft het blok ook veel meer kilometers gedraaid dan de auto zelf, en dat verklaart de toestand dan ook wel.

Nog meer verrassingen?
Yep, één bout van de torque converter zei krak, en dat ging zonder er veel kracht op te zetten.
Goed kijkend zie je dan ook dat een deel van het breukvlak oud is, een beetje groen uitgeslagen.

Image
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:19 pm, edited 2 times in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Voor diegenen die zich afvragen of je een motor uit een E39 kunt takelen zonder motorkap te verwijderen, zonder airco leeg te maken, zonder hydroliek leidingen van bak en sb los te koppelen?

Ja dat kan!

Je moet dan wel het hele inlaat traject verwijderen, om fatsoenlijk bij de startmotor en bouten motor-bak te komen.
Die bouten motor-bak is wel een uitdaging hoor. Torx T14 bouten zitten bijna onbereikbaar, zeker zonder brug. Een normale 1/2 inch ratel is een no go.

Startklaar voor de motortakel:

Image

De motor is los, nu een beetje linksom draaien. En dan kan de carterpan onder de hydrauliek leidingen door.
Image

En omhoog en voldoende ruimte over:
Image

Ruimte te over.
De bak heeft een aantekening op de torque converter "schweizer". Ik ga er van uit dat deze dus ook niet origineel is.

Image
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:18 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Lekker bezig! Maar die koppelomvormer, is daar in het onderste gat een bout afgebroken? Of vertekent dat? Zelf vind ik een automaatbak nog wel wat lastig, aan een blok, in ieder geval bij een 4HP, daar kan je de keerring makkelijk kapot drukken als de bak er niet perfect goed voorzit. Weet niet hoe dat bij de 5hp is. Dus mijn kudo's voor je aanpak.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Sun May 08, 2022 9:18 am Lekker bezig! Maar die koppelomvormer, is daar in het onderste gat een bout afgebroken? Of vertekent dat? Zelf vind ik een automaatbak nog wel wat lastig, aan een blok, in ieder geval bij een 4HP, daar kan je de keerring makkelijk kapot drukken als de bak er niet perfect goed voorzit. Weet niet hoe dat bij de 5hp is. Dus mijn kudo's voor je aanpak.
Yep, zoals ik al schreef, één bout van de torque converter afgebroken, die heb ik inmiddels uitgeboord.
Als de torque converter netjes op zijn plaats blijft kan er niks mis gaan met de keerring (mijn mening)

Motor met geleidepennen tegen de bak schuiven, dan kan er weinig mis gaan.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Verrek, had heel die post met die radiateur over het hoofd gezien. Maar die nieuwe motor, je vraagt je toch af wat er allemaal met die auto is gebeurd...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply