Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Allereerst dank aan allen voor het meedenken, echt heel fijn!
BertjeConti wrote: Wed Jan 19, 2022 10:38 pm OK, en welke bandenset lag erop toen de zijn schijven vervangen? Controleer die banden aub op rondheid.
Rob, banden durf ik eigenlijk wel uit te sluiten. Het gedoe is begonnen op de (vorig seizoen nieuwe) Nokian winterbanden. De auto is kort daarna gewisseld naar de oorspronkelijke zomerset: Pirelli huppel-de-pups, en die zijn in juni vervangen door splinternieuwe Hankook's Ventus rondom. Nu staat de auto dus weer op de winterset en het probleem heeft zich onafhankelijk van de banden dus voorgedaan. Dus tenzij er nu iets met 3 bandensets aan de hand moet zijn geweest, denk ik niet dat het in de banden gezocht moet worden. My 2 cents.
Peter V. wrote: Thu Jan 20, 2022 5:58 am Ik vind het zo apart dat als je de remmen afkoppeld en de trilling is weg dat je dan geen oorzaak kunt vinden.
En
Thegs wrote: Thu Jan 20, 2022 7:17 am Wat mij het meest verbaasd is dat de beste man (sorry specialist) de remmerij heeft bekeken en dat uitsluit van de oorzaak. Maar om zeker te stellen koppelt hij ze los van het systeem en vind tijdens het remmen geen trilling waar (en daarvoor wel). Daarmee gooit hij zijn eigenlijk analyse wat mij betreft overboord.
Eens, en dat sterkt alleen maar de analyse van Gerwin en Jan na diagnose-ritje dat het echt in het remsysteem moet zitten.

Voor mijn simpele ziel samengevat het volgende stappenplan:
1. Vervangen klauwen
2. Vervangen remslang rechtsachter
3a. Checken/afdraaien remschijven achter
3b. Vervangen schijven en blokken achter indien nodig
Thegs wrote: Thu Jan 20, 2022 7:17 am Geen idee hoe ver je bereid bent om te gaan...
Ook hier houd ik eerdere reacties van o.a. Raymond in m'n achterhoofd. Het is een auto van ruim 10 jaar oud, er staat intussen 250.000 km op de klok. Dat er wellicht een lichte trilling in zit (en die zit er aan de voorkant ook heel, heel lichtjes in) dat zal wel. Auto geeft nu ook een storing op het mistlicht rechtsachter, wat er helemaal niet is. Als dat met een quick-fix opgelost kan (uit-coderen of wat dan ook), dan vind ik dat helemaal prima. Maar dit verhaal met de achterremmen is ronduit vervelend; hard remmen is echt geen fijne ervaring met m'n auto in de huidige staat en hoe warmer het zaakje geremd wordt, hoe erger het wordt. Dat moedigt een iets sportievere rijstijl ook niet aan, wat er ook weer voor zorgt dat de auto steeds "luier" wordt. Nog los van het voortdurend "opvreten" van remschijven...

En voor wat betreft deze "BMW Specialist: daar kom ik nooit meer. Ik ga op zoek naar een normaal auto-onderhoudsbedrijf gewoon hier in de buurt. Die zogenaamde specialisten hebben me nauwelijks meerwaarde geboden so far.

Nogmaals dank en alle aanvullende gedachten, tips, opmerkingen en food-for-thought blijven welkom!

Greetz,
Walter.


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

Lekker aan het analyseren zo samen! Ik doe ook nog even een keer mee. Kromme naaf lijkt mij onwaarschijnlijk, met verse schijven is het probleem tenslotte geheel weg, ondanks dat problemen elkaar kunnen versterken (dus ook iets anders kan meehelpen het gevoel te versterken bijv in de achterwielophanging. Hoe vaak wordt het trillen van de voorzijde van een E21 niet verder versterkt door oudere rubbers?

Afdraaien op de auto zou ik dan ook niet doen, daarnaast zijn nieuwe schijven doorgaans niet veel duurder dan afdraaien. Merk schijf is wel belangrijk, ik lees recent bijv veel over kwaliteitsproblemen met Brembo schijven.

Als het probleem na demontage remmen weg was geeft dat wel aan dat je het wel vooral in de remmen zèlf moet zoeken. Kwam het probleem wel weer terug, of is het nu nog steeds weg? Geeft imo wel aan dat een slangetje niet het probleem kan zijn, alleen als ik groot onderhoud aan remmen doe pak ik die doorgaans wel gelijk mee, een setje Até slangen kost meestal niet duuah. Ik dacht nog aan een kromme bracket oid maar dan zie je dat wel aan de passing van de remblokken, en dan is het probleem na de- en montage ook niet weg. In elk geval ook de glijstiften controleren en gezien alle gedonder die jij hebt zou ik die gewoon vervangen, samen met de rubbers. Een braampje of net iets krom kan al genoeg zijn.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

Autodoc heeft regelmatig 35+% korting en dan is een Até achterschijf 55 euro. Zonde als dat meerdere malen moet, maar dat zijn de kosten niet.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by raymondw »

Hoi Walter,

Zoals ik het lees ben je op de goede weg - je hebt de oplossing weliswaar niet, maar je hebt een aantal belangrijke beslissingen genomen. De belangrijkste is denk ik wel het stoppen met vertrouwen op de probleem oplossende competenties van professionals. Met deze uitspraak wil ik zeker de goeden niet te kort den, maar root-cause analyses vergen zoals Jeroen het aangeeft een wetenschappelijke benadering. En laten we eerlijk zijn, het gemiddelde opleidingsniveau van professionals in de autosector staan daar tenminste twee tot drie niveaus vanaf. Dat gezegd hebbende, de kans dat je een monteur vindt die tegen soortgelijke problemen is aangelopen is het grootst bij een officiële dealer. Juist die oude rotten hebben veel kennis omdat ze in de loop der jaren best veel auto's van hetzelfde platform onderhanden hebben gehad.

Ik denk dat je nu een aantal goede hypotheses hebt, het is nu taak om deze een voor een te ontkrachten of te bewijzen. Met je eigen observaties volgend op het laatste bezoek aan de specialist heb je waardevolle informatie, vooral omdat deze tot het inzicht leidt dat de rootcause in het remsysteem lijkt te zitten. Zelf klinkt mij de hypothese van Koos best plausibel in de oren. De moeite van het onderzoeken waard.

Aanvullende vraag - heb je gezien dat de klauwen achter uit elkaar zijn gehaald. Wat ik me namelijk ook voor kan stellen is dat de zuiger ingevreten is en daardoor kan blijven hangen. Dat heb ik met mijn E39 lang geleden (2013) ook meegemaakt (alleen wel voor). Toen bleek dat de coating van de zuigers ingevreten was en er groeven in de cilinder van de klauw zaten. Ik heb de klauwen toen door Robijn Remtechniek laten reviseren. Zij hebben de klauwen gehoond en voorzien van nieuwe zuigers en afdicht set. Ook toen moest ik de schijven af laten draaien. Inmiddels hebben deze ruim 138k km achter de kiezen en zijn ze binnenkort aan vervanging toe, maar daarna nooit rem problemen meet gehad. Overigens kreeg ik toen te horen da deze fout bij BMW wel vaker voorkwam.

En ben het met je eens dat voor dat geld, je best een resultaat verplichting mag verwachten. De wijze van formuleren van de onderbouwing alleen al .... ik snap goed dat je daar nooit meer naar terug wilt gaan.

Succes met het verdere verloop.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Dank voor je waardevolle aanvulling en reactie, Raymond. M.b.t. je laatste aanvullende vraag: nee, ik heb het zelf niet gezien terwijl de klauwen gedemonteerd waren. Daarvan heb ik alleen het woord van de specialist, de zuiger is met de hand vrij te bewegen. Meer dan dat weet ik (nog) niet, totdat ik ze er met wat hulp weer van af ga halen.

Greetz,
Walter.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by 323baur »

Je kan het eens proberen bij Lex autoservice in ‘tGoy.
Ik doe daar alles, in sommige jaren (Ml tijd) serieuze bedragen.
Via mij is daar best even een luisterend oor voordat er gefactureerd wordt.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

323baur wrote: Tue Jan 25, 2022 10:22 am Je kan het eens proberen bij Lex autoservice in ‘tGoy.
Ik doe daar alles, in sommige jaren (Ml tijd) serieuze bedragen.
Via mij is daar best even een luisterend oor voordat er gefactureerd wordt.
Aan Lex heb ik inderdaad ook al gedacht (bij mij om de hoek staat een witte e92 318i, super net ding met achterop "Powered by Lex"). Door mijn tot het nulpunt gedaalde vertrouwen in zogenaamde "Specialisten" denk ik dat ik ook gewoon eens hier in het Woerdense een poging ga wagen, voor gewoon onderhoud. Die specialisten hebben me so far weinig extra gebracht, en het is altijd gedoe om de auto daar te krijgen (leenauto, halen-brengen, afstand etc).

Ik denk er nog even over na. De remoperatie ga ik toch zelf doen dus daar heb ik geen garage voor nodig. Maar er zit wel weer regulier onderhoud en een APK-tje aan te komen. En.... wil niet teveel doemdenken... maar ik heb soms de indruk dat ik de ketting wat hoor ratelen.... (in het kader van de gifbeker die nog steeds niet helemaal leeg blijkt te zijn... :goodnight )

Dank voor het meedenken, dat in ieder geval wel!

Greetz,
Walter.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by 323baur »

Manitoba wrote: Wed Jan 26, 2022 9:51 am
323baur wrote: Tue Jan 25, 2022 10:22 am Je kan het eens proberen bij Lex autoservice in ‘tGoy.
Ik doe daar alles, in sommige jaren (Ml tijd) serieuze bedragen.
Via mij is daar best even een luisterend oor voordat er gefactureerd wordt.
Aan Lex heb ik inderdaad ook al gedacht (bij mij om de hoek staat een witte e92 318i, super net ding met achterop "Powered by Lex"). Door mijn tot het nulpunt gedaalde vertrouwen in zogenaamde "Specialisten" denk ik dat ik ook gewoon eens hier in het Woerdense een poging ga wagen, voor gewoon onderhoud. Die specialisten hebben me so far weinig extra gebracht, en het is altijd gedoe om de auto daar te krijgen (leenauto, halen-brengen, afstand etc).

Ik denk er nog even over na. De remoperatie ga ik toch zelf doen dus daar heb ik geen garage voor nodig. Maar er zit wel weer regulier onderhoud en een APK-tje aan te komen. En.... wil niet teveel doemdenken... maar ik heb soms de indruk dat ik de ketting wat hoor ratelen.... (in het kader van de gifbeker die nog steeds niet helemaal leeg blijkt te zijn... :goodnight )

Dank voor het meedenken, dat in ieder geval wel!

Greetz,
Walter.
Zonder factuur eens een 20min voor denken kost niks denk ik
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Aha, zie/interpreteer nu pas je laatste zin zoals je ‘m ook bedoeld had. Misschien geen gek idee… Even een plekje in m’n agenda zoeken en met ze overleggen wanneer dat zou passen. Dank!

Greetz,
Walter.
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Smartie »

Goed verhaal weer, lkkr die specialist.
Hopelijk is het euvel straks echt weg.
Maar de heren kennende komt dat wel goed
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Image

Het zal niet heel veel schelen dat ik nu precies 4 jaar geleden het appje van Koos kreeg: met een link naar een advertentie op eBay Kleinanzeigen. “Deze auto ga jij kopen”, en dat is dus mijn huidige e91.

Intussen is er vrijwel net zo precies 100.000 kilometer door mij met de auto gereden. Waren dat probleemloze kilometers?Nee, zeker niet. Waren het fijne kilometers? Ja, veel ervan wel en de laatste tijd zeker. Over de belevenissen (en ergernissen :wink: ) heb ik in dit topic voldoende geschreven.

Recent is door Autoservice Lex bij Ite om de hoek een kleine inspectie en APK uitgevoerd. Beide zonder bijzonderheden, dus dat was wel een keer fijn. Wel besloten eind vorige maand om vanwege wat onheilspellende bijgeluiden de multiriem en spanrollen te laten vervangen. Zo was het al bij al toch weer een aardig bedragje, maar goed.

Over anderhalve week gaan we met de 325dA naar Italië. Zonder caravan; via Milaan naar het Meer van Bolsena. Dan door naar Rome en terug via het Gardameer. Met z’n 5-en, dus denk dat m’n BMW dakkoffer voor het eerst z’n waarde mag bewijzen. Heb er zin in, uiteraard vanwege de vakantie en zeker ook om met die fijne diesel eens echt wat stevige kilometers te maken. Hoop dat m’n passagiers af en toe vast slapen onderweg (of afgeleid op schermpjes en met allerlei noise-cancelling equipment :loll , zodat ik ook een keer het roetfilter door kan fikken :launch

Keep you posted.

Greetz,
Walter.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

7 september 2018 was die app. Mooi avontuurtje was de aanschaf alleen al en het avontuur bleef voortduren. Ik wens je alvast een paar duizend probleemloze kilometers.

1 tip, doe even een sjorbandje om die dakkoffer. Net wat voor jou om met een slapende crew tegen 187,6km/h de inhoud van de dakkoffer te verdelen over de autostrada en achterop komende Italiaantjes.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Peter V. »

Zeker een auto met geschiedenis ondertussen. Mooi dat er ook wat te genieten valt. Alvast prettige vakantie Walter.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

Mooie plannen! Kort voor vertrek even wat slaapmiddel in de drankjes en jij kunt je uitleven haha

Een hele goede, mooie en voorspoedige reis toegewenst, en vooral heel veel ontspanning en plezier!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

En om dan ook maar 's wat vakantiepraatjes, en vooral -plaatjes te delen hier een kort verslagje van onze heerlijke Italië-vakantie, die vannacht om 02:15 uur bij thuiskomst helaas weer voorbij is/was..

Zondag 24 juli, rond 16 uur zijn we vanuit Woerden vertrokken. Eerste bestemming was Milaan, waar we vanaf (ongeveer) 6 uur in de ochtend in ons geboekte AirBnB-appartement terecht zouden kunnen. Rare vertrektijd? Misschien wel, maar gezien alle file-ellende leek ons dit het meest safe tijdstip om zonder al te veel gekkigheid door Duitsland te kunnen rijden, en vooral alle drukte bij de Gotthard-tunnel te vermijden. Daar heb ik een paar jaar geleden genoeg file-ellende voor een heel mensenleven mogen beleven, dus ik probeer daar ff voor te bedanken. De reis verliep echt voorspoedig, met een gemiddelde van tussen de 100 en 130 km/u waren we prima op schema in Luzern. Dat kende ik van een tussen-overnachting van een paar jaar terug, en de beroemde houten brug wilde ik graag aan Cindy en de kinderen laten zien:

Image

Daarna door richting Milaan, en daar kwamen we om 6:30 uur in de ochtend aan. Verhuurder had z'n appartement nog niet klaar, vooruit. Het is vakantie, geen probleem. We gaan wel ergens een lekker ontbijtje scoren. Gratis parkeren bij het geboekte appartement, zoals geadverteerd? Kan ook niet, helaas. Hmmm, lastig maar komen we ook wel overheen. Bewaakte garage zoeken (en tegelijkertijd proberen buiten de ZTL te blijven), lukt ook. Kost €25 voor 24 uur, prima. Samen met Yanique parkeer ik daar de auto, en met een UBER-Lime stepje terug naar de rest van de bunch. En dan maar ff de stad in:

Image

Bezoekje aan het centrum van Milaan. Mooie stad, zou toch maar zo 's een bestemming voor een keer een wat langer weekend kunnen zijn. Toch wat moe, dus willen we ff in het appartement "chillen". Nou, dat valt ff tegen. Wat een vieze, oude bende. De "3 slaapkamers" zijn in werkelijkheid een keuken met stretcher, een woonkamer met 2 gare slaapbanken en een slaapvertrek in de vide. Nergens gordijnen, airco kapot en het voelt aan als een sauna waar je niet uit kunt en waarbij het koude dompelbad volledig verdampt is... Wat een domper, i.p.v. dompel... Ff geprobeerd een uurtje te slapen onder het mom van "het is maar voor 1 nachtje", maar het wordt echt niks. Echt niet te doen. Dus, AirBnB proberen te benaderen, en de verhuurder maar die komt alleen maar met k-smoezen. Dus zit er maar 1 ding op, de sleutel bij het naast-gelegen restaurant inleveren en hen een documentje laten ondertekenen dat we dat zo gedaan hebben en een ander plekje boeken. Dat vinden we, helaas wel wat meer aan de buitenkant van Milaan. Maar het is een heerlijke flat, met 3 slaapkamers en 2 badkamers en met airco. Dus auto uit de parking en verhuizen maar. Dat was een stuk beter. Daar in de buurt 's avonds een heerlijke mix tussen Turks brood en Italiaanse pizza gegeten en toen waren de 5 kaarsjes wel leeg. Slapen dus, en de volgende ochtend door richting onze 2e locatie, San Venazzo.

Image

We komen onderweg echt letterlijk door Florence (of eigenlijk Firenze) en dat willen we, na ons Toscane tripje van najaar 2021 toch wel graag ook aan Björn, Yanique en Mats laten zien. Dus duiken we die prachtige stad in, winkeltje hier, terrasje daar en proberen rustig aan te doen bij 35-36 graden. Voor we het weten is het diner-tijd dus we laten de verhuurder van ons komende adres weten dat we wat later op de avond zullen arriveren. Geen probleem, we moeten 'm vanaf punt X maar even bellen, dan loodst hij ons verder.

Later die avond dat bewuste telefoontje, de zon is inmiddels onder (en we hebben vanaf Milaan ook alweer dik 500 km gereden). Hij geeft ons een nieuwe bestemming voor de navi en we gaan de laatste 15 kilometer. In het donker, bergopwaarts en alleen maar grind, stof en rotsweggetjes... Lekker hoor, dat gechipte koppel van m'n powerdiesel... Maar we komen er, en de volgende dag zien we wat het weggetje heeft gedaan met de auto. Ken je dat? Vóór vertrek de auto wassen, stofzuigen en met een heerlijk schone auto aan de vakantie beginnen?

Image

Maar wat een prachtig en in-en-in-Italiaanse plekje heeft Cindy gevonden...

Image

Image

Hier blijven we 3 dagen, doen bijzonder weinig. Het is nog steeds warm en de dichtstbijzijnde supermarkt ligt op 14 kilometer, de bult af. We gaan 1 keer boodschappen doen, en daarmee redden we ons prima in dit prachtige Agriturismo van eigenaar Julio met z'n hondje Coffee.

Op zaterdag 30 augustus vertrekken we op tijd in de ochtend richting Rome. Dat is maar zo'n 160 kilometer, dus prima te doen. We hebben een fijn, relatief nieuw appartement aan de buitenkant van Rome in de wijk Teburtina. We installeren ons daar en pakken snel de metro naar het oude Rome.

Image

Als de avond valt, lopen we nog heerlijk langs de rivier en zien:

Castello d’Angelo
Image

en natuurlijk de Sint Pieter basiliek, oftewel de San Pietro Roma
Image

De reden dat we deze reis nu maken, is dat het waarschijnlijk de laatste keer is dat we nog met alle drie de kinderen van Cindy gaan. De oudste, Björn, is in oktober 2021 vanuit zijn gymnasium-opleiding met zijn klas naar Rome geweest, en hij wilde ons graag nog een keer Rome laten zien. Vandaar dus, en we hebben 'm gevraagd dan een "rondleiding Rome" voor ons in elkaar te zetten. Dat heeft hij echt tot het allerlaatste moment uitgesteld, zoals het hoort voor een echte puber van bijna 18. Zondagochtend, bij een koffietje aan de Vaticaanse muur, knutselt hij een wandeltocht in elkaar en we lopen de hele dag door heerlijk (maar bloedheet) Rome. Hij neemt ons mee naar:

Forum Romano
Image

Het meest gefotografeerde beeld van Rome (en nee, dat is dus niet het Colosseum):
Image

Colosseo
Image

Vaticano
Image

Maandag is Yanique jarig, dus we hebben het appartement versierd. We hebben om 10 uur toegang tot de Vaticaanse Musea en dat is erg indrukwekkend. Maar het is vooral ook veel . En ondanks dat ik als katholiek ben opgevoed, heb ik toch ergens wat moeite met al die pracht en praal, die dan ook nog eens met een overtrokken dosis commercie aan de man wordt gebracht. Maar goed, het is er en het hoort wel echt bij Rome, dus goed om bezocht te hebben. Na het bezoek aan de Vaticaanse Musea eten we een taartje voor Yanique haar verjaardag en lopen we nog lekker wat door de stad. Rome is echt prachtig, wil er graag nog een keer naar terug, maar wel als het een graad of 10, 15 minder warm is.

Het was daarna nog een eindje rijden, maar ook dit hebben we gehaald: :loll

Gearriveerd in Las Vegas
Image

Dinsdagochtend (2 augustus) vertrekken we naar onze laatste Italiaanse bestemming. Maderno Toscaleno, aan het Gardameer. 575 kilometer te gaan, dus op tijd rijden. Ook dat gaat allemaal voorspoedig, en al snel draaien we de weg die rondom het meer door allerlei dorpjes voert, op. Pff, wat een toeristische drukte daar; campings, hotels, resorts en we zien bijna meer NL-kentekens dan op een doordeweekse werkdag op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam... Maar wij moeten (mogen!) nog 35 kilometer en dan bereiken we Maderno. En dat blijkt een klein dorpje, pal aan het meer en is vooral in trek bij... de Italianen zelf. En we hebben een huisje in een soort compound, pal aan het meer en met een privé parkeergarage voor de BMW ondergronds. Hier kunnen we prima 5 dagen niks doen:

Ons zwembad:
Image

Het uitzicht vanuit onze casa in Maderno Toscaleno
Image

En, de poort uitlopen en je staat aan het Lago di Garda
Image

's Avonds ziet het er zo uit:
Image

We doen hier echt even heerlijk niks, beetje zwemmen, beetje zonnen, boekje lezen, spelletje doen. Niks mis mee. En toch vliegen ook die dagen om, en zondag 7 augustus zit het er helaas echt op. Om 9 uur in de ochtend vetrekken we, en rijden verder langs/rondom het meer om richting de snelweg naar Oostenrijk te rijden.

Nog een keer uitzicht op Lago di Gardo vanuit de auto:
Image

Waarom heen via de Gotthard en terug door Oostenrijk? Omdat ik nog nooit bij het BMW Museum in München ben geweest. En dat leek me nou een mooie onderbreking van de te rijden 1.300 kilometer naar huis. Dus, om half 4 's middags waren we er.

Bij het BMW HQ in München
Image

Wat plaatjes uit het museum, jullie zullen ze allemaal wel kennen:

Alle generaties 3-serie:
Image

Typeplaatjes, zoek de 323i:
Image

Group 5 e21 320 Turbo:
Image

Om 18:30 rijd ik de parkeergarage van BMW uit, richting het Woerdense. Na 1,5 komen we dik in de file en het blijkt al snel dik foute boel. Er wordt op de 3-baans A8 ruimte gemaakt voor de Rettungsdienst. En die komt ook, met 5 brandweerauto's, 2 ambulances en al snel ook de traumaheli... Na 3 kwartier worden we allemaal over de uiterste linkerbaan, pal tegen de vangrail langs de plek des onheils gedirigeerd. Het blijkt een (denk ik) Mercedes CLS te zijn (geweest). Die is om wat voor reden dan ook aan het tollen gegaan (zwarte strepen die 2-aan-2 elkaar kruisen), rechts van de weg is geraakt en vervolgens via het hoge talud zichzelf in een/meerdere koprol(-len) heeft gekatapulteerd... Gevolg een Merc volledig aan puin,alle plofzakken open en alle vakantiebagage verspreid over de A8... Wat een ellende. We konden alleen maar hopen dat het met de inzittenden relatief goed afgelopen is, maar weten doen we het niet...

En dus zijn we in de nacht van zondag 7 op maandag 8 augustus om 02:15 uur weer thuis. De rest van de rit ging prima, behalve die klote-A3. Wat een rotweg is dat geworden zeg. Als je niet van de ene Baustelle in de andere rijdt, gaat het om de haverklap van 100 naar 120, terug naar 100, dan weer 130, dan 2 kilometer onbeperkt en zo de hele tijd door, tot aan Kreuz Oberhausen. Daar kan eindelijk even de automaat in sportstand en even het gas erop. Helaas zijn mijn reisgenoten niet zo van het echte opschieten, dus (lang veel) harder dan 160/170 lukt niet :wink:

Across the line
Image

De auto heeft het fantastisch gedaan, ondanks even een vermeende gebroken achterveer wat gelukkig niet het geval bleek te zijn. Ik las ook Raymond's vakantieverslag waarin hij schrijft over zijn e39 met 290.000 kilometer op de klok. Ook mijn dame heeft er intussen een hele dikke 260k op zitten, en dat is de auto echt niet of nauwelijks aan te voelen. Hij lijkt ook echt weer even een beetje "los" te zijn gekomen, het luie is er weer even vanaf.

Nu weer even een paar weken werken, en dan op naar de Eifel 2022.

Greetz,
Walter.
Post Reply